Για την ομιλία και τη συνέντευξη Τσίπρα στη Δ.Ε.Θ.
Ο κ. Τσίπρας, με την ανερμάτιστη και ακατάσχετη παροχολογία στη Δ.Ε.Θ., ....
απέδειξε ότι δεν συνετίστηκε από τα τραγικά λάθη της πολιτικής του διαδρομής και δεν αντιλαμβάνεται, έστω στοιχειωδώς, τη σύνθετη και δύσκολη πραγματικότητα στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Το Σάββατο κατάφερε να κάνει το αλήστου μνήμης «Πρόγραμμα Θεσσαλονίκης», που είχε άλλοτε παρουσιάσει, να φαντάζει έως και μίζερο. Και την Κυριακή συνέχισε ακάθεκτος, υποσχόμενος ακόμα περισσότερα. Βεβαίως, όλοι καταλαβαίνουμε ότι μπορεί να υπόσχεται τα πάντα σε όλους, αφού έτσι και αλλιώς δεν θα κληθεί να τα εφαρμόσει. Αυτό, όμως, δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι γιατί τα όσα εξήγγειλε με μαθηματική βεβαιότητα αν ποτέ εφαρμοζόντουσαν, θα οδηγούσαν τη χώρα σε μια νέα χρεοκοπία, από την εκτίναξη του ελλείμματος, και την κοινωνία θα την οδηγούσαν σε μια κρίση χειρότερη από εκείνη των μνημονίων, μιας και η διεθνής πραγματικότητα είναι τώρα αμείλικτη για όλη την Ευρώπη. Ο κ. Τσίπρας δεν επέδειξε καμία σοβαρότητα και καμιά υπευθυνότητα.Μάλιστα, ενώ παρουσίαζε την εικόνα μιας χώρας που είναι περίπου κατεστραμμένη, την ίδια στιγμή μοίραζε δεκάδες δισεκατομμύρια. Λεφτά σε όλους και προσλήψεις παντού. Χωρίς καμιά μελέτη, χωρίς στοιχεία, χωρίς να απαντήσει πειστικά από πού θα προέλθουν οι πόροι. Υποτίμησε τους πολίτες, θεωρώντας ότι θα τους επηρεάσει με αερολογίες και κίβδηλες υποσχέσεις. Υποσχέσεις, που όλοι μας γνωρίζουμε ότι δεν έχουν καμία αξία.
Ξεπέρασε σε ανέξοδες εξαγγελίες τον εαυτό του, εξαγγέλλοντας μέτρα πάνω από 23,5 δισ. ευρώ για το 2023 και επιπλέον μόνιμο δημοσιονομικό κόστος 10 δισ. ευρώ για κάθε επιπλέον χρόνο. Θύμισε το αλήστου μνήμης «Πρόγραμμα Θεσσαλονίκης», που εξήγγειλε το 2014, για να εγκαταλείψει το 2015 και να εφαρμόσει τα ακριβώς αντίθετα από εκείνα που είχε υποσχεθεί. Τότε, που αντί για παροχές προχώρησε σε δεκάδες νέους φόρους και περικοπές συντάξεων. Και αν τότε είχε -όπως ο ίδιος παραδέχθηκε αργότερα- αυταπάτες, τώρα καταφεύγει σε αδίστακτες πολιτικές απάτες.
Ειδικότερα, όσα εξήγγειλε, επιφέρουν επιδείνωση στο πρωτογενές πλεόνασμα της χώρας κατά 11,2% το 2023 (από πλεόνασμα 1%, κάτι που θα μας οδηγούσε σε έλλειμμα άνω του 10% - χειρότερο και από το 2020 που ήταν η χρονιά της πανδημίας) και επιδείνωση του πρωτογενούς αποτελέσματος κατά 5% για κάθε ένα από τα επόμενα δύο έτη. Με άλλα λόγια, η χώρα τίθεται εκτός στόχων προγράμματος σταθερότητας και σε αδυναμία κάλυψης χρηματοδοτικών αναγκών με πιθανή και τη διακοπή από το Ταμείο Ανάκαμψης λόγω θηριώδους παραβίασης των δημοσιονομικών στόχων και αναίρεσης των συμφωνημένων μεταρρυθμίσεων. Συνεπώς ο κ. Τσίπρας ή λέει ψέματα, ή υπονοεί νέα, βαρύτερη φοροεπιδρομή στις τσέπες των Ελλήνων, ή προτείνει νέα μνημόνια, όπως ακριβώς έκανε και το 2014 χωρίς κανένα σεβασμό για τις θυσίες των Ελλήνων, χωρίς ο ίδιος να μαθαίνει από τα επώδυνα λάθη του.
Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι κανένας πολίτης δεν πήρε πειστική απάντηση για τα φλέγοντα ζητήματα που τον απασχολούν, αφού ο κ. Τσίπρας επιδόθηκε σε υποσχέσεις προς όλους, χωρίς στοιχεία και χωρίς τεκμηρίωση. Προσπάθησε να δικαιολογήσει την περιορισμένη απήχησή του στην κοινωνία, λέγοντας ότι δεν εμπιστεύεται τις δημοσκοπήσεις. Τελικά, όμως, το μόνο που κατάφερε είναι να δημιουργήσει ακόμα περισσότερα ερωτήματα για το αν αντιλαμβάνεται ο ίδιος τις δραματικές επιπτώσεις που συνεπάγονται για τη χώρα οι εξαγγελίες του. Και επίσης να δικαιολογήσει απόλυτα με την παρουσία του γιατί η κοινωνία δεν τον εμπιστεύεται. Ο κ. Τσίπρας απέδειξε ότι είναι η προσωποποίηση του παλαιοκομματισμού. Με τα περί ΑΤΑ θέλησε να μας γυρίσει στο 1982 και με τη χειμαρρώδη υποσχεσιολογία του αναπαρήγαγε πρακτικές φαυλότητας, που σατίριζε σαν παθογένειες της πολιτικής από τα προχριστιανικά χρόνια ο Αριστοφάνης.
Αντίθετα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη Δ.Ε.Θ., παρουσίασε ένα καλά μελετημένο, απόλυτα ρεαλιστικό και προσεκτικά κοστολογημένο σχέδιο, ώστε να μειωθούν, στο μέτρο πάντοτε του εφικτού, οι επιπτώσεις του τυφώνα ακρίβειας στα αγαθά και την ενέργεια, ο οποίος πλήττει την Ευρώπη και αναμένεται να ενταθεί στη διάρκεια του επόμενου Χειμώνα. Το σχέδιο αυτό, συνδυαζόμενο με νέες δυνατότητες και εργαλεία που αναμένουμε και από την Ε.Ε., θα μας δώσει τη δυνατότητα να συνεχίσουμε και να εντείνουμε τα μέτρα στήριξης και ανακούφισης της κοινωνίας και των επιχειρήσεων. Το σχέδιό μας έχει ήδη τεθεί σε εφαρμογή και η εφαρμογή αυτή γίνεται βάσει καλά δομημένου εφαρμοστικού πλάνου.
