Σήμερα ο ιστότοπός μας σας παρουσιάζει για πρώτη
φορά τον Έλληνα φιλόσοφο,
οικονομολόγο, ψυχαναλυτή, αλλά και έναν
από τους μεγαλύτερους στοχαστές του 20ου αιώνα, Κορνήλιο Καστοριάδη μέσα από ένα αποσπασματικό κείμενό του αλλά και ένα
σχετικό βίντεο με τις απόψεις του
για την εκπαίδευση.
Επίσης στο
τέλος θα διαβάσετε και μερικά
βιογραφικά , επιστημονικά
αλλά και πολιτικά στοιχεία
για εκείνον (φωτό και βίντεο). Δείτε
τα όλα.....
"Για να υπάρξει πραγματική εκπαίδευση με την
αυστηρή έννοια του όρου υπάρχει μια βασική προϋπόθεση: είναι ότι αυτή η
εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται αντικείμενο επένδυσης και πάθους και από τους
εκπαιδευτές και από τους εκπαιδευόμενους και, για να το πω καθαρά, ότι αν δεν
υπάρχει έρωτας μες στην εκπαίδευση δεν υπάρχει εκπαίδευση!
Εάν κάποιος κάτι μαθαίνει μέσα στο σχολείο είναι
διότι, διαδοχικά, έναν καθηγητή σε κάποια τάξη - και στο πανεπιστήμιο ακόμη -
τον ερωτεύεται και τον ερωτεύεται διότι βλέπει ότι αυτός ο ίδιος ο καθηγητής
είναι ερωτευμένος με αυτό που διδάσκει.
Λοιπόν, για να τα πω επίσης καθαρά και για να γίνω
πλήρως απεχθής σ’ αυτούς που με ακούνε, σήμερα οι εκπαιδευτικοί ασχολούνται με
τις επαγγελματικές τους διεκδικήσεις, οι οικογένειες ασχολούνται με το να πάρει
το παιδί ένα ‘χαρτί’ και τα παιδιά ασχολούνται με οτιδήποτε άλλο εκτός από την
επένδυση των πραγμάτων που μαθαίνουν. Λοιπόν, δεν είναι δυνατόν να υπάρξει
εκπαίδευση."
Ο Κορνήλιος Καστοριάδης στο παρακάτω εκπληκτικό
ηχητικό απόσπασμα μιλάει για την εκπαίδευση και τη σημασία των ερεθισμάτων που
λαμβάνει κανείς από το περιβάλλον, με παράδειγμα την αρχαία και τη σύγχρονη
Αθήνα.
«Για να υπάρξει πραγματική εκπαίδευση με την αυστηρή
έννοια του όρου υπάρχει μια βασική προϋπόθεση: είναι ότι αυτή η εκπαιδευτική
διαδικασία γίνεται αντικείμενο επένδυσης και πάθους και από τους εκπαιδευτές
και από τους εκπαιδευόμενους…», αναφέρει χαρακτηριστικά.
ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ
ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ....
Έλληνας φιλόσοφος, οικονομολόγος και ψυχαναλυτής, που έδρασε και δημιούργησε στη
Γαλλία. Από τους μεγαλύτερους στοχαστές του 20ου αιώνα, συνένωσε στο έργο του
την πολιτική, τη φιλοσοφία και την ψυχανάλυση. Αποκλήθηκε «φιλόσοφος της
αυτονομίας», υπήρξε συγγραφέας του σημαντικού βιβλίου «Η φαντασιακή θέσμιση της
κοινωνίας» και συνιδρυτής του περιοδικού «Σοσιαλισμός ή Βαρβαρότητα».
Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη στις 11/3/
1922 και λίγο μετά τη Μικρασιατική καταστροφή βρέθηκε στην Αθήνα με την
οικογένειά του. Αρκετά νωρίς, από τα 13 του, αναμίχθηκε στην πολιτική και
κοινωνική δράση. Μέλος παράνομης κομμουνιστικής οργάνωσης την περίοδο της
δικτατορίας Μεταξά, συλλαμβάνεται και φυλακίζεται. Σπουδάζει νομικά και
οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και το 1941 εντάσσεται στο ΚΚΕ. Θα το
εγκαταλείψει ένα χρόνο αργότερα για να ενταχθεί στην τροτσκιστική ομάδα του
Σπύρου Στίνα. Αυτό θα έχει ως συνέπεια να βρεθεί ανάμεσα σε δύο πυρά, των
Γερμανών και των ορθόδοξων κομμουνιστών.
