Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

....Σήμερα Τετάρτη 24 Απριλίου.....

Παρασκευή 30 Μαρτίου 2018

ΚΑΛΗΜΕΡΑ ....Παραδοσιακό Σαλέντο - ΩΡΙΑ ΜΟΥ ΠΙΤΣΟΥΛΙΝΑ - Γιούλη Τσεντούρου

Μοιάζεις με το γαρύφαλλο το λουλούδι
Πουλάκι της άνοιξης
Και πας πετώντας μικρή μου....



Το γνωστό τραγούδι των ελληνόφωνων χωριών του Salento της Κάτω Ιταλίας τραγουδισμένο από το συγκρότημα: Ρόδο του Ανέμου από τον πρώτο τους ομώνυμο δίσκο Στίχοι - Μουσική: Παραδοσιακό Ερμηνεία: Γιούλη Τσεντούρου Ώρια μου πισουλίνα τσαι καλάντα χερούμενη που πάντα. Ε παει γελώντα... χαρούμενη που πάντα πάει γελώντα νινέλα. Εμοιάζει το καρόφεντο τη κιάντα πουντάει τη πρίμαβέρα. Ε πάει πετώντα... πουντάει τη πρίμαβέρα πάει πετώντα νινέλα. Εβώ σε κάνω ντέκα χρόνου πάντα τσαι ντε σοτσιάμου μάι. Σε κάνονώντα... τσαι ντε σοτσιάμου μάι σε κανονώντα νινέλα. Ωραία μου περιστερούλα και χαρούμενη Που πάντα χαίρεσαι Και πας γελώντας μικρή μου Μοιάζεις με το γαρύφαλλο το λουλούδι Πουλάκι της άνοιξης Και πας πετώντας μικρή μου Εγώ σε βλέπω εδώ και δέκα χρόνους τώρα Και δε χορταίνω ποτέ Κοιτώντας σε μικρή μου Τα ελληνόφωνα τραγούδια της Κάτω Ιταλίας είναι σήμερα οι κύριοι φορείς της παράδοσης της «γκρεκάνικης» γλώσσας (του «griko»). Μιας από τις πολυτιμότερες παραδόσεις του ελληνισμού, που είναι ακόμα ζωντανή στις δυο ελληνόφωνες κοινότητες: του Σαλέντο (με 9 ελληνόφωνα χωριά και 40.000 περίπου κατοίκους) και της Καλαβρίας (με άλλα τόσα χωριά αλλά πολύ λιγότερο πληθυσμό). Ένα ποιητικό, «τραγουδιστό» γλωσσικό ιδίωμα που διασώζει αρχαία στρώματα της ελληνικής γλώσσας, με νεότερες ιταλικές προσμείξεις, όποια άποψη κι αν δεχτεί κανένας για την καταγωγή του: αυτήν του Morosi (1870) ότι προερχόταν από τη γλώσσα των βυζαντινών του 9ου αι. ή των Gerhard Rohlfs – Γ. Χατζηδάκι ότι το πλήθος των δωρικών και άλλων αρχαίων λεξικολογικών στοιχείων μας πάει στα χρόνια της Μεγάλης Ελλαδας του 8ου π.Χ. αι. Αυτή τη δεύτερη ενίσχυσε και η έκδοση από την Ακαδημία Αθηνών του λεξικού του ελληνόφωνου ιδιώματος που επιμελήθηκε ο Αναστάσης Καραναστάσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου