Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

.... Τετάρτη 27 Νοεμβρίου σήμερα.....

Τρίτη 14 Μαΐου 2019

Το τελευταίο πέτρινο γεφύρι του Δαδιού εκπέμπει SOS (μέρος B΄)


Το Γεφύρι στου Μιμίγκη ή Γιαλά Μύλο.
Σήμερα δεν σώζεται τίποτα από το γεφύρι αυτό. Σε μικρή απόσταση έχει κατασκευαστεί νέο τσιμεντένιο γεφύρι στο δρόμο για τους Ξυλικούς....

Το Γεφύρι της Βρυλιάς.
Ήταν και αυτό πέτρινο και βρισκόταν στο δρόμο από το Δαδί προς τη Βρυλιά-Πόλογο-Ελάτεια. Αυτός ήταν ο μόνος αμαξιτός δρόμος στην περιοχή από το 1890. Στη θέση του παλιού γεφυριού έχει κατασκευαστεί νέο τσιμεντένιο στις αρχές της δεκαετίας του 1930.

Το Γεφύρι της Λεύκας.
Βρίσκεται στην περιοχή της Παλιάς Φήβας κοντά στη διασταύρωση της παλαιάς εθνικής οδού Λαμίας-Λιβαδειάς με το δρόμο προς το Μόδι. Είναι τσιμεντένιο και εξυπηρετεί κυρίως τους κατοίκους του Μοδιού, καθώς και τους αγρότες που έχουν κτήματα στις περιοχές Συντέλιο και του Πολόγου.

Το Γεφύρι της Λεύκας.
Βρίσκεται στην περιοχή της Παλιάς Φήβας κοντά στη διασταύρωση της παλαιάς εθνικής οδού Λαμίας-Λιβαδειάς με το δρόμο προς το Μόδι. Είναι τσιμεντένιο και εξυπηρετεί κυρίως τους κατοίκους του Μοδιού, καθώς και τους αγρότες που έχουν κτήματα στις περιοχές Συντέλιο και του Πολόγου. 

Εκτός από τα γεφύρια στον Κηφισό, όπως αναφέρθηκε, υπάρχουν γεφύρια και στα δύο κοντινά ρέματα του Δαδιού. Στο ρέμα της Κυριάς ή Ρεσ(ι)νίκου υπάρχουν τα παρακάτω γεφύρια.

Το Γεφύρι της Κυριάς
Είναι κοντά στην πόλη στο δρόμο προς το κοιμητήριο και τον Παρνασσό. Παλαιότερα υπήρχε πέτρινο μονότοξο γεφύρι, αλλά μετά την κατάρρευσή του από πλημμύρα, κατασκευάστηκε στη θέση του νέο τσιμεντένιο. Κατά μήκος του ρέματος αυτού υπάρχουν και τα γεφύρια στη θέση Πηγαδάκι, στο δρόμο προς Λαμία και στο δρόμο προς Σιδηροδρομικό Σταθμό. Τα γεφύρια αυτά υπάρχουν μέχρι σήμερα, αλλά δύσκολα διακρίνονται γιατί σταδιακά το ρέμα καλύπτεται από τσιμέντο και στη θέση του δημιουργείται νέος δρόμος.
Στο ρέμα του Κεραμιδιού υπάρχουν τα παρακάτω γεφύρια.

Το Γεφύρι στο Αλωνάκι ή Κεραμίδι
Βρίσκεται ανατολικά της πόλης στο δρόμο προς τη Βελίτσα. Μέχρι το 1939 υπήρχε πέτρινο γεφύρι λίγα μέτρα νότια από το σημερινό τσιμεντένιο. Δυστυχώς η πλημμύρα που συνέβη το έτος αυτό γκρέμισε ένα ακόμα πέτρινο γεφύρι και στη θέση του κατασκευάστηκε ένα νέο.
Μέσα στο ρέμα και στη θέση Περγαντά Σπηλιά υπήρχε ένα ακόμα γεφύρι. Επάνω από αυτό περνούσε το παλαιό υδραγωγείο της πόλης. Αυτό το γεφύρι δεν υπάρχει σήμερα. 