Το 1944 δημοσιεύει το πρώτο του δοκίμιο για τον Μαξ
Βέμπερ, που δημοσιεύεται στο περιοδικό «Αρχείο Κοινωνιολογίας και Ηθικής». Στα
«Δεκεμβριανά» θα βιώσει ως τροτσκιστή την τρομοκρατία του ΕΛΑΣ και θα
αποδοκιμάσει τις μεθόδους του ΚΚΕ.
Το 1945 εγκαθίσταται στο Παρίσι με υποτροφία της
Γαλλικής Κυβέρνησης, μαζί με τους Κώστα Αξελό, Κώστα Παπαϊωάννου, Ιάννη Ξενάκη,
Μιμίκα Κρανάκη, Μέμο Μακρή κ.ά. Έκτοτε, η γαλλική πρωτεύουσα θα αποτελέσει το
επίκεντρο της ζωής και των δραστηριοτήτων του. Την Ελλάδα θα την επισκέπτεται
μόνο τα καλοκαίρια και μετά τη μεταπολίτευση.
Στο Παρίσι, παράλληλα με τις σπουδές του, δημιουργεί
την ομάδα «Σοσιαλισμός ή Βαρβαρότητα» που ιδεολογικά και πολιτικά ασκεί
δριμύτατη κριτική στο σοβιετικό μαρξιστικό μοντέλο, το οποίο χαρακτηρίζει
«γραφειοκρατικό καπιταλισμό». Είναι η ψυχή της ομάδας και αυτός, που κυρίως
επεξεργάζεται τις θέσεις και γράφει τα σημαντικότερα κείμενα στο ομότιτλο
περιοδικό.
Τότε είναι που αρχίζει να διαμορφώνει την έννοια της
αυτονομίας, ως «αυτονομία του προλεταριάτου». Εκκινώντας από την εκτίμηση ότι
το εργατικό κίνημα έχει υποστεί πολύμορφες διαστρεβλώσεις που αλλοίωσαν τον
ιστορικό ρόλο του προλεταριάτου, θεωρεί ως βασικό όρο για τον σοσιαλιστικό
μετασχηματισμό της κοινωνίας μιαν αυτόνομη δράση του προλεταριάτου, που θα έχει
ως αντικειμενικό σκοπό την κατάλυση του γραφειοκρατικού δημόσιου μηχανισμού και
τη μεταβίβαση της εξουσίας σε μαζικούς οργανισμούς των παραγωγικών τάξεων.
Το 1966 η ομάδα «Σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα» και το
περιοδικό παύει να εκδίδεται. Ωστόσο, δύο χρόνια αργότερα, τα κείμενα και η
σκέψη της ομάδας και κυρίως του Καστοριάδη αποτελούν βασική πηγή έμπνευσης των
εξεγερμένων φοιτητών του Μάη του '68. Το διάστημα αυτό εργάζεται ως
οικονομολόγος στον ΟΟΣΑ και το 1970 αποκτά τη γαλλική υπηκοότητα. Έτσι θα πάψει
να αρθρογραφεί με ψευδώνυμο (Πιερ Σολιέ, Πολ Καρντάν κ.ά.), υπό τον φόβο της
απέλασης και θα γίνει ευρύτερα γνωστός.
Η βαθιά κριτική του μαρξισμού συνοδεύεται από μια
άνευ προηγουμένου πνευματική περιέργεια και παραγωγικότητα. Ο Καστοριάδης
ασχολείται με τα μαθηματικά, την οικονομία και την ψυχανάλυση, την οποία και
εξασκεί επαγγελματικά το 1974. Αυτή η στροφή προς την ψυχανάλυση χαρακτηρίζει
πλέον το σύνολο της σκέψης του, που τον οδηγεί σε μια καινούργια φιλοσοφική
κατανόηση της πολιτικής και κοινωνικής ζωής του ανθρώπου, η οποία αποτυπώνεται
στο κλασικό, πλέον, έργο του «Η Φαντασιακή Θέσμιση της Κοινωνίας» (1975).
