ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΙΤΕΑΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21/2/2014
στις 9.15μμ
προβολή της ταινίας
«Χάννα Άρεντ» (2013)
της Μάργκαρετ φον
Τρόττα....
Βραβεία/ Διακρίσεις:
- Διεθνές
Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο
- Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τόκυο
- Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τόκυο
- Βραβείο
Καλύτερης Ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βαγιαδολίδ
- Βραβείο
Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας στα Βαυαρικά Βραβεία Κινηματογράφου 2013: Barbara Sukowa
- Βραβείο
Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας στα Βραβεία Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
2013: Barbara Sukowa
- Αργυρή Lola Καλύτερης Ταινίας στα Βραβεία
Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2013
Το trailer της ταινίας: https://www.youtube.com/watch?v=Fn_KwQNvbzg
Και μόνον η αναφορά του ονόματος της Μάργκαρετ φον Τρόττα, αυτής της
πραγματικά μυθικής μορφής του γερμανικού αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου
αρκεί για να αντιμετωπίσει κανείς με πολλή μεγάλη προσοχή την συγκεκριμένη
ταινία.
Η Μάργκαρετ φον Τρόττα
υπήρξε και εξακολουθεί να είναι μια εμβληματική μορφή του Νέου Κύματος στον
γερμανικό κινηματογράφο, αλλά και η δεσπόζουσα μορφή της γυναικείας
κινηματογραφίας σε διεθνές επίπεδο. Πρόκειται για μια σκηνοθέτη με έντονα
πολιτικοποιημένη και προοδευτική ματιά και κάθε μια από τις ταινίες της
αποτελεί γεγονός για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο.
Σε αυτήν την ταινία επιχειρεί να
φωτίσει την πλέον αμφιλεγόμενη περίοδο της ζωής μιας σημαντικής διανοήτριας που
σημάδεψε την πολιτική και φιλοσοφική σκέψη του μεταπολεμικού δυτικού κόσμου.
ΥΠΟΘΕΣΗ
Η Χάννα Άρεντ (1906–1975)
ήταν Γερμανοεβραία πολιτική επιστήμονας και φιλόσοφος.
Στην ταινία συναντάμε την Άρεντ
στη Νέα Υόρκη, όπου διαμένει με τον σύζυγό της (και μαρξιστή καθηγητή) Χάινριχ
Μπλίχερ δύο δεκαετίες μετά την απόδρασή τους από τα στρατόπεδα των Εβραίων το
1941. Καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο, γοητεύει τους φοιτητές της με την
ανατρεπτική σκέψη, τη βαριά προφορά, τα τσιγάρα της. Για την Αρεντ η Νέα Υόρκη
είναι «ο παράδεισος» - δεν της έσωσε απλά της ζωή, αλλά της προσέφερε και τον
τρόπο ζωής που αγαπά: το κατάλληλο ακαδημαϊκό περιβάλλον, ανάμεσα σε φίλους
φιλοσόφους και καθηγητές που κατέφυγαν εκεί για τους ίδιους λόγους, για να εξελίσσει συνεχώς τις ιδέες της.
Η πρόκληση έρχεται το 1961 όταν το περιοδικό «New Yorker» της αναθέτει
να πετάξει στην Ιερουσαλήμ, όπου, 12 χρόνια μετά την ετυμηγορία της
Νυρεμβέργης, έχει συλληφθεί από τη Μοσάντ και δικάζεται ο διαβόητος φυγάς
εγκληματίας πολέμου Αντολφ Αϊχμαν. Η προσπάθειά της να απαντήσει στα ερωτήματα
που έθεσαν τα εγκλήματα του ναζισμού, αλλά και η έντονη θέλησή της να
τοποθετηθεί πάνω στο θέμα της προσωπικής ηθικής ευθύνης σε καιρούς που η
ανθρώπινη ζωή χάνει την αξία της, είχε ως αποτέλεσμα πέντε άρθρα στο New Yorker
και το βιβλίο «Ο Αϊχμαν στην Ιερουσαλήμ - Η κοινοτοπία του κακού», φράση για
την οποία («η κοινοτοπία του κακού») έγινε γνωστή σε όλον τον κόσμο. Παράλληλα
στάθηκε κριτικά απέναντι στη στάση των Εβραίων ηγετών.
Οι απόψεις της προκάλεσαν μεγάλη αγανάκτηση τόσο στο Ισραήλ, όσο και
τη Δύση και πυροδότησαν θυελλώδη αντιπαράθεση ακόμα και από τους φίλους της,
της εβραϊκής αριστοκρατίας του πνεύματος στη Ν. Υόρκη και το Ισραήλ. Εκείνη
αρνήθηκε να κάνει πίσω και να συμβιβαστεί στην έντονη πίεση του περίγυρου.
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΙΤΕΑΣ
Την Παρασκευή 21/2 κατά την προβολή της ταινίας θα γίνει η κλήρωση της
λαχειοφόρου αγοράς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.