Το Μάιο του 2002 ο Μίμης Πλέσσας γιόρτασε τα πενήντα του χρόνια στο τραγούδι με μια μεγάλη συναυλία στο Ηρώδειο και με τη συμμετοχή καλλιτεχνών, όπως οι Μαρινέλλα, Κώστας Χατζής, Δημήτρης Μητροπάνος, Ελευθερία Αρβανιτάκη, Στέφανος Κορκολής και πολλοί άλλοι. Στο εισαγωγικό σημείωμα του διπλού cd που κυκλοφόρησε λίγο μετά από τη Minos-Emi, ο συνθέτης σημείωνε:.....
«Ιωβηλαίον! τι είναι τούτο πάλι, με ρώτησε με απορία ένας καλός μου φίλος. Δεν θα το καταλάβει ψυχή! Έτρεξα στην εγκυκλοπαίδεια, ήταν ξενόγλωσση και βεβαιώθηκα ότι δικαίωνε την επιλογή του τίτλου μου. Του διάβασα το απόσπασμα που έγραφε πως στη Ρώμη γιόρταζαν την επέτειο των 50 χρόνων ενός ΘΕΣΜΟΥ.
Επιστράτευσα το χιούμορ μου, που τόσες φορές με έχει σώσει και του είπα: “Σε ρωμαϊκό κτίσμα θα βρισκόμαστε και τα 50 χρόνια του Γάμου μου με την Μουσική, θα γιορτάζουμε!” Και τι καλύτερο από το ν’ αναστήσουμε ένα ξεχασμένο Θεσμό, με τραγούδια που δεν τα άγγιξε ο χρόνος, σε έναν αρχαίο χώρο, που ελπίζω να μην χωρέσει την Αγάπη σας!»
«Ιωβηλαίον! τι είναι τούτο πάλι, με ρώτησε με απορία ένας καλός μου φίλος. Δεν θα το καταλάβει ψυχή! Έτρεξα στην εγκυκλοπαίδεια, ήταν ξενόγλωσση και βεβαιώθηκα ότι δικαίωνε την επιλογή του τίτλου μου. Του διάβασα το απόσπασμα που έγραφε πως στη Ρώμη γιόρταζαν την επέτειο των 50 χρόνων ενός ΘΕΣΜΟΥ.
Επιστράτευσα το χιούμορ μου, που τόσες φορές με έχει σώσει και του είπα: “Σε ρωμαϊκό κτίσμα θα βρισκόμαστε και τα 50 χρόνια του Γάμου μου με την Μουσική, θα γιορτάζουμε!” Και τι καλύτερο από το ν’ αναστήσουμε ένα ξεχασμένο Θεσμό, με τραγούδια που δεν τα άγγιξε ο χρόνος, σε έναν αρχαίο χώρο, που ελπίζω να μην χωρέσει την Αγάπη σας!»
Ο Μίμης Πλέσσας εννήθηκε στις 12 Οκτωβρίου 1924 στην Αθήνα. Φοίτησε στο Λεόντειο Λύκειο και στη συνέχει σπούδασε στη Φυσικομαθηματική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη συνέχεια πήγε στην Αμερική (ΗΠΑ) για συνέχιση σπουδών.
Σε πολύ μικρή ηλικία έγινε ο πρώτος σολίστ πιάνου στην Ελληνική Ραδιοφωνία. Το 1952, σε ηλικία μόλις 27 ετών, τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο μουσικής του πανεπιστημίου της Μινεσότα, και την επόμενη χρονιά κατετάγη πέμπτος πιανίστας στις ΗΠΑ. Το 1952 άρχισε επίσης την ενασχόληση του με τη σύνθεση και από το 1956 ως μαέστρος και συνθέτης.
Σε πολύ μικρή ηλικία έγινε ο πρώτος σολίστ πιάνου στην Ελληνική Ραδιοφωνία. Το 1952, σε ηλικία μόλις 27 ετών, τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο μουσικής του πανεπιστημίου της Μινεσότα, και την επόμενη χρονιά κατετάγη πέμπτος πιανίστας στις ΗΠΑ. Το 1952 άρχισε επίσης την ενασχόληση του με τη σύνθεση και από το 1956 ως μαέστρος και συνθέτης.
Η καλλιτεχνική και συνθετική του δραστηριότητα καλύπτει, τα τελευταία 50 χρόνια, όλους τους τομείς της μουσικής, στο θέατρο, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Έχει συνεργαστεί με πληθώρα κορυφαίων τραγουδιστών, πολλούς από τους οποίους ανέδειξε μέσα από τα τραγούδια του.
Ασχολήθηκε επίσης με τη σύνθεση μουσικής για ταινίες και θεατρικές παραστάσεις, έχοντας στο ενεργητικό του 104 ταινίες και 70 παραστάσεις. . Έχει διευθύνει πολλές από τις μεγαλύτερες ορχήστρες στον κόσμο, σε έργα του και πρωτο-διακρίθηκε αφενός για τη θεατρική του προσφορά στο Παρίσι το 1958, και για την κινηματογραφική του στο Εδιμβούργο και τις ΗΠΑ το 1964 και 1965 αντίστοιχα. Αυτών ακολούθησαν πάμπολλες διακρίσεις ελληνικές και ξένες.
«Το άγαλμα», το «Γέλαγε η Μαρία», το «Μέθυσε απόψε το κορίτσι μου», το «Ξημερώνει Κυριακή», το «Πρώτη φορά» ή το «Δώσε μου το στόμα σου» κομμάτια πασίγνωστα κι αγαπημένα περιλαμβάνονται στο θρυλικό πια «Δρόμο» του Μίμη Πλέσσα. Στον πρώτο ελληνικό δίσκο που έγινε χρυσός, άλμπουμ που κατέρριψε κάθε ρεκόρ πωλήσεων στα χρόνια που ακολούθησαν.
Οταν ήμασταν παιδία, ο Μίμης μας ταξίδευε με το πιάνο του. Αργότερα σαν νέοι ξεχωρίζαμε την μουσική φωνή του σε κάθε διασκευή απο το ραδιόφωνο.
Κι όταν ωριμάσαμε ήρθαν τα τραγούδια του να μιλήσουν στις καρδιές μας. Σήμερα που η κάθε του επιδίωξη δικαιώθηκε, ξοδεύει απλόχερα το ταλέντο του και την ευαισθησία του, για να δώσει πνοή και συνέχεια στο έργο μας. Μίμη σε ευχαριστώ
Δημήτρης Χριστοδούλου
Ασχολήθηκε επίσης με τη σύνθεση μουσικής για ταινίες και θεατρικές παραστάσεις, έχοντας στο ενεργητικό του 104 ταινίες και 70 παραστάσεις. . Έχει διευθύνει πολλές από τις μεγαλύτερες ορχήστρες στον κόσμο, σε έργα του και πρωτο-διακρίθηκε αφενός για τη θεατρική του προσφορά στο Παρίσι το 1958, και για την κινηματογραφική του στο Εδιμβούργο και τις ΗΠΑ το 1964 και 1965 αντίστοιχα. Αυτών ακολούθησαν πάμπολλες διακρίσεις ελληνικές και ξένες.
«Το άγαλμα», το «Γέλαγε η Μαρία», το «Μέθυσε απόψε το κορίτσι μου», το «Ξημερώνει Κυριακή», το «Πρώτη φορά» ή το «Δώσε μου το στόμα σου» κομμάτια πασίγνωστα κι αγαπημένα περιλαμβάνονται στο θρυλικό πια «Δρόμο» του Μίμη Πλέσσα. Στον πρώτο ελληνικό δίσκο που έγινε χρυσός, άλμπουμ που κατέρριψε κάθε ρεκόρ πωλήσεων στα χρόνια που ακολούθησαν.
Ο Δημήτρης Πλέσσας γεφύρωσε τον Ατλαντικό, με παιγμένες δίπλα δίπλα μελωδίες της πατρίδας του και δικές μας. Οι διασκευές του, παιγμένες με τρόπο δεξιοτεχνικό άψογο και μουσικά ώριμο, δίκαια του χάρισαν το πρώτο βραβείο του Πανεπιστημίου για την φετινή χρονιά .....