Το
παρακάτω βίντεο βασίζεται σε αποσπάσματα
του αφιερώματος στον Κορνήλιο Καστοριάδη από την εκπομπή
"Ανιχνεύσεις", που προβλήθηκε από την ΕΤ3 στις 16-01-2008. Την
εκπομπή παρουσιάζει ο Παντελής Σαββίδης, με καλεσμένους τους Κλεάνθη Γρίβα, π.
Νικόλαο Λουδοβίκο, Θεοφάνη Τάση και Κώστα Σπαντιδάκη.
Γύρω από αυτό το σύγγραμμα ο Καστοριάδης θα δομήσει
το φιλοσοφικό του σύστημα. Ξαναφέρνοντας στο φως τις απαρχές της δημοκρατικής
συγκρότησης της αθηναϊκής κοινωνίας του 5ου π.Χ. Αιώνα, όσο και όλες τις άλλες
μεγάλες δημιουργικές στιγμές του ευρωπαϊκού πολιτισμού, η σκέψη του Κορνήλιου
Καστοριάδη δίνει στον άνθρωπο τη δυνατότητα να δει τον εαυτό του ως αυτόνομο
υποκείμενο και δημιουργό της Ιστορίας του.
Ο Καστοριάδης αρνείται την ύπαρξη οποιασδήποτε
προδιαγεγραμμένης πορείας της κοινωνίας (ντετερμινισμού), καθώς αυτή είναι
συνεχής δημιουργία που γεννιέται και νοηματοδοτείται μέσω του «Κοινωνικού
Φαντασιακού». Σύμφωνα με τον Καστοριάδη, αν και όλες οι κοινωνίες δημιουργούν,
οι ίδιες τις φαντασιακές σημασίες τους (δηλαδή τους θεσμούς, τους κανόνες, τις
πεποιθήσεις, τις αντιλήψεις κ.λ.π.) δεν έχουν όλες συνείδηση του γεγονότος
αυτού. Πολλές κοινωνίες συγκαλύπτουν τον κοινωνικό χαρακτήρα της θέσμισης των
φαντασιακών σημασιών τους, αποδίδοντας τη θέσμιση και τη θεμελίωσή τους σε
εξωκοινωνικούς παράγοντες (π.χ. το Θεό, την παράδοση, το νόμο, την ιστορία). Με
βάση αυτή την συνείδηση της αυτοθέσμισης των φαντασιακών σημασιών από κάθε
κοινωνία, ο Καστοριάδης διέκρινε μεταξύ των αυτόνομων κοινωνιών, αυτών δηλαδή
που είχαν συνείδηση της αυτοθέσμισης αυτής, και των ετερόνομων κοινωνιών, στις
οποίες η θέσμιση αποδιδόταν σε κάποια εξωκοινωνική αυθεντία.
Το 1979 γίνεται διευθυντής σπουδών στην «Ανωτάτη
Σχολή για τις Κοινωνικές Επιστήμες» (Ecoles des Hautes Etudes en Sciences
Sociales). Τα τελευταία χρόνια της ζωής του επισκέφθηκε αρκετές φορές την
Ελλάδα, δίνοντας σειρά διαλέξεων στη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, τον Βόλο, το
Ρέθυμνο κ.α. Το 1989 αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτορας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Πέθανε στο Παρίσι στις 26 Δεκεμβρίου 1997, από
επιπλοκές μετά από εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς, σε ηλικία 75 ετών.
Ενδεικτική Εργογραφία
· Η
γραφειοκρατική κοινωνία [2 τόμοι] («Ύψιλον»)
· Η
φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας («Ράππας»)
· Τα
σταυροδρόμια του λαβύρινθου («Ύψιλον»)
· Η
αρχαία ελληνική δημοκρατία και η σημασία της για μας σήμερα («Ύψιλον»)
· Η
ελληνική ιδιαιτερότητα: Από τον Όμηρο στον Ηράκλειτο («Κριτική»)
· Ανθρωπολογία,
Πολιτική, Φιλοσοφία («Ύψιλον»)
· Ομιλίες
στην Ελλάδα («Ύψιλον»)
Κ. Καστοριάδης - Αρχαία
και σημερινή Ελλάδα
ΠΗΓΕΣ. sansimera.
gr, wikipedia.org, enfo.gr, thessalonikiartsandculture.gr, Youtube, διαδίκτυο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.