Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

....Σήμερα Τετάρτη 24 Απριλίου.....

Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020

Η εκπαίδευση στις μέρες του κορωνοϊού


Ευχόμαστε τις δύσκολες αυτές ώρες υγεία και ηρεμία σε όλους.
Ζούμε πρωτόγνωρες μέρες, σαν ταινία επιστημονικής φαντασίας και η κοινωνία .....
δοκιμάζεται πολλαπλά, σε όλα τα επίπεδα. Η «πανδημία» του κορωνοϊού αλλάζει δραματικά την καθημερινότητα μας, έχει ανατρέψει τις ζωές μας σε οικογενειακό, κοινωνικό, εργασιακό επίπεδο. Η οικονομία πλήττεται, οι εργασιακές σχέσεις θα επιχειρηθεί να αλλάξουν κι αυτές. Η αποκάλυψη των ημερών είναι το σχεδόν ανύπαρκτο σύστημα υγείας  που καλείται να υποστηρίξει τη δοκιμαζόμενη κοινωνία και οι τραγικές συνέπειες της διάλυσής του. Ένα δημόσιο σύστημα υγείας που εξαϋλώθηκε στα χρόνια της σκληρής νεοφιλελέυθερης επίθεσης και των μνημονίων όλων ανεξαίρετα των κυβερνήσεων τα τελευταία χρόνια. Τραγικές οι ελλείψεις σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (1 κλίνη ΜΕΘ ανά 100.000 κατοίκους!), νοσοκομειακούς γιατρούς, νοσηλευτικό προσωπικό και ιατροφαρμακευτικό υλικό. Και αυτό βέβαια, αφού τα τελευταία 10 χρόνια έχουν κλείσει νοσοκομεία και συγχωνευτεί μονάδες, δεν έχει γίνει καμία πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, έχουν μειωθεί δραματικά οι δαπάνες στην δημόσια υγεία και παιδεία.
Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας (ΥΠΑΙΘ) για κλείσιμο των σχολείων σε όλη την χώρα ήταν αναπόφευκτη καθώς είμαστε μία ανοχύρωτη πολιτεία  απέναντι στη μαζική ή και ακόμα μερική έκθεση στον ιό.
Λίγες μέρες μετά η Υπουργός Παιδείας και ολόκληρο το υπουργικό επιτελείο σαν έτοιμοι από καιρό επιδόθηκαν σε ένα παιχνίδι εντυπώσεων προβάλλοντας την «τηλεκπαίδευση» στους μαθητές ως μια «κάποια λύση» στην απώλεια του διδακτικού χρόνου. Διατυμπάνιζαν σε όλα τα μέσα, την άμεση έναρξη των εξ αποστάσεων μαθημάτων αρχικά για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, εγείροντας τεράστια ερωτήματα στην εκπαιδευτική κοινότητα. 
Στις συγκεκριμένες συνθήκες που κινδυνεύουν χιλιάδες ανθρώπινες ζωές, δηλώνουμε ότι η εξ αποστάσεως διδασκαλία και μάλιστα σε συνεργασία με ιδιωτικές εταιρίες (Google, Microsoft,Cisco), αποτελεί φτηνό επικοινωνιακό κόλπο και πρωτοφανή κίνηση εντυπωσιασμού του Υπουργείου και της κυβέρνησης. Μόνο αναστάτωση και σύγχυση δημιουργεί σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.
 Η  χρήση των νέων τεχνολογιών στα σχολεία πρέπει να έχει καθαρά υποστηρικτικό ρόλο στην παιδαγωγική πράξη. Η διδασκαλία στην τάξη ή εκτός αυτής με τη φυσική παρουσία εκπαιδευτικών και μαθητών είναι αναντικατάστατη.
