Απολαύστε ένα καταπληκτικό απόσπασμα από το
βιβλίο "Ευλογημένο Καταφύγιο" του
μοναδικού Φώτη Κόντογλου , καθώς
και μια σύντομη
παρουσίαση του συγγραφέα, λογοτέχνη, ζωγράφου , Αγιογράφου .
Ολα
εμπλουτισμένα με εικόνες και
βίντεο. Το κείμενο είναι
σε πολυτονική γραφή. Το
αφήσαμε όπως είναι γραμμένο στο
βιβλίο.
Τί μεγαλομανία σ᾿ ἔχει
πιάσει, ἀδελφέ
μου, καὶ δὲν
βρίσκεις ἡσυχία καὶ
χτίζεις πατώματα ἀπάνω στὰ
πατώματα, κι᾿ ἔχεις δυὸ
τρία......
αὐτοκίνητα καὶ κότερα
καὶ κάθε
λογὴς
μάταια πράγματα!
Γύρισε καὶ κύτταξε καὶ τὸν ἀδελφό
σου, νὰ
δροσισθεῖ ἡ ψυχή
σου μὲ τὴν εὐλογημένη
καλοσύνη, ποὺ τὴν
ξεράνανε τὰ τσιμέντα, οἱ
ψεύτικες κουβέντες, οἱ συμφεροντολογικὲς
παρέες, οἱ συνοφρυωμένες ἀξιοπρέπειες.
Ἂν δὲν μπορεῖς νὰ κάνεις
θυσίες, τουλάχιστον νὰ συχαθεῖς τὴν ἀδικία.
Μὴν ἀδικεῖς. Ἡ ἀδικία εἶναι
σιχαμερὴ
στρίγγλα, χωρίστρα τῶν ἀνθρώπων,
ἀνθρωποκτονία
σὰν τὸν
πατέρα τὸν σατανᾶ…
Τί θὰ δίνανε πολλοὶ ἀπ᾿ αὐτούς,
ποὺ
κερδίσανε τὸν κόσμο καὶ χάσανε
τὴν ψυχή
τους, γιὰ νὰ
νοιώσουνε ὅ,τι νοιώθουνε οἱ ἄλλοι ποὺ δὲν
χάσανε τὴν ψυχή
τους! Ἂν τύχει
νὰ
ξεκόψει κανένας τέτοιος ἀπὸ
ψεύτικη παρέα του καὶ βρεθεῖ στὴ
συντροφιὰ τῶν ἁπλῶν, τῶν ἀχάλαστων,
νοιώθει πὼς ζεῖ ἀληθινὰ καὶ σὰν ἀπογευθεῖ τὰ ἁγνὰ αἰσθήματα
ὕστερα ἀπὸ τὴ
ψευτιά, καταλαβαίνει τέτοια χαρά, ποὺ κάνει
σὰν τὸν ἄνθρωπο
ποὺ
ξαναγεννήθηκε, σὰν τυφλὸς ποὺ εἶδε τὸ φῶς του.
Κάτι τέτοιοι δὲν
ξεκολλᾶνε πιὰ οἱ
κακόμοιροι ἀπὸ τὴ
συντροφιὰ τῶν ἁπλῶν, τῶν
γκαρδιακῶν ἀνθρώπων.
Ἀλλὰ γιὰ νὰ
ξεμακρύνει ἀπὸ τὰ
ψεύτικα πρέπει νἄχει λίγη ψυχή. Ἀλλοιῶς δὲν μπορεῖ νὰ ζήσει
χωρὶς
ψευτιά. Ὁ ἄμμος τῆς
Σαχάρας, ὅση βροχὴ κι᾿ ἂν πέσει
ἀπάνω
του, δὲν
φυτρώνει τίποτα.
Ἂν πεῖς πάλι
σὲ ἕναν ἀπὸ τοὺς ἄλλους,
τοὺς
φτωχούς, νὰ περάσει μισὴ ὥρα μὲ τὴν παρέα
τῶν
κοσμικῶν,
καλύτερα ἔχει νὰ τὸ βάλεις
στὸ
μπουντρούμι, παρὰ νὰ βλέπει
καὶ ν᾿ ἀκούγει ἐκεῖνα τὰ
ψεύτικα κομπλιμέντα, τὶς ἀνάλατες
συζητήσεις, τὰ κρύα χωρατά. Στὴ
συναναστροφὴ ποὺ
κάνουνε αὐτοὶ οἱ
ψευτισμένοι, θαρρεῖς πὼς τοὺς
χωρίζει ἕνας τοῖχος τὸν ἕναν ἀπὸ τὸν ἄλλον.
Ἐνῶ οἱ ἄλλοι,
ποὺ ζοῦνε
μακρυὰ ἀπὸ τὸν
κόσμο, νοιώθουνε πὼς οἱ καρδιὲς τοὺς
γίνονται ἕνα, πὼς ἀκουμπᾶ ὁ ἕνας ἀπάνω στὸν ἄλλον καὶ
ξεκουράζεται. Ἀγαπᾶ καὶ ἀγαπιέται,
χαίρεται καὶ δίνει χαρά. Ἀπὸ πάνω ἀπὸ τὴ
συντροφιὰ τῶν
σαρκικῶν ἀνθρώπων
στέκεται ὁ διάβολος καὶ τοὺς κάνει
νὰ μιλᾶνε ὁλοένα
γιὰ λεφτὰ καὶ γιὰ τὰ ὅμοια,
γιὰ νὰ μὴ
γροικήσουνε οὔτε τὸ φαγὶ ποὺ τρῶνε. Ἀπὸ πάνω ἀπὸ τὴ
συντροφιὰ τῶν
ταπεινῶν
στέκεται ὁ Θεός, κι᾿ ὅλα εἶνε εὐλογημένα.
Πετάξετε ἀπὸ πάνω σας τὴν ψευτιά. Ἀνοίξετε τὰ πανιά, νὰ τὰ φουσκώσει ὁ καθαρὸς ἀγέρας τοῦ πελάγου. Νὰ δροσισθεῖ ἡ ψυχή σας, νὰ νοιώσετε πὼς ζητᾶ ἀληθινὰ κι᾿ ὄχι ψεύτικα.
(Μικρό
απόσπασμα από το σχετικό κεφάλαιο του βιβλίου «Ευλογημένο Καταφύγιο», εκδ.
«ΑΚΡΙΤΑΣ»)
ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο
ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ.
Μικρασιάτης λογοτέχνης, ζωγράφος και αγιογράφος, από τα
επίλεκτα μέλη της γενιάς του '30, που αναζήτησε την ελληνικότητά της μέσα από
την επιστροφή στις ρίζες. Μαθητές του υπήρξαν οι διακεκριμένοι ζωγράφοι Σπύρος
Βασιλείου, Γιάννης Τσαρούχης και Νίκος Εγγονόπουλος.
Γεννήθηκε στο Αϊβαλί (τις αρχαίες Κυδωνίες) στις 8 Νοεμβρίου
1895 και ήταν γιος του Νικολάου Αποστολέλλη και της Δέσποινας Κόντογλου. Νήπιο
ακόμη έχασε τον πατέρα του και ανατράφηκε από τη μητέρα του και τον θείο του
ιερομόναχο Στέφανο Κόντογλου. Γι' αυτό και όταν μεγάλωσε υιοθέτησε το
οικογενειακό επίθετο της μητέρας του. Το συγγραφικό και εικαστικό του τάλαντο
άνθισε νωρίς. Όντας μαθητής Γυμνασίου, εξέδιδε το περιοδικό «Μέλισσα» με
κείμενα δικά του και των συμμαθητών του, τα οποία εικονογραφούσε ο ίδιος.
Το 1913 άφησε τη γενέθλια πόλη του και μετέβη στην Αθήνα για
να σπουδάσει στη Σχολή Καλών Τεχνών, παρότι προς στιγμήν σκέφθηκε να γίνει
ναυτικός. Το κλίμα στη Σχολή δεν τον σήκωνε, αφού μεταξύ των καθηγητών του
κυριαρχούσε το ακαδημαϊκό στυλ του Μονάχου, ενώ ο ίδιος ήταν φορέας άλλης
αντίληψης, έχοντας γερά μέσα του ριζωμένο τον μικρασιατικό λαϊκό πολιτισμό. Το
1914 εγκατέλειψε τη Σχολή και έφυγε για την Ευρώπη. Μετά από μικρά παραμονή στη
Μαδρίτη, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι.
Γρήγορα έγινε γνωστός στους εικαστικούς κύκλους της γαλλικής
πρωτεύουσας, όταν τον πρόσεξε ο διάσημος γλύπτης Ογκίστ Ροντέν. Το 1916
βραβεύτηκε για την εικονογράφηση του βιβλίου του Κνουτ Χάμσουν «Η πείνα». Στο
Παρίσι συνάντησε τον φίλο του και συμφοιτητή του Σπύρο Παπαλουκά, τον μετέπειτα
σπουδαίο ζωγράφο. Την εποχή εκείνη έγραψε και το πρώτο του λογοτεχνικό έργο,
την ιστορία του φανταστικού κουρσάρου «Πέδρο Καζάς».
Το 1919 επιστρέφει στο Αϊβαλί. Διδάσκει γαλλικά και ιστορία
της τέχνης στο τοπικό παρθεναγωγείο. Παράλληλα, ιδρύει τον πνευματικό σύλλογο
«Νέοι Άνθρωποι» μαζί με τους Ηλία Βενέζη και Στρατή Δούκα. Το 1921 στρατεύεται
και μετέχει στη Μικρασιατική Εκστρατεία. Μετά την κατάρρευση του μετώπου και
την επακολουθήσασα Έξοδο του ελληνικού στοιχείου της Μικράς Ασίας, φθάνει
πρόσφυγας στη Λέσβο και στη συνέχεια στην Αθήνα.
Η κυκλοφορία τού «Πέδρο Καζάς» στην Αθήνα τον επιβάλλει
αμέσως στους λογοτεχνικούς κύκλους. Το βιβλίο είναι η ιστορία ενός ισπανού
κουρσάρου, γραμμένη με ένα ασυνήθιστο δυναμισμό και σε μια γλώσσα γεμάτη νεύρο
και παλμό, που αντλούσε άμεσα από τις λαϊκές ρίζες και τα λαϊκά βιβλία
παλαιότερης εποχής. Το 1925 παντρεύεται τη συμπατριώτισσά του Μαρία
Χατζηκαμπούρη και δύο χρόνια αργότερα γεννιέται η κόρη τους Δέσπω. Τα επόμενα
χρόνια θα μοιράσει τον χρόνο του ανάμεσα στον χρωστήρα και τη γραφίδα, ενώ
αξιόλογη είναι η θητεία του ως συντηρητή έργων τέχνης.
Το 1932 κτίζει το σπίτι του στην οδό Βιζυηνού 16 (περιοχή Πατησίων),
όπου μαζί με τους μαθητές του Τσαρούχη και Εγγονόπουλο ζωγραφίζουν με
νωπογραφίες ένα δωμάτιό του. Κατά τη διάρκεια της Κατοχής, θύμα του
μαυραγοριτισμού, αναγκάζεται να το πουλήσει για ένα σακί αλεύρι και μετακομίζει
με την οικογένειά του σε ένα γκαράζ. Την εποχή αυτή ο Χριστιανισμός τον
απορροφά εντελώς και αποφασίζει να τον διακονήσει ολόψυχα ως λογοτέχνης και
ζωγράφος.
Ο Κόντογλου εμπνέεται από την ελληνική παράδοση και
προσηλώνεται με φανατισμό σε ό,τι θεωρεί καθαρά ελληνικό, βγαλμένο από την
παράδοση του Βυζαντίου και της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Στις φορητές του εικόνες
χρησιμοποίησε τη μέθοδο της ωογραφίας. Πολλές από αυτές έχουν εκδοθεί από τον
«Αστέρα». Αγιογράφησε πολλές εκκλησίες (Καπνικαρέα, Αγία Βαρβάρα Αιγάλεω, Άγιος
Ανδρέας Πατησίων, Ζωοδόχος Πηγή και Αγία Παρασκευή Παιανίας, Ευαγγελισμός
Ρόδου, Άγιος Χαράλαμπος Πολυγώνου, Άγιος Γεώργιος Κυψέλης κ.ά).
Φιλοτέχνησε τοπία, σχέδια βιβλίων, περιοδικών, ποιητικών
συλλογών, πορτραίτα, ενώ το σημαντικότερο έργο στην κοσμική ζωγραφική είναι οι
βυζαντινοπρεπείς νωπογραφίες του στο Δημαρχείο Αθηνών, με θέματα και πρόσωπα
από την Ελληνική Ιστορία. Δούλεψε στο Βυζαντινό Μουσείο, το Κοπτικό Μουσείο του
Καΐρου και δημιούργησε το Βυζαντινό τμήμα του Μουσείου της Κέρκυρας. Σημαντική
ήταν η συμβολή του στην αποκατάσταση των τοιχογραφιών στον Μυστρά.
Ο Φώτιος Κόντογλου πέθανε στις 13 Ιουλίου 1965 στον
«Ευαγγελισμό» από τις επιπλοκές που του είχε προκαλέσει ένα αυτοκινητιστικό
δυστύχημα. Θεωρείται από τους σημαντικότερους εικαστικούς καλλιτέχνες, που
άνοιξε νέους δρόμους στην ελληνική ζωγραφική. Το πλούσιο λογοτεχνικό του έργο
παρέμεινε εν πολλοίς στρατευμένο στην υπόθεση του Χριστιανισμού, όμως τα πρώιμα
έργα του και ιδιαίτερα το μυθιστόρημα «Πέδρο Καζάς» ανήκουν στις σημαντικές
στιγμές της λογοτεχνίας μας.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ sansimera.gr
ΚΑΙ ΕΝΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΓΙΑ
ΤΟΝ ΦΩΤΗ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ
"ΠΕΝΤΕ ΓΡΑΜΜΑΤΑ."..ΓΚΑΤΣΟΣ
-ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ -ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ( ΓΙΑ ΤΟ ΦΩΤΗ
ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ)
Το πρόσωπό του σύννεφο
Το πέρασμά του μπόρα
Κι η ομορφιά του σύνορο
Για της καρδιάς τη χώρα
Απόψε ανοίγει ο άνεμος
Του νου τα παραθύρια
Για να περάσει ο άγγελος
Με τ’άχραντα μυστήρια
Στον ουρανό σκαρφάλωσα
Τον κόσμο να μετρήσω
Κι είδα την άσπρη θάλασσα
Που θα σε φέρει πίσω
Είδα κατάρτι γυρισμού
Κι ένα πουλί του νότου
Με το κρυφό μαράζι του
Και το παράπονό του
Πέντε γράμματα
Ταιριάξανε και κάναν την αγάπη
Πέντε γράμματα
Γεννήσανε τον πόνο και το δάκρυ
Πέντε γράμματα
μας παν ως του παράδεισου την άκρη
¨Γ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.