Τέλος, σε ό,τι αφορά στην παρουσία του κ. Τσίπρα στη Δ.Ε.Θ., δεν μπορώ να μην επισημάνω και άλλη μια μεγάλη αμετροέπεια. Ήταν αποκαλυπτική η προσέγγιση, η απάντησή του σχετικά με το θέμα των 38 προσφύγων που βρέθηκαν την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου σε νησίδα του Έβρου αλλά και η προσέγγισή του για την υπόθεση του φερόμενου ως νεκρού παιδιού, για την οποία υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι. Όταν του επισημάνθηκε ότι η ΜΚΟ HumanRights360 ζήτησε συγγνώμη αναγνωρίζοντας ότι η νησίδα δεν είναι ελληνικό έδαφος, ο ίδιος όχι μόνον αρνήθηκε να ζητήσει συγγνώμη, αλλά προσπάθησε να διαστρεβλώσει, όσα ο ίδιος και οι βουλευτές του ισχυρίζονταν το προηγούμενο διάστημα.
Ισχυρίστηκε ότι ζήτησε δήθεν από την Κυβέρνηση αν είναι οι μετανάστες «στο ελληνικό έδαφος να τους σώσει κι αν είναι σε τουρκικό έδαφος να διεθνοποιήσει το ζήτημα». Ψεύδεται, διαστρεβλώνει και αρνείται να αποσύρει ισχυρισμούς που ταυτίζονταν με την τουρκική προπαγάνδα και εξέθεταν διεθνώς τη χώρα μας. Επειδή, ωστόσο, προσποιείται ότι ξέχασε τι ακριβώς έλεγε και τα στελέχη του κόμματός του, να θυμίσω χαρακτηριστικά παραδείγματα:
-Ο πρώην Υπουργός και βουλευτής, κ. Σκουρλέτης, δήλωνε: «Μας είπαν ότι δεν είναι σε ελληνικό έδαφος και ήρθε το Ελληνικό Κτηματολόγιο για να μάθουμε ότι είναι ελληνικό έδαφος».
-Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (Κατρούγκαλος, Σπίρτζης, Δρίτσας κ.α) με ερώτηση στην Βουλή, υποστήριζαν ότι «το δράμα των προσφύγων στον Έβρο ανέδειξε με το χειρότερο τρόπο την τακτική της Κυβέρνησης να διαστρεβλώνει την πραγματικότητα».
Επιχειρούσαν, μάλιστα, να αμφισβητήσουν τη θέση ότι οι πρόσφυγες βρίσκονταν σε τουρκικό έδαφος, ζητώντας «να προσκομισθεί στη Βουλή, εφόσον υπάρχει, έγγραφο της Γεωγραφικής Υπηρεσίας, στο οποίο βεβαιώνεται ότι οι σχετικές συντεταγμένες ανήκουν σε τουρκικό έδαφος».
-Οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Κούλογλου και κ. Αρβανίτης κατέθεσαν στο Ευρωκοινοβούλιο ερώτηση με θέμα «Νέα τραγωδία στα ελληνοτουρκικά σύνορα. Νεκρή 5χρονη παραμένει άταφη». Κατέληγαν, μάλιστα με το ερώτημα «τι πρόκειται να κάνει για να διακοπεί η, κατά παράβαση κάθε διεθνούς νομιμότητας και θεμελιωδών δικαιωμάτων, πρακτική των pushbacks στα χερσαία και θαλάσσια σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία;».
-Και τέλος, ο ίδιος ο κ. Τσίπρας, σε ανάρτησή του, στις 16 Αυγούστου, ανάμεσα στα άλλα, ανέφερε: «Ψέματα για τους ”ανύπαρκτους” του Έβρου. Ψέματα ακόμα και για το νεκρό 5χρονο παιδί. Και σήμερα ούτε συγγνώμη. Καμιά τύψη, καμιά νύξη ανθρωπιάς».
-Ποιος λοιπόν έλεγε ψέματα και ποιος οφείλει μια συγγνώμη; Δεν τον απασχολεί ότι τελικά, έστω και αν δεν ήταν στις αρχικές του προθέσεις, τα όσα ισχυρίζονται, βρίσκονται σε πλήρη διάσταση με την πραγματικότητα και αντίθετα φαίνονται να συμπλέουν με την τουρκική προπαγάνδα; Γιατί τόση ανευθυνότητα; Γιατί αφήνουν το μένος τους εναντίον της Κυβέρνησης να γίνεται βέλος εναντίον της Πατρίδας;
Η διεθνής πραγματικότητα και το μέγεθος των προκλήσεων επιβάλλουν σταθερότητα, συνέπεια και συνέχεια. Αυτός είναι ο δρόμος. Και όχι οι αερολογίες, όχι τα μυθεύματα, όχι οι πειραματισμοί, όχι η ανευθυνότητα. Τον κ. Τσίπρα, άλλωστε, τον βαρύνει ένα ιστορικό αποτυχίας τόσο κραυγαλέο, που κανείς δεν μπορεί να το παραβλέψει.
Για τη παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του Ο.Η.Ε. στη Νέα Υόρκη
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναχωρεί αύριο για τη Νέα Υόρκη, όπου θα απευθύνει ομιλία στη Γενική Συνέλευση του Ο.Η.Ε. την ερχόμενη Παρασκευή, 23 Σεπτεμβρίου. Θα αναφερθεί στις προκλήσεις του σήμερα και του αύριο για όλες τις δυτικές δημοκρατίες. Ιδιαίτερη αναφορά θα κάνει στην κλιμάκωση της τουρκικής επιθετικότητας και στις απαράδεκτες τουρκικές προκλήσεις και αμφισβητήσεις της ελληνικής κυριαρχίας, σε μια συγκυρία που η Δύση έμπρακτα έχει καταδικάσει τον αναθεωρητισμό και την παραβίαση της κυριαρχίας των συνόρων.
Κατά την παρουσία και τις επαφές που θα έχει ο Πρωθυπουργός θα αναδείξει το ρόλο της Ελλάδας ως πυλώνα σταθερότητας και ασφάλειας στην περιοχή, ως αξιόπιστου εταίρου και συμμάχου ως στρατηγικού κόμβου για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης, ως ελκυστικού επενδυτικού προορισμού, καθώς και τις στέρεες νομικά, ιστορικά και πολιτικά θέσεις της χώρας που βασίζονται στο Διεθνές Δίκαιο.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα παραστεί στη δεξίωση που θα παραθέσει ο Αμερικανός Πρόεδρος, κ. Biden προς τιμήν των ηγετών που συμμετέχουν στην εβδομάδα Υψηλού Επιπέδου της Γενικής Συνέλευσης του Ο.Η.Ε. και θα έχει την ευκαιρία να συνομιλήσει με σειρά ηγετών.
