Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

....Πέμπτη 18 Απριλίου σήμερα......

Πέμπτη 18 Μαΐου 2017

Παρνασσός Νο1 ορεινός προορισμός στην Ελλάδα υπάρχει! Παρνασσός 12μηνος ορεινός προορισμός! Μπορούμε?

Η τοπική κοινωνία των Καλαβρύτων φαίνεται να λειτουργεί με αξιοπρόσεκτη για τα ελληνικά δεδομένα ωριμότητα. Συζητά, ερευνά, σχεδιάζει, προβλέπει, ανταγωνίζεται, επιβιώνει, εξελίσσεται με δικές της δυνάμεις, μη περιμένοντας τον "πατερούλη" κράτος η τον "μάγο" ιδιώτη επενδυτή να της φέρει τουριστική ανάπτυξη!.....

Έτσι λειτουργεί ( μεταξύ άλλων και) το Χ.Κ.ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ως δημοτική επιχείρηση , αν όχι κερδοφόρα τουλάχιστον βιώσιμη, το οποίο ανταγωνίζεται άξια (αναλογία χ.κ.καλάβρυτα-χ.κ.παρνασσός =1-3 περίπου) το Χ.Κ.ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ, το οποίο λειτουργεί, και προς χάρη της τοπικής παραπαρνάσσιας κοινωνίας, με "κρατική", όχι "δημοτική", ζημιά περίπου 1.000.000 € ετησίως , και με πρόσφατες κρατικές επενδύσεις περίπου 35.000.000€.
Πρόσφατα (13/05/2017) σε ημερίδα του ορειβατικού συλλόγου Καλαβρύτων και του Δήμου, με αφορμή το ετήσιο πέρασμα του Βουραικου ποταμού, http://www.kalavrytanews.com/2017/04/37.html
ο κ. Βαζαιος Θυμιος ( Efthymios Vazaios)
 πρώην διευθυντής Χ.Κ.Κ, Μηχανολογος Μηχανικος προσκαλέστηκε και παρουσίασε την επεξεργασία (στοχεύουσα στα Καλάβρυτα) που έκανε http://www.thymiosvazaios.com/%CF%80%CF%81%CE%BF%CE%BF%CF%…/

στα αποτελέσματα της πανελλήνιας έρευνας (1.200 ερωτηματολόγια, 50 συντεύξεις) του
κ. Δρίβα Παναγιώτη (Panos Drivas )
πρώην διευθυντή ΧΚΠ, Μηχανολ.Μηχ., Msc Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων Ε.Α.Π, σχετικά με την βιωσιμότητα Κέντρων Ορεινού Τουρισμού και αειφόρο ανάπτυξη της γύρω περιοχής, προκειμένου να ενημερώσει με αντικειμενικά στοιχεία και να προβληματίσει δημιουργικά την τοπική κοινωνία, μακριά από υποκριτικά ευχολόγια, ανεύθυνες καταγγελίες, ανούσιες «πασαρέλες»,
ώστε, ο ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ. ...ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ, να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό και να βελτιστοποιηθεί με ρεαλιστικούς τρόπους. 

ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ …ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ


Είναι εμφανής τα τελευταία χρόνια μια γενική τάση στασιμότητας στην προσέλευση στα χιονοδρομικά κέντρα, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και των ανεπτυγμένων αγορών της Ευρώπης. Τα χιονοδρομικά κέντρα, που στη μεγάλη τους πλειοψηφία στηρίζονται στους τοπικούς, εθνικούς, πελάτες, πασχίζουν να προσελκύσουν νέους σκιέρ, όμως η διαδοχή της σημερινής γενιάς χιονοδρόμων με νέους, που θα αγαπήσουν τη χιονοδρομία, είναι προβληματική, αφού η οικονομική και η δημογραφική εξέλιξη δε βοηθούν. Διέξοδο στο πρόβλημα μπορεί να δώσει ο μετασχηματισμός του χιονοδρομικού κέντρου και της ευρύτερης περιοχής σε δωδεκάμηνο κέντρο ορεινού τουρισμού.

Η αγορά για την ανάπτυξη 12μηνου ορεινού τουρισμού υπάρχει! Από έρευνα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων, έρευνα που διηύθυνε ο Κύριος Πάνος Δρίβας τ. Διευθυντής του ΧΚ Παρνασσού, προκύπτει ότι δεν υπάρχει άνθρωπος που να μένει ασυγκίνητος από το βουνό. Οι περισσότεροι όμως προτιμούν να το επισκέπτονται το χειμώνα, παρά το καλοκαίρι. Οι ορεινοί τουριστικοί προορισμοί στην Ελλάδα, ενώ το χειμώνα είναι αναμφισβήτητα πιο ελκυστικοί για τον τουρίστα, το καλοκαίρι έχουν ένα μεγάλο ανταγωνιστή, τη θάλασσα! Οι θαλασσινές διακοπές το καλοκαίρι, «τα μπάνια του λαού», έχουν γίνει μέρος της κουλτούρας του λαού μας!

Οι κάτοικοι των μεγάλων αστικών κέντρων κυρίως, αναζητούν στο βουνό ένα τόπο απόδρασης από τους εξοντωτικά ταχείς ρυθμούς και τις όλο και αυξανόμενες απαιτήσεις του σύγχρονου τρόπου ζωής, καθώς και  το υποβαθμισμένο ποιοτικά περιβάλλον των σύγχρονων μεγαλουπόλεων. Οι άνθρωποι στο βουνό αναζητούν εκπλήρωση προσωπικών ονείρων, βίωση εμπειριών και συναισθημάτων, μάθηση και αυτοεκτίμηση. Αποζητούν στο βουνό το σπάνιο και το δυσπρόσιτο – αλπική εμπειρία, επαφή με τη φύση, απόδραση από το αστικό περιβάλλον. Σε μικρότερο βαθμό επιζητούν την υπαίθρια άθληση.

Ο περιηγητής βουνού μπορεί να καλύψει πολλά ενδιαφέροντα και να ασχοληθεί με διάφορες δραστηριότητες:
  1. Ήπιες δραστηριότητες, όπως βόλτα στον βουνίσιο αέρα, πεζοπορία, παιχνίδι στο χιόνι,
  2. πιο έντονες δραστηριότητες, όπως χιονοδρομία, ποδηλασία, rafting, και
  3. να συνδυάσει απόλαυση και γνώση, που προσφέρουν το φαγητό, ο καφές με θεά, η παρατήρηση της χλωρίδας, η ιστορία του τόπου, κλπ.
Τα παραπάνω αποτελέσματα συμφωνούν με την εκτίμηση ότι ο αριθμός των μη χιονοδρόμων επισκεπτων είναι περίπου ίσος με αυτόν των χιονοδρόμων. Τα κέντρα ορεινού τουρισμού, αν θέλουν να ισορροπήσουν οικονομικά, πρέπει να επεκτείνουν τον χαρακτήρα τους από αθλητικές χιονοδρομικές εγκαταστάσεις σε τουριστικά κέντρα, προσφέροντας με ανταγωνιστικό τρόπο τουριστικές υπηρεσίες και αντλώντας έσοδα από την διάθεση του επισκέπτη για λιγότερο έντονες δραστηριότητες.

Στο κοινό που αγαπά το βουνό πλειοψηφούν άνδρες παραγωγικής ηλικίας. Είναι σε μεγάλο βαθμό εργαζόμενοι με παιδιά, έχουν λίγο διαθέσιμο χρόνο και προτιμούν να πραγματοποιούν τις αποδράσεις τους στο βουνό Σαββατοκύριακα και αργίες. Υπάρχει σχετική οικονομική ευχέρεια, όχι όμως στο βαθμό που θα χαρακτήριζε τον ορεινό τουρισμό σαν απασχόληση των πλουσίων. Είναι εντυπωσιακό το επίπεδο μόρφωσης των φίλων του βουνού, πράγμα που εξηγεί την εξοικείωσή τους με το διαδίκτυο και την απαίτησή τους για υψηλού επιπέδου υπηρεσίες. Πάνω από τους μισούς έχουν εμπειρία από ανάλογα κέντρα του εξωτερικού, κυρίως σε Βουλγαρία, Αυστρία, Ιταλία, Γαλλία, Ελβετία. Οι λάτρεις του βουνού απολαμβάνουν το χόμπι τους αρκετές φορές το χρόνο, με αρκετές επισκέψεις, όχι υποχρεωτικά στον ίδιο ορεινό προορισμό.

Ο ένας στους δυο Έλληνες τουρίστες προτιμά τον Όλυμπο και τον Παρνασσό. Ακολουθούν το Πήλιο, η Βασιλίτσα και η Πάρνηθα. Ο Χελμός αποτελεί τον πόθο ενός στους τέσσερις περιηγητές. Αν περιοριστούμε στο δείγμα εκείνων που δηλώνουν ότι επισκέπτονται ή σκοπεύουν να επισκεφτούν τον Χελμό, παρατηρούμε ότι τα ανταγωνιστικά βουνά είναι ο Παρνασσός και η Πάρνηθα. Αυτό οφείλεται στην εγγύτητα με τον μεγάλο αστικό ιστό της Αττικής που αποτελεί την κύρια δεξαμενή περιηγητών βουνού.

Ο τουρίστας προτιμά την εκδρομή με διανυκτέρευση (68%), σε σχέση με την αυθημερόν (31%). Η περιοχή των Καλαβρύτων έρχεται δεύτερη στις προτιμήσεις τόπου διανυκτέρευσης σε όλη την Ελλάδα, πίσω από τον Παρνασσό, όπου ο όγκος, η ποικιλία αξιοθέατων και η προσφερόμενη ποικιλία καταλυμάτων στα τρία όμορα χωριά Πολύδροσο, Αμφίκλεια και Αράχοβα φαίνεται ότι αποτελούν θετικό στοιχείο.

Η οικονομική κρίση έχει δυσκολέψει τον προϋπολογισμό του μέσου Έλληνα αλλά και έχει εξορθολογήσει το κόστος σε πολλούς τουριστικούς προορισμούς. Πρώτη προτεραιότητα δίνεται στις φθηνές ή τις δωρεάν λύσεις (δωμάτιο, καταφύγιο, φίλοι). Υπάρχει βέβαια σημαντική αγορά και για ακριβότερα ενδιαιτήματα (ξενοδοχεία). Στην επιλογή του κατάλληλου χρόνου επίσκεψης μετρά η πρόγνωση του καιρού και η συνέπεια στην εκπλήρωση των υπεσχημένων, η αξιοπιστία λειτουργίας!

Σε πανελλήνια κλίμακα το Χιονοδρομικό Κέντρο Καλαβρύτων είναι το δεύτερο σε προτιμήσεις, πράγμα που οφείλεται στην εγγύτητά του στα μεγάλα αστικά κέντρα Αθήνας και Πάτρας, καθώς και στις αξιοπρεπείς επιδόσεις του όσον αφορά  τη χιονοκάλυψη, την αξιοπιστία λειτουργίας και το μέγεθος πιστών. Πρώτος σε πανελλήνια κλίμακα κατατάσσεται ο Παρνασσός, ενώ τα χιονοδρομικά κέντρα της Βορείου Ελλάδας πλασάρονται σε πολύ καλές θέσεις!
Ο Παρνασσός παραμένει πρώτος ακόμη και μεταξύ αυτών που επισκέπτονται τα Καλάβρυτα. Άλλα χιονοδρομικά, ανταγωνιστικά των Καλαβρύτων, είναι αυτά του Πηλίου και του Μαινάλου.

Τα χιονοδρομικά κέντρα Καλαβρύτων και Παρνασσού, έχουν σχέση ανταγωνιστική και συνάμα συμπληρωματική!
Τα Καλάβρυτα για να σταθούν αξιοπρεπώς απέναντι στον Παρνασσό, οφείλουν να αντισταθμίσουν την ανωτερότητα του ανταγωνιστή τους σε υποδομή και εξοπλισμό με ανωτέρου επιπέδου εξυπηρέτηση,  προσφέροντας εφάμιλλες ή και καλύτερες υπηρεσίες, αν όχι σε όλο το φάσμα της πελατείας, σε κάποια τμήματα που μπορεί να έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα.

Οι επισκέπτες των Καλαβρύτων προέρχονται κατά πλειοψηφία από τη μεγάλη δεξαμενή της Αττικής. Επίσης προέρχονται από την Πελοπόννησο: Αχαΐα, Κορινθία, Μεσσηνία και Αργολίδα.
Οι κάτοικοι Αττικής προτιμούν κατά πλειοψηφία τον Παρνασσό και σε μικρότερο βαθμό Καλάβρυτα, Περτούλι, Πήλιο. Η εγγύτητα στα μεγάλα αστικά κέντρα αποτελεί κρίσιμο παράγοντα επιτυχίας ενός χιονοδρομικού. Άλλοι βασικοί παράγοντες επιτυχίας είναι η αξιοπιστία χιονοκάλυψης, η αξιοπιστία λειτουργίας και το μήκος των πιστών.

