Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

....Σήμερα, Πέμπτη 25 Απριλίου 2024, τιμάται η μνήμη των: Αποστόλου και Ευαγγελιστού Μάρκου . .....

Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019

Μάνος Χατζιδάκις - ΚΥΡΑ ΜΟΥ ΑΜΠΕΛΙΩΤΙΣΣΑ - Γιώργος Ρωμανός

 Γιώργος Βιδάκης 
Την πιο ηδονική αφή την έχει το σταφύλι το πρωί,
σαν είναι δροσερό και σκεπασμένο με κείνη την άχνη
τη λεπτή. Πιάνω την κοιλιά σου , με τα τρία μου δάχτυλα,
και μου γεννιέται πάλι η εικόνα της δροσιάς του αμπελιού.....


Λες κι ήτανε χθες βράδυ ακρογιάλι το σώμα μου
τα χέρια σου δύο μικρά τρυφερά καβούρια.
Δεν θέλω ανεμώνες κόκκινες, μαβιές και άσπρες, θέλω
να χώσω τη μούρη μου μες στα μαλλιά σου, πού
ʼ ναι
σα χόρτα στην άκρη του ποταμού.
Μάτση Χατζηλαζάρου: Αποσπάσμα από το ποίημα «ΜΑΗΣ ΙΟΥΝΗΣ ΚΑΙ ΝΟΕΜΒΡΗΣ»

Η συγκλονιστική ''Κυρά μου Αμπελιώτισα'' ξεκινά με έναν ορυμαγδό ήχων ολίγων δευτερολέπτων γιά νά εισβάλει η φωνή -προσευχή πού παρακαλά τήν Παναγιά νά ''ξεθυμάνει γρήγορα'' τό ''ανήμερο θεριό''(ο Καπετάν Μιχάλης δηλαδή)... 

Το 1966 τό Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο παρουσίασε ,σέ σκηνοθεσία Μάνου Κατράκη τον ''Καπετάν Μιχάλη'' τού Νικου Καζαντζάκη..
Προσπάθεια δύσκολη γεμάτη παγίδες..
Την μουσική ανέλαβε νά γράψει ο 32ετών τότε Μάνος Χατζιδάκις μελοποιώντας αποσπάσματα τού αυθεντικού κειμένου,πού επέλεξε ο Γεράσιμος Σταύρου.
Μουσικά ο Χατζιδάκις έπρεπε νά κατορθώσει νά μελοποιήσει κείμενα πού δέν ήσαν έμμετρα αλλά δέν είχαν καί τήν σαφώς ευκολότερη ''οπτική'' τών στίχων..

Ενα άλλο στοιχείο πού θά μπορούσε νά αποτελέσει μεγάλο εμπόδιο στήν μουσική τού Χατζιδάκι,ήταν ο κίνδυνος νά ακολουθήσει(μουσικά)ο συνθέτης τον συχνά πομπώδη λόγο τού σημαντικού ,κατά τά άλλα,συγγραφέα.

Η ιδιοφυϊα τού Μάνου ξεπέρασε και τούς δυό αυτούς σκοπέλους και έτσι δημιουργήθηκε ένα έργο πού αυτονομήθηκε εντελώς απο τήν παράσταση καί πού σήμερα 46 χρόνια μετά αποτελεί ένα κόσμημα τής Ευρωπαϊκής καί Ελληνικής μουσικής...
Πρώτη εκτέλεση και ηχογράφηση τού έργου έγινε τό 1966 μέ ενορχηστρωτή και διευθυντή ορχήστρας τον Μάνο Χατζιδάκι και ερμηνευτή τον σχεδόν έφηβο τότε Γιώργο Ρωμανό. 

Στίχοι : Νίκος Καζαντζάκης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Ερμηνεία:Γιώργος Ρωμανός 

Κυρά μου αμπελιώτισσα,
κυρά μου αφέντρα του κρασιού
και της χαράς σ’ αφήνω γεια,
τσιμπούσι έχει ο καπετάν Μιχάλης.

Βοήθα με να βαστάξω Παρθένα μου
φώτισε, τ’ ανήμερο θεριό να ξεθυμάνει,
γρήγορα να πάω στο σπιτάκι μου.

Κυρά μου αμπελιώτισσα,
κυρά μου αφέντρα του κρασιού
και της χαράς σ’ αφήνω γεια,
τσιμπούσι έχει ο καπετάν Μιχάλης. 

Αποποίηση: Το βίντεο δεν προορίζεται για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων.
Το ακουστικό περιεχόμενο δεν ανήκει σε εμένα και δεν έχω κέρδος από αυτό το βίντεο. Δεν είμαι κύριος πνευματικών δικαιωμάτων του περιεχομένου. Είναι από την προσωπική μου συλλογή και είναι καθαρά για Διασκέδαση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου