«Αν κάποιος από εμάς δεν έχει την απαιτούμενη κάλυψη μιας πολιτικής ή κομματικής ομπρέλας, αργά ή γρήγορα έρχεται αντιμέτωπος με παράδοξα ενδεχόμενα» παρατηρεί ο Σωκράτης Μάλαμας....
Τη ρετσινιά του μονόχνωτου τραγουδοποιού δεν την έχετε αντιμετωπίσει στο σινάφι;
Εχω την εντύπωση ότι μουσικά σάς δένουν περισσότερα πράγματα με τον Ακη Πάνου, τον Χατζιδάκι ή τον Καζαντζίδη παρά με ανθρώπους της γενιάς σας. Λάθος;
Δεν είστε από τους τραγουδοποιούς που έδωσαν αφειδώς τραγούδια ή επανεκτελέσεις στις λεγόμενες «μεγάλες φωνές». Εχετε θέμα μαζί τους;
Τον Ιούνιο συμπληρώθηκαν 20 χρόνια από τον θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι. Ακούγεται κλισέ στα δικά σας αφτιά η άποψη «εάν ζούσε σήμερα ο Χατζιδάκις...»;
Πριν από μήνες είχατε αρνηθεί την ανάρτηση πανό εκπαιδευτικών σε συναυλία σας. Δεν φοβηθήκατε ότι θα χάσετε κοινό με αυτή την κίνηση;
Θα χρησιμοποιούσατε σε τραγούδι σας λέξεις, όπως «προδότες», «κρεμάλες», «τοκογλύφοι», «τρόικα» κ.λπ.;
Εχετε ζήσει στη Γερμανία. Υπάρχει μια δόση υπερβολής για όσα καταλογίζουμε στους Γερμανούς;
Εχετε φίλους που ψηφίζουν Χρυσή Αυγή; Το ρωτάω επειδή όλοι ψαχνόμαστε αλλά, δεν μπορεί, κάπου κοντά μας βρίσκονται...
Τι από τα δύο σάς είναι πιο αυθόρμητο, κ. Μάλαμα; Να κατανοείτε ή να κατακρίνετε;
Εχει μια σχεδόν αλλεργική διάθεση απέναντι στις δημοσιογραφικές ερωτήσεις. Αυτό οφείλουν να το αποδεχθούν όσοι θέλουν να συζητήσουν μαζί του για την «αδηφάγο» επικαιρότητα, το λαϊκό τραγούδι, τις αντιφάσεις του καλλιτεχνικού χώρου, την πολιτική και πάει λέγοντας. Γιατί, αλήθεια, για την πολιτική; Εκεί δεν παραμονεύουν οι ίδιες οι ετικέτες που συναντά κανείς και στη μουσική; Στην ερώτηση εάν τον εκφράζει «ως υποψήφιο ψηφοφόρο της Αριστεράς» η υπόσχεση για την ακύρωση του Μνημονίου, η απάντηση ήταν αφοπλιστική: «Ποιος σας βεβαιώνει ότι είμαι υποψήφιος ψηφοφόρος της Αριστεράς;». Το σκορ είναι ήδη 1 - 0 υπέρ του συνεντευξιαζόμενου και ο αγώνας συνεχίζεται...
Εχετε κουραστεί στον ρόλο του αντιστάρ του λαϊκού τραγουδιού; Ή είναι και αυτός ένας ρόλος που βολεύει;
Αυτά είναι αυθαίρετοι χαρακτηρισμοί και παράγωγα κρίσεων. Αντί να πούμε δηλαδή ότι έχουμε να κάνουμε με έναν μουσικό ο οποίος εργάζεται 30 χρόνια, έχει παρουσιάσει 12 προσωπικές εργασίες και άλλες τόσες συμμετοχές, εφευρίσκουμε μια ταμπέλα και ξεμπερδεύουμε. Η επιδίωξή μου όλα αυτά τα χρόνια ήταν πάντα η ολοκλήρωση ενός κύκλου τραγουδιών και όχι η επινόηση ενός τίτλου.
