Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

.... Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου σήμερα, η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά την Αγία Αικατερίνη τη Μεγαλομάρτυρα.....

Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2018

Η ΑΚΕΣΤΡΙΑ ΣΟΦΙΑ*

Παναγιώτης Δημάκης
Η Σοφία Λ. Κατσούλα κατάγονταν, από παλιά αγροτική οικογένεια τού Δραχμανίου, τής επαρχίας Μενδενίτζης - Τουρκοχωρίου (φωτό 1), πού καταγράφεται στην άτυπη απογραφή τού 1830 (Λουκάς Κατσούλας φωτό 6), να καλλιεργεί ιδιόκτητα χωράφια με σιτάρι, κριθάρι και λίγο αμπελότοπο. .....

Τα Κατσ'λεικα σπίτια ήταν και είναι, μερικά ακόμη, μαζί με τα Μαυραγανέικα, κτισμένα, στην Νότιο-Δυτική πλευρά τού Δραχμανίου, αμφιθεατρικά, σε μία μικρή πλατεία, με μεγάλο μνημειακό υπερυψωμένο πηγάδι, με λίθινες πλυστικές σκάφες ( λίμπες ) και λεκάνες, πού σήμερα, έχει καταχωθεί και έχει παραμείνει ο μύθος, ότι εκεί ήταν και κατοικούσε, ο εκάστοτε Τούρκος αγάς.
Πράγμα διόλου απίθανο, όπως έδειχνε το μνημειακό πηγάδι, πηγή ζωής, αλλά και η κυκλική διάταξη, τών παλαιών σωζομένων πλινθόκτιστων οικιών, μερικές χαμόγειες, άλλες μονόροφες, με χαγιάτι και τον σταύλο, από κάτω και στην εσοχή, στημένος, ο προγονικός αργαλειός.
Εδώ ήταν και ο χώρος, η γωνιά τής μικρής υφάντρας, ασφαλισμένος γύρω, από τα στενά σοκάκια στρωμένα, με χοντρά ποταμίσια βότσαλα
Σήμερα η εικόνα έχει αλλοιωθεί, όλα έχουν χαθεί, ή, αλλάξει, η ιστορία όμως, παραμένει ακόμη ζώσα και πρέπει να καταγραφεί, ώς έχει και γνωρίζουμε, για τούς επιγενομένους, αφού πρόκειται, για τον οικιστικό πυρήνα τού Δραχμανίου, πού μετεξελίχθηκε στήν σημερινή Ελάτεια
Η Σοφία ήταν η πρωτότοκη κόρη, γεννήθηκε το 1905 και έμαθε, κατά τα ήθη τής εποχής, λίγα γράμματα
Η οικογένεια σύντομα τής ανέθεσε, τήν οικιακή οικονομία, δηλαδή τον αργαλειό, τις προίκες, το κέντημα, τήν βαφή, τήν ραφή, τήν μαγειρική κ.λ.π. ενώ η οικογένεια, εργαζόταν ολημερίς στα χωράφια
Η δημιουργική της ενασχόληση, στον αργαλειό, ακολουθούσε τούς καθιερωμένους δρόμους, με τα τοπικά μοτίβα και ιδιαιτερότητες, κατά τις μητρικές οδηγίες, αλλά ο ψυχισμός τής μικρής υφάντρας, η φαντασία, η καλαισθησία, η τόλμη, όπως ενίοτε συμβαίνει, ξεπερνούσε τα καθιερωμένα, έδινε ένα χάδι προσωπικό παραπάνω, όπως εδώ στο τυπικό, χειροποίητο βαμβακερό, σεντόνι τού Δραχμανίου ( φωτό 7 )
Η επίσης, χειροποίητη αυτή πλεκτή, δαντέλα - ταμ'τέλα, στήν ντοπιολαλιά ( φωτό 8 ), με τήν απερίγραπτη, μικροτεχνική πλέξη, για ένα υφαντό κοινής χρήσης, πού δεν το χρειαζόταν, το ανεβάζει σε καλλιτεχνικό δημιούργημα ( φωτο 9-10 )
Οι ατελείωτες ώρες τού αργαλειού, όπου κόμπο-κόμπο, κλωστή-κλωστή, υφαίνονταν τα όνειρα, οι προσευχές, οι επικλήσεις τών κορασίδων τότε, και, τής μικρής υφάντρας, μαζί με τα παιχνιδισματα με τις κλωστές, τούς ρυθμικούς ήχους από τα γυμνά πόδια, στις " πατήθρες " και τήν φτερωτή σαιτα, έχουν κρατήσει τα υφαντά, και , παραμένουν κι αυτά, στις κασέλες, στα φορτσέρια, έγκλειστες, ή , χειρότερα, έχουν χαθεί ίσως
Η ακέστρια Σοφία, ή μικρή υφάντρα, ήταν η μητέρα μου, τής έδωσα, τον αρχαϊκό αυτόν τίτλο τιμητικά, γιατί στο προικοσύμφωνο της, με τα λιγοστά χωραφάκια και τήν οικοσκευή, αναφέρεται και μία ραπτομηχανή Singer, σημαντικό οικιακό εφόδιο τότε, γιατί ο παππούς εγνώριζε τήν αξιοσύνη της.

* Ακέστρια; Μια σημαντική αρχαϊκή λέξη, πού χάνεται πίσω στις χιλιετίες, στήν Γραμμική Β, α-κε-τι-ρι-α, στα Ομηρικά κείμενα (ΟΔ. 14. 383), στον Αντιφάνη, στον cod. Marcianus, αλλά και από πλήθος, Ρωμαίων και Βυζαντινών συγγραφέων, μέχρι τον Κοραή
Η χώρα τής Ελατείας, με μεγάλη παράδοση στήν υφαντουργία, από τα αρχαία χρόνια, πού θεμελιώνεται, από το πλήθος τών αγνύθων τής Αρχαιολογικής Συλλογής Ελατείας, βεβαιώνεται και στα νεώτερα χρόνια, τής ύστερης Τουρκοκρατίας, με τήν χρηματοδότηση εικονογραφήσεως τού ναού τού Αγίου Αθανασίου, από τα έσοδα τών ιστίων, πανιών, πού ύφαιναν οι κάτοικοι τής Κοιλάδας, για τον τουρκικό στόλο και όχι μόνο
Ελπίζω να μού συγχωρεθούν, η φόρτιση και η συγκίνηση, περί ασήμαντων για πολλούς πραγμάτων, τού τόπου, τών προσώπων, πού έζησαν και έφυγαν, ξεχασμένοι ήδη και μακάριοι, αλλά ίσως οι κεκοιμημένοι παραμένουν ζώντες, όταν η μνήμη μας, τούς επαναφέρει.









Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.