Θα συναντήσει επίσης επενδυτές εκπροσώπους funds, τραπεζών, ασφαλιστικών οργανισμών και πολυεθνικών εταιρειών, τους οποίους θα ενημερώσει για την πρόοδο και την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας, τις μεταρρυθμίσεις που έχει προωθήσει η Ελληνική Κυβέρνηση και τις επενδυτικές ευκαιρίες που προσέφερε και εξακολουθεί να προσφέρει η Ελλάδα.
Θα παρακαθίσει, επίσης, σε μεγάλο ομογενειακό γεύμα που παραθέτουν προς τιμήν του ομογενειακές οργανώσεις στο οποίο θα μετάσχουν σημαντικοί παράγοντες της ομογένειας, καθώς και ομογενείς βουλευτές της Νέας Υόρκης.
Σας ευχαριστώ πολύ και παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.
ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ - ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, καλημέρα. Αναφορικά με τις μετεκλογικές συνεργασίες, ο κ. Βορίδης νωρίτερα το πρωί είπε πως «εγώ δεν αποκλείω κανέναν αν εξαιρέσετε τα κόμματα με τα οποία μας χωρίζει ένα προγραμματικό χάος. Μπορεί να συνεργαστούμε με όλα τα κόμματα». Συζητάει η Νέα Δημοκρατία το ενδεχόμενο συγκυβέρνησης με την Ελληνική Λύση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Η Νέα Δημοκρατία θα απευθυνθεί στην ελληνική κοινωνία, αναζητώντας ανανέωση της ισχυρής εντολής, για να μπορέσουμε να σχηματίσουμε πάλι μια Κυβέρνηση με ισχυρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία, η οποία θα εγγυάται τη συνέχεια, τη σταθερότητα και τη συνέπεια. Όλα τα υπόλοιπα με την ψήφο του θα τα διαμορφώσει ο ελληνικός λαός και θα τα αντιμετωπίσουμε και θα τα δούμε στην ώρα τους. Η δική μας βασική προτεραιότητα και στόχευση είναι η δημιουργία μιας ισχυρής Κυβέρνησης, που αποτελεί την καλύτερη εγγύηση για μια αυτοδύναμη Ελλάδα. Και αυτό, για να επιτευχθεί, χρειάζεται ισχυρή εντολή της ελληνικής κοινωνίας στη Νέα Δημοκρατία, στην πρώτη κάλπη, που θα εδραιωθεί με τις εκλογές της δεύτερης κάλπης, αφού έχουμε ξεπεράσει το σκόπελο της απλής αναλογικής.
ΔΗΜ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, χθες κατά τη διάρκεια της συνέντευξής του ο Πρόεδρος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επανέλαβε την πρόσκληση, θα έλεγα, προς τον Πρωθυπουργό για μια τηλεμαχία. Η Αξιωματική Αντιπολίτευση, στη θέση σας ότι οι δύο πολιτικοί συζητούν συχνά στη Βουλή, απαντάει ουσιαστικά ότι είναι παράλληλοι μονόλογοι. Στο πλαίσιο αυτό, θα δεχόταν η Κυβέρνηση, ο Πρωθυπουργός, ένα είδος τηλεοπτικού debate με τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, δεδομένου ότι κι εσείς έχετε παραδεχτεί ότι βρισκόμαστε σε μια μακρά προεκλογική εκστρατεία;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Σε όλες τις ευρωπαϊκές δημοκρατίες, μεταξύ των εκλογικών αναμετρήσεων, η αντιπαράθεση του Πρωθυπουργού με τον Αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και τους πολιτικούς Αρχηγούς συνολικά, γίνεται στο πλαίσιο του δημοσίου διαλόγου στο Κοινοβούλιο. Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, συγκεκριμένα, πολλές φορές έχει ανταποκριθεί στο κάλεσμα της Αντιπολίτευσης σε κοινοβουλευτικές διαδικασίες, σε επίκαιρες ερωτήσεις. Έχει ενημερώσει ο ίδιος με πρωτοβουλία του το Ελληνικό Κοινοβούλιο και στο πλαίσιο των συζητήσεων αυτών, έχει υπάρξει πάρα πολλές φορές, πάνω από 20-22, αν θυμάμαι καλά, το τελευταίο διάστημα, αντιπαράθεση επιχειρημάτων μεταξύ του Πρωθυπουργού, του κ. Τσίπρα και των υπόλοιπων πολιτικών αρχηγών. Όσο διαρκεί η θητεία της Κυβέρνησής μας, πάντοτε θα ανταποκρινόμαστε θεσμικά σε αυτού του είδους τα αιτήματα. Τώρα, σε ό,τι αφορά στην τηλεοπτική ή στις τηλεοπτικές αντιπαραθέσεις, όταν έρθει η ώρα των εκλογών με πολύ μεγάλη χαρά θα ανταποκριθούμε θετικά και σε αυτή την πρόκληση και σε αυτό το αίτημα. Μέχρι τότε, ο κ. Τσίπρας έχει αρκετούς μήνες στη διάθεσή του για να προετοιμαστεί ακόμη καλύτερα.
Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, στο «Documento» της Κυριακής αποκαλύπτεται μία ακόμη τιμητική πολιτογράφηση αλλοδαπού με μόνο κριτήριο το οικονομικό του status. Μετά την περίπτωση του κ. Αγιαβέφε, η πολιτογράφηση του κ. Καλέντ φέρει και πάλι τις υπογραφές των κυρίων Βορίδη και Γεωργιάδη. Και σύμφωνα με τις πληροφορίες, φέρεται να συνδέεται με ρωσικά και με τουρκικά κεφάλαια. Για ποιον λόγο αξίζει ο εν λόγω κύριος μια τόσο τιμητική απόφαση; Πόσες συνολικά τιμητικές πολιτογραφήσεις έχει κάνει η Κυβέρνησή σας και, τέλος, κατά την άποψή σας αρκεί το οικονομικό κριτήριο, ως το μόνο κριτήριο για μια τέτοια κορυφαία τιμή;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο που καθορίζει το καθεστώς της πολιτογράφησης, το οποίο συμπεριλαμβάνει μια σειρά από κριτήρια, όχι μόνο το οικονομικό. Το πλαίσιο αυτό τηρείται σε κάθε περίπτωση, σε όλες τις αιτήσεις, από την Κυβέρνησή μας.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, πώς σχολιάζει η Κυβέρνηση τα τελευταία κρούσματα αστυνομικής βίας και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με τη συναυλία που υπήρχε πρόσφατα, αλλά και γενικότερα υπάρχουν πολλές καταγγελίες για τη χρήση δακρυγόνων αναίτια από την Αστυνομία. Νομιμοποιείται να γίνεται κάτι τέτοιο σε μια συναυλία, στην οποία υπήρχαν άνθρωποι, οι οποίοι δεν είχαν καμία σχέση με αυτό που λέμε «γνωστούς-αγνώστους»;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Καταρχήν, πάντοτε, κάθε καταγγελία που κατατίθεται, εξετάζεται πάρα πολύ προσεκτικά από τα αρμόδια όργανα της ελληνικής Πολιτείας, αλλά και της ίδιας της Ελληνικής Αστυνομίας. Από εκεί και πέρα, αυτό που συνέβη στη συγκεκριμένη συναυλία είναι ότι μια ομάδα ανθρώπων θεώρησε καλό να στραφεί ξανά μέσα στο Πανεπιστήμιο, στη Βιβλιοθήκη που δημιουργείται στο χώρο του Βιολογικού, σε έναν χώρο ο οποίος επί πολλές δεκαετίες παρέμενε παράνομα σε κατάληψη και με απόφαση της πανεπιστημιακής κοινότητας αποδίδεται με ένα έργο πολύ ουσιαστικό -νομίζω κανείς δεν μπορεί να αμφιβάλλει ότι μια Βιβλιοθήκη είναι πάντοτε προτιμότερη και πολύ επωφελέστερη για τους φοιτητές από ένα στέκι κατάληψης- στην πανεπιστημιακή κοινότητα.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να πάμε πάλι στις συνεργασίες και να το κάνω πιο συγκεκριμένο. Με δεδομένο ότι ο κ. Τσίπρας απέκλεισε, αν είναι δεύτερο κόμμα, να επιδιώξει σχηματισμό Κυβέρνησης, αλλά και ότι ο κ. Ανδρουλάκης φάνηκε ανοιχτός για συνεργασία με το πρώτο κόμμα, σε περίπτωση που η Νέα Δημοκρατία βγει πρώτο κόμμα στις εκλογές της απλής αναλογικής, θα εξετάσει το σενάριο συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ ή θα επιμείνει στον στόχο της αυτοδυναμίας και θα πάει σε δεύτερες εκλογές, παρότι θα μπορούσε να σχηματιστεί Κυβέρνηση συνεργασίας χωρίς νέες εκλογές;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχω να προσθέσω τίποτα παραπάνω στα εύλογα ερωτήματα περί συνεργασίας. Δύο πράγματα αποτελούν βασική μας αρχή: Πρώτα απ’ όλα, πιστεύουμε στην ανάγκη ισχυρών Κυβερνήσεων. Κυβερνήσεις οι οποίες θα βασίζονται σε μια ισχυρή ομοιογενή κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Αυτή είναι μια πάγια θέση μας. Αυτός είναι ο βασικός λόγος, για τον οποίο πιστεύουμε ότι τα εκλογικά συστήματα της απλής αναλογικής, δεν είναι συστήματα που μπορούν να οδηγήσουν σε σταθερές διακυβερνήσεις. Και με απόλυτη ειλικρίνεια, αυτή την εντολή θα διεκδικήσουμε από τον ελληνικό λαό, στο πλαίσιο που ορίζουν οι κανόνες οι εκλογικοί, που έχουμε μπροστά μας για τις εκλογές το 2023. Από εκεί και πέρα, η Νέα Δημοκρατία δεν πρόκειται να επιτρέψει η χώρα να μείνει ακυβέρνητη.
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Σε σχέση με αυτό, κύριε Εκπρόσωπε. Ήθελα να ρωτήσω αν σας έπεισε ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης χθες, όταν υποστήριξε ότι αν δεν βγει πρώτο κόμμα στις εκλογές ο ΣΥΡΙΖΑ και έρθει δεύτερος, δεν θα επιχειρήσει μια κυβερνητική μετεκλογική συνεργασία που θα αντιστοιχούσε, όπως την έχει χαρακτηρίσει ο Πρωθυπουργός, σε «πολιτική τερατογένεση».
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχουμε ισχυρά εχέγγυα από το παρελθόν, από υποσχέσεις και τοποθετήσεις του κ. Τσίπρα, για να μπορώ να πω ότι μας πείθει για κάτι, ανεξαρτήτως ποιας προσέγγισης είναι αυτή. Αλλά, παρόλα αυτά, σας λέω ότι εδώ μιλάμε για ένα ζήτημα στο οποίο η Νέα Δημοκρατία έχει μια ξεκάθαρη και σαφή στρατηγική. Η στρατηγική μας είναι ότι ο κόσμος με την ψήφο του στις εκλογές τις πρώτες, στις εκλογές της απλής αναλογικής, πρέπει να δείξει τον δρόμο μιας ισχυρής διακυβέρνησης για την Ελλάδα της επόμενης μέρας. Ένας δρόμος ο οποίος θα αποτρέψει πειραματισμούς, θα αποτρέψει αυτό που χαρακτηρίσαμε ως «πολιτική τερατογένεση» και με την ψήφο του στις δεύτερες εκλογές θα έρθει να εδραιώσει αυτή την εντολή, καθιστώντας την καθαρότερη, ισχυρότερη και πιο ουσιαστική στη δημιουργία μιας Κυβέρνησης που θα βασίζεται σε μια ισχυρή αυτοδύναμη κοινοβουλευτική πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας. Αλλά, όπως πολλές φορές έχουμε πει, δεν είναι απαραίτητο ότι θα είναι μια Κυβέρνηση με πρόσωπα από ένα μόνο κόμμα. Άλλωστε, αυτό το υπόδειγμα και παράδειγμα έχουμε ακολουθήσει και την τετραετία που διανύουμε.
ΣΠ. ΜΟΥΡΕΛΑΤΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, να σας πάω στο ελληνοτουρκικό, αν μου επιτρέπετε και ενόσω υπάρχουν πληροφορίες πως το Oruc Reis πιθανώς να ξαναβγεί στην Ανατολική Μεσόγειο, θυμάμαι τον Κυριάκο Μητσοτάκη να απευθύνει, τρόπον τινά, μια πρόσκληση από τη Δ.Ε.Θ. προς την αντίπερα όχθη του Αιγαίου για πιθανή συνάντηση με τον Τούρκο Πρόεδρο. Και επειδή αύριο αναχωρεί για τις Η.Π.Α. και έχουμε μπροστά μας και την άτυπη Σύνοδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Πράγα, υπάρχει κάτι νεότερο σχετικά με μια προοπτική συνάντησης των δύο ηγετών;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όχι, δεν υπάρχει τίποτα νεότερο. Εμείς αυτό που λέμε πάντοτε, είναι ότι δεν αρνούμαστε τον διάλογο. Εκείνο που αρνούμαστε είναι τις προκλήσεις. Εκείνο το οποίο θεωρούμε ότι είναι απαράδεκτο και κυρίως αδιέξοδο, είναι οι ρητορικοί παροξυσμοί και η καταστρατήγηση του Διεθνούς Δικαίου, της Ιστορίας, των Διεθνών Συμβάσεων. Και αυτό που βλέπουμε συνεχώς, με διάφορα περιστατικά να το επιβεβαιώνουν, είναι ότι όσο αποχαλινώνεται η ρητορική προκλητική της Τουρκίας, τόσο χαλυβδώνεται η πίστη της διεθνούς κοινότητας ότι εδώ έχουμε έναν προβληματικό εταίρο, έναν προβληματικό σύμμαχο, έναν προβληματικό γείτονα, που, σε μια περίοδο που η διεθνής κοινότητα έχει τοποθετηθεί με πολύ καθαρό τρόπο έναντι του αναθεωρητισμού, εξακολουθεί να φλερτάρει με τέτοιου είδους πρακτικές. Είναι κάτι που δεν γίνεται ανεκτό από τη διεθνή κοινότητα -νομίζω αυτό το καταλαβαίνει ο καθένας, αποδεικνύεται παντού- και σε καμία περίπτωση, προφανώς, ούτε τρομοκρατεί, ούτε τρομάζει, αλλά ούτε και παρασύρει τη χώρα μας.
Δ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα να μου διευκρινίσετε αν ο κ. Παπασταύρου είναι όντως σύμβουλος του Πρωθυπουργού, όπως έχει γραφτεί το τελευταίο διάστημα. Και ένα σχόλιό σας για το σημερινό δημοσίευμα της «Δημοκρατίας», που εμπλέκει το όνομά του σε δικογραφία με αγοραπωλησίες ορυχείων, κ.λ.π..
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο κ. Παπασταύρου δεν γνωρίζω να έχει κάποια επίσημη ιδιότητα. Συνομιλεί με τον Πρωθυπουργό και με πολλά στελέχη της Νέας Δημοκρατίας. Ο κ. Παπασταύρου έχει αντιμετωπίσει σειρά δικαστικών περιπετειών, εξαιτίας της στοχοποίησής του από την προηγούμενη Κυβέρνηση, περισσότερες από τις οποίες έχουν καταλήξει χωρίς κάποιο πρόβλημα για τον ίδιο. Δεν γνωρίζω αν έχει κάποιες άλλες σε εκκρεμότητα. Δεν το γνωρίζω αυτό.
ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, θα ήθελα το σχόλιο της Κυβέρνησης για το γεγονός ότι ο Παύλος Γλύξμπουργκ εμφανίζεται σε μεγάλα ξένα μέσα ενημέρωσης, «BBC», «CNN», «CHANNEL 4» και άλλα, με την ιδιότητα ο πρίγκιπας διάδοχος του στέμματος στην Ελλάδα. Έχει σκοπό να αντιδράσει η ελληνική Κυβέρνηση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν υπάρχει τέτοια ιδιότητα στην Ελλάδα, πρίγκιπα διαδόχου στέμματος. Το πολιτειακό στη χώρα έχει λυθεί οριστικά με το δημοψήφισμα αμέσως μετά τη Μεταπολίτευση.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Απλά να προσθέσω ότι την περασμένη εβδομάδα στο Εθνικό Ελληνικό Μουσείο στο Σικάγο υπήρξε και εμφάνιση του πρίγκιπα Νικόλαου με αυτή την παρουσίαση. Αν θέλετε να πείτε και γι’ αυτό. Και επίσης θα ήθελα να ρωτήσω εάν την περασμένη Παρασκευή στη συνάντηση του Πρωθυπουργού με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, η κυρία Σακελλαροπούλου έθεσε το θέμα των παρακολουθήσεων και πήρε θέση στην ιδιωτική συνομιλία με τον Πρωθυπουργό για την ανάγκη άρσης ή μη του απορρήτου προς όφελος της διαφάνειας.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Επαναλαμβάνω, σε ό,τι αφορά στο πρώτο σκέλος του ερωτήματός σας: Το πολιτειακό στην Ελλάδα έχει λυθεί οριστικά. Το πώς αυτοαποκαλείται και αυτοπροσδιορίζεται κανένας, είναι ένα δικό του ζήτημα. Το πολιτειακό στη χώρα είναι οριστικά λυμένο.
Από εκεί και πέρα, η συζήτηση του Πρωθυπουργού με την κυρία Σακελλαροπούλου περιείχε μια σειρά από ζητήματα και της επικαιρότητας. Ο Πρωθυπουργός, άλλωστε, έχει μια πολύ τακτική επικοινωνία και ενημέρωση μαζί της. Ό,τι οι ίδιοι θέλησαν να δημοσιοποιηθεί, νομίζω ότι φρόντισαν με τις εισαγωγικές παρατηρήσεις τους ή μετά να το δημοσιοποιήσουν. Δεν έχω να προσθέσω κάτι άλλο σε αυτό.
Δ. ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Συγνώμη, διαδικαστικό είναι. Έχετε εικόνα πότε θα ανακοινωθούν οι παρεμβάσεις για την ενέργεια υπέρ των ευπαθών ομάδων και των δικαιούχων γενικά; Γιατί έχουν περάσει 8-10 μέρες από τότε που τις εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω εντός της εβδομάδος.
Δ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μιας και μιλήσαμε για το ενεργειακό, στη Γερμανία παρουσιάζονται σενάρια τρόμου για τετραψήφιους λογαριασμούς ρεύματος. Ήθελα να ρωτήσω, στο πλαίσιο αυτό, η Ελλάδα τι προσδοκά πλέον από την Ευρωπαϊκή Ένωση; Και εάν τα πράγματα οδηγηθούν στο χειρότερο σενάριο, υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για τον έλεγχο κάπως των τιμών της ενέργειας;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πριν πάω στο τι προσδοκούμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, να πω ότι η χώρα δεν έχει μείνει μόνο στις προσδοκίες ή στην αναμονή για εφαρμογή προγράμματος στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Εφαρμόζουμε το δικό μας εθνικό σχέδιο που έχει ως αποτέλεσμα ο Έλληνας καταναλωτής να πληρώνει την ηλεκτρική ενέργεια πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αυτό είναι μία επιτυχία της στήριξης που παρέχει με συνέπεια και συνέχεια η Κυβέρνηση στα νοικοκυριά και στην κύρια και στις δευτερεύουσες κατοικίες και έχει ως αποτέλεσμα να πληρώνουμε τιμή λιανικής στο ηλεκτρικό ρεύμα πολύ παρακάτω, απ’ ό,τι πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μάλιστα το σύστημα τιμολόγησης, που μας επιτρέπει να ανακτούμε τα υπερκέρδη από τις εταιρείες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος να τα οδηγούμε στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και μετά, μαζί με τη στήριξη από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, να αντιμετωπίζουμε ένα πολύ μεγάλο μέρος της αύξησης έως και 90-94% για τα νοικοκυριά, είναι κάτι το οποίο συζητούν και έχουν ήδη αρχίσει να υιοθετούν και άλλες χώρες. Άκουσα στη συνέντευξη Τύπου τον κ. Τσίπρα, σε αυτά που έλεγε για το ενεργειακό, να λέει ότι θα βάλει υπερφορολόγηση στις εταιρείες ενέργειας, με σκοπό να ανακτήσει από τα υπερκέρδη 3 δισ., αν θυμάμαι καλά. Εμείς από το μηχανισμό που εφαρμόζουμε, από τον Ιούλιο μέχρι τώρα, έχουμε ανακτήσει υπερκέρδη 2,5 δισ. και μέχρι τέλους του έτους, με αυτό τον τρόπο, θα έχουμε ανακτήσει γύρω στα 4-5 δισ. από τις εταιρείες παραγωγής, που επιστρέφονται στους καταναλωτές, που επιδοτούν το λογαριασμό της ηλεκτρικής ενέργειας στους ιδιοκτήτες των σπιτιών, στα νοικοκυριά, αλλά και στις επιχειρήσεις. Είναι ένα παράδειγμα, για να αντιληφθεί κανείς την επαφή με την πραγματικότητα και κυρίως τη γνώση του προβλήματος και των τρόπων που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί.
Από εκεί και πέρα, στο δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, εμείς έχουμε καταθέσει πολύ συγκεκριμένες προτάσεις. Ο Έλληνας Πρωθυπουργός, εδώ και μήνες, έχει μιλήσει και για την ανάγκη πλαφόν στην τιμή χονδρικής του φυσικού αερίου και για την ανάγκη αποσύνδεσης της τιμής του φυσικού αερίου από τον τρόπο διαμόρφωσης της τιμής ηλεκτρικής ενέργειας και για άλλες πολιτικές κοινής προμήθειας φυσικού αερίου. Έχουμε καταθέσει προτάσεις και προβληματισμούς για τη διάθεση, ενδεχομένως, και χρηματοδοτικών πόρων από τα αδιάθετα του κομματιού των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης. Περιμένουμε ουσιαστικά πράγματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση στην κατεύθυνση αυτή και μάλιστα πάρα πολύ γρήγορα.
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Θα επιστρέψω στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και ουσιαστικά στην τουρκική προκλητικότητα. Είχαμε νέες απειλές από τον Erdoğan. Υποστήριξε, μεταξύ άλλων, ότι στο Αιγαίο, την Ανατολική και την Μαύρη Θάλασσα η Τουρκία έχει ισχυρό στρατό και θα υπερασπιστεί τα δικαιώματά της, ενώ συνεχίζονται και οι παραβιάσεις και οι υπερπτήσεις. Σήμερα, μόνο, το πρωί, μέχρι τώρα, μετράμε τέσσερις υπερπτήσεις σε Κίναρο και Κανδελιούσσα. Πώς το αντιμετωπίζει και πώς σκοπεύει να το αντιμετωπίσει η Κυβέρνηση;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με τη σοβαρότητα που απαιτεί η τουρκική προκλητικότητα, αποδομώντας τα επιχειρήματα και τους ανυπόστατους ισχυρισμούς που προβάλλουν. Με τεκμήρια το Διεθνές Δίκαιο, τις Διεθνείς Συνθήκες και την αλήθεια στο Αιγαίο. Και δεύτερον, με τη βαρύνουσα πολιτική και την επαρκέστατη αποτρεπτική ισχύ που έχουμε, για να την αξιοποιήσουμε όταν και εφόσον χρειαστεί, ψύχραιμα, σταθερά, ανυποχώρητα.
ΙΑΣ. ΣΧΙΝΑΣ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Ερωτηθείς από τον σταθμό μας, χθες, ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, αναφορικά με τα σενάρια παρέμβασης του ρωσικού παράγοντα στα εσωτερικά ζητήματα της χώρας, κατηγόρησε τον Πρωθυπουργό ότι προσπαθεί να δικαιολογήσει την επερχόμενη, κατά τον κ. Τσίπρα, εκλογική του ήττα σε εξωγενείς παράγοντες. Ενώ, παράλληλα, πρότεινε να διεξαχθεί έρευνα για το ζήτημα της ρωσικής παρέμβασης και να εξεταστεί αν υπήρχε οποιαδήποτε επιχείρηση, ιδιαίτερα στη Βόρεια Ελλάδα, την περίοδο της Συμφωνίας των Πρεσπών. Θα ήθελα το σχόλιό σας για τα δύο αυτά ζητήματα.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Eίναι μια ενδιαφέρουσα άποψη η έρευνα για όλα τα ζητήματα. Το πιο βασικό, διότι αυτό που λέει ο κ. Τσίπρας είναι μια εικασία, είναι ότι ο καθένας μπορεί να φαντάζεται στο μυαλό του ό,τι μπορεί προφανώς, αλλά υπάρχουν άλλα ζητήματα, τα οποία δεν είναι εικασίες. Όπως, για παράδειγμα, η χρηματοδότηση με δέκα, νομίζω, εκατομμύρια ευρώ από Ρώσο ολιγάρχη, της δημιουργίας τηλεοπτικού καναλιού, δικτύου περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών, που θα χρησιμοποιούταν ως βραχίονας, προφανώς, της ρωσικής προπαγάνδας, με πρωταγωνιστές συγκεκριμένους ανθρώπους εκείνη την περίοδο. Τώρα, από εκεί και πέρα, να είναι βέβαιος ο κ. Τσίπρας και όλοι, ότι όταν οι Έλληνες πολίτες θα ψηφίσουν, θα έχουν τη μνήμη, την κρίση, θα έχουν μπροστά τους μια κρίσιμη πολιτική μάζα πράξεων και αποτελεσμάτων, για να συγκρίνουν ποιος διαχειρίστηκε σε τι περιβάλλον καλύτερα την εντολή την ευθύνη που του ανέθεσαν και να αποφασίσουν, με αυτό τον τρόπο, πώς θα προχωρήσουμε στην Ελλάδα της επόμενης ημέρας. Εμείς, απέναντι σε αυτή την κρίση, έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη. Με ευθύνη, όπως κάναμε όλο το προηγούμενο διάστημα, έτσι και το χρόνο που μεσολαβεί μέχρι τις εκλογές, θα συνεχίζουμε να κάνουμε τη δουλειά μας για να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις, να απαντάμε στις ανάγκες, αλλά και στις προσδοκίες της ελληνικής κοινωνίας.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με δημοσίευμα του «Bloomberg», ο εφοπλιστής κ. Θανάσης Μαρτίνος, έσπασε το ευρωπαϊκό εμπάργκο στη Ρωσία για να μεταφέρει άνθρακα. Ποια είναι η θέση της Κυβέρνησης για τέτοιες δραστηριότητες και αν προτίθεστε να πάρετε εσείς μέτρα ή να ζητήσετε από την Ευρώπη να λάβει αντίστοιχα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όλες οι κινήσεις που κάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται εντός του πλαισίου της νομιμότητας που διέπει τις μεταφορές και τις λειτουργίες τους. Δεν είναι σε γνώση μας να υπάρχει κάποια παραβίαση του πλαισίου που ισχύει.
Β. ΣΑΜΑΡΑ: Πώς σχολιάζει η Κυβέρνηση την πρόταση του κ. Τσίπρα για κρατικοποίηση της Δ.Ε.Η.; Μήπως τελικά βλέπουμε αυτό τον καιρό στην πράξη ότι η ιδιωτικοποίηση της ηλεκτρικής ενέργειας απέτυχε;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι άλλο ένα παράδειγμα της χαρακτηριστικής άγνοιας του κ. Τσίπρα και των συνεργατών του στην Αξιωματική Αντιπολίτευση για την πηγή του προβλήματος και για το πού οφείλεται η ανεξέλεγκτη αύξηση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας. Να θυμίσω ότι η Δ.Ε.Η., επί ημερών του κ. Τσίπρα, ήταν στα όρια της κατάρρευσης. Το σχέδιο και η τακτική που η Κυβέρνηση εφάρμοσε σε ό,τι αφορά στη Δ.Ε.Η. της επιτρέπει, όχι μόνο να κάνει σειρά επενδύσεων σε ό,τι αφορά τις Α.Π.Ε. που μακροπρόθεσμα είναι η λύση που θέλουμε και που είναι προς όφελος, όχι μόνο από οικονομικής διάστασης και περιβαλλοντικής για την ελληνική κοινωνία, αλλά της επέτρεψε να μπορεί να στηρίζει τον Έλληνα καταναλωτή, να μπορεί να αποτελεί ένα κρίσιμο κομμάτι, έτσι ώστε, σε συνδυασμό με όλες τις υπόλοιπες πρωτοβουλίες της Ελληνικής Κυβέρνησης, να μπορούμε να προσφέρουμε στον Έλληνα καταναλωτή σήμερα, τιμή ηλεκτρικής ενέργειας στη λιανική, πολύ φθηνότερη από αυτή που πληρώνουν οι Ευρωπαίοι, πολύ κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Από την άλλη πλευρά, στην περίπτωση που ο κ. Τσίπρας καλούνταν ποτέ να εφαρμόσει την εξαγγελία του αυτή -είπαμε ότι έχει την ευχέρεια να υπόσχεται τα πάντα σε όλους και να λέει διάφορα πράγματα, ίσως ελκυστικά σε ένα εσωτερικό ακροατήριο ενδεχομένως, αφού ξέρει ότι δεν θα κληθεί ποτέ να τα εφαρμόσει- στην περίπτωση που θα καλούνταν κάποτε να το εφαρμόσει, αυτό θα είχε ένα τεράστιο κόστος για την ελληνική οικονομία, υπολογιζόμενο γύρω στα 13 δισ.-14 δισ. ευρώ, σε συνδυασμό με την εξαγγελία του για το πλαφόν στην τιμή λιανικής της ηλεκτρικής ενέργειας. Αντιλαμβάνεται ο καθένας πόσο ανεφάρμοστα, πόσο πρόχειρα, πόσο έωλα και στο τέλος της ημέρας, πόσο ανεύθυνα και επικίνδυνα για την ελληνική οικονομία, αλλά και για την ελληνική κοινωνία είναι όλα αυτά.
ΔΗΜ. ΓΚΑΤΣΙΟΣ: Αναφερθήκατε και πάλι στις προτάσεις που έχει καταθέσει η ελληνική πλευρά, όσον αφορά στην ενεργειακή κρίση. Μια εβδομάδα πριν, είχαμε τη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τον Πρόεδρο Macron στο Ελιζέ. Ήθελα να ρωτήσω, εάν θα υπάρξουν και νέες επαφές του Πρωθυπουργού με ομολόγους του. Έχουμε μπροστά μας δύο ορόσημα. Είναι η έκτακτη Σύνοδος Κορυφής στην Πράγα, είναι η τακτική Σύνοδος Κορυφής, στις 20-21 Οκτωβρίου, στις Βρυξέλλες. Να ρωτήσω, επίσης, εάν πιστεύετε ότι η Ευρώπη μπορεί να ξεπεράσει αυτό το ορόσημο, όσον αφορά στη λήψη αποφάσεων για την ενέργεια.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Νομίζω ότι αποτελεί, σε όλες τις επαφές που έχουν οι ηγέτες των χωρών και το προηγούμενο διάστημα, αλλά και από εδώ και πέρα, κορυφαίο θέμα στην ατζέντα τους, ο τρόπος αντιμετώπισης της ακρίβειας στην ενέργεια. Είναι ένα θέμα που απασχολεί όλους τους λαούς της Ευρώπης. Είναι ένα θέμα που πυροδοτήθηκε και οφείλεται βασικά στον συνεχιζόμενο πόλεμο στην Ουκρανία, μετά τη ρωσική εισβολή. Μόνο κάποιοι στην Ελλάδα ψάχνουν να βρουν τις αιτίες του προβλήματος αλλού. Ο Έλληνας Πρωθυπουργός και στην Νέα Υόρκη, στις επαφές του με ξένους ηγέτες και σε κάθε ευκαιρία επικοινωνίας του με ομολόγους του, προφανώς και θέτει το ζήτημα αυτό στην ατζέντα των συζητήσεων, έχοντας ως οδικό χάρτη τις προτάσεις και την προσέγγιση που έχει κάνει εδώ και αρκετό καιρό και μαζί με άλλους ηγέτες. Σε κάθε περίπτωση -και αυτό αποτελεί δική μας επιλογή και στρατηγική- θα συνεχίσουμε να ζητάμε, να συμβάλλουμε και να περιμένουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή συγκεκριμένες προτάσεις που θα δώσουν παραπάνω δυνατότητες στις Κυβερνήσεις να αντιμετωπίσουν το ζήτημα της ακρίβειας στην ηλεκτρική ενέργεια, αλλά και στην ενέργεια συνολικότερα.
ΑΝΤ. ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ: Η Κυβέρνηση σχεδιάζει να βάλει πλαφόν σε εναλλακτικές μορφές θέρμανσης, όπως πέλλετ ή καυσόξυλα;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Είναι μέσα στους σχεδιασμούς και στη στρατηγική μας. Το έχουμε κάνει, άλλωστε, και με άλλα προϊόντα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου όπου παρατηρήθηκε ανάγκη. Κάτι αντίστοιχο θα υπάρξει και για το πέλλετ και για τα καυσόξυλα από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Νομίζω ότι θα υπάρξουν συγκεκριμένες ανακοινώσεις στον κατάλληλο χρόνο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα ήθελα ένα σχόλιο για την Έκθεση της Media Freedom Rapid Response -την οποία είχατε συναντήσει και εσείς όταν είχε έρθει στις αρχές της χρονιάς- όπου διαπιστώνει περαιτέρω επιδείνωση της ελευθεροτυπίας στη χώρα μας.
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εμείς έχουμε πει, πολλές φορές, ότι το ζήτημα της ελευθερίας του Τύπου είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα της Ελληνικής Κυβέρνησης. Με μια σειρά από ουσιαστικές πρωτοβουλίες, κινούμαστε προς την κατεύθυνση αυτή, την ενίσχυση της διαφάνειας, την ενίσχυση της προστασίας της ασφάλειας των δημοσιογράφων. Πάντοτε είμαστε δεκτικοί σε παρατηρήσεις για να αντιμετωπίσουμε παθογένειες και αδυναμίες. Και πάντοτε είμαστε εδώ για να απαντούμε με ουσιαστικά παραδείγματα και με αλήθειες, απέναντι σε ενστάσεις ή σε απόψεις που αδικούν τη χώρα μας, σε ό,τι αφορά το ζήτημα της ελευθερίας του Τύπου. Μάλιστα, πολύ πρόσφατα, ξεκίνησε και από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η πρωτοβουλία για τη δημιουργία ενός ενιαίου ευρωπαϊκού κανονισμού σε ό,τι αφορά την ελευθερία και τη διαφάνεια στα Μέσα. Η χώρα μας θα πρωταγωνιστήσει στην κατεύθυνση αυτή. Στην προηγούμενη συνάντηση που είχα με την κυρία Jourová, πριν από λίγους μήνες, που μου είχε θέσει υπόψη την εξέλιξη της διαδικασίας αυτής, είχαμε δεσμευτεί ότι η Ελληνική Κυβέρνηση θα συμβάλλει με όλες τις δυνάμεις της στην κατάρτιση και την υπερψήφιση του κανονισμού αυτού, που θα έρθει να δώσει ένα πολύ συγκεκριμένο και ενιαίο πλαίσιο, βάσει του οποίου θα αξιολογείται το επίπεδο και της ποιότητας και της ελευθερίας της ενημέρωσης σε όλα τα κράτη-μέλη. Θα μας δώσει τη δυνατότητα να μπορούμε πολύ ουσιαστικά να παίρνουμε πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση αυτή. Και επίσης, να αξιολογούμε σωστά εκθέσεις που γίνονται εκτός πλαισίου Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με αμφιλεγόμενη, πολλές φορές, και τελείως αδιευκρίνιστη μεθοδολογία, οι οποίες δημιουργούν σειρά λαθεμένων εντυπώσεων. Συνεπώς, είναι μια πολύ καλή συγκυρία αυτή με την πρωτοβουλία που παίρνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην οποία η Ελληνική Κυβέρνηση θα συμμετάσχει πάρα πολύ ενεργά. Ήδη, σε πολλά πράγματα από αυτά είμαστε σε πιο ώριμο και προχωρημένο στάδιο. Για παράδειγμα, στην ενίσχυση της διαφάνειας της ιδιοκτησίας των Μ.Μ.Ε., στην πρωτοβουλία για την ασφάλεια των δημοσιογράφων και σε μια σειρά από άλλα. Είναι μια θετική συγκυρία, στην οποία θα πρωταγωνιστήσουμε και θα συμβάλλουμε με πολύ δημιουργικό τρόπο.
ΜΗΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Η κυρία Jourová δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η δολοφονία Καραϊβάζ και η κατάσταση στη χώρα αποτελούσε έμπνευση για το πλαίσιο, στο οποίο αναφέρεστε. Και είπε ότι θα επισκεφθεί τη χώρα για να δει, ιδίοις όμμασι, την κατάσταση. Έχετε έρθει σε κάποια επικοινωνία μαζί της;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Με την κυρία Jourová θα συναντηθώ όταν έρθει στην Ελλάδα. Σε ό,τι αφορά, τώρα, τα ζητήματα αυτά που θέτετε, με την κυρία Jourová τα έχουμε συζητήσει διεξοδικά, πολλές φορές. Η δολοφονία Καραϊβάζ είναι ένα ζήτημα, το οποίο απασχολούσε και εξακολουθεί να απασχολεί τις διωκτικές Αρχές. Πολύ πρόσφατα υπήρξε και συνάντηση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, κ. Θεοδωρικάκου, με τη σύζυγο του δημοσιογράφου Καραϊβάζ, που τη διαβεβαίωσε ότι, όχι μόνο ο φάκελος δεν έχει τεθεί στο αρχείο, αλλά θα συνεχίσουν οι έρευνες μέχρι την αποσαφήνιση της κατάστασης αυτής. Δυστυχώς, είναι μια δολοφονία, όπως και άλλες παρόμοιες, που δεν είναι εύκολο να διαλευκανθούν. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι πετάμε «λευκή πετσέτα» ή ότι η ελληνική Πολιτεία θα σταματήσει να ψάχνει. Προφανώς και θα εξακολουθήσουμε να ψάχνουμε να βρούμε τους ενόχους και να εξιχνιάσουμε και αυτό το έγκλημα, όπως παγίως γίνεται στην Ελληνική Αστυνομία με τις εγκληματικές ενέργειες.
Ν. ΧΑΡΔΑΛΙΑ: Η «Καθημερινή της Κυριακής» αναφέρεται σε έργα εμβάθυνσης στην Αλεξανδρούπολη, με στόχο τον ελλιμενισμό μεγάλων αντιτορπιλικών του Αμερικανικού Ναυτικού και μάλιστα υπάρχει αντίδραση και ανησυχία στην Τουρκία γι’ αυτό. Μπορείτε να μας πείτε κάτι περισσότερο γι’ αυτό;
Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα ενημερωθώ και θα σας πω την άλλη φορά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.