Τη ρετσινιά του μονόχνωτου τραγουδοποιού δεν την έχετε αντιμετωπίσει στο σινάφι;
Οποιος δεν εμπίπτει στα προκαθορισμένα πρότυπα ζωής, έκφρασης και δημόσιας έκθεσης φορτώνεται με τους τίτλους που λέγαμε πριν.
Εχω την εντύπωση ότι μουσικά σάς δένουν περισσότερα πράγματα με τον Ακη Πάνου, τον Χατζιδάκι ή τον Καζαντζίδη παρά με ανθρώπους της γενιάς σας. Λάθος;
Η επίδραση αυτών των ανθρώπων ήταν καθοριστική, αλλά σας βεβαιώνω ότι ο Τσιτσάνης, ο Παπαϊωάννου, ο Βαμβακάρης και όλοι οι ρεμπέτες, ο Θεοδωράκης, ο Λοΐζος, ο Καλδάρας, ο Χιώτης, ο Ζαμπέτας, ο Σαββόπουλος, η ροκ, η τζαζ, η κλασική και η λαϊκή μουσική του κόσμου ήταν το μουσικό μου σχολείο.
Δεν είστε από τους τραγουδοποιούς που έδωσαν αφειδώς τραγούδια ή επανεκτελέσεις στις λεγόμενες «μεγάλες φωνές». Εχετε θέμα μαζί τους;
Σέβομαι τη διαδρομή και το έργο όλων, γιατί έμαθα από πολύ νωρίς ότι αυτό που έχει σημασία είναι αυτό που δημιουργείς εσύ ο ίδιος και όχι η ενασχόλησή σου με τα παράγωγα των άλλων. Τα τραγούδια μου δεν ήταν αρεστά τα πρώτα χρόνια και δεν είχαν τη στόφα του πετυχημένου. Το αποδέχτηκα και συνέχισα να γράφω χωρίς να με απασχολήσει περισσότερο. Οι τραγουδιστές ενδιαφέρθηκαν πρόσφατα για κάποια από αυτά τα τραγούδια.
Τον Ιούνιο συμπληρώθηκαν 20 χρόνια από τον θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι. Ακούγεται κλισέ στα δικά σας αφτιά η άποψη «εάν ζούσε σήμερα ο Χατζιδάκις...»;
Τα ευχολόγια και οι νεκρολογίες δεν ταιριάζουν στον Χατζιδάκι. Υπήρξε γενναίος ως άνθρωπος και υπάρχει μέσω της μουσικής του στη συνείδηση των ανθρώπων που ενδιαφέρονται για το είδος και το ήθος των συνθέσεών του.
Πριν από μήνες είχατε αρνηθεί την ανάρτηση πανό εκπαιδευτικών σε συναυλία σας. Δεν φοβηθήκατε ότι θα χάσετε κοινό με αυτή την κίνηση;
Ολες οι κινήσεις μας έχουν ένα κόστος και μάλιστα βαρύ. Αυτό δεν σημαίνει ότι παραδίδεσαι απλώς στις απαιτήσεις των άλλων, επειδή οι συγκυρίες δημιουργούν ένα αίσθημα επιτακτικής ανάγκης. Θα σας πω κάτι που φαίνεται παράταιρο με την ερώτηση, αλλά δεν είναι. Αν κάποιος από εμάς δεν έχει την απαιτούμενη κάλυψη μιας πολιτικής ή κομματικής ομπρέλας, αργά ή γρήγορα έρχεται αντιμέτωπος με παράδοξα ενδεχόμενα.
Θα χρησιμοποιούσατε σε τραγούδι σας λέξεις, όπως «προδότες», «κρεμάλες», «τοκογλύφοι», «τρόικα» κ.λπ.;
Οι συγκεκριμένες λέξεις μεγαλώνουν το χάσμα και αυξάνουν την ένταση. Απευθύνονται στο θυμικό με αρνητικές συνέπειες για όλους.
Εχετε ζήσει στη Γερμανία. Υπάρχει μια δόση υπερβολής για όσα καταλογίζουμε στους Γερμανούς;
Οι Γερμανοί ενδιαφέρονται για την επέκταση και τη διασφάλιση των συμφερόντων και των πολιτικών τους προτάσεων. Αν οι Ελληνες βρίσκονταν στη θέση τους δεν θα έκαναν το ίδιο;
Εχετε φίλους που ψηφίζουν Χρυσή Αυγή; Το ρωτάω επειδή όλοι ψαχνόμαστε αλλά, δεν μπορεί, κάπου κοντά μας βρίσκονται...
Τιμώ τη μνήμη εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων που υπερασπίστηκαν τη χώρα αυτή από τον ναζισμό, δίνοντας τη ζωή τους. Είμαι της γνώμης ότι χρειαζόμαστε ένα νέο είδος προσοχής. Τα φασιστικά και ναζιστικά ιδεολογήματα απομακρύνουν τις κοινωνίες από κάτι ουσιαστικό. Την επίγνωση ότι αυτό που έχει σημασία είναι η ενότητα και η κατανόηση, και όχι η βία και η επιβολή. Μπορεί να σαγηνεύουν ένα μέρος της κοινωνίας, αλλά αυτό δείχνει ότι ο κόσμος εθελοτυφλεί και κάνει το παν για να μην αποδεχθεί την προσωπική του ευθύνη απέναντι σε καταστάσεις και γεγονότα με αρνητικό πρόσημο. Ευαγγελίζονται την τάξη και είναι εκφράσεις του χάους. Η βία και το μίσος έχουν τις ρίζες τους στον φόβο. Ο φόβος φυτρώνει από τα σκοτάδια μιας ασυνείδητης ενοχής και μιας αυτοαποστροφής. Είναι ένα δείγμα εκδηλωμένης ασθένειας που χρειάζεται θεραπεία και όχι πρόθυμους ψηφοφόρους.
Τι από τα δύο σάς είναι πιο αυθόρμητο, κ. Μάλαμα; Να κατανοείτε ή να κατακρίνετε;
Η κατάκριση αρρωσταίνει τον δότη και τον παραλήπτη ταυτόχρονα. Η κατανόηση νομίζω ότι ελευθερώνει και βοηθά και τους δύο.
tanea.gr
tanea.gr
Ο Σωκράτης Μάλαμας είναι τραγουδοποιός, τραγουδιστής και κιθαρίστας.
Είναι ένας από τους πιο γνωστούς Έλληνες συνθέτες και ερμηνευτές και ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα του λεγόμενου έντεχνου τραγουδιού.
Γεννήθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου 1957 στη Συκιά της Χαλκιδικής. Λόγοι εργασίας των γονέων του τον έκαναν να βρεθεί στη Στουτγάρδη της Γερμανίας μέχρι τα εφηβικά του χρόνια. Στη συνέχεια επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη. Το μπουζούκι που του έκανε δώρο ο πατέρας του αποτέλεσε το αρχικό του ερέθισμα για τη μουσική. Στα δεκατρία του αγόρασε την πρώτη του κιθάρα ως επιβράβευση για τις επιδόσεις του στα σχολικά μαθήματα και στα δεκαεφτά του παρακολούθησε μαθήματα κιθάρας στο Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης.
Μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο, επέστρεψε και πάλι στη Γερμανία για να παρακολουθήσει μαθήματα μουσικής στο Ωδείο της Στουτγάρδης. Σε μια δύσκολη περίοδο της ζωής του αποφασίζει να επιστρέψει και να πάει για σπουδές στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών, μαθητεύοντας δίπλα στον Βαγγέλη Ασημακόπουλο και στον Νότη Μαυρουδή. Από τα 23 του αρχίζει την επαγγελματική του σταδιοδρομία, εργαζόμενος ως δάσκαλος κιθάρας καθώς και ως τραγουδιστής σε λαϊκά μαγαζιά. Πριν ξεκινήσει την προσωπική του πορεία, υπήρξε κιθαρίστας στην ορχήστρα του Νίκου Παπάζογλου.
Η πρώτη απόπειρα που έκανε στην ελληνική δισκογραφία δεν στέφθηκε με επιτυχία καθώς η δισκογραφική εταιρία Lyra απέρριψε το υλικό του με την αιτιολογία ότι δεν ήταν εμπορικό. Συνέχισε να παίζει μουσική σε λαϊκά μαγαζιά, προσθέτοντας και κάποια δικά του τραγούδια στο πρόγραμμα που παρουσίαζε, χωρίς να αναφέρει ότι ο ίδιος ήταν ο δημιουργός. Μέχρι τη στιγμή που ο Νίκος Παπάζογλου τον άκουσε και διέκρινε το ταλέντο του, οπότε και τον έπεισε να μπει για ηχογράφηση στο στούντιο και να ετοιμάσει την πρώτη του δουλειά, με τίτλο «Ασπρόμαυρες Ιστορίες» το 1989. Σταδιακά η πορεία του καλλιτέχνη έγινε ευρύτερα γνωστή και αγαπήθηκε από το κοινό.
Στους δίσκους «ΑΣΠΡΟΜΑΥΡΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ» (1989) και «ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ» (1991), ο Σωκράτης Μάλαμας έγραψε και ερμήνευσε ο ίδιος τα τραγούδια του δημιουργώντας ένα έντονο προσωπικό ύφος.
Το 1992 κυκλοφορεί ο δίσκος «ΤΗΣ ΜΕΡΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ» που είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του συνθέτη με τον Μανώλη Ρασούλη και τον πρωτοεμφανιζόμενο Θεσσαλονικιό Γιάννη Τσατσόπουλο από στιχουργικής πλευράς, με ερμηνεύτρια τη Μελίνα Κανά. Πιο συγκεκριμένα στο δίσκο αυτό, ο συνθέτης, μας “φέρνει” ένα διαφορετικό ηχόχρωμα από εκείνο που μέχρι τότε τον χαρακτήριζε, ένα ύφος που προσεγγίζει πιο άμεσα τα ανατολίτικά μας ακούσματα.
Το Δεκέμβριο του 1993 κυκλοφορεί ο τέταρτος προσωπικός δίσκος του Σωκράτη Μάλαμα με τίτλο «ΚΥΚΛΟΣ». Τα τραγούδια είναι δικές του συνθέσεις και τα ερμηνεύει ο ίδιος. Το Φεβρουάριο του 1996 κυκλοφορεί ο πέμπτος προσωπικός του δίσκος με τίτλο «ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΜΑΛΑΜΑΣ».
Ο έκτος προσωπικός του δίσκος με τίτλο «13.000 ΜΕΡΕΣ» κυκλοφορεί το Φεβρουάριο του 1998 και περιέχει τραγούδια σε μουσική του ίδιου. Οι στίχοι των τραγουδιών είναι δικοί του αλλά και των Γιώργου Αθανασόπουλου, Αλκη Αλκαίου, Φωτεινής Λαμπρίδη καθώς και ποίηση του Κ.Π. Καβάφη.
Τον Οκτώβριο του 1999 κυκλοφορεί ο δίσκος «ΝΙΚΟΣ ΞΥΔΑΚΗΣ – ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΜΑΛΑΜΑΣ», αποτέλεσμα της ξεχωριστής συνεργασίας των δύο δημιουργών, όπου ο Σωκράτης Μάλαμας ερμηνεύει τραγούδια του Νίκου Ξυδάκη σε στίχους Θοδωρή Γκόνη και Μιχάλη Γκανά.
Τον Σεπτέμβριο του 2000 κυκλοφορεί ο δίσκος «Ο ΦΥΛΑΚΑΣ ΚΙ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ» σε μουσική δική του και στίχους των Άλκη Αλκαίου, Θανάση Παπακωνσταντίνου, Οδυσσέα Ιωάννου, Φωτεινής Λαμπρίδη, αλλά και δικούς του. Συμμετέχουν ο Μανώλης Λιδάκης και η Μελίνα Κανά.