Το ΥΠΑΙΘ ενώ κάνει λάστιχο τους διευθυντές, οι οποίοι ανοίγουν και κλείνουν κλειστά σχολεία, επιστρατεύει και τους καθηγητές πληροφορικής για να οργανώσουν το περιβάλλον και να ενημερώσουν τους μαθητές.
 Ποιοι όμως θα κάνουν τηλεκπαίδευση πως και από που; 
Προϋποθέτει την ύπαρξη πλατφόρμας που να μπορεί να υποστηρίξει χιλιάδες ταυτόχρονα αιτήματα, την ύπαρξη υλικοτεχνικής υποδομής (η/υ, σύνδεση σε διαδίκτυο, κάμερα, μικρόφωνα κτλ) σε εκπαιδευτικό και μαθητή, επιμόρφωση και εξοικείωση σε τέτοιες διαδικασίες . Από την στιγμή, που τίποτα από τα παραπάνω δεν υπάρχει ή αν υπάρξει, θα υπάρξει μερικώς… είναι κίνηση επικοινωνιακού χαρακτήρα και στερείται σοβαρότητας και υπευθυνότητας. Η τηλεκπαίδευση σε ένα σχολείο και μια κοινωνία ρημαγμένη από την κρίση  διευρύνει τις κοινωνικές -εκπαιδευτικές ανισότητες και βάζει  στο περιθώριο τους αδύνατους μαθητές και αυτούς που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις σε υλικοτεχνική υποδομή.
Η δημόσια εκπαίδευση έχει την βασική αρχή της ισότητας για όλα τα παιδιά. Αυτό σημαίνει ότι έστω και μια μειοψηφία των μαθητών μας να στερείται της απεριόριστης δυνατότητας σύνδεσης στο διαδίκτυο ή να μην έχει την απαιτούμενη τεχνολογική υποδομή, δεν επιτρέπεται να συναινέσουμε.
Σήμερα, ειδικά που τα έκτακτα μέτρα θα στερήσουν την εργασία από πολλούς γονείς των μαθητών μας, πολύ αμφιβάλλουμε αν οι μαθητές μας που είχαν μέχρι χθες την δυνατότητα να απολαμβάνουν το διαδίκτυο, θα συνεχίσουν και το επόμενο διάστημα. 
«Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή σε κοινωνικό αποκλεισμό το 2018 είναι 31,8%. Όσον αφορά δε στις ηλικίες 0-17 ετών το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 33%. Ανάλογα είναι και τα ποσοστά της ευρυζωνικότητας, καθώς κατά μέσο όρο μόλις το 78,5% των νοικοκυριών έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο από την κατοικία, ποσοστό που διαφέρει ανάλογα με τη γεωγραφική κατανομή (π.χ. στα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη είναι 68,8%).» (Από ανακοίνωση της ΟΛΜΕ, 17.03.20)
Σε καμία περίπτωση η «τηλεκπαίδευση» , η ανάρτηση ενός μαθησιακού υλικού σε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα, δεν μπορεί να λειτουργήσει  επαρκώς με παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια και να υποκαταστήσει τη ζωντανή διαδικασία της τάξης (κατάκτηση της γνώσης, αλληλεπίδραση, αλληλοβοήθεια, παραστατικότητα, φυσική/σωματική προσέγγιση κ.ά).

  • Ειδικά για τους  μαθητές της Γ΄ Λυκείου θεωρούμε απαράδεκτους τέτοιου είδους πειραματισμούς, που μόνο πανικό προκαλούν. Σε συνθήκες πανδημίας, έκτακτων μέτρων όπου κλείνουν όλα τα καταστήματα και υπηρεσίες, και αναμένεται η εφαρμογή ακόμη πιο δραστικών μέτρων, είναι απολύτως ανεύθυνο από πλευράς ΥΠΑΙΘ να καλούνται οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές και να πειραματίζονται σε  μεθόδους διδασκαλίας που δεν γνωρίζουν, τη στιγμή που μπορεί να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας στο οικογενειακό περιβάλλον τους.
  • Οι εκπαιδευτικοί ΠΕ86(Πληροφορικής), για μία ακόμη φορά, καλούνται να παίξουν το ρόλο του διαχειριστή, του εκπαιδευτή των συναδέλφων αλλά και της τεχνικής υποστήριξης, όταν το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας διέλυσε τις δομές ΚΕΠΛΗΝΕΤ στις Διευθύνσεις!
  • Για λόγους δημόσιας υγείας δεν μπορεί να απαιτείται φυσική παρουσία στα σχολεία, που σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν απολυμανθεί, από διευθυντές και πληροφορικούς, αλλά και όσους χρειάζονται για τεχνική υποστήριξη. Το ΥΠΑΙΘ και οι ΠΔΕ/ΔΔΕ έχουν ακέραια την ευθύνη για ό,τι συμβεί.
  • Δεν ξεχνάμε  ότι πρόσφατα η κυβέρνηση προσπάθησε να «καλύψει» εκπαιδευτικά κενά σε Νίσυρο, Κάσο, Αστυπάλαια και αλλού με εκπαίδευση εξ αποστάσεως, που αποτελεί θέση του ΟΟΣΑ και της ΕΕ για την εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού και άρα έχουμε κάθε λόγο να ανησυχούμε για τα μελλοντικά σχέδια χρησιμοποίησης της. Σε μια περίοδο περικοπών και μηδενικών διορισμών δεν μπορούμε παρά εύλογα να σκεφτούμε ότι η κυβέρνηση πειραματίζεται και με αυτό το ενδεχόμενο.
  • Δεν πρέπει, τέλος, να ξεχνάμε ότι με ευθύνη της κυβέρνησης και του Υπουργείου, υπάρχουν σχολεία σε όλη τη χώρα, αλλά και στο νομό μας (Δεσφίνα) στα  οποία τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα είναι ουσιαστικά αδίδακτα, λόγω μη έγκαιρης τοποθέτησης καθηγητών. Άρα, για ποια ευαισθησία των αρμοδίων μιλάμε;
Δηλώνουμε ξεκάθαρα :
Κανένας δεν υποχρεώνεται είτε να συμμετέχει ως εθελοντής τηλεμαθήματος είτε να παραστεί , με όποια ιδιότητα στα σχολεία, που είναι ουσιαστικά κλειστά.  Πρώτα γιατί δεν τον καλεί κανένας κι έπειτα γιατί κινδυνεύει η υγεία του! Η όποια προαιρετική συμμετοχή σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί ως κάλυψη της ύλης. 
Κανείς δεν μπορεί να παίζει με τις ζωές, τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, αλλά και τα μαθησιακά δικαιώματα και την αγωνία των μαθητών. Οι μαθητές μας χρειάζονται κυρίως αυτές τις τόσο κρίσιμες ώρες συναισθηματική, ψυχολογική, οικονομική στήριξη των οικογενειών τους. 
Οι εκπαιδευτικοί θα καλεστούν από την ίδια την πραγματικότητα να δώσουν στήριξη ψυχική στα παιδιά που σήμερα ζουν σε μια κοινωνία γενικευμένης κατάθλιψης, οικονομικής δυσπραγίας και απέραντης ανασφάλειας. 
Η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης,  στην καρδιά μιας τόσο μεγάλης κρίσης, είναι μια επικοινωνιακή απάτη που εξυπηρετεί τις πολιτικές σκοπιμότητες και την ουσιαστική ανεπάρκεια της κυβέρνησης και στοχεύει στην εκμετάλλευση της δυσκολίας στην οποία βρίσκονται οι μαθητές μας και οι γονείς τους, δημιουργώντας έναν νέο κοινωνικό αυτοματισμό.
Το υπουργείο καλά θα κάνει να στηρίξει το δημόσιο σύστημα παιδείας με μόνιμες προσλήψεις προσωπικού, με γενναία χρηματοδότηση των σχολείων, με στήριξη των οικογενειών των μαθητών ειδικά των άνεργων γονιών, αλλά και αυτών που πλήττονται από την τωρινή κρίση. 

Σ΄ αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες με επίγνωση του παιδαγωγικού ρόλου μας  και με κριτήριο τις ανάγκες και τα δικαιώματα των μαθητών , των εκπαιδευτικών καθώς και των  εργαζόμενων γονιών τους, διεκδικούμε συλλογικά  άμεσα μέτρα ενίσχυσης του δημόσιου συστήματος υγείας και παιδείας, διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων, περίθαλψη και  ανακούφιση του πληττόμενου πληθυσμού και όχι των κερδών των μεγαλοεπιχηρίσεων.
Απαιτούμε:
  • Μείωση της διδακτέας ύλης για όλες τις τάξεις και της εξεταστέας ύλης στις πανελλαδικές εξετάσεις. Άμεση σχετική απόφαση του Υπουργείου  προκειμένου να μην δημιουργείται επιπλέον ψυχολογική φόρτιση των μαθητών και των οικογενειών τους. 
  • Κατάργηση των προαγωγικών εξετάσεων. Η προαγωγή να γίνει μόνο με τους προφορικούς βαθμούς των μαθητών.
  • Κανένας συνάδελφος στα σχολεία όσο διαρκεί η πανδημία. Ηλεκτρονική επικοινωνία των σχολείων με κάθε ενδιαφερόμενο. Επιστροφή όλων των συναδέλφων που υπηρετούν μακριά από τα σπίτια τους.
  • Άμεση στήριξη των οικογενειών των μαθητών, οικονομική στήριξη ειδικά των άνεργων γονέωνΆδειες σε όλους τους γονείς που χρειάζεται να επιμεληθούν των παιδιών τους τις μέρες της επιδημικής κρίσης, χωρίς παρακράτηση μισθών και ενσήμων. Πλήρεις αποδοχές (και όχι αναρρωτικής άδειας) και εκτός της κανονικής άδειας.
  • Νόμιμες άδειες ασθένειας και αναρρωτικές σε όλους τους εκπαιδευτικούς, μόνιμους και αναπληρωτές, ισόχρονες και χωρίς εξαιρέσεις. Πλήρεις αποδοχές για όλους τους εργαζόμενους των σχολείων (αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, υπαλλήλους καθαριότητας σχολείων, σχολικούς φύλακες κ.λπ.).
  • Αύξηση των κονδυλίων για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών στην εκπαίδευση εδώ και τώρα. Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών και όλου του αναγκαίου βοηθητικού προσωπικού (σχολιάτρων, ψυχολόγων, καθαρισμού, φύλαξης κλπ) για τη λειτουργία των σχολείων μετά το τέλος της πανδημικής  κρίσης. 
  • Έκτακτα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό για την πρόληψη της επιδημίας, την περίθαλψη και την ανακούφιση του πληττόμενου πληθυσμού και όχι για την προστασία των κερδών επιχειρηματιών και εργοδοτών.
  • Στήριξη του δοκιμαζόμενου από τις χρόνιες μνημονιακές πολιτικές  δημόσιου συστήματος υγείας, με μόνιμη πρόσληψη όλου του απαραίτητου ιατρικού, νοσηλευτικού, βοηθητικού προσωπικού. Να εξοπλιστεί τώρα όλο το δημόσιο σύστημα υγείας με τα απαραίτητα υλικά πρώτης ανάγκης και όλη την υλικοτεχνική υποδομή και μηχανήματα που είναι απαραίτητα για την αντιμετώπιση της κρίσης.  Ανανέωση των συμβάσεων του επικουρικού και με σύμβαση προσωπικού.
  • Ν΄ ανοίξουν τώρα όλα τα δημόσια νοσοκομεία και οι μονάδες υγείας που έκλεισαν στα χρόνια των μνημονίων. Να λειτουργήσουν όλες οι κλειστές ΜΕΘ και τα αντίστοιχα κρεβάτια και να ανοίξουν νέες για την πρόληψη της πανδημίας. Να επιταχθούν τα ιδιωτικά νοσοκομεία και οι ΜΕΘ σε αυτά που πάντα περισσεύουν, για όλους τους ασθενείς που θα χρειαστεί. 
  • Να σταματήσει κάθε άλλο νομοθετικό έργο της κυβέρνησης (νομοσχέδιο για την εκπαίδευση, απαγόρευση διαδηλώσεων κ.ά.) εκτός από αυτό της πρόληψης και της πλήρους αντιμετώπισης της επιδημίας.
  • Απρόσκοπτη και ισότιμη πρόσβαση όλων, ντόπιων, προσφύγων και μεταναστών, σε υγεία και εργασία, χωρίς αποκλεισμούς, για ασφαλισμένους και μη ασφαλισμένους.

ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΟΛΑ!
Υπερασπιζόμαστε τα εργασιακά μας δικαιώματα και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας.
Διαβεβαιώνουμε ότι οι μαχόμενοι εκπαιδευτικοί της τάξης είναι εδώ για να στηριχθούν οι μαθητές, οι γονείς και η δοκιμαζόμενη κοινωνία.
Κάτω από αυτό το πρίσμα ,θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατό
για να στηριχτεί το δημόσιο σχολείο και ο ρόλος του.

ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΕΝΩΤΙΚΗ ΜΕΤΩΠΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου