Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

.... Σήμερα, Σάββατο 21 Δεκεμβρίου, ....

Παρασκευή 25 Μαρτίου 2022

Ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, Κυβερνητικό Εκπρόσωπο και Βουλευτή Φθιώτιδας, Γιάννη Οικονόμου

Αθήνα, 24 Μαρτίου 2022 

Η ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και των ανταποκριτών ξένου Τύπου 

από τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, Κυβερνητικό Εκπρόσωπο και Βουλευτή Φθιώτιδας, Γιάννη Οικονόμου  ...


Καλό μεσημέρι.

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, βρίσκεται στις Βρυξέλλες, όπου ξεκίνησε ήδη η Σύνοδος Κορυφής του ΝΑΤΟ. Κατά την παρέμβασή του θα επαναλάβει τη στήριξη της χώρας μας στην Ουκρανία,  που εκφράστηκε  έμπρακτα από την πρώτη στιγμή της ρωσικής εισβολής με τη συνδρομή σε ανθρωπιστικό και αμυντικό υλικό, τη στήριξη των κυρώσεων έναντι της Ρωσίας και την υποδοχή Ουκρανών προσφύγων, που μέχρι σήμερα έχουν φτάσει περίπου τις 13.000. Θα υπογραμμίσει, παράλληλα, την αταλάντευτη θέση της Ελλάδας για την ανάγκη σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου, της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας της Ουκρανίας, όπως και το δικαίωμά της στην αυτοάμυνα. Θέσεις απαραίτητες για την παγκόσμια ειρήνη, αλλά και τη διασφάλιση των εθνικών μας συμφερόντων.

Σε ό,τι αφορά στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται για την ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική ασφαλείας και συνεπώς για το ΝΑΤΟ, ο Πρωθυπουργός θα αναφερθεί στη συνεργασία ΝΑΤΟ-Ε.Ε. και θα υπογραμμίσει τη σημασία της ευρωπαϊκής στρατηγικής αυτονομίας, που -μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία-  γίνεται πιο επίκαιρη και αναγκαία από ποτέ. Είναι άλλωστε  προφανές ότι η ενίσχυση του ευρωπαϊκού πυλώνα ασφάλειας θα λειτουργήσει συμπληρωματικά και θα ενισχύσει το ΝΑΤΟ. 

Το απόγευμα ο Πρωθυπουργός θα συμμετάσχει στην Σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, όπου θα εξεταστούν οι εξελίξεις στην Ουκρανία, τα θέματα εξωτερικής πολιτικής και άμυνας  της Ε.Ε,  ειδικότερα η εφαρμογή της Στρατηγικής Πυξίδας και η αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης. Στη σημερινή συζήτηση -στο ξεκίνημά της θα  συμμετέχει και ο Αμερικανός Πρόεδρος- θα συζητηθούν οι τελευταίες εξελίξεις στην Ουκρανία, η εφαρμογή των κυρώσεων έναντι της Ρωσίας και η περαιτέρω ανθρωπιστική και οικονομική βοήθεια στην Ουκρανία.

Στην αυριανή συζήτηση θα τεθούν θέματα που αφορούν στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, αλλά και των πρωτόγνωρων ανατιμήσεων που αντιμετωπίζουν οι πολίτες σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Ο Πρωθυπουργός θα επαναλάβει τις προτάσεις του, υπογραμμίζοντας πως -παράλληλα με τα μέτρα που λαμβάνονται σε εθνικό επίπεδο- θα πρέπει και η Ε.Ε., καθώς το πρόβλημα αφορά όλους τους λαούς, να λάβει αποτελεσματικές και ουσιαστικές πρωτοβουλίες, να προκύψει μια ευρωπαϊκή παρέμβαση, μια ευρωπαϊκή λύση στο πρόβλημα.

Ως προς τη σταδιακή απεξάρτηση από τις ρωσικές πηγές ενέργειας και την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, στηρίζουμε την πρόταση της Κομισιόν για κοινή προμήθεια και αποθήκευση φυσικού αερίου. Υπενθυμίζεται, άλλωστε, ότι σχετική πρόταση είχε υποβάλει ο Πρωθυπουργός στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο από το περασμένο φθινόπωρο, προτού καν φανεί στον ορίζοντα η έκταση του προβλήματος που αντιμετωπίζουμε σήμερα.

Για τη νέα δέσμη στήριξης νοικοκυριών, επιχειρήσεων και αγροτών

Το τρομακτικά επιβαρυμένο από τον πόλεμο, την κρίση ενέργειας, την επισιτιστική αρρυθμία και την πανδημία διεθνές περιβάλλον προκαλεί τεράστια προβλήματα σε μια σειρ από χώρες και τη δικιά μας. Η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση. Ζούμε την μεγαλύτερη δοκιμασία μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και η κατάσταση, δυστυχώς, δεν μοιάζει να εξομαλύνεται στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Η Κυβέρνηση, με απόλυτη συναίσθηση της διεθνούς κατάστασης, των εθνικών δυνατοτήτων και με γνώμονα την προστασία της Πατρίδας και της κοινωνίας εφαρμόζει σχέδιο ανταπόκρισης στις κρίσεις και σχεδιάζει επιπρόσθετες πολιτικές για να απαλύνει -όσο γίνεται- το βάρος των επιπτώσεων.

Σε ό,τι αφορά στη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων σε εθνικό επίπεδο έχει ήδη ανακοινωθεί σειρά μέτρων, ενώ χθες έγινε εκτενής συζήτηση στη Βουλή με αφορμή τη ψήφιση νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομικών που ανάμεσα στ’ άλλα αφορά και τη νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ.


Και με αυτό τον τρόπο η Κυβέρνηση ενισχύει  το διαθέσιμο εισόδημα σχεδόν όλων των Ελλήνων μειώνοντας τον ΕΝΦΙΑ κατά 13% συγκριτικά με πέρυσι, ενώ σε σχέση με το 2018 η συνολική ελάφρυνση προσεγγίζει το 35%, υπερκαλύπτει, δηλαδή, την προεκλογική υπόσχεση της Νέας Δημοκρατίας και του Πρωθυπουργού. Έτσι, 8 στους 10 πολίτες  θα πληρώσουν φέτος ΕΝΦΙΑ που θα είναι σημαντικά λιγότερος σε σχέση με αυτόν που πλήρωναν στο παρελθόν. Θα δουν στο εκκαθαριστικό τους μειωμένο ΕΝΦΙΑ σε σχέση με πέρυσι. Είναι αξιοσημείωτο, είναι τραγελαφικό το γεγονός ότι και σε αυτό το θέμα ο ΣΥΡΙΖΑ αποδείχθηκε ανεμούριο. Ενώ από το βήμα της Βουλής ο κ. Τσίπρας, με περισσή αυταρέσκεια, είπε στον Πρωθυπουργό ότι θα ψηφίσει τη μείωση του ΕΝΦΙΑ, αφού κάθε μέτρο που έρχεται, κάθε ευρώ που ελαφρύνει τον πολίτη είναι θετικό και αυτοί θα τον ψηφίζουν όπως τόνισε, λίγο αργότερα άλλαξε θέση. Συγκεκριμένα, ενώ είχαν πει ότι θα ψηφίσουν τον ΕΝΦΙΑ ο κ. Τσίπρας -για μια ακόμη φορά- φάνηκε συνεπής στην ασυνέπειά του. 


Είναι πασίδηλο ότι ο εγκλωβισμός του κ. Τσίπρα σε ξεπερασμένες αρχές από την πραγματικότητα γεννά πολιτική παραφροσύνη. Και αυτό είναι σίγουρα κάτι που δεν βοηθά την Πατρίδα, είναι κάτι σίγουρα που δεν αρμόζει στη χώρα  για την αντιμετώπιση της μεγαλύτερης κρίσης από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά. Η στάση αυτή είναι ξεπερασμένη από την πραγματικότητα. Όπως ξεπερασμένη από την πραγματικότητα είναι και η τακτική του να αρνείται το αυτονόητο, ότι δηλαδή οι επάλληλες κρίσεις σε ενέργεια και καταναλωτικά αγαθά είναι παγκόσμιες και εισαγόμενες στην χώρα. Αρνείται το αυτονόητο ο κ. Τσίπρας προκειμένου να οικοδομήσει αντιπολιτευτικό αφήγημα.

Έχουμε πόλεμο στην Ευρώπη και με αυτό να συμβαίνει τριγύρω μας, ο κ. Τσίπρας μιλάει ακόμα για «ακρίβεια Μητσοτάκη», και όπως πριν από λίγο καιρό μιλούσε για «πανδημία Μητσοτάκη». Ζητά «να γυρίσουν πίσω τα κλεμμένα», μιλάει με μεγάλη ευκολία για δισεκατομμύρια προκειμένου να εκμεταλλευτεί τη δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι, τη δυσκολία που αντιμετωπίζει η ελληνική κοινωνία και να δηλητηριάσει ακόμη περισσότερο τη σκέψη τους. Είναι ίδιος και απαράλλακτος με τον Τσίπρα στις πλατείες, στα τρακτέρ, με τον Τσίπρα του «μ’ ένα νόμο και ένα άρθρο», με τον Τσίπρα του «όχι» που έγινε «ναι» και πολλών άλλων τέτοιων αξέχαστων στιγμών.

Δεν χωράει συζήτηση ότι η στάση αυτή είναι πολύ κατώτερη της σοβαρότητας και της κρισιμότητας των περιστάσεων, είδαμε όλοι άλλωστε τι έγινε και με τον ΕΝΦΙΑ. Όταν λίγα λεπτά αργότερα η κυρία Αχτσιόγλου ήρθε να ακυρώσει ή να «διορθώσει» αυτό που ο κ. Τσίπρας υποστήριξε, απαντώντας στον Πρωθυπουργό. 

Για τον Πρωθυπουργό και την Κυβέρνηση αντίπαλος δεν είναι ο κ. Τσίπρας, αλλά η ακρίβεια, οι τεράστιες δυσκολίες που προκαλεί στη ζωή των πολιτών, η ανησυχία, αλλά και η αγανάκτηση  που προκαλεί η ακρίβεια στην ελληνική κοινωνία, στις Ελληνίδες και τους Έλληνες. Στη κοινωνία απευθύνονται και οι πολιτικές μας, που προσπαθούν με πράξεις, και όχι με κούφιες υποσχέσεις, να μετριάσουν τις δυσμενείς συνέπειες της κρίσης.

Πολιτικές που εξαντλούν κάθε δυνατότητα. Κάνουμε ό,τι μπορούμε στο πλαίσιο των δυνατοτήτων μας. Πολιτικές που μέχρι σήμερα έχουν αγγίξει τα 4 δισ.. Πολιτικές που στηρίζουν  στα δύσκολα που περνάμε και κυρίως στηρίζουν αυτούς  που αντιμετωπίζουν ακόμη μεγαλύτερες δυσκολίες, τους πιο ευάλωτους. Πολιτικές που εκτός από τη στήριξη στέκονται απέναντι και σε όσους θεωρούν ότι την ώρα που δοκιμάζονται οι αντοχές όλων -και κυρίως των πιο αδύναμων- είναι ενδεχομένως η ώρα να πλουτίζουν σε βάρος των πολιτών.  Και με τον τρόπο αυτό, πάλι με πράξεις,  απαντάμε και στους μύθους, τη φθηνή προπαγάνδα και το κρεσέντο λαϊκισμού, περί ανοχής της αισχροκέρδειας. Συγκεκριμένα:

Πρώτον. Στη διάρκεια της χθεσινής συζήτησης ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι με διάταξη που θα εισαγάγει η Κυβέρνηση, το 90% των υπερκερδών των εταιρειών ενέργειας θα επιστραφεί στο Ελληνικό Δημόσιο. Αυτή είναι η επιλογή της Κυβέρνησης. Στο 90% των υπερκερδών θα μπει έκτακτη φορολόγηση και θα επιστραφεί στον Κρατικό Προϋπολογισμό, ώστε να χρησιμοποιηθεί για την στοχευμένη ανακούφιση των βαριά πληττόμενων από τις επιπτώσεις των κρίσεων. Ήδη, έχει δοθεί εντολή στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, που είναι ο μόνος αρμόδιος φορέας, να αρχίσει να αναλύει τα στοιχεία όλων των εταιρειών ενέργειας από τον περασμένο Οκτώβριο έως σήμερα και με βάση αυτό το πόρισμα θα κινηθεί η Κυβέρνηση.

Θέλω, όμως, να υπογραμμίσω ότι καμία Κυβέρνηση στην Ευρώπη, μέχρι σήμερα, δεν έχει εισπράξει ούτε ένα ευρώ, από οποιαδήποτε φορολόγηση υπερκερδών. Γιατί; Όχι φυσικά γιατί όλες οι κυβερνήσεις στην Ευρώπη και η δική μας έκαναν τους «τροχονόμους» βλέποντας κάποιες να θησαυρίζουν και τους πολλούς να πλήττονται από τις κρίσεις, αλλά για τον απλούστατο λόγο ότι κανείς ακόμα δεν έχει προσδιορίσει ακριβώς τα υπερκέρδη αυτά, καθώς η όλη διαδικασία χρειάζεται χρόνο και είναι πολύπλοκη.

