Η μεγάλη πόλη τής Εφέσου, πού κατείχε εκτός, από τήν δεσπόζουσα θέση, στήν Οικονομία, τήν διακίνηση τών Ιδεών, εκτός τών αρχαίων, γιγάντων τής διανόησης, τού Ηράκλειτου, τού ποιητή Ιππώνακτα, τού ζωγράφου Παρράσιου,....
στο υψηλότερο πολιτιστικό επίπεδο, στήν πόλη, πού επισκέφτηκε και δίδαξε ο Απόστολος Παύλος, επέλεξε ο Ευαγγελιστής Ιωάννης, μέχρι βαθέος γήρατος, διατήρησε εξέχουσα και πολυμελή, πνευματική κοινότητα, με πρώτο επίσκοπο, τον μαθητή τού Παύλου, Τιμόθεο, κατετάγη δε, μεταξύ τών Επτά Εκκλησιών τής Ανατολής, έδρα τής εν Εφέσω Συνόδου, τής Γ' Οικουμενικής, πού συνεκλήθη, από τον Αυτοκράτορα, Θεοδόσιο Β' τον Μικρό και καταδικάσθηκε, η αίρεση τού Νεστορίου και τού Πελάγιου, πού αποκαλούσε τήν Παναγία Χριστοτόκο κ.λ.π. Στον αχανή της χώρο, ανηγέρθη ο πρώτος,τρίκλιτος περικαλλής Ναός, περί τα μέσα, τού 4ου αι. με Βαπτιστήριο, πού αφιερώθηκε, στήν Θεοτόκο. Τα ερείπια τού κτιρίου αυτού, με τούς πεσσούς, τούς εγχάρακτους σταυρούς, είναι υποβλητικά.
Ο νομπελίστας Σμυρνιός Γ. Σεφέρης, εντυπωσιασμένος, έγραψε αυτούς τούς στίχους, στο... " Μυθιστόρημα Κ Α'.......Οι παλαιοί νεκροί ξέφυγαν από τον κύκλο και αναστήθηκαν και χαμογελάνε μέσα σε μία παράξενη ησυχία....." Κατά παλαιά μας επιθυμία, με τήν σύζυγό μου, έχοντας ήδη επισκεφθή, τον Τάφο τής Παναγίας, στήν κοιλάδα τών Κέδρων, στήν Γεσθημανή, είχαμε αποφασίσει, να επισκεφθούμε και τόν χώρο, όπου αποδίδεται επίσης, ώς Meryam ana evi,
στήν Μυσία, από τήν Καθολική Εκκλησία, μετά από όραμα τής μοναχής, Anna Emmerick
1774-1834, πού απεδέχθη ο Πάπας Λέων ΧΙΙΙ καί ο Πάπας Βενέδικτος XVI. Επ' αυτού πολλά είναι τα γραφόμενα και θρυλούμενα και εμείς, ανάξιοι να τα αποδεχτούμε ή να τα απορρίψουμε,παραμένουμε στήν άποψη τής Ορθοδοξίας, τιμώντας τις παραδόσεις μας και κρατούμε δύο σημαντικά, συνδετικά στοιχεία, πρώτον τήν συνάφεια τής Ελάτειας τής Μυσίας, με τήν Ελάτεια τής αρχαίας Φωκίδας, αλλά και τήν συνοίκηση, πολλών ασυνόδευτων προσφύγων κορασίδων, μετά τον Μικρασιατικό πόλεμο,από το Αδραμμύτιο, Προύσα , Κιρκιντζε Balikesir κ.λ.π., με ανύπαρκτα λ στοιχεία, τα οποία δεν είχαν καταγραφεί, αλλά τελικά αποκαταστάθηκαν και
δημιούργησαν οικογένειες, στήν Ελάτεια. Ευκαιρίας δοθείσης, ευρισκόμενοι στα ερείπια τής Εφέσου και συνεχίζοντας προς το Αya-Soluk, σημερινό Selcuk, όπου τα μεγαλοπρεπή κατάλοιπα τής Βασιλικής τού Αγίου Ιωάννου τού Θεολόγου και μέσα από σκιερά πευκοδάση, ο δρόμος, φωτο 2
οδηγεί σ ένα πετρόχτιστο κτίσμα, πού οι μκάτοικοι, τών γύρωθεν κωμοπόλεων, πόλεων και οικισμών, οι πληθυσμοί, Μουσουλμάνοι, Αλεβίτες, Χριστιανοί , Καθολικοί, Προτεστάντες και Ορθόδοξοι,θεωρούν ιερό και οίκο τής Μητέρας, τής Θεοτόκου Μαρίας, προσεύχονται και αναρτούν στο τοιχίο, αναθήματα διάφορα, τών οποίων ενδιαφέρουσα, θα ήταν η λαογραφική, ξκατάταξη και αξιολόγηση .
φωτό 3.
Η γενεσιουργός αιτία, τής λατρείας αυτής,? ήταν ένας θρύλος, πού ανέφερε, για πρώτη φορά, ο Επιφάνιος Σαλαμίνος, τον 4ο μ.χ. αι. ότι η Παναγία, ενδεχομένως, είχε περάσει, τα τελευταία χρόνια τής επίγειας ζωής της, στήν Έφεσο, κατά τις γνωστές, οδηγίες τού Ιησού, προς τον αγαπημένο του μαθητή Ευαγγελιστή Ιωάννη. Αυτή η βαριά κληρονομιά τής Χριστιανικής Εφέσου, ο περικαλλής Ναός τής Θεοτόκου και τού Ιωάννη στο Aya Soluk, τα ενύπνια οράματα τής μοναχής Αnna Emmerich, έγιναν αποδεκτά από τον φιλόθρησκο πληθυσμό, Χριστιανών και κρυπτοΧριστιανών...και λοιπών. Μεγάλη και αναλυτική σχετική βιβλιογραφία είναι στήν διάθεση τών ενδιαφερομένων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.