Αθανάσιος
Ι. Μιχελής
Αξιολόγηση
σχολείων και εκπαιδευτικών
Ιστορική καταγραφή από το μεσοπόλεμο έως τις μέρες μας
Περιεχόμενο του βιβλίου....
Το κύριο αντικείμενο που διερευνά το
βιβλίο είναι η αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών κατά τη χρονική διάρκεια
μιας μακράς περιόδου και συγκεκριμένα από την εποχή του μεσοπολέμου έως σήμερα.
Το αρχικό ερώτημα είναι το γιατί
τέθηκε ως αίτημα, διεκδικήθηκε και τελικά επιτεύχθηκε, η κατάργηση της αξιολόγησης
στην εκπαίδευση, τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης.
Η αιτιολόγηση ότι τότε οι
εκπαιδευτικοί πρόβαλλαν τα ιδιαίτερα αρνητικά χαρακτηριστικά της αξιολόγησης
(πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων, καταγραφή και έλεγχος της πολιτικής τους
δράσης και ανάλογη εξέλιξη τους) τέθηκε υπό διερεύνηση από το αρχειακό υλικό
που διαθέτουμε. Από τη μελέτη εκατοντάδων εκθέσεων αξιολόγησης διαπιστώθηκε ότι,
κάθε εποχή, υπήρξε σ΄ αυτές πλήρης αναφορά στα πολιτικά φρονήματα, στην
πολιτική και κοινωνική δράση των εκπαιδευτικών. Η καταγραφή αυτή εντάθηκε
ιδιαίτερα την μετεμφυλιακή εποχή. Όλα τα παραπάνω καταγράφονται επακριβώς στο
βιβλίο.
Η όλη διάρθρωση του βιβλίου είναι η
εξής:
Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε πέντε
κεφάλαια, αντίστοιχα των ιστορικών περιόδων: Μεσοπόλεμος (1918-1940), Πόλεμος-κατοχή-εμφύλιος
(1940-1949), Μετεμφυλιακή περίοδος (1950-1967), Δικτατορία (1967-1974),
Μεταπολίτευση (1974 - σήμερα). Στην αρχή κάθε κεφαλαίου αναφέρονται τα
ιστορικά, κοινωνικά και εκπαιδευτικά δεδομένα της εποχής. Ακολουθεί η
αξιολόγηση με πιστή αντιγραφή δεκάδων εκθέσεων ή τμημάτων αυτών με παράλληλο
σχολιασμό των δεδομένων τους. Επίσης αντιγράφονται (από το αρχειακό υλικό) και
παρουσιάζονται σημαντικά έγγραφα εποχής που “κοσμούσαν” τους υπηρεσιακούς
φακέλους των εκπαιδευτικών, όπως πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων, δηλώσεις
νομιμοφροσύνης, έγγραφα Αστυνομικών Τμημάτων Ασφαλείας και άλλα.
Από τα παραπάνω δεδομένα, που
καταγράφηκαν και παρουσιάζονται, αβίαστα προκύπτει ότι οι αιτιάσεις των
εκπαιδευτικών για την κατάργησή της ήταν βάσιμες.
Το βιβλίο αποτελείται από 290
σελίδες.
Ο Θανάσης Μιχελής
γεννήθηκε στη Λαμία το 1952, όπου και τέλειωσε το εξατάξιο Γυμνάσιο. Σπούδασε φυσικός
στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τη διδακτορική του διατριβή, με θέμα τις ανισότητες
στην εκπαίδευση, εκπόνησε στο Φ.Π.Ψ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, από όπου του
απονεμήθηκε ο τίτλος του διδάκτορα με άριστα.
Εργάστηκε στη δημόσια
εκπαίδευση, από το 1978 έως το 2011. Για πολλά χρόνια άσκησε καθήκοντα διοίκησης
(διευθυντής σχολικών μονάδων Λαμίας, διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού
Φθιώτιδας).
Ασχολήθηκε με ζητήματα
εκπαιδευτικών ανισοτήτων, οργάνωσης και διοίκησης της εκπαίδευσης, όπως και με
την εκπαίδευση ενηλίκων. Παρουσίασε εισηγήσεις για εκπαιδευτικά θέματα σε Συνέδρια
και έκανε δημοσιεύσεις σε περιοδικά και τον τοπικό τύπο.
Είναι συγγραφέας του
βιβλίου “Εκπαίδευση και κοινωνικές ανισότητες
– Η περίπτωση της Φθιώτιδας 1930-1980” (εκδόσεις Δωδώνη, Αθήνα 2000).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.