ΠΟΛΥΔΡΟΣΟΣ ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ (ΣΟΥΒΑΛΑ)
Ευτύχισα στη ζωή μου να γνωρίσω, από τα φοιτητικά μου ήδη χρόνια, την οικογένεια Παπαχρίστου, με καταγωγή και σπίτι στην Άνω Πολύδροσο Παρνασσού (ή κοινώς Άνω Σουβάλα). ....
Ο Κώστας Παπαχρίστου, η γυναίκα του η Μάρθα, εξαιρετικά μορφωμένοι φιλόλογοι και μοναδικοί χαρακτήρες και ο μοναχογιός τους Θανάσης, συμφοιτητής μου και αδελφικός μου φίλος, μετέπειτα Καθηγητής στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Έτσι άρχισα να επισκέπτομαι την Πολύδροσο από τις αρχές της δεκαετίας του 70.
Σήμερα, κοντά 60 χρόνια μετά, δυστυχώς έφυγαν από τη ζωή και τη ζωή μου ο Κώστας, η Μάρθα και ο Θανάσης και έμειναν η Ελένη, γυναίκα του Θανάση και ο γιος τους Κωνσταντίνος, εγγονός του Παππού Κώστα που πρωτογνώρισα το 1962.
Μέσα στον μισό και πάνω αιώνα, συνεπώς, που έρχομαι στην Πολύδροσο, το αγάπησα, με αγάπησε και μαζί με τη γυναίκα μου την Έρση, κτίσαμε ένα σπίτι στην Άνω Σουβάλα, μέσα στα έλατα και τα πεύκα, στο οποίο ερχόμαστε χειμώνα – καλοκαίρι, όσο πιο πολύ χρόνο μπορούμε.
Πιστεύω ειλικρινά ότι η Ελλάδα έχει λίγους Παραδείσους, όπως αυτός της Άνω Σουβάλας. Υπεραιωνόβια δένδρα, πουλιά, βερβερίτσες και αλεπουδίτσες. Λίγο πιο πάνω οι πίστες του σκι και εκεί κοντά και τα αγριογούρουνα!!
Η Πολύδροσος (ή Κάτω Σουβάλα) είναι ένα ωραίο χωριό, με την ωραιότατη πλατεία του, μέσα στα πλατάνια, την Εκκλησία του και κυρίως, τις πολλές ταβέρνες του, για τις οποίες είναι γνωστό σε όλη την περιοχή και όχι μόνο.
Οι κάτοικοι φιλικοί, φιλόξενοι, αλλά αδικημένοι.
Αδικημένοι, ίσως από την ίδια τους τη φύση.
Εκεί που η άλλη πλευρά του Παρνασσού (Αράχωβα – Λιβάδι) σφίζει από κίνηση και τουρισμό, η Πολύδροσος, μολονότι καταφανώς ωραιότερο, θα με συγχωρήσουν οι Αραχωβίτες, στέκεται μόνο και έρημο από τουρισμό!
Τυχαίο; Όχι βέβαια. Κάτι φταίει. Η΄ μάλλον φταίνε πολλά μαζί! Και, κατά τη γνώμη μου, πρώτα από όλα οι ίδιοι οι κάτοικοί του. Εν τη ενώσει η ισχύς μας εδίδασκε, εμάς τους παλαιούς το αναγνωστικό του Γεροστάθη στο Δημοτικό!
Στην Πολύδροσο, όμως, οι κάτοικοι του μόνο την Κυριακή το πρωί στην Πλατεία λένε μία καλημέρα παραπάνω. Και συζητάνε για το χωριό τους που είναι άδειο από ξένους και φτωχαίνει. Χωρίς να κάνουν τίποτα ουσιαστικό, μέσα στην εβδομάδα, μέσα στους μήνες και τα χρόνια, για να το ζωντανέψουν και να το διαφημίσουν.
Ένας στενός δρόμος το διασχίζει προς τα πάνω, που, για να περάσουν δύο αυτοκίνητα αντίθετα, πρέπει να κάνεις ελιγμούς τύπου «λούνα πάρκ».
Ενώ κάλλιστα υπάρχει υποδομή σχεδόν έτοιμη για μονοδρόμους. Ένας να ανεβαίνει και ένας να κατεβαίνει. Γιατί δεν το κάνουν;;
Πόσοι από τους Σουβαλιώτες δεν ζουν στην Αθήνα. Αντί να βρίσκονται μεταξύ τους σε μία συνεστίαση το χρόνο με νταούλια και χορούς, ας κάνουνε και ένα ισχυρό πολιτιστικό σύλλογο, ώστε να παρεμβαίνουν δυναμικά στα κοινά και να απαιτούν ίση μεταχείριση με τον …. Άλλο Παρνασσό.
Ας ενώσουν τις φωνές τους με την Αμφίκλεια. Κοινός είναι ο τόπος και ενιαίος ο Παράδεισος. Τα μονοπάτια της πλευράς αυτής του Παρνασσού είναι εξαιρετικής ομορφιάς και ευκολοπάτητα.
Ποιος τα ξέρει; Οι κάτοικοί του. Και αν τα ξέρουν και αυτοί. Πηγές, καταρράκτες, φαράγγια, όλα προσβάσιμα με τα πόδια. Ποιος στην Ελλάδα γνωρίζει ότι μπορείς να τα βρεις στο δάσος της Πολυδρόσου και της Αμφίκλειας;;
Πώς να ζήσει με τουρισμό ένα μέρος που δεν το διαφημίζεις (είτε ως κοινοτική αρχή, είτε ως πολιτιστικός σύλλογος κ.ο.κ.);
Ποιος φρόντισε να ανέβει ένα σχετικό ντοκιμαντέρ στην τηλεόραση, για να γνωρίσει ο κόσμος τον Παράδεισο αυτόν;;
Ποιος τόλμησε να κτίσει ένα ωραίο ξενοδοχείο επάνω στο βουνό ή και μέσα στο χωριό! Στη σημερινή εποχή ανθούν τα μεγάλα ξενοδοχεία ή τα μικρά, «μπουτίκ» όπως τα λένε. Δηλαδή που προσφέρουν εξαιρετική περιποίηση πολλών αστέρων, με λογικές τιμές. Που είναι αυτά στην Πολύδροσο; Ένας μόνο τόλμησε και έγινε γνωστός για τα ωραιότατα κρασιά που παράγει. Τα κρασιά Αργυρίου είναι πλέον, γνωστά σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο. Και ο ίδιος έφτιαξε και ένα ξενώνα με 5-6 δωμάτια υψηλών προδιαγραφών.
Δεν φτάνει, όμως, αυτό για να τραβήξεις τον κόσμο.
«Ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη».
Τις πταίει;;
Οι ίδιοι οι κάτοικοι της Πολυδρόσου, κατ’ εμέ. Δεν είναι ενωμένοι. Δεν είναι οργανωμένοι. Δεν παλεύουν για τον τόπο τους. Μοιρολατρικά δέχονται την απραξία και τη δυστυχία.
Έναν έναν δεν τους υπολογίζει κανείς. Όλοι μαζί θα ήταν δύναμη αξεπέραστη.
Για να αποκτήσει ο τόπος τους, επιτέλους, δική του αυτοδιοίκηση και πόρους.
Για να γεννηθεί στην Ελλάδα και ένας άλλος Παρνασσός, άγνωστος εν πολλοίς μέχρι σήμερα, αλλά άξιος να έχει και αυτός μία καλή τύχη. Ποτέ δεν είναι αργά!
Πολυδροσιώτες και Αμφικλειώτες.
Ενωθείτε και απαιτείστε τα δίκαιά σας.
Εμείς οι λίγοι ξένοι που σας αγαπήσαμε θα είμαστε δίπλα σας. Αλλά τη δύναμη πρέπει να την αποκτήσετε εσείς οι ίδιοι.
ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ.
Άνω Σουβάλα,
16 Σεπτεμβρίου 2018
Μάριος Μπαχάς
ΑΚΟΥΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ... ???
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχουν περάσει σχεδόν 24 ώρες από την ανάρτηση εδώ αυτού του εξαιρετικού άρθρου - παρέμβαση (ακριβούς διάγνωσης ασθενείας) θα την χαρακτήριζα ο ίδιος του ετερόχθονα μεν αλλά περισσότερον ευαισθητοποιημένου, ως φαίνεται, για θέματα του χωριού μας "Σουβαλιώτη" κ. Μπαχά και ουδείς αυτόχθων και γηγενής , είτε θεσμικός παράγων είτε απλός συγχωριανός μας δεν βρήκε να προσθέσει ή να αντικρούσει τι σε ό,τι εκείνος με παρρησία και εύστοχα καταθέτει για την κατάντια του χωριού μας αλλά και για ό,τι προτείνει για την θεραπεία των κακών της μοίρας μας . Κρίμα ...
