Η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας αποτελεί συχνά μια πολύπλοκη και ψυχολογικά φορτισμένη διαδικασία για πολλούς μαθητές.
Το φαινόμενο του Foreign Language Anxiety (FLA) έχει μελετηθεί εκτενώς από τη δεκαετία του 1980 και αναγνωρίζεται πλέον ως ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά τη γλωσσική επίδοση. ....
Το άγχος στην ξενόγλωσση τάξη (Foreign Language Anxiety) ορίζεται ως ένας εξειδικευμένος τύπος άγχους που συνδέεται αποκλειστικά με την εμπειρία της εκμάθησης και χρήσης μιας ξένης γλώσσας και δεν ταυτίζεται απαραίτητα με άλλες αγχώδεις διαταραχές (Horwitz, Horwitz & Cope, 1986).
Αναδύεται σε συγκεκριμένες καταστάσεις όπως η δημόσια χρήση της δεύτερης γλώσσας, ο φόβος παραγωγής λαθών ή η λεκτική διόρθωση, η χαμηλή αυτοεκτίμηση ως προς τις γλωσσικές ικανότητες καθώς και η αίσθηση ότι ο μαθητής αξιολογείται διαρκώς από τον διδάσκοντα ή το περιβάλλον.
Το φαινόμενο αυτό ερμηνεύεται και μέσα από τη θεωρία της «συναισθηματικής διήθησης» (affective filter hypothesis) του Krashen (1982), σύμφωνα με την οποία τα αρνητικά συναισθήματα λειτουργούν ως ψυχολογικά φίλτρα που παρεμποδίζουν την αποτελεσματική αφομοίωση της γλώσσας και τη συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία.
Το άγχος που βιώνουν οι μαθητές στην ξενόγλωσση τάξη εκδηλώνεται με διάφορες μορφές, οι οποίες επηρεάζουν την απόδοσή τους. Ενδέχεται να εμφανιστούν συμπτώματα όπως ταχυκαρδία, εφίδρωση ή σωματική ένταση. Σε συμπεριφορικό επίπεδο παρατηρούνται συχνά αποφυγές, όπως σιωπή, άρνηση συμμετοχής ή απόσυρση από δραστηριότητες προφορικής έκφρασης. Επιπλέον, δεν είναι ασυνήθιστες οι γλωσσικές δυσλειτουργίες όπως οι διακοπές στη ροή του λόγου.
Οι συνέπειες αυτών των εκδηλώσεων είναι σημαντικές καθώς το άγχος οδηγεί σε μειωμένη εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία, χαμηλότερες επιδόσεις στις γλωσσικές δεξιότητες ενώ μπορεί να συμβάλει στην εγκατάλειψη της προσπάθειας εκμάθησης της ξένης γλώσσας. Το άγχος στην ξενόγλωσση τάξη σχετίζεται τόσο με τα ατομικά χαρακτηριστικά των μαθητών όσο και με το εκπαιδευτικό πλαίσιο. Σε προσωπικό επίπεδο, παράγοντες όπως η τελειομανία, η εσωστρέφεια και οι αρνητικές προηγούμενες εμπειρίες μπορούν να αυξήσουν την ευαλωτότητα στο άγχος.
Παιδαγωγικοί παράγοντες περιλαμβάνουν την ύπαρξη αυταρχικού ή μη υποστηρικτικού διδάσκοντα, την έλλειψη κατανόησης και τη δημιουργία μιας ανταγωνιστικής ή φοβικής ατμόσφαιρας στην τάξη. Γενικότερα, θα λέγαμε ότι το άγχος ξενόγλωσσης τάξης αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα που επηρεάζει αρνητικά την εκμάθηση των αγγλικών.
Ωστόσο, μέσα από κατάλληλη παιδαγωγική πρακτική, ψυχολογική υποστήριξη και ένα ενσυναισθητικό κλίμα διδασκαλίας, μπορεί να περιοριστεί σημαντικά, επιτρέποντας στους μαθητές να αναπτύξουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες με αυτοπεποίθηση και χαρά.
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
• Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. A. (1986). Foreign Language Classroom Anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125–132.
• Krashen, S. D. (1982). Principles and Practice in Second Language Acquisition. Pergamon Press.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων του Πολύδροσος Παρνασσού.
Το περιεχόμενο (κείμενο & φωτογραφίες) προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα. Κάθε αναδημοσίευση ή χρήση χωρίς άδεια απαγορεύεται. ΠΟΛΥΔΡΟΣΟΣ ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ
Διατηρήστε τα σχόλιά σας ευγενικά, πολιτισμένα και ουσιώδη. Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο ή προσβολές θα διαγράφονται.
Παρακαλούμε, διαβάστε την Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων πριν σχολιάσετε. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.