MINNESOTA REVIEW, 1950
.... Σαν συνθέτης ο Μίμης Πλέσσας χειρίζεται με άνεση όλα τα είδη μουσικής. Η ενορχηστρωτική του πείρα αναδεικνύει τη μουσικότητα των τραγουδιών του, ενώ σαν διευθυντής ορχήστρας με γνώση και με πείρα περνάει τους Ρώσους σολίστες του την Ελληνική του ευαισθησία.....
ΙΣΒΕΣΤΙΑ, Μόσχα 1963
...... Δεν χρειάστηκαν περισσότερα απο τα λίγα μέτρα της εισαγωγής για να δείξει ο Μ.Πλέσσας τη βαθιά γνώση του στη χρησιμοποίηση των οργάνων του. Θα άξιζε να γράψει για τους μεγάλους μας σολίστες
Leonard Feather - Washington, 1966
Από την εποχή που μίλησε ο κινηματογράφος, δεν άκουσα τίποτα πιο πρωτότυπο κι ενδιαφέρον απο την επένδυση του Μ.Πλέσσα στην πειραματική ταινία ORESTES '70
N.GAGE, New York Times, 1970
..... Ηταν μία έκπληξη. Η πολυρυθμία, η προοδευτική αρμονική συγκρότηση, οι έντονες μελωδικές εξάρσεις ξεπηδούδαν με μια τέτοια άνεση μέσα απο τις εκτελέσεις του Μ.Πλέσσα. Κι όλα αυτά Ελληνικά όπως μας εξήγησε, τόσο αλλιώτικα όπως απο τα κοινά ακούσματα που μάθαμε να θεωρούμε Ελληνικά
Απο Ρεσιταλ στην βοστώνη, 1984
.......Η ανθρώπινη φωνή στα μοιρολόγια με ηχιτικό περίγυρο απο επεξεργασμένους ήχους ήταν μία τολμηρή σκέψη. Η πραγματοποίηση της όμως απο τον Μίμη Πλέσσα έδωσε τέτοια δύναμη στην μουσική, που ξεπεράστηκε το φράγμα της γλώσσας κι έφτασε σε μας το ανθρώπινο μύνημα της τραγωδίας. Καλέσαμε τον Μ.Πλέσσα να μας μιλήσει για την Ελληνική πολυρυθμία και τις σύγχρονες τεχνικές που ακολούθησε για την πραγματοποίηση του μοναδικού αυτού έργο
Μουσική Ακαδημία της Βαρσοβίας, 1986
..... Διεισδυτικό, αλλιώτικο, βσθιά μουσικό το παίξιμο του Μ.Πλέσσα. Με την ποιότητα των μελωδιών του ξεπέρασε το φράγμα της μουσικής ιδιομορφίας και συγκίνησε βαθιά το μεγάλο κοινό του..........
EL PAYS, Μαδρίτη 1987
Έπειτα απο επτάχρονη και πλέον απουσία επιστρέφωντας στην πατρίδα ανακαλύπτω με χαρά πόσο οι άνθρωπο που αγάπησα, που πίστεψα και έγραψα για αυτούς στα βιβλία μου, στάθηκαν ηρωικά στο ύψος τους, στο ταμπούρι του αγώνα.
Ενας απο αυτούς και ο Καλαμαριώτης πρωταγωνιστής του βιβλίου μου "Ζ" στο ρόλο του δημοσιογράφου Αντωνίου: Σύρθηκε στα κελία των φυλακών Αβέρωφ, Θεσσαλονίκης, Χαλκίδας,μα συνέχισε μετά την αποφυλάκιση του να περνά το μήνυμα γράφοντας τώρα τραγούδια που τα περισσότερα έμειναν απαγορευμένα μέχρι πρίν απο λίγους μήνες.
Εδώ τον δίσκο αυτόν, ο συνθέτης Μ.Πλέσσας ξεπέρασε αληθινά τον εαυτό του και τα πλαίσια κάθε προηγούμενης δουλειάς του, έχοντας πολύτιμο σύμμαχο τη δυνατή, τη συναρπαστική ποίηση του Καλαμαριώτη και τη συνεργασία νέων παιδιών,
Απο τον πρώτο στίχο "Τα βάσανα αν πουλιόντανε, άκου τι θα γινότανε" ώς τον τελευταίο "ήρθε η ώρα να ακουστεί ο ζουρνάς μας" υπάρχει μόνο ο καημός της Ρωμιοσύνης αλλά και η μεθοδική ένταξη αυτού του καημού στην λαική μουσική μας παράδοση. Με συγκίνηση δέχομαι τιην τιμή να προλογίσω αυτό το έργο που ξετιλύγοντας με ευρηματικό τρόπο, στο πρώτο του μέρος, όλο εκείνο το "ξέφτισμα", που προηγήθηκε απο την Δικτατορία, φτάνει στις μέρες του σκοταδισμού, στη νύχτα της μεγάλης Παρασκευής.
Βασίλης Βασιλικός για το δίσκο ΕΚΕΙΝΗ ΤΗ ΝΥΧΤΑ, 1974
Οταν ήμασταν παιδία, ο Μίμης μας ταξίδευε με το πιάνο του. Αργότερα σαν νέοι ξεχωρίζαμε την μουσική φωνή του σε κάθε διασκευή απο το ραδιόφωνο.
Κι όταν ωριμάσαμε ήρθαν τα τραγούδια του να μιλήσουν στις καρδιές μας. Σήμερα που η κάθε του επιδίωξη δικαιώθηκε, ξοδεύει απλόχερα το ταλέντο του και την ευαισθησία του, για να δώσει πνοή και συνέχεια στο έργο μας. Μίμη σε ευχαριστώ
Δημήτρης Χριστοδούλου
Μπράβο Τζίμη !
Θυμάμαι στο βέλγιο το '63 που παίζαμε με τη συμφωνική και ανησυχούσες.... κι εγώ μετά την πρόβα σου είχα πεί "πάμε για ξεκούραση, δοκιμάσαμε την πρίζα και δουλεύει!"
Την άλλη μέρα πήραμε το βραβείο κι ύστερα απο τόσα χρόνια εσύ είσαι ακόμα στην πρίζα και δουλεύεις όχι μόνο για πάρτη σου αλλά και για μας και τα τραγούδια σου.|
Σε ευχαριστώ και γειά χαρά!!!
Γιώργος Ζαμπέτας
"Γ"
Ακούστηκε το 1970 στην ταινία "Αστραπόγιαννος". Λογοκρίθηκε και αλλάξανε στίχους...η Παρασκευή είχε θεωρηθεί ημέρα με ύποπτο νόημα(αναγωγή στο Πραξικόπημα)...έτσι ο στίχος άλλαξε...
Το αφιερώνω στη ΚΥΠΡΟ ΜΑΣ!
Στίχοι: Τάσος Λειβαδίτης
Μουσική: Μίμης Πλέσσας
Πρώτη εκτέλεση: Καίτη Αμπάβη
Άλλες ερμηνείες: Χαρούλα Λαμπράκη
Ξημερώνει Κυριακή Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Μουσική: Μίμης Πλέσσας
Πρώτη εκτέλεση: Γιάννης Πουλόπουλος
Άλλες ερμηνείες: Γιάννης Κότσιρας
ενα πραγματικα σπανιο ντοκουμεντο με τον γιαννη πουλοπουλο και τον πλεσσα.....αναρωτιέμαι πραγματικα γιατι εχουν χαθει τετοια τραγουδια και τετοιες μελωδιες καθαρα ελληνικες...και προσπαθουν να περασουν κυριως στους νεους αυτα τα σημερινα ψευτοτραγουδα...η TV του χθες με τα σπουδαια αφιερωματα.. και η TV του σημερα με τα τουρκικα σιριαλ... και τις διαφορες μαλακιες .και να προσπαθει μονο ο σπυρος παπαδοπουλος να σωσει οτι μπορει απο την μουσικη μας παραδοση....ας ψαχτουμε λιγο
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Μουσική: Μίμης Πλέσσας
Πρώτη εκτέλεση: Γιάννης Πουλόπουλος
Άλλες ερμηνείες: Ελευθερία Αρβανιτάκη || Γιώργος Νταλάρας
........ΞΗΜΕΡΩΝΕΙ ΚΥΡΙΑΚΗ....
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΚΟΥΣΤΕ ΟΛΟ " ΤΟ ΔΡΟΜΟ" ΕΔΩ...
http://www.youtube.com/playlist?list=PLDE88295784C523E2