ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ
ΛΕΣΧΗ ΙΤΕΑΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 8/11/2013
στις 9.15μμ
προβολή της
ταινίας
«ΝΟ» του Πάμπλο
Λαρέν
με τον Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ...
Υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης
ξενόγλωσσης ταινίας 2013-11-07 Βραβείο κοινού στο 53ο Διεθνές
Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Βραβείο κοινού στο Διεθνές
Φεστιβάλ του Σάο Πάολο
Βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών 2012 (
Δεκαπενθήμερο σκηνοθετών)
Υπόθεση
Το 1988 ο Χιλιανός δικτάτορας Πινοσέτ
ετοιμάζεται για το δημοψήφισμα που θα καθορίσει την προεδρία του στη Χιλή. Η
αντιπολίτευση αναθέτει σ' ένα νεαρό στέλεχος διαφημιστικής εταιρίας την
οργάνωση της εκστρατείας του «ΝΟ» εναντίον του Πινοσέτ. (Στην πραγματικότητα οι
διαφημιστές ήταν δύο, αλλά στην ταινία ενσωματώνονται σε έναν.)
O Ρενέ Σαβέντρα (τον υποδύεται ο
Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ) παράλληλα με την δική του μάχη στην προσωπική του ζωή,
επιστρατεύει τους πιο δυνατούς όρους μάρκετινγκ και με τη βοήθεια των στελεχών
της αντιπολίτευσης καταστρώνουν ένα σχέδιο. Έχουν 27 ημέρες για να το
εκτελέσουν σωστά, να υπερισχύσουν στο δημοψήφισμα και να απελευθερώσουν την
χώρα τους.
O
Πάμπλο Λαρέν ασχολείται για τρίτη φορά με την ιστορία της δικτατορίας στη χώρα
του, όμως αντίθετα από τις δυο προηγούμενες ταινίες του εδώ παίρνει μια αληθινή
ιστορία, βασίζεται σε αληθινά γεγονότα και αφηγείται με λεπτομέρειες το
παρασκήνιο μιας διαδικασίας που έφερε πίσω την δημοκρατία στη Χιλή. Και κάνει
την πιο αποτελεσματική και πετυχημένη ταινία της φιλμογραφίας του και μαζί την
πιο βαθιά πολιτική.
Το «NO», δεν είναι απλά μια λεπτομερής εξιστόρηση για το
πως κερδήθηκε το δημοψήφισμα εναντίον του Πινοσέτ, αλλά μαζί ένα συναρπαστικό
θρίλερ για έναν αγώνα Δαυίδ εναντίον Γολιάθ, μια διαπεραστική ματιά στα
γρανάζια της πολιτικής, μια εξαιρετική απεικόνιση της Χιλιανής κοινωνίας σε μια
από τις πιο κρίσιμες στιγμές της.
Και την ίδια στιγμή, μια ματιά στην ζωή του ανθρώπου που
βρίσκεται στην καρδιά της ιστορίας και τον οποίο ο Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ
υποδύεται με μια ενέργεια και αλήθεια που σε παρασύρει.
Ο Λαρέν συνθέτει όλες τις παραπάνω συνιστώσες, σε ένα φιλμ
που δεν χάνει στιγμή τον ρυθμό του,
αντίθετα βρίσκει τις καλύτερες στιγμές του όταν βυθίζεται στις λεπτομέρειες της
καμπάνιας που ενορχηστρώνουν τα δυο αντίπαλα στρατόπεδα. Τότε είναι που γίνεται
πιο ενδιαφέρον, ηλεκτρισμένο και πιο αποκαλυπτικό όχι μόνο για τους ήρωές του
αλλά και για την πολιτική και την Ιστορία.
Και αντίθετα απ΄ ότι μπορεί κανείς
να φανταστεί, δεν πρόκειται για μια ταινία «εθνικού» ή τοπικού ενδιαφέροντος,
αλλά για ένα εξαιρετικό παράδειγμα του πως το σινεμά κατορθώνει να μετουσιώσει
την αλήθεια σε κάτι πολύ πιο ενδιαφέρον. Όχι σε μια ξεκάθαρη ιστορία που μιλά
σε όλους το ίδιο και για το ίδιο, αλλά σε ένα πρίσμα που ρίχνει στον κάθε
θεατή, το δικό του ξεχωριστό φως.
Γιώργος Κρασσακόπουλος (flix.gr)
Ο Λαρέν σκηνοθετεί μια άρτια ταινία, κάνοντας χρήση της
U-matic κάμερας χαμηλής ευκρίνειας που μεσουρανούσε στην τηλεοπτική
μετάδοση των ειδήσεων στην Χιλή της δεκαετίας του ’80. Κατέφυγε σε αυτόν τον
τρόπο κινηματογράφησης για να μην γίνεται έντονα αισθητή η διαφορά ανάμεσα στο
αρχειακό υλικό της εποχής και στο σύγχρονο κομμάτι. Μπορεί να παραξενεύει αρχικά τον
συνηθισμένο σε μια άλλη αισθητική σημερινό θεατή, αλλά μέσα από την εικόνα
αυτή, τα ντοκουμέντα γίνονται μέρος της μυθοπλασίας και η ιστορία της ταινίας, μέρος της αληθινής
Ιστορίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.