Δεύτερον. Τον  τελευταίο μήνα έχουν γίνει  σχεδόν 3.500 έλεγχοι στην αγορά, διαπιστώθηκαν 841 παραβάσεις και έχουν βεβαιωθεί πρόστιμα σχεδόν 500.000 ευρώ. Και οι έλεγχοι θα συνεχιστούν, χωρίς καμία ανοχή. Είναι έλεγχοι που γίνονται με βάση τα εργαλεία που έχουμε θεσμοθετήσει και τους μηχανισμούς που έχουμε συγκροτήσει όλο το προηγούμενο διάστημα. Στις μεγάλες κρίσεις, στις μεγάλες δοκιμασίες της Πατρίδας και του λαού, κανείς δεν δικαιούται να κερδοσκοπεί σε βάρος των πολλών και η οργανωμένη Πολιτεία κάνει ό,τι μπορεί για να αντιμετωπίσει τέτοια φαινόμενα, που τυχόν παρατηρούνται. 


Τρίτον: Στο Νόμο που ψηφίστηκε χθες, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις που προβλέπουν  στενή παρακολούθηση των αποθεμάτων σε επτά κατηγορίες προϊόντων. Συγκεκριμένα, οι εταιρείες σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας θα πρέπει να υποβάλουν εντός δύο ημερών από τη δημοσίευση στο Φ.Ε.Κ. τα αποθέματα που έχουν σε πρώτες ύλες για την παραγωγή σε λιπάσματα, ζωοτροφές, ωμά δημητριακά παντός είδους και ιδίως σιτάρι ή σιμιγδάλι, κριθάρι, βρώμη, καλαμπόκι, εδώδιμο φαγόπυρο, άλευρα και ιδίως αλεύρια σιταριού ή σιμιγδαλιού και αλεύρια δημητριακών, ηλίανθο και φυτικά έλαια εκτός από το ελαιόλαδο και ιδίως ηλιέλαιο, φοινικέλαιο και αραβοσιτέλαιο. Η μη υποβολή ή η υποβολή ανακριβούς δήλωσης, επισύρει κυρώσεις, όπως κατάσχεση και διοικητικό πρόστιμο από 1.000 έως 100.000 ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο μέτρο είχε εφαρμοστεί και στο ξέσπασμα της πανδημίας. Μείζονος σημασίας είναι το γεγονός ότι  το μέτρο πέραν της ενημέρωσης που παρέχει κεντρικά για τα αποθέματα της χώρας, αποτελεί και μία δικλείδα στο να μην υπάρξουν φαινόμενα κερδοσκοπίας.

Η Κυβέρνηση, όπως απέδειξε και στην έναρξη της πανδημίας, αλλά και στην έναρξη της κρίσης ενέργειας, λειτουργεί έγκαιρα και προληπτικά, στο πλαίσιο μιας μετρημένης και νοικοκυρεμένης διακυβέρνησης. Προετοιμαζόμαστε για παν ενδεχόμενο και δεν ακολουθούμε απλά τις εξελίξεις, μεριμνούμε για την ασφάλεια των πολιτών, αλλά και για τη σταθερότητα της χώρας. 


Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας.

ΑΜ. ΚΑΝΤΖΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, θέλω να έλθουμε στο θέμα της πανδημίας και στις πληροφορίες που υποστηρίζουν ότι είμαστε στην κατάργηση του πιστοποιητικού εμβολιασμού και αν καταργηθεί, τελικά, το rapid test για τους ανεμβολίαστους στους εξωτερικούς χώρους της εστίασης και πότε αναμένεται αυτό να γίνει;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Προχωρούμε βήμα βήμα, σταθμίζοντας όλα τα δεδομένα. Γνωρίζετε ότι, ήδη από χθες, έχουμε αλλαγές σε ό,τι αφορά στην πληρότητα στους αθλητικούς χώρους, πηγαίνουμε στο 100%, πλέον, και στο ένα τεστ την εβδομάδα στα σχολεία. Αντίστοιχες σκέψεις, για άρση περαιτέρω μέτρων, που έχουν θεσπιστεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας, συζητούνται στην Επιτροπή. Θα περιμένουμε τις Εισηγήσεις και αντίστοιχα θα αποφασίσει και θα δράσει η Κυβέρνηση.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Ένα χρονοδιάγραμμα, στο περίπου τουλάχιστον, μπορείτε να μας δώσετε, για το θέμα με την υπερφορολόγηση των υπερκερδών; Δηλαδή, πότε μπορούμε να περιμένουμε κάποια αποτελέσματα;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ:  Η οδηγία που έχει δοθεί στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και στο αρμόδιο Υπουργείο είναι το συντομότερο δυνατόν να έχουμε στη διάθεσή μας τα στοιχεία εκείνα που θα μας επιτρέψουν να κάνουμε τις παρεμβάσεις, για τις οποίες μίλησε ο Πρωθυπουργός στη Βουλή, χθες.

ΣΠ. ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Μία απορία· γιατί να ερχόμαστε εκ των υστέρων να φορολογούμε και να μη λάβουμε μέτρα, ώστε να περιορίσουμε την αισχροκέρδεια εκ των προτέρων;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ:  Όπως σας είπα προηγουμένως, η Κυβέρνηση έχει λάβει μέτρα περιορισμού της αισχροκέρδειας σε μια σειρά από τομείς της αγοράς. Σε ό,τι αφορά στην ενέργεια η Κυβέρνηση, αλλά και ο μεγαλύτερος πάροχος της χώρας, η Δ.Ε.Η., χορηγούσαν και εξακολουθούν να χορηγούν εκπτώσεις και μάλιστα να επιδοτούν καταναλωτές, με πάρα πολλά χρήματα, στην προσπάθεια μετριασμού των ανατιμήσεων. Συνεπώς, αυτό που θα έρθουμε τώρα να κάνουμε, παρατηρώντας και προσδιορίζοντας ακριβώς τα υπερκέρδη, και περαιτέρω ενίσχυσης του Κρατικού Προϋπολογισμού, για να διαθέσουμε και αυτά τα έσοδα στη μάχη κατά της ακρίβειας, είναι κάτι επιπρόσθετο στα όσα μέτρα έχουμε πάρει, σε όλο το προηγούμενο διάστημα. Καμιά χώρα στην Ευρώπη δεν  έχει φορολογήσει υπερκέρδη, για τον απλούστατο λόγο το ότι αυτά απαιτούν χρόνο να προσδιοριστούν, μέσα από μια πολύπλοκη διαδικασία. Κανένας δεν θέλει να παριστάνει τον “τροχονόμο”, παρατηρώντας κάποιους να κερδίζουν και κάποιους να πληρώνουν. Όλο το προηγούμενο διάστημα η Κυβέρνηση, με πολιτικές στήριξης, με συγκεκριμένες πράξεις, στα όρια αντοχής της οικονομίας -ειλικρινά κάνοντας αυτό που μπορούμε, που επιτρέπουν οι δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας- αλλά και, όπως σας είπα, με προσπάθειες και αξιοποίηση των μηχανισμών του Κράτους και των εργαλείων που έχουμε, αντιμετωπίζει την αισχροκέρδεια σε όλο το φάσμα της αγοράς.

Γ. ΣΚΙΤΖΗ: Υπάρχουν δημοσιεύματα, που αναφέρουν ότι, τουλάχιστον, τρεις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ήδη βάλει πλαφόν στη λιανική για το ηλιέλαιο, τα άλευρα και τη ζάχαρη. Υπάρχει τέτοια εικόνα σε εσάς; Γνωρίζετε κάτι περισσότερο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πολλές εταιρείες λιανικής συμπεριφέρονται με αυτόν τον τρόπο. Αντίστοιχα είχαν συμπεριφερθεί για κάποια κατηγορία προϊόντων και στην περίοδο της πανδημίας. Ήδη, η Κυβέρνηση, όπως σας είπα και προηγουμένως, στην εισαγωγική μου τοποθέτηση, ζητά τη δήλωση των αποθεμάτων σε μια σειρά από προϊόντα που συνδέονται με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την πιθανότητα να έχουμε ελλείψεις. Τη Δευτέρα θα πραγματοποιηθεί και σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό με τον αρμόδιο Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης. Ένα αντικείμενο της σύσκεψης και της συζήτησης θα είναι και το θέμα των αποθεμάτων και των πιθανών κινδύνων που θα αντιμετωπίσουμε. Παρακολουθούμε το φαινόμενο και θα λάβουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα, σε ό,τι αφορά στην ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας.

AM. KATZOY: Θα έρθω στο θέμα της Συνόδου Κορυφής της Ε.Ε. και της Συνόδου του ΝΑΤΟ που θα παρευρεθεί και ο Αμερικανός Πρόεδρος, ο Joe Biden. Θέλω να ρωτήσω αν θα υπάρξει περίπτωση να τον δει προσωπικά, να έχουν ένα τετ-α-τετ με τον Έλληνα Πρωθυπουργό, και αν ευσταθούν οι πληροφορίες, κύριε Εκπρόσωπε, ότι είμαστε κοντά στο να κλειστεί ένα ραντεβού, μια επίσκεψη του Έλληνα Πρωθυπουργού στις Η.Π.Α. τον Απρίλιο.

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν έχει προγραμματιστεί κάποια συνάντηση στις Βρυξέλλες κατά τη Σύνοδο του ΝΑΤΟ και του Συμβουλίου Κορυφής της Ε.Ε.. Από εκεί και πέρα, όπως έχω απαντήσει κι άλλες φορές, το ταξίδι του Πρωθυπουργού στις Η.Π.Α. βρίσκεται στη φάση της προετοιμασίας.

Μ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Εκπρόσωπε, την περασμένη Τρίτη, στη Βουλή, ψηφίστηκε η αλλαγή του Νομοθετικού Πλαισίου Αστικής Ευθύνης για τις εφημερίδες. Προβλέπει πρόστιμο μέσω του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης και είσπραξη από το Πρακτορείο Διανομής Τύπου της χώρας. Η ΕΣΗΕΑ καταγγέλλει πως δεν έγινε διαβούλευση μαζί της, πως αντίκειται στο Σύνταγμα και πως δεν προστατεύει επαρκώς τους δημοσιογράφους. Καταρχάς, αν πρόκειται για τη διαφάνεια, γιατί δεν ισχύει κάτι τέτοιο και για τα κανάλια και τα υπόλοιπα Μ.Μ.Ε.; Και, επίσης, θα ήθελα να μάθω αν έχετε οχλήσεις από ευρωπαϊκούς θεσμούς και δημοσιογραφικές οργανώσεις για την προστασία των δημοσιογράφων, όπως για τη δολοφονία Καραϊβάζ;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Πρώτα από όλα, οι διατάξεις που ψηφίσαμε στη Βουλή την περασμένη Τρίτη αποσκοπούν στο να δώσουν διαφάνεια, ταυτότητα στα έντυπα και να προσδιορίσουν τις διαδικασίες, μέσα από τις οποίες οι κυρώσεις που επιβάλλει η συντεταγμένη Πολιτεία θα μπορούν να έχουν εφαρμογή, έτσι ώστε να προστατεύουμε και το κύρος των θεσμών και το κύρος του Τύπου, αλλά και τους πολίτες που θεωρούν ότι βάλλονται, συκοφαντούνται ή, εν πάση περιπτώσει, αδικούνται από συγκεκριμένα δημοσιεύματα. 

Δεν πρόκειται για διατάξεις που επιφέρουν λογοκρισία. Δεν πρόκειται για διατάξεις που δημιουργούν οποιοδήποτε πρόβλημα στην προστασία του Τύπου, κάτι το οποίο, άλλωστε, προστατεύεται στη χώρα μας συνταγματικά. Αυτό που κάνουν οι διατάξεις είναι να έρθουν να αντιμετωπίσουν κενά και «παράθυρα», όπου επιτρέπουν σε διάφορους επιτήδειους να εμφανίζουν αχυράνθρωπους ως υπεύθυνους των εντύπων, να εκμεταλλεύονται διάφορα «παράθυρα» της νομοθεσίας σε διάφορους πολυδαίδαλους διαδρόμους και να μην είναι υπόλογοι για τις πράξεις τους, πράξεις που τους καταλογίζει η ελληνική Δικαιοσύνη.

Δεύτερον, δεν υπάρχει κάποιο θέμα αντισυνταγματικότητας, με δεδομένο ότι το Ε.Σ.Ρ. από το Σύνταγμα έχει κάποιες ελάχιστες εγγυημένες αρμοδιότητες και ο Νόμος ορίζει ότι μπορεί να του προστίθενται και άλλες αρμοδιότητες. Και τρίτον, σε ό,τι αφορά στις κυρώσεις αυτό που κάνουμε είναι να επιτρέπουμε να εκτελούνται  οι αποφάσεις που βγάζει η ελληνική Δικαιοσύνη, για οικονομικές κυρώσεις. Και αυτό, διότι μέχρι στιγμής τι υπήρχε; Υπήρχαν έντυπα που μέσα από αδιαφανείς ή κουτοπόνηρες διαδικασίες, εκχωρούσαν τις απαιτήσεις σε οικείους τρίτους, με αποτέλεσμα να μη μπορούσε να εκτελεστεί η επιβαλλόμενη κύρωση. Αυτό που κάνουμε τώρα είναι ότι τα χρήματα που το Πρακτορείο, αποδίδει σε κάθε έντυπο που διανέμει, εφόσον υπάρχει κάποια καταδικαστική απόφαση, η οποία πρέπει να εκτελεστεί, θα εισπράττονται από το αρμόδιο όργανο, είτε αυτό είναι η φορολογική Αρχή της χώρας είτε είναι κάποιος -φυσικό πρόσωπο-που του έχει επιδικαστεί  αποζημίωση πριν της εκχώρησης στον οποιονδήποτε τρίτο. Ερχόμαστε, δηλαδή, με ένα Νόμο, ακριβώς στο πνεύμα του Συντάγματος να κάνουμε αυτό που λέει το Σύνταγμα. Γιατί το Σύνταγμα ορίζει με πολύ μεγάλη σοφία και σαφήνεια και τα περί προστασίας του Τύπου και τα περί προστασίας των δημοσιογράφων και τα περί προστασίας των πολιτών, που ενδεχομένως θίγονται από αυτά. Από εκεί και πέρα, η χώρα μας σε ό,τι αφορά στην προστασία των δημοσιογράφων, ως ένα κατεξοχήν ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου, κάνει πάντοτε αυτά που πρέπει να κάνει και οποιαδήποτε στιγμή χρειαστεί να δώσουμε διευκρινίσεις σε όποιον έχει διαφορετική αντίληψη, το κάνουμε με πολύ μεγάλη προθυμία και με πολύ μεγάλη σαφήνεια.

Β. ΣΑΜΑΡΑ: Κύριε Εκπρόσωπε, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, το οποίο επικαλέστηκε και ο Πρωθυπουργός χθες, προειδοποιεί μεταξύ άλλων ότι η χώρα μας, αν οδηγηθεί σε αύξηση του δημοσίου χρέους, θα προκύψουν δυσάρεστες δημοσιονομικές καταστάσεις. Φοβάστε ότι θα χρειαστεί ένα ακόμη Μνημόνιο;

Γ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Όπως έχει πει πολλές φορές ο Πρωθυπουργός, με Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και με Πρωθυπουργό τον Μητσοτάκη, η χώρα δεν θα οδηγηθεί ούτε σε νέα μνημόνια, ούτε σε παραπάνω φόρους. Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος που εφαρμόζουμε μια λελογισμένη και σώφρονα πολιτική και για να ανταποκριθούμε στην απαίτηση της κοινωνίας να στηρίξουμε τους ανθρώπους απέναντι σε αυτές τις πρωτοφανείς, τις τεράστιες ανατιμήσεις, αλλά και, ταυτόχρονα, να διαφυλάξουμε τη σταθερότητα της χώρας. Έτσι ώστε να είμαστε στο σημείο, να έχουμε τη δυνατότητα την ώρα που αυτός ο δυσάρεστος κύκλος θα κλείσει, να μπορούμε να συνεχίσουμε τη δυναμική ανάπτυξης που είχε και που πιστεύουμε ότι θα εξακολουθεί να έχει η ελληνική οικονομία.

Γ.  ΣΚΙΤΖΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες ο Πρωθυπουργός είπε από τη Βουλή ότι, όσον αφορά στις ταχύτητες αντίδρασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν τρέφει αυταπάτες. Και θα ήθελα να σας ρωτήσω τι περιμένουμε, σε επίπεδο άμεσων αποφάσεων, από τη Σύνοδο Κορυφής; 

Γ.  ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Πρωθυπουργός ήταν από τους πρώτους Ευρωπαίους ηγέτες που είχε ζητήσει την άμεση ενεργοποίηση προς την κατεύθυνση μιας πανευρωπαϊκής λύσης. Μάλιστα, είχε καταθέσει και συγκεκριμένη πρόταση έξι σημείων. Πρόταση, που ανάμεσα στα άλλα, αποσκοπούσε στο να μπουν κανόνες στον τρόπο λειτουργίας διεθνώς της αγοράς του φυσικού αερίου, εκεί, δηλαδή, που είναι το κλειδί, προκειμένου να έχουμε τη δυνατότητα να τιθασεύσουμε τις συνεχείς αυξήσεις. 

Η ελληνική Κυβέρνηση και ο Έλληνας Πρωθυπουργός πιστεύουν ότι, όντως, πρέπει να κινηθεί γρήγορα η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς την  κατεύθυνση αυτή. Τη θέση αυτή την έχει καταστήσει σαφή ο Έλληνας Πρωθυπουργός στους Ευρωπαίους ομολόγους του με διάφορες ευκαιρίες. Θα την επαναλάβει σήμερα και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Πεποίθησή μας είναι ότι η Ευρώπη πρέπει να τρέξει γρήγορα προς αυτή την κατεύθυνση, να δείξει αντανακλαστικά, όπως έδειξε και στην περίοδο της πανδημίας. Όχι  μόνο διότι αυτό είναι απαραίτητο και αναγκαίο για να δοθούν περισσότερες δυνατότητες στα κράτη, πέρα από τα μέτρα που παίρνουν σε εθνικό επίπεδο, να σταθούν στο πλευρό των πολιτών και των κοινωνιών, αλλά και για έναν επιπλέον λόγο: Διότι δεν πρέπει να επιτρέψουμε στην ακρίβεια, στα προβλήματα, στην αγανάκτηση, στον θυμό που αυτή δημιουργεί στις ευρωπαϊκές κοινωνίες, να δώσουν έδαφος στην ανάπτυξη αντισυστημικών και λαϊκίστικων κραυγών και ρευμάτων, που θα ξαναφέρουν χώρες σε περιπέτειες, όπως αυτές που ζήσαμε το προηγούμενο διάστημα, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. 

ΣΠ.  ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Χθες, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών υπήρχε μία διάταξη που στερεί από 380.000 μικρούς παραγωγούς τσίπουρου και τσικουδιάς τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν την ονομασία κατά τη διάθεσή τους στα εστιατόρια και στις κάβες. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν είναι υποχρέωση με βάση την ευρωπαϊκή οδηγία. Γιατί το έκανε αυτό η Κυβέρνηση; Για  να ευνοήσει, όπως οι ίδιοι λένε, τους μεγάλους παραγωγούς; 

Γ.  ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν γνωρίζω το θέμα. Θα μου επιτρέψετε να ενημερωθώ από το Υπουργείο Οικονομικών και να επανέλθω τη Δευτέρα. Είναι κάπως εξειδικευμένο. 

ΣΠ.  ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Επειδή χθες οι ίδιοι οι Βουλευτές ανέφεραν ότι αφορά 380.000 παραγωγούς και σε μεγάλες περιοχές, γι’ αυτό και το ρώτησα. 

Γ.  ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Θα ενημερωθώ και θα επανέλθω. 

Μ.  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Θα μπορούσατε να μας πείτε κάποια πράγματα περισσότερα για το σχέδιο για την επισιτιστική κρίση; Είπατε θα γίνει σύσκεψη τη Δευτέρα. Υπάρχει κάτι από την Κυβέρνηση, σε επίπεδο προεργασίας;

Γ.  ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν είπα ότι υπάρχει επισιτιστική κρίση. Είπα ότι θα γίνει μία σύσκεψη για να δούμε πού βρισκόμαστε από άποψη αποθεμάτων, τι περιμένουμε, ποιοι είναι οι κίνδυνοι που διαγράφονται στον ορίζοντα. Και μετά τη σύσκεψη αυτή της Δευτέρας, θα υπάρχουν και οι αντίστοιχες ανακοινώσεις. 

Γ.  ΣΚΙΤΖΗ: Ήθελα να ρωτήσω αν μπορείτε να μας πείτε το σκεπτικό της Κυβέρνησης για την κατάργηση του προστίμου στους ανεμβολίαστους άνω των 60 από τις 15 Απριλίου, όπως ανακοίνωσε χθες ο ίδιος ο Υπουργός Υγείας. 

Γ.  ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ο Υπουργός Υγείας ήταν σαφής στην ανακοίνωσή του. Καταρχάς, να πούμε ότι μέχρι και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Απριλίου ισχύουν τα πρόστιμα όπως είναι. Έχουν βεβαιωθεί και έχουν εισπραχθεί πρόστιμα. Θα δώσουμε αναλυτικά στοιχεία για το τι έχει προηγηθεί στο επόμενο διάστημα. Και επίσης να αποσαφηνίσουμε ότι η απόφαση αυτή, δηλαδή το ότι δεν θα επιβάλλονται από ένα σημείο και μετά καινούργια πρόστιμα, δεν σημαίνει ότι τα όσα έχουν επιβληθεί, θα ακυρωθούν. Θα εξακολουθούν να ισχύουν, δηλαδή. 

Ευχαριστώ πολύ. 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.