Το Γεφύρι του Κάμπου
Βρίσκεται ένα περίπου χιλιόμετρο έξω από τη πόλη, στο δρόμο προς τη Λιβαδειά και την Αθήνα. Ήταν και αυτό πέτρινο, έπαθε όμως μεγάλες ζημιές από την πλημμύρα του 1939 και σήμερα επισκευασμένο είναι το βασικό πέρασμα στην κοιλάδα του Φωκικού Κηφισού.

Το Γεφύρι της Σιδηροδρομικής Γραμμής στο ρέμα Κεραμιδιού
Χτίσθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα, αλλά το γκρέμισαν οι Γερμανοί κατά την αποχώρησή τους από την Ελλάδα το 1944. Δίπλα από αυτό χτίσθηκε ένα νέο για τη διέλευση του τραίνου.
Στη θέση Κομοπίλι στον Κηφισό υπάρχει το γεφύρι της Σιδηροδρομικής Γραμμής. Είναι μια μεταλλική κατασκευή σε μια όμορφη περιοχή κοντά στα Απάνω Καλύβια. Είναι κοντά στο πέτρινο Κάτω Γεφύρι, στη θέση όπου τα αρχαία χρόνια βρισκόταν το Άλσος των Τιθρωνίων.
Από όλα τα γεφύρια που αναφέρθηκαν εκείνο που είναι το πιο παλιό και ωραίο είναι ασφαλώς το κάτω γεφύρι στη θέση Κομοπίλι. Είναι ένα μνημείο που μας κληροδότησαν οι πρόγονοί μας και θα πρέπει με κάθε τρόπο να το διαφυλάξουμε. Άντεξε τόσους αιώνες από τα στοιχεία της φύσης και κυρίως από τις πλημμύρες που συνέβησαν στην περιοχή με συχνότητα μια κάθε τριάντα περίπου χρόνια τουλάχιστον στα 200 τελευταία χρόνια, για τα οποία υπάρχουν γραπτές μαρτυρίες.
Τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζει σήμερα, πέραν από τη φυσική φθορά του χρόνου, είναι δύο: η διέλευση από αυτό μεγάλων μηχανημάτων και η διάβρωση της βάσης ενός τουλάχιστον από τα πέδιλα στήριξης από την ορμητική ροή πολλές φορές του νερού. Για να μην υπάρξει κίνδυνος κατάρρευσης, όπως συνέβη πρόσφατα με το Απάνω Γεφύρι, θα πρέπει άμεσα να απαγορευτεί η διέλευση μεγάλων οχημάτων και μέσα στο εφετινό καλοκαίρι, όταν η στάθμη και η ροή του νερού το επιτρέψει, να ελεγχθούν οι βάσεις και να γίνουν όλες οι απαραίτητες εργασίες στήριξης.
Δεν πρέπει να θρηνήσουμε, ενώ μπορούμε να το αποφύγουμε, για ένα ακόμα σημαντικό κτίσμα-μνημείο της πόλης, όπως συνέβη πρόσφατα με την καταστροφή του οικήματος Λόη Καραμανλή, που στέγασε την «Παιδαγωγική Ακαδημία». Οι αρμόδιοι φορείς ας δρομολογήσουν τις εργασίες, οι οποίες σ’ αυτή τη φάση κοστίζουν ελάχιστα και ας φροντίσουν τον περιβάλλοντα χώρο της περιοχής, που είναι ένα από τα ομορφότερα τοπία της κοιλάδας του Κηφισού.
Ιωάννης Παν. Σκορδάς
Γεωπόνος-Ερευνητής
ΠΗΓΗ: filistordadioudrimias.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.