(…Eν ονόματι του Νόμου, και κυρίως , … εν ονόματι του Γενικού συμφέροντος!)
Βασίλης Τσιτσιρίγκος ‐ Νίκος Στουπής ‐ Σπύρος Ρίζος ‐ Αλέκος Κουτσούρης*
Η οριζόντια επιλογή του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Μητσοτάκη, να
βάλει «λουκέτο» σε Δομές Δημοσίου Δικαίου (μεταξύ αυτών και στον ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ
ΚΩΠΑΙΔΑΣ στην Βοιωτία), υπακούει προφανώς στις μνημονιακές κυβερνητικές
δεσμεύσεις για «λιγότερο κράτος», και «κερδοσκοπική επέλαση» του «ιδιωτικού
χώρου» στην σφαίρα του «Δημόσιου Συμφέροντος». ...
Η επιλογή αυτή «τεκμηριώθηκε» με τα ανάλογα επιχειρήματα:
• του «εκσυγχρονισμού Διοίκησης‐Κρατικών Δομών» και «πάταξης της γραφειοκρατίας»
• της «οικονομίας κλίμακας»
• της μη «κατασπατάλησης πόρων»
Για αυτό και δεν καταγράφουμε ούτε ως «επιπολαιότητα» Πολιτικών την σπουδή κατάργησης του εν λόγω οργανισμού, ούτε ως «αδυναμία» Διοικούντων και Προσωπικού την συστηματική απαξίωση του, καθώς δεν εφαρμόστηκαν στοιχειωδώς μέχρι σήμερα ούτε τα ελάχιστα νομικώς προβλεπόμενα στη μεταβατική φάση.
Ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΚΩΠΑΙΔΑΣ, λοιπόν, αυτό το κατά τα άλλα αγνώστων λοιπών στοιχείων ΝΠΔΔ, (το “άβατο” από το 1953 και μέχρι σήμερα) , για το οποίο πολλοί μιλούν και λίγοι ξέρουν, με τούτα και με τα άλλα περνά «εν μια νυκτί» στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση της Στ. Ελλάδας, χωρίς σχέδιο και χρονοπρογραμματισμό.
Καταστρέφεται έτσι ένα υπαρκτό, κοινωνικά χρήσιμο, εργαλείο:
• χωρίς να αντικαθίσταται από μια μελετημένη Βιώσιμη συνολική και ολοκληρωμένη λύση για την
διαχείριση του Κωπαιϊδικού πεδίου,
• χωρίς να διασφαλίζεται η άρδευση 300.000 παραγωγικών στρεμμάτων ,
• χωρίς να λαμβάνονται υπόψη η επιβίωση της τοπικής οικονομίας,
• χωρίς να αντιμετωπίζονται λάθη, στρεβλώσεις και αδιέξοδα που εμφάνιζε στην λειτουργία του ο προηγούμενος φορέας.
Εν ονόματι του Δημοσίου συμφέροντος…
Ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΚΩΠΑΙΔΑΣ, (Αρμόδια Περιφερειακή Διεύθυνση, Τοπική Διαχειριστική Αρχή, Αναπτυξιακός Φορέας, ΝΠΔΔ ή όπως αλλιώς θέλουμε να πούμε την Δομή που θα διαχειρίζεται το Κωπαϊδικό πεδίο) πρέπει να υπάρξει, πρέπει να ανασυσταθεί. Όχι γιατί έτσι τα βρήκαμε και άρα έτσι θα τα
παραδώσουμε…Αλλά διότι έτσι επιτάσσει το Δημόσιο Συμφέρον ! Ας εξηγηθούμε :
• Η περιοχή της Κωπαϊδας είναι σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, τις μετρήσεις, τις στατιστικές, την παραγωγική ικανότητα και την αποδοτικότητα από τις πλέον εύφορες πεδιάδες της χώρας. (ας σημειωθεί ότι η παραγωγική της ικανότητα έφτασε στο ζενίθ λόγω της επιδοματικής πολιτικής η οποία όμως δημιούργησε στρεβλώσεις και εφησυχασμό. Βλ. ΕΛΙΑΜΕΠ–Μελέτη για Τρ.Ελλάδας)
• Η παραγωγή της επηρεάζει τα μέγιστα το παραγόμενο ΑΕΠ. 2
• Η περιοχή απορροφά την απασχόληση αγροτών και τα τελευταία χρόνια απασχολεί ένα νέο, δυναμικό μορφωμένο και πολλά υποσχόμενο αγροτικό δυναμικό με μέλλον και προοπτική. Γεγονός που εξισορροπεί και ενδεχόμενες πιέσεις.
• Η περιοχή αποτελεί υποστήριγμα των οικιστικών συνόλων (Λιβαδειά, Αλίαρτος, Ορχομενός κ.λ.π.)
