Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

.... Σήμερα, Κυριακή 22 Δεκεμβρίου, ....

Πέμπτη 22 Οκτωβρίου 2015

Συμβολή στο ‘’ΣΧΕΔΙΟ για διαβούλευση’’ του περιφερειάρχη Στερεάς κ. Κ. Μπακογιάννη για τον Ασωπό

Από τον πολιτικό μηχανικό Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου**
Μετά την δημόσια πρόσκληση(8.10) από τον περιφερειάρχη Στερεάς και την προσέλευση μου, κατέθεσα τις ακόλουθες απόψεις:
 Στο νομό μας αποτυπώνεται  όλο αυτό που διαβάζουμε και λέμε στρεβλή ανάπτυξη.  
Οφείλεται  στον εξαρτημένο τρόπο συγκρότησης και ανάπτυξης της Ελλάδας. ....

 Από τον Ελευθέριο Βενιζέλο έγιναν προσπάθειες  να αναστραφεί αυτή η πορεία, αλλά  δεν άφησαν οι κατά καιρούς εσωτερικές αναταράξεις ή διάφοροι εξωτερικοί ’’δάκτυλοι’’ . 
Μετεμφυλιακά   όταν ‘’μηδενίστηκε το κοντέρ’’  μπορούσε να είχε αλλάξει  η ρότα της ανάπτυξης.
Οι νικητές του εμφυλίου -και ξέρουμε ότι την ιστορία γράφουν οι νικητές – συνέχισαν  στην ίδια γραμμή όταν πήραν την σκυτάλη. 
Περιφρόνησαν  τον σχεδιασμό της  όπως τον είχαν περιγράψει  πριν   στη περιοδική έκδοση ‘’ΑΝΤΑΙΟΣ’’ μαζί με άλλους ,  δύο μεγάλες προσωπικότητες ο καθηγητής της Στατικής στο ΕΜΠ Νίκος Κιτσίκης και ο  λιβαδείτης καθηγητής Χειρουργικής στο Παν. Αθηνών Πέτρος Κόκκαλης , το όνομα του οποίου δεν δόθηκε ακόμη στο νοσοκομείο της γενέτειράς του

Το 1947, μεσούντος του εμφυλίου πολέμου, ο νομικός και οικονομολόγος Δημήτρης Μπάτσης , κατάθεσε την  συγκροτημένη πρόταση του για τη μεταπολεμική συγκρότηση της εθνικής οικονομίας.   Η άλλη εκδοχή ήταν αυτή του διοικητή Τραπέζης της Ελλάδος, Κυριάκου Βαρβαρέσσου, ότι η χώρα έπρεπε να βασιστεί μονάχα στη ναυτιλία, στην αγροτική παραγωγή και στον τουρισμό.
Στο περίφημο έργο του ο Μπάτσης  «Η βαρειά βιομηχανία στην Ελλάδα», μιλούσε για τις δυνατότητες δημιουργίας μεταλλουργικής και χημικής βιομηχανίας και παρουσίαζε ένα πλάνο ανοικοδόμησης με αυτήν ως βασικό συντελεστή.
 Για την ογκώδη και  μνημειώδη μελέτη που  μπροστά της  υποκλίθηκαν αστοί οικονομολόγοι και πολιτικοί σαν τους υπουργούς Συντονισμού  Γ.  Καρτάλη στην κυβέρνηση Πλαστήρα(1952) και Σπ Μαρκεζίνη  στην κυβέρνηση Παπάγου (1953)  ,  τον αντάμειψαν με  την αποστολή του στο εκτελεστικό απόσπασμα το 1952   ’’..Αντί του μάνα χολήν…’’.
Το ‘’μοντέλο’’ αυτό ανάπτυξης απογύμνωσε όλη την  ελληνική ύπαιθρο και έφερε τους νέους έλληνες πολίτες κυρίως στο λεκανοπέδιο λιγότερους γύρω στη Θεσσαλονίκη και πολλούς μετανάστες -την ευλογία όπως έλεγαν-στο εξωτερικό ,κυρίως στη Γερμανία και έτσι κτίστηκε εκεί το μεταπολεμικό γερμανικό ‘’θαύμα’’
Ανασυντάχθηκε λοιπόν  μια  νέα ντόπια μεταπρατική, αστική τάξη, μια  παρασιτική  οικονομική ολιγαρχία  για την οποία η κατοχή ήταν ‘’χρυσοτόκος όρνιθα’’
Στον τόπο ο καπιταλισμός  ποτέ δεν πήγε παραπέρα από την πρωτογενή συσσώρευση κεφαλαίου με το πλιάτσικο και  έτσι φτάσαμε ως εδώ μάλιστα με δανεικά λεφτά.
 Οι νικητές του  εμφυλίου εφάρμοσαν   ένα στρεβλό μοντέλο ανάπτυξης , κλεπτοκρατικό , δύσμορφο, μεταπρατικό, παρασιτικό, πού βίασε το περιβάλλον.
Αυτά δεν είναι δικά μου ,αλλά διαπιστώσεις  που εξόργισαν ακόμη και τον απεσταλμένο  (*)  των  ΗΠΑ για να μελετήσει τη κατάσταση πριν μας δοθεί η βοήθεια, όταν η χώρα βρισκόταν στη δίνη του εμφύλιου πολέμου με το λαό   της εξαθλιωμένο.
 Ανενόχλητοι  δωσίλογοι και μαυραγορίτες κατακρεούργησαν την αττική γη, σήκωσαν τις πρώτες μεταπολεμικές πολυκατοικίες με το ελληνικής πατέντας σύστημα της αντιπαροχής.
Όταν το λεκανοπέδιο κορέσθηκε ,οι πρώτες βιομηχανικές εγκαταστάσεις  ακολούθησαν  την Νέα Εθνική Οδό (ΝΕΟ) Αθηνών –Λαμίας-Θεσσαλονίκης  και ύστερα στην εκατέρωθεν ενδοχώρα
Αναπτύχτηκε τυχάρπαστα και ευκαιριακά αμέσως μετά τον Ασωπό στα Οινόφυτα  και στο Σχηματάρι  μια άναρχη βιομηχανική περιοχή - άτυπη την λένε- κατά μήκος της Εθνικής οδού Αθηνών-Λαμίας-Θεσσαλονίκης  , με αρτιότητα 4 στρεμ  χωρίς να προηγηθούν οι αναγκαίες  υποδομές , χωρίς σχέδιο, και να τα αποτελέσματα.
Πουληθήκαν  καλά τα χωράφια και τα χρήματα  άλλαξαν τον τρόπο ζωής στην περιοχή.   Η αρχική οικονομική άνεση  μεταλλάχθηκε σε επάρατη νόσο σήμερα από τις  μεγάλες ποσότητες 6σθενούς Χρωμίου και όχι μόνο. 
 Εν κατακλείδι η  πανθομολογούμενη περιβαλλοντική κρίση  στην περιοχή αυτή συμπυκνώνει όλες τις αντιφάσεις ενός στρεβλού αναπτυξιακού μεταπολιτευτικού προτύπου .
 ’’Επιβράβευσαν’’   το όραμα, την φαντασία, τον σχεδιασμό Τρίτση με το να τον διώξουν από το ΥΧΟΠ γιατί καταπολέμησε  την αυθαίρετη δόμηση και στις ευρωεκλογές το 1984 το ΠΑΣΟΚ ηττήθηκε σ΄αυτές τις εκλογικές περιφέρειες .
Kατά τον τότε πρωθυπουργό Ανδ. Παπανδρέου ’’ έγραψε ιστορία’’.