υ.γ. (Κυρίως προς τον κ. Μπαχά)
Αυτή η "σιγή ασυρμάτου" μετά από μία τέτοια παρέμβαση καταδεικνύει τη νοοτροπία και τις παθογένειες της μικρής μας κοινωνίας .
ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΤΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ ΕΥΘΥΝΗ ΚΑΜΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ Η ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΡΧΗ?ΔΕΝ ΒΛΕΠΩ ΚΑΜΙΑ ΚΡΙΤΙΚΗ,ΓΙΑΤΙ, ΜΗΠΩΣ ΕΠΕΙΔΗ ΤΗΝ ΣΤΗΡΙΞΑΜΕ?
ΔιαγραφήΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟΝ Κο ΜΠΑΧΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΞΙΟΛΟΓΑ -ΦΙΛΟΞΕΝΙΔΗΣ ΕΡΩΧΟΣ κ.α.ΚΟΣΜΟΣ ΔΕΝ ΕΡΧΕΤΑΙ ,ΕΚΕΙ ΣΙΓΟΥΡΑ ΚΑΤΙ ΦΤΑΙΕΙ ΣΤΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ
Και οι ευθύνες των παραγόντων που "έδιναν γραμμη" για στήριξη συγκεκριμένων ατόμων της Αυτοδιοίκησης τι έχουμε να πούμε? Εκ των υστέρων Καλή η κριτική εκ του μακρόθεν και τα αναθέματα αγαπητέ μου.Διότι ένα απο τα προβλήματα είναι και οι εκλεγμένοι ή κάνω λαθος?
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για την ανωνυμία μου,είναι συνειδητή και στη κρίση του διαχειριστή Εάν δημοσιεύσει το σχόλιο.
Έτσι για την ιστορία και για να μην ξεχνιόμαστε.....
ΑπάντησηΔιαγραφήΌ Κος Βαλάσκας είναι αυτός πού ίδρυσε και οργάνωσε το σπουδαίο Λαογραφικό Σύλλογο της Πολυδρόσου και τα πολυμελή χορευτικά του που οι επίγονοι ... διαλύσανε .
Είναι αυτός , ίσως ο μόνος που πριν από 5 περίπου χρόνια "έκραξε" στην κυριολεξία παρουσία του κόσμου της γεμάτης πλατείας του χωριού τον πρώην Δήμαρχο Δελφών για την πλήρη εγκατάλειψη της Πολυδρόσου αναγκάζοντάς τον μάλιστα να αποχωρήσει από την εκδήλωση.
Είναι αυτός που μαζί με λίγους άλλους Σουβαλιώτες από τους άλλους Συλλόγους πρωτοστάτησαν για να μην γίνει το λατομείο στην Πατερόλακα και από τους ελαχιστους που ενδιαφέρονται μέχρι σήμερα για την εξέλιξη του θέματος.
Είναι αυτός που πάντα παίρνει θέση δημόσια και επώνυμα στηρίζοντας κάθε δημιουργική πρωτοβουλία για το καλό της Σουβάλας και καυτηριάζοντας κάθε ενέργεια που την πληγώνει.
Και άλλα πολλά...
Δεν είμαι ούτε εκπρόσωπος του , ούτε θέλω να κάνω το δικηγόρο του , άλλωστε δεν νομίζω ότι το έχει ανάγκη, αλλά ως εδώ και μη παρέκει για τους διάφορους καναπεδοκριτικούς , ξαπλώπουλους και πουθενάδες που κάθε φορά αμολάνε τη χολή τους σαν τις "σηπίες τις μελανοφόρες" εναντίον των 5-6 Σουβαλιωτών που μόνιμα βγαίνουν μπροστά γι αυτό το χωριό , χαρακτηρίζοντάς τους μάλιστα τις περισσότερες φορές και .... γραφικούς.
Φτάνει πια !
“Αγαπητέ μου” των 1:21 μ.μ. λόγω της ανωνυμίας σου και του τοξικού σου σχολίου δεν θα έμπαινα στον κόπο να σου απαντήσω .
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπειδή όμως εσύ ήσουν ο πρώτος που έσπευσε να απαντήσει στο δικό μου σχόλιο επί του ενδιαφέροντος άρθρου του κ. Μπαχά και τούτο το εξέλαβα ως έκφραση , εκ μέρους σου, ενδιαφέροντος επί των σοβαρών θεμάτων που αυτό το άρθρο θίγει για το χωριό μας, σου απαντώ λοιπόν σε αντίθεση με το πνεύμα που εσύ απάντησες : «Για την ταμπακέρα "αγαπητέ μου" για την ταμπακέρα δεν έχεις να ειπείς τίποτα ? Όχι την μπάλα στην εξέδρα και όχι σε εμένα τα περί "παραγόντων που έδιναν γραμμή" για αυτοδιοικητικούς . Γιατί ούτε αισθάνθηκα ,ούτε υπήρξα αλλά ούτε και το έπαιξα ποτέ παράγων . Όποτε κλήθηκα ή όποτε έκρινα ότι έπρεπε να τοποθετηθώ και να εκφράσω την άποψή μου για θέματα και προβλήματα που αφορούσαν το χωριό μου αυτό το έκανα πάντα με θάρρος , με παρρησία και πάντα με γνώμονα το κοινό συμφέρον . Όσο τα περί "κριτικής εκ του μακρόθεν" μάλλον ατυχής η έκφρασή σου “αγαπητέ μου” και ίσως πριν χτυπήσεις τα πλήκτρα του πληκτρολογίου σου για να μετατρέψεις τη χολή σου σε λέξεις φρονιμότερο θα ήταν να αναλογισθείς πρώτα ποιόν χρεώνεις με την έκφραση “κριτική εκ του μακρόθεν”. Αισθάνομαι ότι υπήρξα και είμαι ποιο κοντά στο χωριό μας από εσένα και από πολλούς σαν και εσένα έστω και αν ο ίδιος κατοικείς μόνιμα εκεί, νέμεσαι τις ομορφιές του και υποφέρεις τις ασχήμιες του . Και επειδή ο ίδιος είμαι καλοπροαίρετος άνθρωπος , φιλόπατρις και αθεράπευτα τοπικιστής Σουβαλιώτης σου απευθύνω από αυτό εδώ το ελεύθερο βήμα την εξής πρόταση : “ Βγές από το λαγούμι σου , αποκαλύψου με ονοματεπώνυμο και έλα να αποτελέσουμε οι δυο μας τους πρώτους κήρυκες δημιουργίας εθελοντικής ομάδος συγχωριανών μας που θα εργασθεί για τη αναγέννηση και αναδημιουργία του χωριού μας ώστε να εκπληρωθεί έτσι και το μήνυμα «ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ» με το οποίο ο κ. Μπαχάς κλείνει το άρθρο – παρέμβασή του για τα του χωριού μας “.
υ.γ.
τον Ανώνυμο φίλο των 3:11μ.μ. ευχαριστώ για το υπερασπιστικό του σχόλιο .
Φίλε μου θα πρέπει όμως να γνωρίζεις ότι οι αλήθειες που λέγονται για να αντικρούσουν κακοπροαίρετα σχόλια συνήθως ενοχλούν και μοιραία ενίοτε αποτελούν αιτία για περαιτέρω φιλονικίες ανακυκλώνοντας έτσι το κακό .
Έρρωσθε
Αλέξανδρος Ι.Β.
Για την συνέντευξή του πρώην σήμερα τι έχουμε να πούμε? Όλα καλά τα έκανε ο δικός μας?άρα φταίνε οι Σβαλιώτες και ο Δήμαρχος άντε και οι επόμενοι αντιδήμαρχοι. Δικό μας παιδί ομως ειναι ή ήταν? Σιγή ασυρμάτου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε όλα αυτά τα ερωτήματα σου (σκιαζούρη - κουκουλοφόρε) θα έχεις απαντήσεις αν βγάλεις την κουκούλα και τα υποβάλλεις επωνύμως. Μέχρι τότε όμως κούνησε λίγο το κεφάλι σου να ξεκολλήσει από την κακιά σκουριά , σιγά -σιγά όμως το κούνημα να μην πέσεις σε vertigo , και αφού συνέρθεις ξαναδιάβασε το άρθρο - παρέμβαση του κ. Μπαχά μήπως και καταλάβεις την ευθύνη που και ο ίδιος φέρεις για την κατάντια αυτού του χωριού
ΑπάντησηΔιαγραφή