Τον Νοέμβριο του 2002 κυκλοφορεί ο νέος δίσκος με τίτλο «ΕΝΑ». Δεκατέσσερα τραγούδια σε μουσική δική του και στίχους του Άλκη Αλκαίου, του Θανάση Παπακωνσταντίνου, της Πηγής Καφετζοπούλου και δικούς του τραγουδισμένα με μία ή δύο κιθάρες.
Τον Μάρτιο του 2004 συμμετέχει ερμηνεύοντας έξι τραγούδια στο άλμπουμ της Μαρίας Θωΐδου «Της νύχτας τα μακριά μαλλιά».
Το 2005 κυκλοφόρησε το προσωπικό του album με τίτλο «Άδειο Δωμάτιο» και το 2007 το album με τίτλο «Δρόμοι».
Το «ΕΞΩ», κυκλοφορεί το 2012. Είναι το πρώτο live CD και DVD στη δισκογραφία του Σωκράτη Μάλαμα, σε τρεις διαφορετικές εκδόσεις.
Συγκεκριμένα: η πρώτη έκδοση είναι ένα 4πλό CD. Τα δύο πρώτα περιλαμβάνουν ζωντανές ηχογραφήσεις από τις περσινές συναυλίες του στο Θέατρο Βράχων της Αθήνας και το Θέατρο Δάσους της Θεσσαλονίκης και τα δύο επόμενα είναι ζωντανές ηχογραφήσεις με όλους τους μουσικούς στο στούντιο.
Η δεύτερη έκδοση είναι ένα διπλό DVD με πλούσιο οπτικό και ηχητικό υλικό από τις συναυλίες και το στούντιο.
Η τρίτη έκδοση, περιλαμβάνει σε ένα καλαίσθητο BOX όλα τα παραπάνω, δηλαδή το τετραπλό cd και το διπλό dvd. Και όλα αυτά σε πολύ καλή τιμή.
Στο «Πέρασμα» (2010) λιτός, με τη συνοδεία μόνο της κιθάρας του, ο Σωκράτης Μάλαμας ξεδιπλώνει και ταυτόχρονα προκαλεί δυνατά συναισθήματα μέσα απ’ τα νέα του τραγούδια που έχουν να κάνουν με τα κοινά μας όνειρα, με τις κοινωνικές διαπιστώσεις, με τον έρωτα, με την αγάπη, με το χτίσιμο και το γκρέμισμα των ψευδαισθήσεων. Η συνεργασία του με την Μελίνα Κανά μετά από αρκετά χρόνια, είναι κάτι που οι φίλοι τους περίμεναν με προσμονή!
Επίσης, ο Σωκράτης Μάλαμας έχει συνεργαστεί στη διάρκεια της πορείας του με διάφορους καλλιτέχνες, όπως ο συνθέτης Nίκος Ξυδάκης, η ερμηνεύτρια Χάρις Αλεξίου, ο ερμηνευτής και συνθέτης Αλκίνοος Ιωαννίδης, η ερμηνεύτρια Μελίνα Κανά, οι τραγουδοποιοί Ορφέας Περίδης και Θανάσης Παπακωνσταντίνου, και με στιχουργούς όπως ο Γιάννης Tσατσόπουλος, ο Μανώλης Ρασούλης, ο Γιώργος Aθανασόπουλος, ο Άλκης Aλκαίου, η Φωτεινή Λαμπρίδη,η Πηγή Καφετζοπούλου, ο Θοδωρής Γκόνης, ο Mιχάλης Γκανάς, ο Oδυσσέας Iωάννου και ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου.
Επίσης, είχε αρκετές συμμετοχές σε έργα άλλων καλλιτεχνών, όπως ο Λουδοβίκος των Aνωγείων, ο Διονύσης Τσακνής, ο Μιλτιάδης Πασχαλίδης, η Μαρία Θωίδου, ο B.D. Foxmoor και η Sadahzinia (των Active Member), η Ελευθερία Αρβανιτάκη, η Μαρία Λουκά, ο Νίκος Χαλβαντζής και οι Χαΐνηδες.
Ο Σωκράτης Μάλαμας, αναμφίβολα είναι ένας από τους σημαντικότερους τραγουδοποιούς της γενιάς του με εντελώς προσωπικό στίγμα και αναγνωρίσιμο μουσικό ύφος, που συσπειρώνει γύρω του φανατικούς ακροατές.
Δισκογραφία:
Προσωπικοί δίσκοι
* 1989 Ασπρόμαυρες ιστορίες (Lyra)
* 1991 Παραμύθια (Lyra)
* 1992 Της Μέρας και της Νύχτας (Lyra)
* 1993 Κύκλος (Lyra)
* 1996 Λαβύρινθος (Σωκράτης Μάλαμας) (Lyra)
* 1998 13.000 Μέρες (Lyra)
* 1991 Παραμύθια (Lyra)
* 1992 Της Μέρας και της Νύχτας (Lyra)
* 1993 Κύκλος (Lyra)
* 1996 Λαβύρινθος (Σωκράτης Μάλαμας) (Lyra)
* 1998 13.000 Μέρες (Lyra)
*1999 Ξυδάκης-Μάλαμας
* 2000 Ο Φύλακας κι ο Βασιλιάς (Lyra)
* 2002 Ένα (Lyra)
* 2005 Άδειο Δωμάτιο (Lyra)
* 2007 Δρόμοι (Lyra)
* 2010 ” Έξω ” cd live (lyra)
* 2000 Ο Φύλακας κι ο Βασιλιάς (Lyra)
* 2002 Ένα (Lyra)
* 2005 Άδειο Δωμάτιο (Lyra)
* 2007 Δρόμοι (Lyra)
* 2010 ” Έξω ” cd live (lyra)
*2010 Πέρασμα
*2014 Χάρτης
Πηγές:
"Αν πρέπει οπωσδήποτε να γίνουν κάποιες συγκρίσεις, τότε απέναντι απ' τον Μάλαμα μπαίνουν καλλιτέχνες όπως ο Νικ Κέιβ ή ο Λου Ριντ".
***Στο "A Trane" στο Βερολίνο ο Μάλαμας έπαιξε πάνω από 2 ώρες και το χειροκρότημα του κοινού τον επανέφερε για 2 ανκόρ στη σκηνή. Την επομένη, αναγγέλλοντας τις εμφανίσεις του στο τζαζ κλαμπ "Quasimodo" του Βερολίνου, στη Στουτγάρδη και στο Ντίσελντορφ, έλεγε στο δημοσιογράφο του ραδιοσταθμού "Multi Culti": "Είμαι ευτυχής που η μουσική βιομηχανία δεν ασχολείται και πολύ μαζί μου". Δικαίωνε έτσι τα σχόλια του γερμανικού Τύπου που τον περιέγραφε ως έναν "αντιστάρ που, ασυμβίβαστος, κάνει την προσωπική του μουσική, χωρίς να ανταλλάσσει την ελευθερία του με την εμπορική επιτυχία. Στο δρόμο δε θα γυρνούσε κανείς να τον κοιτάξει, στις συναυλίες του όμως χιλιάδες έφηβοι τραγουδούν μαζί του".
Ο Μάλαμας για τα γερμανικά περιοδικά είναι ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του σύγχρονου ελληνικού αντεργκράουντ. "Αν τραγουδούσε στ' αγγλικά, θα έπαιζε σίγουρα στην πρώτη εθνική", έγραψε ο Κριστόφ στο Tip. Στο Lift σημειώνεται: "Αν πρέπει οπωσδήποτε να γίνουν κάποιες συγκρίσεις, τότε απέναντι απ' τον Μάλαμα μπαίνουν καλλιτέχνες όπως ο Νικ Κέιβ ή ο Λου Ριντ".***
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ ΤΟΥ 2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.