Δυσφορούσαν  ακόμη και με την αστική νοικοκυροσύνη  του Στέφανου Μάνου .
Οι ιδέες του ήταν πριν την εποχή του και πάντα κόντρα στο ρεύμα, αφού η απόφαση του για τις πρώτες πεζοδρομήσεις στο κέντρο της Αθήνας- αδιανόητες τότε- τον άφησαν εκτός Βουλής
  Ήλθε  και εκεί ο κορεσμός , η σπέκουλα της γης, η υπέρβαση των ορίων της φέρουσας ικανότητας του οικοσυστήματος και η λειτουργία του νόμου της φθίνουσας απόδοσης, η επαλήθευση του μύθου  Φρανκενστάιν. Η  επέλαση σταμάτησε   στη Θήβα γιατί λειτούργησαν ανασταλτικά οι ζώνες  προστασίας της Υλίκης που φθάνουν  σε απόσταση ως τα 10 χλμ από την ανωτάτη στάθμη της . 
Για  το αδηφάγο λεκανοπέδιο  Αττικής  η Βοιωτία  έχει στρατηγική σημασία ,αφού όλα τα δίκτυα από την Β. Ελλάδα  πού το τροφοδοτούν συγκλίνουν και διέρχονται από μέσα της.   Βλέπουμε πυλώνες μεταφοράς (Η/Ε) από Κοζάνη και Πτολεμαΐδα, τον αγωγό φυσικού αερίου (Φ/Α),  φωτοβολταϊκές  εγκαταστάσεις ,αιολικά πάρκα  σε περιοχές φυσικού κάλλους που αδειοδοτήθηκαν  από την Ν.Α.Β και  την Περιφέρεια ύστερα  τυφλοίς όμμασιν  Άκουσα την καλοζυγισμένη προσφώνησή σας στην ομιλία του Αλέξη Τσίπρα στη Λαμία (29.11.2014) που μεταξύ των προβλημάτων  της Στερεάς, ο Ασωπός ήταν πρώτος στην ατζέντα του.
Χωρίς  να υποτιμώ την προσπάθειά σας ,   ύστερα απ αυτό το γεγονός  θεωρώ  ότι  είναι ως να παραβιάζετε ’’ανοικτές πύλες’’ .   Έχετε  λοιπόν την  αμέριστη κατανόηση ,αρωγό σε κάθε σας βήμα την πολιτική βούληση ,την θερμή συμπαράσταση της σημερινής πολιτικής ηγεσίας όπως  φάνηκε από τον υπουργό κ. Τσιρώνη ως συνέχεια στα ‘’ευήκοα ωτα’’ της ίδιας με σας γενιάς πρωθυπουργού όπως υπογραμμίσατε στην προσφώνησή σας με έμφαση
 Μένει να κάνετε καλή χρήση των ‘’εργαλείων’’ της υπάρχουσας νομοθεσίας ή και της βελτιωμένης αν χρειασθεί, της επιστήμης, της τεχνολογίας , του ΕΣΠΑ.
Όσο λοιπόν επικροτώ την ενέργεια σας με το ‘’ΣΧΕΔΙΟ για διαβούλευση’’ ,  άλλο  τόσο αποδοκιμάζω την πολιτική και την πρακτική του προκατόχου σας.  Δεν είχε την θέληση και την τόλμη να αντιπαρατεθεί -κυριολεκτικά ροκάνιζε τον χρόνο - αφού  ως Ν.Α. δεν παρέστη με νομική υποστήριξη στο ΣτΕ  και μετά απέφυγε την συζήτηση στο περιφερειακό  συμβούλιο , όταν την ζήτησε ο περ. σύμβουλος  λιβαδείτης οδοντίατρος κ. Σ. Καρακικές μετά την καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.
Δεν είναι ελαφρυντικό  το ότι δεν συνάντησε την πολιτική βούληση των κομμάτων  του δικομματισμού  μεμονωμένων ή συγκυβερνώντων  που συνέπεσαν στη θητεία του
Ο Ασωπός  έχει εντοπισθεί  και απασχολεί από το 1998  αυτή την περιοχή  και το όμορο τμήμα της (Ανατολικής) Αττικής γι΄ αυτό νομίζω ότι πρέπει στην επόμενη συνάντηση να κληθεί η περιφερειάρχης Αττικής κυρία Ρένα Δούρου και ο Δήμος Ωρωπού .
Μετά κάποιες  πρωτόλειες ανησυχίες  πολιτών της περιοχής Ωρωπού, το ζήτημα  ανέδειξαν ολόπλευρα και διεθνώς  ο ‘’απών’’ Θανάσης Παντελογλου και ο π. Ιωάννης Οικονομίδης, που βραβεύτηκε  γι αυτό μετά από  την Ακαδημία Αθηνών  και όχι κάποιος δήμαρχος ή ο τότε νομάρχης.  ‘’Στην αρχή σε αγνοούν ,μετά σε χλευάζουν, ύστερα σε πολεμούν  και στο τέλος νικάς’’ μας λέει ο Μαχάτμα Γκάντι.
 Όλα σχεδόν αναφέρονται στο ‘’ΣΧΕΔΙΟ για διαβούλευση’’ αποτελούν κωδικοποίηση  της συνολικής τεκμηρίωσης, των απόψεων , των ιδεών , των προτάσεων μέχρι σήμερα. 
Πέρα από τις μεταπτυχιακές και διδακτορικές διατριβές  που εκπονήθηκαν, θα μπορούσε και μπορεί ακόμη σε συνεννόηση με αντίστοιχους καθηγητές να εκπονηθούν και άλλες από Στερεοελλαδίτες -κατά προτίμηση Βοιωτούς - νέους επιστήμονες, γιατί η πανεπιστημιακή έρευνα αναμφισβήτητα είναι  μοχλός παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Η  διαφανής αναζήτηση εξειδικευμένου φορέα διεθνούς εμβέλειας μου ‘’μυρίζει’’ λίγο Καλατράβα που σήμερα τον εγκαλούν δικαστικά στην Ιταλία για υπερκοστολογημένα και ελαττωματικά έργα.   Εξαντλήσαμε άραγε  τις δυνατότητες του ελληνικού επιστημονικού δυναμικού των ΑΕΙ και αυτού που διαπρέπει εκτός χώρας για έρευνες, ελέγχους, παρεμβάσεις;
Μόλις λεχθούν κάτι πέραν αυτών των γνωστών που αναφέρονται στο ‘’ΣΧΕΔΙΟ για διαβούλευση’’  και κάποιο  χρονοδιάγραμμα, θα κατατεθούν προτάσεις
Με εντυπωσιάζει όμως  ότι ‘’..πριν αλέκτορα φωνήσαι..’’ στο έγκριτο ΒΗΜΑ της Κυριακής 11.102015  τρείς ακριβώς ημέρες μετά δημοσιογράφος έγραψε  ότι ’’….ο Κώστας Μπακογιάννης …ανοίγει…το…ζήτημα του Ασωπού.  Αλλά μαθαίνω αισθάνεται απογοητευμένος από τους υπουργούς Ανάπτυξης Γ. Σταθάκη και Περιβάλλοντος Ι.Τσιρώνη.  Κατά τον ίδιο και μέσω αυτών αναδεικνύονται  οι διοικητικές  ανεπάρκειες της κυβέρνησης Τσίπρα’’  
 Νομίζω ότι αξίζει τώρα στην αρχή  κάποιο σχόλιο σας, τι εξυπηρετούν αυτά άραγε;
Σε κάθε περίπτωση βλέπω θετική ακόμη και την οργάνωση συνεδρίου γιατί όχι υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας - ίσως και διεθνούς- με την συμμετοχή ελληνικών και ξένων ΑΕΙ από κοινού με την περιφέρεια Αττικής
Ιστορικά σημειώνω  ότι υπήρχε ο Νομός Αττικοβοιωτίας (1835 – 1899). Ήταν ξεχωριστοί νομοί (1899 – 1909) . Ξανά Αττικοβοιωτία (1909-1943)  όταν ο Ελ. Βενιζέλος εκλέχτηκε βουλευτής  του. Τέλος η σημερινή κατάσταση αποκρυσταλλώθηκε  με το ΦΕΚ 223Α/26-7-1943 ‘’Περί συστάσεως του Ν. Βοιωτίας’’ .
Ειρήσθω εν παρόδω ότι η Λιβαδειά  για την παρουσίαση και όχι το Σχηματάρι η έδρα του Δήμου Τανάγρας όπου και το πρόβλημα, απάδει  στην αρχή της επικουρικότητας της Ε.Ε και την αποκεντρωτική αντίληψη που πρέπει να διέπει την αυτοδιοίκηση όλων των βαθμίδων
Με αυτά προς το παρόν….. εύχομαι ,ελπίζω , προσδοκώ το καλύτερο
 Υ.Γ  * Πωλ Α. Πόρτερ που στην έκθεσή του τον Μάρτιο του 1947  έγραψε   : «Τα ναυτιλιακά συμφέροντα βρίσκονται σε ιδιαίτερα σκανδαλώδη θέση .  Σήμερα   η ελληνική εμπορική ναυτιλία    βρίσκεται σε άνθηση και οι εφοπλιστές καρπώνονται τα κέρδη. Όμως, η   χρεοκοπημένη ελληνική κυβέρνηση δεν απολαμβάνει κανένα όφελος από   όλο αυτό    τον πλούτο (...)   Οι Έλληνες πλοιοκτήτες οφείλουν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών τους   στα πλοία τύπου Liberty, τα οποία αγόρασαν από τη Ναυτιλιακή Επιτροπή   των ΗΠΑ μετά από εγγύηση των ενυπόθηκων   δανείων τους από την ελληνική κυβέρνηση. Τα ετήσια έσοδα από ένα Liberty πιθανότατα ανέρχονται μεταξύ 200.000 και 250.000 δολαρίων ΗΠΑ. Από αυτά, 8.000   δολάρια ΗΠΑ, ένα γελοία χαμηλό ποσό, αποδίδονται στην κυβέρνηση ως φόρος». (‘’ΕΛ’’ 13.9.2011- Βίκτωρ Νέτας)

**  τ. Κοινοτάρχης Βαγίων-τ. Γεν. Γραμ. ΚΕΔΚΕ - τηλ /fax 2262022177- κιν 6997189448

https://www.facebook.com/theodore.papaioannou   http://kadmos35.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.