Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

.... ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 3 ΜΑΪΟΥ 2024 – ΑΓΙΑ ΠΑΘΗ ΚΑΙ ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ .....

Δευτέρα 19 Αυγούστου 2019

Mikis Theodorakis - ROMANCERO GITANO - Federico García Lorca


Ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα έγραψε το 1928 το Romancero
Gitano, την πλέον διάσημη Ισπανική συλλογή από τσιγγάνικες
μπαλάντες, εμπνευσμένος από την Ανδαλουσιανή κουλτούρα, τα ήθη και έθιμα της γενέτειρας γης του....


Οι Τσιγγάνοι και o κόσμος τoυς ήταν ένα από τα θέματα που γοήτεψαν και απασχόλησαν επίμονα τον ποιητή και το έργο του. Τα θέματα της τσιγγάνικns ζωής, η οποία για τον Λόρκα συμβολίζει την γνησιότερη μορφή της Ισπανικής κουλτούρας, περιστρέφονται γύρω από τις αξίες για τη
ζωή, την ελεύθερα, την αγάπη, τον θάνατο, τον πόνο, τους αγώνες
ενάντια στην καταπίεση και την κοινωνική Βία.
Κεντρικοί χαρακτήρες ηρωικά αρχέτυπα ανδρών και γυναικών, o Antonito el Camborio που συλλαμβάνεται και δολοφονείται, ο Τσιγγάνος που πεθαίνει από αγάπη, η Καλόγρια η Τσιγγάνα στο δίλημμά της ανάμεσα στον θεό και την ελευθερία της, η τραγική μοίρα της Παντέρμης.
Εφτά από αυτά τα ποιήματα απέδωσε στα ελληνικά ο Οδυσσέας Ελύτης, και τα μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης τον Μάρτη του 1967, γοητευμένος από το ποιητικό κείμενο και το πνεύμα ρωμιοσύνης και διαμαρτυρίας του Λόρκα,διατηρώντας στη συνέχεια μια Βιωματική σχέση με το έργο αυτό.
Η μελοποίηση του Romancero Gitano έχει χαρακτηριστεί αριστουργηματική, καθώς αναδεικνύει ιδανικά τον ποιητικό λόγο μέσω των ευαίσθητα σχηματισμένων μελωδιών και της εύστοχης εναλλαγής αρμονικών χρωμάτων. Οι ρυθμοί και η χρήση τροπικότητας παραπέμπουν στο ισπανικό στοιχείο, ενώ παράλληλα το έργο διατηρεί τη μουσική ταυτότητα του συνθέτη.


Ο Λόρκα ενσάρκωσε το διττό αίτημα της πρωτοπορίας και της λαϊκότητας που οι Έλληνες δημιουργοί είχαν ως σημαία στο έργο τους.
Μακράν ο ευρύτερα μελοποιημένος ξένος ποιητής, ο Λόρκα, ενέπνευσε μια τεράστια γκάμα Ελλήνων συνθετών. Η επιρροή του στην ελληνική μουσική επιτρέπει να τον θεωρήσουμε δικό μας, εγχώριο. Σήμερα, ο «γελαστός ποιητής», που εκτελέστηκε από τους φασίστες τού Φράνκο στον Ισπανικό εμφύλιο, συνεχίζει να απασχολεί τη συλλογική μνήμη της πατρίδας του και όλου του κόσμου.

Μια σπάνια γερμανική παραγωγή από το 1995 με τους :

 Peter Goedhart (baritone) & Wim Spruiit (guitar)

Η ετικέτα του Δίσκου είναι «THE BALLAD OF MAUTHAUSEN »


1 - BALLAD OF THE ACCURSED  00:00
2 - DEATH OF ANTONITO EL COMBRINO  02:02
3 - DIED FOR LOVE  06:33
4 - PRECIOSA AND THE WIND 10:28
5 - THE ARREST OF ANTONITO EL COMBRINO 15:12 
6 - THE GIPSY NUN  18:50
7 - BALLAD OF THE BLACK SORROW  22:04


Τα βίντεο ειναι του συνοδοιπόρου, Δημήτρη Βογιατζόγλου

Ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα έγραψε το 1928 το Romancero
Gitano, την πλέον διάσημη Ισπανική συλλογή από τσιγγάνικες
μπαλάντες, εμπνευσμένος από την Ανδαλουσιανή κουλτού-
ρα, τα ήθη και έθιμα της γενέτειρας γης του.
 Οι Τσιγγάνοι και o κόσμος τoυς ήταν ένα από τα θέματα που γοήτεψαν και απασχόλησαν επίμονα τον ποιητή και το έργο του. Τα θέματα της  τσιγγάνικns ζωής, η οποία για τον Λόρκα συμβολίζει την γνησιότερη μορφή της Ισπανικής κουλτούρας, περιστρέφονται γύρω από τις αξίες  για τη
ζωή, την ελεύθερα, την αγάπη, τον θάνατο, τον πόνο, τους αγώνες
ενάντια στην καταπίεση και την κοινωνική Βία.
Κεντρικοί χαρακτήρες ηρωικά αρχέτυπα ανδρών και γυναικών, o Antonito el Camborio που συλλαμβάνεται και δολοφονείται, ο Τσιγγάνος που πεθαίνει από αγάπη, η Καλόγρια η Τσιγγάνα στο δίλημμά της ανάμεσα στον θεό και την ελευθερία της, η τραγική μοίρα της Παντέρμης.

Εφτά από αυτά τα ποιήματα απέδωσε στα ελληνικά ο Οδυσσέας Ελύτης, και τα μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης τον Μάρτη του 1967, γοητευμένος από το ποιητικό κείμενο και το πνεύμα ρωμιοσύνης και διαμαρτυρίας του Λόρκα,διατηρώντας στη συνέχεια μια Βιωματική σχέση με το έργο αυτό.

Η μελοποίηση του Romancero Gitano έχει χαρακτηριστεί αριστουργηματική, καθώς αναδεικνύει ιδανικά τον ποιητικό λόγο μέσω των ευαίσθητα σχηματισμένων μελωδιών και της εύστοχης  εναλλαγής αρμονικών χρωμάτων. Οι ρυθμοί και η χρήση τροπικότητας  παραπέμπουν στο ισπανικό στοιχείο, ενώ παράλληλα το έργο διατηρεί τη μουσική ταυτότητα του συνθέτη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου