Η οικογένεια Βούλγαρη μετανάστευσε από την Απάνω Σουβάλα στην Αγόριανη τα πρώτα μετεπαναστατικά χρόνια οπότε άρχισε και η κτίση του χωριού της Κάτω Αγόριανης. Στον εκλογικό κατάλογο της Αγόριανης του 1864 εμφανίζονται δύο αδέρφια. Ο Λουκάς Βούλγαρης του Πέτρου ετών 22 γεωργός και ο Λουκάς-Παναγιώτης Βούργαρης του Πέτρου ετών 25 ποιμήν.
(Προφανώς ο δεύτερος είναι ο μετέπειτα ιερωμένος, ο οποίος το 1864 δεν είχε ακόμη χειροτονηθεί).
Μεταπολεμικά η οικογένεια Βούλγαρη μετανάστευσε από την Αγόριανη και έκτοτε το επώνυμο έσβησε από το χωριό. Το αγρόκτημα στην «Κούστα» τεμαχίστηκε και περιήλθε σε νέους ιδιοκτήτες.
Ένα μεγάλο μέρος αγοράστηκε από τον επόμενο Ιερέα του χωριού Παπαθύμιο Μελεμέτη που τη δεκαετία του 1920 διαδέχτηκε τον Παπαβούλγαρη και το υπόλοιπο από την οικ. Λάζου και άλλες αγοριανίτικες οικογένειες. Παρόμοιο ποτιστικό αγρόκτημα περ. 40 στρεμμάτων, βρισκόταν ακριβώς απέναντι από το αγρόκτημα Βούλγαρη, εφαπτόμενο στην ανατολική όχθη του «Αγοριανίτη» και έφτανε μέχρι τα ριζά του λόφου στη «Σεντούκα».
Ανήκε στην επίσης Σουβαλιώτικη οικογένεια ιερωμένων Λούβρου.
(Θέση «Λούβρη» και σήμερα.)
Μέχρι προ 50ετίας ήταν ακόμη ακέραιο.
Το εκκλησάκι του Γενεσίου της Θεοτόκου άντεξε τη μανία της φύσης κατά την καταστροφική πλημμύρα του «Αγοριανίτη» της 14-9 1958 και σύμφωνα με την προφορική παράδοση σαν από θαύμα δεν εισήλθαν καθόλου λασπόνερα στο εσωτερικό του, παρά αυτά εναπόθεσε η πλημμύρα μαζί με άλλα φερτά υλικά, στον περιβάλλοντα χώρο του.
Το 1959 ο εγγονός του κτήτωρος Παναγιώτης Βούλγαρης καθάρισε το αγρόκτημα από τις προσχώσεις της πλημμύρας και ανακαίνισε και τον ναΐσκο.
Την οριστική μορφή του διαμόρφωσε κατά
τη δεκαετία του ’90 ο παλιός Ιερεύς της Αγόριανης Σουβαλιώτης Παπα-Νίκος Ματαράς.
ΣΣ: 1. Η δενδροστοιχία
που διακρίνεται δεξιά στην γκραβούρα του Hallmandel δίνει την αίσθηση
μικρού ποταμιού. Πρόκειται όμως για τεχνητή τάφρο εφαπτόμενη στην δυτική πλευρά
των τειχών της αρχαίας Λιλαίας που τροφοδοτείτο με νερό από το αρχαίο Ρωμαϊκό
υδραγωγείο, προερχόμενο από τη θέση «Βαμπακιά» της Επταλόφου. Το υδραγωγείο υδροδοτούσε
τόσο την ακρόπολη όσο και την κάτω πόλη της Λιλαίας και στη συνέχεια κατέληγε
στην τάφρο, καθιστώντας έτσι την δυτική πλευρά των τειχών απρόσιτη.
ΣΣ: 2. Στη σειρά των
ερειπίων της παλαιοχριστιανικής εκκλησίας που απεικονίζονται στην γκραβούρα του
Hallmandel δεσπόζει ένας σχεδόν ακέραιος μαρμάρινος θρόνος. Προφανώς πρόκειται
για τον «Δεσποτικό Θρόνο» του παλαιοχριστιανικού ναού.
ΣΣ: 3. Για την απώτερη
καταγωγή της οικογένειας Βούλγαρη δεν υπάρχουν στοιχεία. Η ετυμολογία του
επωνύμου, ο πλούτος, καθώς και η πατροπαράδοτη ιεροσύνη των μελών της, μας
επιτρέπει να εικάσουμε ότι πιθανώς να πρόκειται για παρακλάδι της τεράστιας
ευγενούς Κωνσταντινοπολίτικης οικογένειας των Βουλγάρεων που εγκαταστάθηκε εδώ
μετά την Άλωση, όπως και πολλές άλλες οικογένειες της Διασποράς. (Κομναίοι,
Λαζαίοι, Πολιτόπουλοι, Οικονόμου, Ευταξίες κλπ.).
ΣΣ: 4. Η γκραβούρα του
Hallmandel “RUINS IN LILAIA IN PHOKIS” πρωτοδημοσιεύτηκε
στην ελληνική βιβλιογραφία στο έργο του γράφοντος «ΛΙΛΑΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΞ» εκδόσεις
Μέμφις Αθήνα 2022.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΑΤΟΙΚΟΣ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ 1. Φ.Ντάσιου: «Αρχαίοι
οικισμοί στην
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ κοιλάδα του Κηφισού».
2. Μελέτη αρχαιολόγου Θρεψιάδη
(Αρχαιολογική
Εφημερίς 1973, 85)
3. Θρύλοι &
παραδόσεις Σουβάλας-Αγόριανης.
katikosdim@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων του Πολύδροσος Παρνασσού.
Το περιεχόμενο (κείμενο & φωτογραφίες) προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα. Κάθε αναδημοσίευση ή χρήση χωρίς άδεια απαγορεύεται. ΠΟΛΥΔΡΟΣΟΣ ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ
Διατηρήστε τα σχόλιά σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο ή προσβολές θα διαγράφονται.
Παρακαλούμε, διαβάστε την Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων πριν σχολιάσετε. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.