• Οι αργούσες υποδομές της με κατάλληλους συνδυασμούς πόρων και ιδεών μπορεί να λειτουργήσει
πολλαπλασιαστικά για την συνολική αναπτυξιακή διαδικασία,
Σύμφωνα με τα παραπάνω, μια σχεδιασμένη EΠΕΝΔΥΣΗ μακράς πνοής στην ορθολογική διαχείριση της περιοχής, με οργάνωση του τοπικού παραγωγικού συστήματος, τη βελτίωση της παραγωγικής ικανότητας, την οργανωτική διαχείριση της διάθεσης και εμπορίας των προϊόντων, μια επένδυση για τη γεωργική έρευνα και την καινοτομία, μια επένδυση με όρους ΤΟΠΙΚΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΟΣ, είναι απαραίτητη για την οικονομική σταθεροποίηση και ανάπτυξη της περιοχής.
Η περιοχή μπορεί να αποτελέσει μοχλό για την παραγωγική ανασυγκρότηση της ευρύτερης περιφέρειας, δεδομένου ότι θα επηρεάσει θετικά τις παραμέτρους ΕΙΣΟΔΗΜΑ και ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ, τις ίδιες δηλ.παραμέτρους, για τις οποίες ένα έργο τεραστίων διαστάσεων (αυτό της αποξήρανσης της Λίμνης Κωπαΐδας) συντελέστηκε στα μέσα του περασμένου αιώνα.
Τι μας χρειάζεται λοιπόν ;
Βήμα 1ον : Eνα ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ για την περιοχή.
Ένα ολιστικό Σχέδιο με ιεραρχημένες δράσεις που θα αφορά σε : Υποδομές, Έγγειες Βελτιώσεις, Συστήματα Άρδευσης, Δίκτυα και Μικρά Φράγματα, και οποιαδήποτε Μέτρα απαιτεί η Αειφορική Διαχείριση μιας περιοχής σαν την Κωπαΐδα. Όχι αποσπασματικά ή τοπικά . Όχι κατά πως βολεύει τον κάθε
Δήμο ή τον κάθε Αγρότη, τον κάθε Αγροτικό Σύλλογο ή Συνεταιρισμό. Αλλά με βάση μοντέλα διαχείρισης, που υπάρχουν και λειτουργούν αποτελεσματικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Η κατάστρωση του ΣΧΕΔΙΟΥ αυτού, μπορεί να ξεκινήσει ΑΜΕΣΑ. Με Προγραμματική Σύμβαση των εμπλεκόμενων φορέων του Δημοσίου, των ΟΤΑ Α! και Β! Βαθμού (ν.3852/2010) και άλλων φορέων του Δημοσίου. Με συγκεκριμένα παραδοτέα. Aξιοποιώντας το θεσμικό ‐ αναπτυξιακό πλαίσιο και εργαλεία της Αυτοδιοίκησης. Σε συνεργασία με άλλους φορείς (πχ Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΕΘΙΑΓΕ, ΙΓΜΕ
κλπ). Η προγραμματική σύμβαση μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τους εμπλεκόμενους φορείς και από τον άξονα του ΥΠΑΑΤ για την τοπική στρατηγική της περιοχής. Το ΣΧΕΔΙΟ μπορεί να συγχρηματοδοτηθεί για την υλοποίησή του, από το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014‐2020, το ΥΠΕΚΑ και το ΠΕΠ 2014‐ 2020, με ορίζοντα οκταετίας.
Οι «παλιοί» συνέδεσαν το όνομά τους με ένα έργο πνοής. Εμείς οι «νεώτεροι» τι αποτύπωμα άραγε θα αφήσουμε στον τόπο ; Θα οργανώσουμε ένα σχέδιο με στρατηγική σύλληψη για την “διαφοροποίηση” της περιοχής, που θα παράξει αποτέλεσμα και για τις επόμενες γενιές ;
Bήμα 2ον: Αποσαφήνιση Αρμοδιοτήτων
Για τον περιορισμό και για το τέλος των αλληλοεπικαλύψεων και ανευθυνο‐υπευθυνοτήτων στις αρμοδιότητες και την άσκηση πολιτικών, απαιτείται άμεση συνεργασία των πολιτικών οργάνων Δημοκρατικού Προγραμματισμού (Περιφερειακό Συμβούλιο ‐Δημοτικά Συμβούλια) με τα Υπουργεία ΥΠΕΚΑ και ΥΠΑΑΤ (για τη διαχείριση του νερού και την Αγροτική Ανάπτυξη).
Βήμα 3ον : Η Τοπική Διαχειριστική Αρχή
Η κατάθεση (μετά την εκπόνηση του Ολοκληρωμένου Σχεδίου) Εναλλακτικών Σεναρίων για τον Φορέα Διαχείρισης ή της Τοπικής Διαχειριστικής Αρχής σύμφωνα με την ΑΤΖΕΝΤΑ 21, ή ενός ΝΠΔΔ, ή Αναπτυξιακού Φορέα Λαϊκής Βάσης με μετόχους τους φορείς του Δημοσίου (AE) με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με την συμμετοχή των φορέων του Δημοσίου (OTA A’ και Β’ Βαθμού), των αγροτών και των Συλλογικών φορέων τους.
Βήμα 4ον : Άμεση Λύση στην Άρδευση
Το πρόβλημα της άρδευσης, λύνεται άμεσα με την λειτουργία Τμήματος (ή Διεύθυνσης) στο πλαίσιο του οργανογράμματος της Περιφέρειας, και με την ταυτόχρονη εκπόνηση του Ολοκληρωμένου Αναπτυξιακού Σχεδίου για την περιοχή, με ορίζοντα ολοκλήρωσής του τον ένα χρόνο.
Βήμα 5ον : Εγκατάσταση Συστημάτων παρακολούθησης
Η συγκέντρωση και η συνεχής καταγραφή της διαθέσιμης πληροφορίας, των γεωχωρικών υποβάθρων, η συγκέντρωση των μελετών του ΥΠΑΑΤ, του ΥΠΕΚΑ, των δεδομένων του ΙΓΜΕ, του ΕΘΙΑΓΕ και άλλων φορέων, η διανυσματοποίηση των δικτύων κ.λ.π. με τη δημιουργία μιας Βάσης περιγραφικών και γεωγραφικών Δεδομένων, με την χρήση Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (GIS), είναι απαραίτητη
για την τεκμηρίωση των πολιτικών επιλογών, για την ύπαρξη κοινής γλώσσας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων και για τη χρήση της ως εργαλείου λήψης απόφασης για τον Προγραμματισμό και την τυχόν διαχρονική αναπροσαρμογή του.
Βήμα 6ον : Η διατύπωση ενός δίκαιου Οικονομικού Μοντέλου λειτουργίας του όλου εγχειρήματος.
Λαμβάνοντας υπόψη την διεθνή εμπειρία, τα σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα και ηλεκτρονικές εφαρμογές, είναι ανάγκη να ερευνηθεί και να θεσπιστεί ένα οικονομικό μοντέλο που θα διασφαλίζει την βιώσιμη‐δίκαιη λειτουργία του νέου οργανισμού, με αναλογική συμμετοχή στα «λειτουργικά» του όλων όσων εμπλέκονται και ωφελούνται από την λειτουργία του (Κράτος‐Αυτοδιοίκηση‐Αγρότες‐Έμποροι).
Βήμα 7ον : Η πολιτική βούληση για την υλοποίηση μίας στρατηγικής για την περιοχή.
Ίσως είναι το ΠΡΩΤΟ αλλά και το ΑΚΡΟΤΕΛΕΥΤΙΟ βήμα για την περιοχή της Κωπαΐδας. Αν κάτι έλειψε τα περασμένα χρόνια ήταν οι στρατηγικές, η πίστη σε αυτές και κυρίως η βούληση εφαρμογής τους.
…Και εν ονόματι του Νόμου!
Το κλείσιμο του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΚΩΠΑΙΔΑΣ ανέδειξε όμως ταυτόχρονα όλους τους αναχρονισμούς, τις καθυστερήσεις και τις στρεβλώσεις του νεοελληνικού κράτους, που οικοδόμησαν ΠΑΣΟΚ ‐ ΝΔ με την βοήθεια μεγάλης μερίδας του πολιτικού τους προσωπικού που τα διαχειρίστηκε, με την συμμετοχή ακόμα και μεμονωμένων αγροτών.
Στην περίπτωσή μας : Διευθυντές και Συμβούλια. Αγροτιστές και Αγροσυνδικαλιστές. Κωπαϊδολόγοι και Κωπαϊδωφελούμενοι. Σύμβουλοι και Παρασύμβουλοι. Υπουργοί, Βουλευτές και Πολιτευτές. Νομάρχες, Αντινομάρχες και παρατρεχάμενοι τους…Όλοι όσοι «ασχολήθηκαν» με την Κωπαίδα και σήμερα ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΝ ποια είναι η περιουσία του Οργανισμού Κωπαΐδας, ποιες είναι οι υποδομές του και η
παρακαταθήκη του, τι έργο επιτελεί, ποια είναι τα χρέη του, τι του χρωστάνε… Όλοι όσοι «διαχειρίστηκαν» επί χρόνια τον Οργανισμό Κωπαΐδας ως μια υπόθεση στο όνομα της εξυπηρέτησης του αγροτικού τομέα, χωρίς να δημοσιεύουν ισολογισμούς, παρά τις κρατικές επιχορηγήσεις, χωρίς να ξέρουν τι διαχειρίζονταν, αλλά έπαιρναν τον «μισθό τους», εμπλουτίζοντας το μικροπολιτικό τους βιογραφικό για το επόμενο βήμα τους στην πολιτική…
Όλοι όσοι «έκαναν κουμάντο», «διόριζαν» και «ρύθμιζαν» δημόσιες υποθέσεις. Έκαναν τα χατίρια των πολιτικών τους “νταβατζήδων” . «Ρύθμιζαν» και «έσβηναν» (;) χρέη (με βάσει τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας). «Μεσολαβούσαν» στην ΔΕΗ και στην ΕΥΔΑΠ για να «εξυπηρετήσουν ημέτερους» ώστε να βγαίνει ύστερα στα χωριά και στα καφενεία το γνωστόν …”κατόπιν ενεργειών μου”…
Όλοι όσοι για τέσσερις (4) κοντά δεκαετίες εκμαύλισαν συνειδήσεις και “φτώχυναν” τον τόπο μας… αλλά ταυτόχρονα «βάθυναν το χάσμα Πολίτη και Πολιτικής» .
Οι έχοντες σήμερα την ευθύνη των θεσμών, εάν θέλουν να αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη πολίτη‐ πολιτικής, οφείλουν να φτάσουν μέχρι το κόκαλο. Να αποδώσουν ευθύνες, σε όσους μας έφτασαν εδώ.
Για χάρη πρωτίστως εκείνων των ευσυνείδητων αγροτών που πλήρωναν.
Για χάρη εκείνων των αγροτών που αδυνατούν να ανταποκριθούν στα οφειλόμενά τους, υπό το βάρος και της σημερινής κρίσης. Για τους αγρότες αυτούς πρέπει να εξασφαλιστεί καταλογισμός με μακροπρόθεσμες ρυθμίσεις, με βάση την παραγωγικότητα και τη χρηματοδοτική τους ικανότητα, όπως συμβαίνει με τα νοικοκυριά, τα μαγαζιά, τα ΜΜΕ, τις Τράπεζες… Χάριν δικαιοσύνης!
Εάν προκύψουν ατασθαλίες, απαλοιφή χρεών, κακοδιαχείριση δημόσιων υποθέσεων κ.λ.π., η Περιφερειακή αρχή οφείλει να καταδείξει τους υπεύθυνους και έχει την κοινωνική συναίνεση για να το κάνει.
Εμείς το θέτουμε!!!
‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐
Ζούμε μέρες με «διαψεύσεις». Θα αφεθούμε στην γενικευμένη απογοήτευση που παρήγαγε μια ορισμένη εποχή ; ... Θα συνεχίσουμε την αναζήτηση και την αναπαραγωγή ενός αδιέξοδου χτες;
Ή Θα… «επενδύσουμε» στο ελπιδοφόρο ΑΥΡΙΟ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ!
Στερεά Ελλάδα ‐Οκτώβριος 2010
Υ.Γ. Η πρόσφατη Νομοθετική ρύθμιση, που αντιμετώπισε το εύλογο και πασιφανές δίκαιο αίτημα της Περιφέρειας να μην παραλάβει τα «βάρη» της Κωπαίδας, καθιστά περισσότερο επίκαιρη την παρέμβασή μας και διευκολύνει την οργάνωση μιας ψύχραιμης και νηφάλιας προσέγγισης του θέματος, με προοπτική . Εμείς από την μεριά μας μια τέτοια λογική καταθέτουμε. Η Περιφερειακή Αρχή είναι διατεθειμένη να ακολουθήσει έναν αντίστοιχο δρόμο;
•B.Τσιτσιρίγκος : Οικονομολόγος με εμπειρία Αναπτυξιακού Σχεδιασμού & Εφαρμογών Ολοκληρωμένων Αναπτυξιακών Προγραμμάτων.
•Ν. Στουπής : Γεωπόνος, Ειδικευμένος σε θέματα Περιφερειακής Ανάπτυξης, Περιφερειακός Σύμβουλος
• Σπ. Ρίζος : Γεωπόνος, MSc Γεωπληροφορικής, Διδακτικό Προσωπικό Γεωπονικού Παν. Αθηνών, Τομέας Διαχείρισης Υδατικών Πόρων.
•Αλ. Κουτσούρης : Αναπλ. Καθηγητής ΓΠΑ, Τμήμα Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης.
Και οι τέσσερις υπηρετούν πολιτικά τον χώρο της Αριστεράς. Είναι συνεργάτες στην σχεδίαση και εφαρμογή πολιτικών για την Αγροτική Ανάπτυξη και ιδιαίτερα στα Ολοκληρωμένα Προγράμματα Αγροτικού Χώρου
Βασίλης Τσιτσιρίγκος ‐ Νίκος Στουπής ‐ Σπύρος Ρίζος ‐ Αλέκος Κουτσούρης*
Η οριζόντια επιλογή του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Μητσοτάκη, να
βάλει «λουκέτο» σε Δομές Δημοσίου Δικαίου (μεταξύ αυτών και στον ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ
ΚΩΠΑΙΔΑΣ στην Βοιωτία), υπακούει προφανώς στις μνημονιακές κυβερνητικές
δεσμεύσεις για «λιγότερο κράτος», και «κερδοσκοπική επέλαση» του «ιδιωτικού
χώρου» στην σφαίρα του «Δημόσιου Συμφέροντος». ...
Η επιλογή αυτή «τεκμηριώθηκε» με τα ανάλογα επιχειρήματα:
• του «εκσυγχρονισμού Διοίκησης‐Κρατικών Δομών» και «πάταξης της γραφειοκρατίας»
• της «οικονομίας κλίμακας»
• της μη «κατασπατάλησης πόρων»
Για αυτό και δεν καταγράφουμε ούτε ως «επιπολαιότητα» Πολιτικών την σπουδή κατάργησης του εν λόγω οργανισμού, ούτε ως «αδυναμία» Διοικούντων και Προσωπικού την συστηματική απαξίωση του, καθώς δεν εφαρμόστηκαν στοιχειωδώς μέχρι σήμερα ούτε τα ελάχιστα νομικώς προβλεπόμενα στη μεταβατική φάση.
Ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΚΩΠΑΙΔΑΣ, λοιπόν, αυτό το κατά τα άλλα αγνώστων λοιπών στοιχείων ΝΠΔΔ, (το “άβατο” από το 1953 και μέχρι σήμερα) , για το οποίο πολλοί μιλούν και λίγοι ξέρουν, με τούτα και με τα άλλα περνά «εν μια νυκτί» στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση της Στ. Ελλάδας, χωρίς σχέδιο και χρονοπρογραμματισμό.
Καταστρέφεται έτσι ένα υπαρκτό, κοινωνικά χρήσιμο, εργαλείο:
• χωρίς να αντικαθίσταται από μια μελετημένη Βιώσιμη συνολική και ολοκληρωμένη λύση για την
διαχείριση του Κωπαιϊδικού πεδίου,
• χωρίς να διασφαλίζεται η άρδευση 300.000 παραγωγικών στρεμμάτων ,
• χωρίς να λαμβάνονται υπόψη η επιβίωση της τοπικής οικονομίας,
• χωρίς να αντιμετωπίζονται λάθη, στρεβλώσεις και αδιέξοδα που εμφάνιζε στην λειτουργία του ο προηγούμενος φορέας.
Εν ονόματι του Δημοσίου συμφέροντος…
Ο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΚΩΠΑΙΔΑΣ, (Αρμόδια Περιφερειακή Διεύθυνση, Τοπική Διαχειριστική Αρχή, Αναπτυξιακός Φορέας, ΝΠΔΔ ή όπως αλλιώς θέλουμε να πούμε την Δομή που θα διαχειρίζεται το Κωπαϊδικό πεδίο) πρέπει να υπάρξει, πρέπει να ανασυσταθεί. Όχι γιατί έτσι τα βρήκαμε και άρα έτσι θα τα
παραδώσουμε…Αλλά διότι έτσι επιτάσσει το Δημόσιο Συμφέρον ! Ας εξηγηθούμε :
• Η περιοχή της Κωπαϊδας είναι σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, τις μετρήσεις, τις στατιστικές, την παραγωγική ικανότητα και την αποδοτικότητα από τις πλέον εύφορες πεδιάδες της χώρας. (ας σημειωθεί ότι η παραγωγική της ικανότητα έφτασε στο ζενίθ λόγω της επιδοματικής πολιτικής η οποία όμως δημιούργησε στρεβλώσεις και εφησυχασμό. Βλ. ΕΛΙΑΜΕΠ–Μελέτη για Τρ.Ελλάδας)
• Η παραγωγή της επηρεάζει τα μέγιστα το παραγόμενο ΑΕΠ. 2
• Η περιοχή απορροφά την απασχόληση αγροτών και τα τελευταία χρόνια απασχολεί ένα νέο, δυναμικό μορφωμένο και πολλά υποσχόμενο αγροτικό δυναμικό με μέλλον και προοπτική. Γεγονός που εξισορροπεί και ενδεχόμενες πιέσεις.
• Η περιοχή αποτελεί υποστήριγμα των οικιστικών συνόλων (Λιβαδειά, Αλίαρτος, Ορχομενός κ.λ.π.)
• Οι αργούσες υποδομές της με κατάλληλους συνδυασμούς πόρων και ιδεών μπορεί να λειτουργήσει
πολλαπλασιαστικά για την συνολική αναπτυξιακή διαδικασία,
Σύμφωνα με τα παραπάνω, μια σχεδιασμένη EΠΕΝΔΥΣΗ μακράς πνοής στην ορθολογική διαχείριση της περιοχής, με οργάνωση του τοπικού παραγωγικού συστήματος, τη βελτίωση της παραγωγικής ικανότητας, την οργανωτική διαχείριση της διάθεσης και εμπορίας των προϊόντων, μια επένδυση για τη γεωργική έρευνα και την καινοτομία, μια επένδυση με όρους ΤΟΠΙΚΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΟΣ, είναι απαραίτητη για την οικονομική σταθεροποίηση και ανάπτυξη της περιοχής.
Η περιοχή μπορεί να αποτελέσει μοχλό για την παραγωγική ανασυγκρότηση της ευρύτερης περιφέρειας, δεδομένου ότι θα επηρεάσει θετικά τις παραμέτρους ΕΙΣΟΔΗΜΑ και ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ, τις ίδιες δηλ.παραμέτρους, για τις οποίες ένα έργο τεραστίων διαστάσεων (αυτό της αποξήρανσης της Λίμνης Κωπαΐδας) συντελέστηκε στα μέσα του περασμένου αιώνα.
Τι μας χρειάζεται λοιπόν ;
Βήμα 1ον : Eνα ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ για την περιοχή.
Ένα ολιστικό Σχέδιο με ιεραρχημένες δράσεις που θα αφορά σε : Υποδομές, Έγγειες Βελτιώσεις, Συστήματα Άρδευσης, Δίκτυα και Μικρά Φράγματα, και οποιαδήποτε Μέτρα απαιτεί η Αειφορική Διαχείριση μιας περιοχής σαν την Κωπαΐδα. Όχι αποσπασματικά ή τοπικά . Όχι κατά πως βολεύει τον κάθε
Δήμο ή τον κάθε Αγρότη, τον κάθε Αγροτικό Σύλλογο ή Συνεταιρισμό. Αλλά με βάση μοντέλα διαχείρισης, που υπάρχουν και λειτουργούν αποτελεσματικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Η κατάστρωση του ΣΧΕΔΙΟΥ αυτού, μπορεί να ξεκινήσει ΑΜΕΣΑ. Με Προγραμματική Σύμβαση των εμπλεκόμενων φορέων του Δημοσίου, των ΟΤΑ Α! και Β! Βαθμού (ν.3852/2010) και άλλων φορέων του Δημοσίου. Με συγκεκριμένα παραδοτέα. Aξιοποιώντας το θεσμικό ‐ αναπτυξιακό πλαίσιο και εργαλεία της Αυτοδιοίκησης. Σε συνεργασία με άλλους φορείς (πχ Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΕΘΙΑΓΕ, ΙΓΜΕ
κλπ). Η προγραμματική σύμβαση μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τους εμπλεκόμενους φορείς και από τον άξονα του ΥΠΑΑΤ για την τοπική στρατηγική της περιοχής. Το ΣΧΕΔΙΟ μπορεί να συγχρηματοδοτηθεί για την υλοποίησή του, από το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014‐2020, το ΥΠΕΚΑ και το ΠΕΠ 2014‐ 2020, με ορίζοντα οκταετίας.
Οι «παλιοί» συνέδεσαν το όνομά τους με ένα έργο πνοής. Εμείς οι «νεώτεροι» τι αποτύπωμα άραγε θα αφήσουμε στον τόπο ; Θα οργανώσουμε ένα σχέδιο με στρατηγική σύλληψη για την “διαφοροποίηση” της περιοχής, που θα παράξει αποτέλεσμα και για τις επόμενες γενιές ;
Bήμα 2ον: Αποσαφήνιση Αρμοδιοτήτων
Για τον περιορισμό και για το τέλος των αλληλοεπικαλύψεων και ανευθυνο‐υπευθυνοτήτων στις αρμοδιότητες και την άσκηση πολιτικών, απαιτείται άμεση συνεργασία των πολιτικών οργάνων Δημοκρατικού Προγραμματισμού (Περιφερειακό Συμβούλιο ‐Δημοτικά Συμβούλια) με τα Υπουργεία ΥΠΕΚΑ και ΥΠΑΑΤ (για τη διαχείριση του νερού και την Αγροτική Ανάπτυξη).
Βήμα 3ον : Η Τοπική Διαχειριστική Αρχή
Η κατάθεση (μετά την εκπόνηση του Ολοκληρωμένου Σχεδίου) Εναλλακτικών Σεναρίων για τον Φορέα Διαχείρισης ή της Τοπικής Διαχειριστικής Αρχής σύμφωνα με την ΑΤΖΕΝΤΑ 21, ή ενός ΝΠΔΔ, ή Αναπτυξιακού Φορέα Λαϊκής Βάσης με μετόχους τους φορείς του Δημοσίου (AE) με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με την συμμετοχή των φορέων του Δημοσίου (OTA A’ και Β’ Βαθμού), των αγροτών και των Συλλογικών φορέων τους.
Βήμα 4ον : Άμεση Λύση στην Άρδευση
Το πρόβλημα της άρδευσης, λύνεται άμεσα με την λειτουργία Τμήματος (ή Διεύθυνσης) στο πλαίσιο του οργανογράμματος της Περιφέρειας, και με την ταυτόχρονη εκπόνηση του Ολοκληρωμένου Αναπτυξιακού Σχεδίου για την περιοχή, με ορίζοντα ολοκλήρωσής του τον ένα χρόνο.
Βήμα 5ον : Εγκατάσταση Συστημάτων παρακολούθησης
Η συγκέντρωση και η συνεχής καταγραφή της διαθέσιμης πληροφορίας, των γεωχωρικών υποβάθρων, η συγκέντρωση των μελετών του ΥΠΑΑΤ, του ΥΠΕΚΑ, των δεδομένων του ΙΓΜΕ, του ΕΘΙΑΓΕ και άλλων φορέων, η διανυσματοποίηση των δικτύων κ.λ.π. με τη δημιουργία μιας Βάσης περιγραφικών και γεωγραφικών Δεδομένων, με την χρήση Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (GIS), είναι απαραίτητη
για την τεκμηρίωση των πολιτικών επιλογών, για την ύπαρξη κοινής γλώσσας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων και για τη χρήση της ως εργαλείου λήψης απόφασης για τον Προγραμματισμό και την τυχόν διαχρονική αναπροσαρμογή του.
Βήμα 6ον : Η διατύπωση ενός δίκαιου Οικονομικού Μοντέλου λειτουργίας του όλου εγχειρήματος.
Λαμβάνοντας υπόψη την διεθνή εμπειρία, τα σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα και ηλεκτρονικές εφαρμογές, είναι ανάγκη να ερευνηθεί και να θεσπιστεί ένα οικονομικό μοντέλο που θα διασφαλίζει την βιώσιμη‐δίκαιη λειτουργία του νέου οργανισμού, με αναλογική συμμετοχή στα «λειτουργικά» του όλων όσων εμπλέκονται και ωφελούνται από την λειτουργία του (Κράτος‐Αυτοδιοίκηση‐Αγρότες‐Έμποροι).
Βήμα 7ον : Η πολιτική βούληση για την υλοποίηση μίας στρατηγικής για την περιοχή.
Ίσως είναι το ΠΡΩΤΟ αλλά και το ΑΚΡΟΤΕΛΕΥΤΙΟ βήμα για την περιοχή της Κωπαΐδας. Αν κάτι έλειψε τα περασμένα χρόνια ήταν οι στρατηγικές, η πίστη σε αυτές και κυρίως η βούληση εφαρμογής τους.
…Και εν ονόματι του Νόμου!
Το κλείσιμο του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΚΩΠΑΙΔΑΣ ανέδειξε όμως ταυτόχρονα όλους τους αναχρονισμούς, τις καθυστερήσεις και τις στρεβλώσεις του νεοελληνικού κράτους, που οικοδόμησαν ΠΑΣΟΚ ‐ ΝΔ με την βοήθεια μεγάλης μερίδας του πολιτικού τους προσωπικού που τα διαχειρίστηκε, με την συμμετοχή ακόμα και μεμονωμένων αγροτών.
Στην περίπτωσή μας : Διευθυντές και Συμβούλια. Αγροτιστές και Αγροσυνδικαλιστές. Κωπαϊδολόγοι και Κωπαϊδωφελούμενοι. Σύμβουλοι και Παρασύμβουλοι. Υπουργοί, Βουλευτές και Πολιτευτές. Νομάρχες, Αντινομάρχες και παρατρεχάμενοι τους…Όλοι όσοι «ασχολήθηκαν» με την Κωπαίδα και σήμερα ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΝ ποια είναι η περιουσία του Οργανισμού Κωπαΐδας, ποιες είναι οι υποδομές του και η
παρακαταθήκη του, τι έργο επιτελεί, ποια είναι τα χρέη του, τι του χρωστάνε… Όλοι όσοι «διαχειρίστηκαν» επί χρόνια τον Οργανισμό Κωπαΐδας ως μια υπόθεση στο όνομα της εξυπηρέτησης του αγροτικού τομέα, χωρίς να δημοσιεύουν ισολογισμούς, παρά τις κρατικές επιχορηγήσεις, χωρίς να ξέρουν τι διαχειρίζονταν, αλλά έπαιρναν τον «μισθό τους», εμπλουτίζοντας το μικροπολιτικό τους βιογραφικό για το επόμενο βήμα τους στην πολιτική…
Όλοι όσοι «έκαναν κουμάντο», «διόριζαν» και «ρύθμιζαν» δημόσιες υποθέσεις. Έκαναν τα χατίρια των πολιτικών τους “νταβατζήδων” . «Ρύθμιζαν» και «έσβηναν» (;) χρέη (με βάσει τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας). «Μεσολαβούσαν» στην ΔΕΗ και στην ΕΥΔΑΠ για να «εξυπηρετήσουν ημέτερους» ώστε να βγαίνει ύστερα στα χωριά και στα καφενεία το γνωστόν …”κατόπιν ενεργειών μου”…
Όλοι όσοι για τέσσερις (4) κοντά δεκαετίες εκμαύλισαν συνειδήσεις και “φτώχυναν” τον τόπο μας… αλλά ταυτόχρονα «βάθυναν το χάσμα Πολίτη και Πολιτικής» .
Οι έχοντες σήμερα την ευθύνη των θεσμών, εάν θέλουν να αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη πολίτη‐ πολιτικής, οφείλουν να φτάσουν μέχρι το κόκαλο. Να αποδώσουν ευθύνες, σε όσους μας έφτασαν εδώ.
Για χάρη πρωτίστως εκείνων των ευσυνείδητων αγροτών που πλήρωναν.
Για χάρη εκείνων των αγροτών που αδυνατούν να ανταποκριθούν στα οφειλόμενά τους, υπό το βάρος και της σημερινής κρίσης. Για τους αγρότες αυτούς πρέπει να εξασφαλιστεί καταλογισμός με μακροπρόθεσμες ρυθμίσεις, με βάση την παραγωγικότητα και τη χρηματοδοτική τους ικανότητα, όπως συμβαίνει με τα νοικοκυριά, τα μαγαζιά, τα ΜΜΕ, τις Τράπεζες… Χάριν δικαιοσύνης!
Εάν προκύψουν ατασθαλίες, απαλοιφή χρεών, κακοδιαχείριση δημόσιων υποθέσεων κ.λ.π., η Περιφερειακή αρχή οφείλει να καταδείξει τους υπεύθυνους και έχει την κοινωνική συναίνεση για να το κάνει.
Εμείς το θέτουμε!!!
‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐
Ζούμε μέρες με «διαψεύσεις». Θα αφεθούμε στην γενικευμένη απογοήτευση που παρήγαγε μια ορισμένη εποχή ; ... Θα συνεχίσουμε την αναζήτηση και την αναπαραγωγή ενός αδιέξοδου χτες;
Ή Θα… «επενδύσουμε» στο ελπιδοφόρο ΑΥΡΙΟ ΠΟΥ ΕΡΧΕΤΑΙ!
Στερεά Ελλάδα ‐Οκτώβριος 2010
Υ.Γ. Η πρόσφατη Νομοθετική ρύθμιση, που αντιμετώπισε το εύλογο και πασιφανές δίκαιο αίτημα της Περιφέρειας να μην παραλάβει τα «βάρη» της Κωπαίδας, καθιστά περισσότερο επίκαιρη την παρέμβασή μας και διευκολύνει την οργάνωση μιας ψύχραιμης και νηφάλιας προσέγγισης του θέματος, με προοπτική . Εμείς από την μεριά μας μια τέτοια λογική καταθέτουμε. Η Περιφερειακή Αρχή είναι διατεθειμένη να ακολουθήσει έναν αντίστοιχο δρόμο;
•B.Τσιτσιρίγκος : Οικονομολόγος με εμπειρία Αναπτυξιακού Σχεδιασμού & Εφαρμογών Ολοκληρωμένων Αναπτυξιακών Προγραμμάτων.
•Ν. Στουπής : Γεωπόνος, Ειδικευμένος σε θέματα Περιφερειακής Ανάπτυξης, Περιφερειακός Σύμβουλος
• Σπ. Ρίζος : Γεωπόνος, MSc Γεωπληροφορικής, Διδακτικό Προσωπικό Γεωπονικού Παν. Αθηνών, Τομέας Διαχείρισης Υδατικών Πόρων.
•Αλ. Κουτσούρης : Αναπλ. Καθηγητής ΓΠΑ, Τμήμα Αγροτικής Οικονομίας & Ανάπτυξης.
Και οι τέσσερις υπηρετούν πολιτικά τον χώρο της Αριστεράς. Είναι συνεργάτες στην σχεδίαση και εφαρμογή πολιτικών για την Αγροτική Ανάπτυξη και ιδιαίτερα στα Ολοκληρωμένα Προγράμματα Αγροτικού Χώρου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.