Διακρίνεται μια καλή «βάση» σε μέσο και προχωρημένο χιονοδρόμο,  καθώς και μια μερίδα με μεγάλη προοπτική ανάπτυξης, που αφορά τους μη χιονοδρόμους και τους αρχαρίους. Τα χιονοδρομικά κέντρα πρέπει να υιοθετήσουν πολιτικές και να παράσχουν τα μέσα για την προσέλκυση των μη χιονοδρόμων και την εκπαίδευση των αρχαρίων, ώστε αυτοί να μυηθούν στις ομορφιές του βουνού με ασφάλεια.
Πέρα από την καταλληλόλητα των πιστών, το χιονοδρομικό και η γύρω περιοχή πρέπει να διαθέτουν χαρακτηριστικά φιλικά στο νέο χιονοδρόμο και τους συνοδούς του, και να παρέχουν υπηρεσίες και διευκολύνσεις, με γνώμονα το γενικό συμφέρον. Συνέργειες, όπως αυτές που αναπτύχθηκαν με το πρόγραμμα All Inclusive – Καλάβρυτα, είναι απαραίτητες.

Τα ελληνικά βουνά κρύβουν πολλές ομορφιές έτοιμες να προσφερθούν σε όσους τις αναζητήσουν. Οι έμπειροι χιονοδρόμοι θα ήθελαν να γνωρίσουν με ασφάλεια το βουνό πέρα από τα όρια του χιονοδρομικού. Για αυτό απαιτείται σχεδιασμός και υλοποίηση από ειδικούς οδηγούς βουνού.
Πολύ ενδιαφέρον φαίνεται να παρουσιάζουν τα μαθήματα χειμερινής διαβίωσης, δραστηριότητα, που χωρίς ιδιαίτερο κόστος προσφέρει την σπάνια αλπική εμπειρία και πολύ ενδιαφέροντα συναισθήματα σε μικρούς και μεγάλους.
Ένας πολύ ενδιαφέρων ορίζοντας είναι ό,τι έχει να κάνει με το παιδί, όπως η φιλοξενία σχολικών εκδρομών και η φύλαξη μικρότερων παιδιών. Πρέπει να έρθει το σχολείο και το παιδί πιο κοντά στο βουνό. Αυτό θα ήταν πολύ ωφέλιμο τόσο για την ψυχοπνευματική ανάπτυξη των νέων μας, όσο και για την ανάπτυξη του ορεινού τουρισμού.

Η τμηματοποίηση της αγοράς – market segmentation – βοηθά τα ΧΚ να καταστρώσουν στρατηγικές marketing με στόχο την κατανόηση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, τη διαμόρφωση βέλτιστου πακέτου  προσφερόμενων υπηρεσιών και την επιλογή των κατάλληλων μηνυμάτων που μέσω των προσφορότερων καναλιών επικοινωνίας θα προσελκύσουν αποτελεσματικότερα το συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς.
  1. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ …αυτοί είναι οι γνώστες, οι μυημένοι που ξέρουν τι θέλουν , πότε και πως θα το βρουν…κάνουν εύστοχες κινήσεις σε γνωστά και προβλέψιμα πεδία …ξέρουν να κάνουν οικονομία και να πετυχαίνουν αυτό που αναζητούν …εκτιμούν τα καλά μηχανήματα  και τις μοντέρνες υποδομές…
  2. ΓΝΩΣΗ …δυναμικό κομμάτι της κοινωνίας,  νέοι, νεαρά ζευγάρια που …ψάχνονται  …αναζητούν εμπειρίες στα ελληνικά βουνά  …δεν είναι πλούσιοι, αλλά δεν διστάζουν να πληρώσουν για ότι θεωρούν ποιοτικό …ευκαιρούν μόνο Σ/Κ, λόγω δουλειάς / παιδιών. Είναι κοινωνικοί – κινούνται με ομοϊδεάτες φίλους τους…
  3. ΣΧΕΣΗ ….είναι οικονομικά πιο άνετοι, σχετικά βολεμένοι οικονομικά, χωρίς μεγάλες επαγγελματικές υποχρεώσεις …δεν τσιγκουνεύονται πολλές διανυκτερεύσεις …τύποι που ενδιαφέρονται για ανθρώπινες σχέσεις και νέες τουριστικές εμπειρίες…


Βρισκόμαστε σε μια κατ’ εξοχή ανταγωνιστική αγορά! Οι προκλήσεις που προέρχονται από το οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον είναι μεγάλες. Ο ανταγωνισμός κάνει κινήσεις και εμείς πρέπει να ακολουθήσουμε! Χρειαζόμαστε όραμα (πχ «να κάνουμε τα Καλάβρυτα ένα πρώτης τάξεως τουριστικό προορισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου») και σταθερή στόχευση. Πρέπει να εκμεταλλευτούμε το δυνατά σημεία της περιοχής μας και να διαφοροποιηθούμε σε σχέση με τον ανταγωνισμό (πχ οικογένεια και παιδιά). Χρειάζεται γνώση και σχέδιο, σύμπνοια, αγάπη και πίστη!
thymiosvazaios.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου