Άρθρο
Θάνου (Αθανάσιος)
Ασημάκη
Στέλεχος του
Κινήματος Δημοκρατών Σοσιαλιστών
Απόφοιτου
Οικονομικής & Περιφερειακής Ανάπτυξης
Παντείου
Πανεπιστημίου
Facebook page: www.facebook.com/Αθανάσιος-Ασημάκης-773093272769486/
Προτάσεις για τη
Φωκίδα
Το Σάββατο 30 Ιουλίου αποφάσισα να παρευρεθώ
στο αναπτυξιακό Συνέδριο της Δωρικής Αδελφότητας να ακούσω ιδέες και προτάσεις
για την Δωρίδα. Η εκδήλωση ξεκίνησε όμορφα, όπως όλες οι εκδηλώσεις άλλωστε, με
χαιρετισμούς και μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση με βιβλία και εφημερίδες της
περιοχής......
Στη συνέχεια ξεκίνησε το κυρίως θέμα όπου ως
είθισται ξεκινάει με τους χαιρετισμούς των επισήμων. Με έκπληξη άκουσα τον
βουλευτή Φωκίδας, που έκοψε και την κορδέλα της έκθεσης, να μιλάει πολύ σωστά
πριν αποχωρήσει. Είπε πως τα πολλά λόγια είναι περιττά και πως καλό είναι να
κάνουμε και πράξεις τα όσα λέμε. Κάπου εκεί μπερδεύτηκα. Ο εκλεγμένος βουλευτής
και εκπρόσωπος των πολιτών της Φωκίδας κ. Κωστοπαναγιώτου, έκανε αντιπολίτευση
στον εαυτό του!!! Ο εκλεγμένος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή της εκτελεστικής
εξουσίας, μιλάει για πράξεις και μετά αποχωρεί καθώς η γνώμη των συλλόγων και
των φορέων της τοπικής κοινωνίας είναι μόνο λόγια.
Στο Συνέδριο ακούστηκαν πολύ ενδιαφέροντα
θέματα, όπως οι προτάσεις για την τηλεϊατρική, πρόβλημα μεγάλο της Φωκίδας λόγω
της διασποράς των χωριών, όπως και για την τουριστική εκμετάλλευση του Μόρνου,
και αξιοποίηση των αγροτικών προϊόντων
και υποπροϊόντων τους.
Πέρα από την εκμετάλλευση, τουριστικά,
της λίμνης του Μόρνου έγινε και μια αναφορά στα αντισταθμιστικά, θέμα που έχει
έρθει στην επικαιρότητα το τελευταίο διάστημα, μιας και ο αρμόδιος υπουργός
έχει εκφραστεί θετικά, ενώ ακολούθησαν και όλα τα πολιτικά κόμματα. Θα ήθελα
κάπου εδώ να τοποθετηθώ κι εγώ. Όχι, δεν θα πω το τετριμμένο πως κι εγώ
συμφωνώ, αλλά μόνο προς ενημέρωση θα ήθελα να αναφέρω πως υπάρχει σχέδιο νόμου
που ορίζει 0,0030€ έως 0,0060€ ανά λίτρο νερού και (ή αλλιώς 3€ ως
6€ το κυβικό) ανταποδοτικό από εταιρίες εμφιάλωσης νερού και αναψυκτικών, ενώ και οι χρεώσεις της ΕΥΔΑΠ
κυμαίνονται από 0,35€ για τα πρώτα 5 κυβικά ως 3,2€ για άνω των 35
κυβικών, ώστε να υπάρχει ένα μέτρο
εκκίνησης της διαπραγμάτευσης, αλλά και να μην ακουστεί κάτι τύπου 1 λεπτό το
κυβικό και θεωρηθεί επιτυχία για πολιτικούς λόγους.
Ανάπτυξη στη Φωκίδα θα μπορούσε να έρθει
και με τις κατάλληλες «μεταρρυθμίσεις». Συγχώνευση μικρών και αδύναμων
κοινοτήτων εντός των υφιστάμενων Δήμων. Παράδειγμα η κοινότητα Πύργου
(Καρούτια) Δωρίδας, με το γειτονικό Μαραθιά, από όπου οι κάτοικοι του Πύργου τη
δεκαετία του 1960 μετακόμισαν στο Μαραθιά και πλέον ο Πύργος έχει δύο
κατοίκους(χειμώνα καλοκαίρι) με
ξεχωριστό Πρόεδρο. Το παράδοξο, ο Πύργος έχει περί τα 25.000€ ανταποδοτικά
έσοδα από ανεμογεννήτριες με προοπτικές αύξησης, ενώ ο Μαραθιάς, των 450 σχεδόν
μόνιμων κατοίκων, περί τα 10.000€. Κάτοικοι σχεδόν όλοι καταγόμενοι από τον
Πύργο. Γιατί λοιπόν να μην συγχωνευθούν οι δύο κοινότητες ώστε να επωφεληθούν
οι κάτοικοι από τις εκπτώσεις της ΔΕΗ
λόγω ανταποδοτικών που θα χαθούν αλλιώς στο πράσινο Ταμείο σε κάποια αστική
περιοχή.
Η τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, θα ήταν
ευχής έργο. Όμως για να αναπτυχθεί σωστά θα πρέπει να υπάρχουν σημεία
ενδιαφέροντος και δράσεις για να δελεάσουν τους τουρίστες να παραμένουν
περισσότερο, όπως είχε ειπωθεί στην ημερίδα στους Δελφούς τον περασμένο
χειμώνα, από καθηγητή Πανεπιστημίου Τουριστικών Σπουδών. Η συνεργασία με
γειτονικούς νομούς θα έφερνε τα επιθυμητά αποτελέσματα. Κρουαζιέρες του
Κορινθιακού κόλπου με στάσεις, στην Ιτέα και παράλληλη πρόσβαση στους Δελφούς,
στην Κόρινθο και ξενάγηση στον Ισθμό, στο Αίγιο με πρόσβαση στα μαρτυρικά
Καλάβρυτα, στο Μοναστηράκι με πρόσβαση στην Ιερά Μονή Αγ. Αυγουστίνου Ίππωνος
και Σεραφείμ του Σαρωφ Τρικόρφου Φωκίδος, με τα 400 σήμαντρα και τις 62
καμπάνες κλπ. Δεν υπάρχουν υποδομές; Υπάρχουν και μπορούν και να δημιουργηθούν
με το επικείμενο LEADER, ή άλλα προγράμματα του ΕΣΠΑ.
Σχεδιασμός δεν υπάρχει.
Ανάπτυξη θα μπορούσε να έρθει και με
βελτίωση της προσβασιμότητας. Βελτίωση δηλαδή του οδικού δικτύου. Πως; Θα
μπορούσε να χρησιμοποιηθεί η χρηματοδότηση των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών,
με τον κύριο άξονα που αφορά την Ελλάδα να είναι ο ανατολικός
διάδρομος/διάδρομος Ανατολικής Μεσογείου
που προβλέπει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου με λιμάνια και
αεροδρόμια. Θα μπορούσαν λοιπόν οι αρμόδιοι εκτελεστικοί να αναρωτηθούν αν το
λιμάνι της Πάτρας θα μπορούσε να συνδέεται με αυτό της Ιτέας και στη συνέχεια
με αυτό του Αγ. Κωνσταντίνου ή/και του
Βόλου, με οδικό δίκτυο που θα συμπληρώνει των διάδρομο της Ανατολικής Μεσογείου
και που θα μειώνει σημαντικά το χρόνο μεταφορών μιας και δεν θα χρειάζεται να
γίνεται πάντα ο κύκλος μέσω Αθήνας βοηθώντας στην αποσυμφόρηση και το φορτωμένο
οδικό δίκτυο Πατρών-Αθηνών.
Η αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών
ενέργειας είναι ένας άλλος ανεκμετάλλευτος τομέας στη Φωκίδα. Όμως χρειάζεται και προσοχή.
Τα πρόσκαιρα «δώρα» των εταιριών
εκμετάλλευσης μπορεί να φαίνονται δελεαστικά μπροστά στα μηδαμινά έργα των τελευταίων
χρόνων αλλά μια ασφαλτόστρωση και μια
μάντρα δεν προσφέρουν παραγωγικές προοπτικές. Έργα τα οποία θα λειτουργούσαν
πιο αναπτυξιακά σε βάθος χρόνου θα πρέπει να προτιμηθούν. Όπως ένα γήπεδο, ένα
θέατρο ή ακόμα και παραγωγικές εταιρίες τύπου Κοιν.Σ.Επ. διαχειριζόμενες από τους κατοίκους, όπου τα
κέρδη θα επενδύονται στις κατά τόπους κοινότητες για έργα κάθε έτος, αλλά και
θα δημιουργούν και μόνιμες θέσεις εργασίας. Ούτως ή άλλως εκεί είναι και το
μεγαλύτερο πρόβλημα της Φωκίδας. Η ανεργία.
Βέβαια ποιος ο λόγος να τα πούμε. Ούτως ή
άλλως είναι μόνο λόγια όπως είπε και ο εκλεγμένος βουλευτής. Τα έργα πρέπει να δούμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.