Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

.... Σήμερα Σάββατο 23 Νοεμβρίου....ΑΜΦΙΚΛΕΙΑ: Έφυγε από την ζωή ο Γιώργος Τσαπρούνης σε ηλικία 45 ετών, σήμερα στις 12 η κηδεία του στον ΙΝ Εισοδίων της Θεοτόκου Αμφίκλειας.….......

Πέμπτη 11 Νοεμβρίου 2021

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του βιβλίου «Η Ελληνική Επανάσταση μέσα από τα μάτια των Οθωμανών» του Δρ. Οθωμανικής Ιστορίας Λεωνίδα Γ. Μοίρα


 Με ενδιαφέρον και επιτυχία πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του βιβλίου με τίτλο «Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΟΘΩΜΑΝΩΝ» του ΔΡ. Οθωμανικής Ιστορίας και Λαμιώτη κ. Λεωνίδα Γ. Μοίρα,.... την Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2021, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Λαμιέων, που διοργάνωσαν ο Δήμος Λαμιέων, ο Όμιλος Φθιωτών Λογοτεχνών και Συγγραφέων και ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Ν. Φθιώτιδας. 

   Ο κ. Κώστας Τσιαλαφούτας, Πρόεδρος του Ομίλου Φθιωτών Λογοτεχνών και Συγγραφέων, που είχε και τον συντονισμό της εκδήλωσης, καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους  και τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής : « […]Ο φετινός επετειακός εορτασμός των 200 χρόνων από την έναρξη της  Επανάστασης, έδωσε την ευκαιρία να εμπλακούν στην ελληνική ιστοριογραφία του 1821 αρκετοί νέοι ερευνητές.

Καρπός συστηματικής έρευνας και μελέτης του καθηγητή Λεωνίδα Μοίρα, είναι το εν λόγω βιβλίο που παρουσιάζουμε σήμερα στη Λαμία, το οποίο μας εξιστορεί την κατάσταση που επικρατούσε εντός της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αλλά και στις κατακτημένες περιοχές από αυτήν.

   Μέσα από τα αρχεία της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας καταγράφουμε πώς οι Οθωμανοί είδαν και ερμήνευσαν το εθνικοαπελευθερωτικό κίνημα των Ελλήνων, την ελληνική Επανάσταση, καθώς και την ίδρυση του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους, μέσα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία.

Το βιβλίο αυτό βοηθάει και το επιστημονικό κοινό, αλλά και τους απλούς αναγνώστες να καταλάβουν καλύτερα όλα αυτά τα γεγονότα, από μια διαφορετική οπτική γωνία, της Οθωμανικής ελίτ, των χρονικογράφων της Πύλης και των διάφορων Οθωμανών Αξιωματούχων, που βρέθηκαν στο επίκεντρο των συγκρούσεων.»

   Τη εκδήλωση χαιρέτισαν ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Φθιώτιδας κ.κ. Συμεών και ο Δήμαρχος Λαμιέων κ. Ευθύμιος Καραΐσκος , οι οποίοι συνεχάρησαν τους  συντελεστές της εκδήλωσης και τον συγγραφέα του βιβλίου, και ανέφεραν ότι είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως μας βλέπουν οι άλλοι, και στην προκειμένη περίπτωση πώς είδαν οι Οθωμανοί την Ελληνική Επανάσταση του 1821, μέσα από τις δικές τους πηγές και τα αρχεία τους.

   Η κ. Δήμητρα Τσεργά, Πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Ν. Φθιώτιδας στην προσφώνησή της αναφέρθηκε συνοπτικά στο περιεχόμενο του βιβλίου και στη σημασία του για την ιστορική επιστήμη και διδασκαλία. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ευτυχή συγκυρία να έχει υπάρξει καθηγήτρια του συγγραφέα στο 4ο Γυμνάσιο Λαμίας.

   Η κ. Γεωργία Παντίδου, Διδάσκουσα του τμήματος Γλωσσικών και Διαπολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, παρουσίασε τα κεφάλαια του βιβλίου ως διάταξη και περιεχόμενο, αναφέρθηκε στους στόχους, τα ερευνητικά ερωτήματα και τις απαντήσεις τους και έδωσε έμφαση στις αρετές του πονήματος και τους λόγους για τους οποίους ακόμη και μη ειδικοί θα απολαύσουν την ανάγνωσή του και θα εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους μέσω ενός απλού και κατανοητού λόγου μεν, απολύτως επιστημονικού και τεκμηριωμένου δε.

   Ο Δρ. Οθωμανικής Ιστορίας και συγγραφέας του βιβλίου κ. Λεωνίδας Γ. Μοίρας τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής : «[…]  Η αξιοποίηση των οθωμανικών πηγών που παρήχθησαν κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης, είτε πρόκειται για έργα των χρονικογράφων της Πύλης είτε για έγγραφα των Οθωμανών αξιωματούχων και διατάγματα του σουλτάνου,  μας παρέχει τη δυνατότητα να εξετάσουμε τα γεγονότα του Εικοσιένα μέσα από τη σκοπιά της οθωμανικής εξουσίας, χωρίς να εγκλωβιστούμε στον κίνδυνο  νοηματοδότησης του φαινομένου από υστερόχρονες αφηγήσεις. Σε αντίθεση την παραδοσιακή ελληνική και τουρκική ιστοριογραφία που παρουσιάζουν την Ελληνική Επανάσταση ως ελληνοοθωμανική ή ελληνοτουρκική αναμέτρηση, γνωρίζουμε πλέον ότι οι Οθωμανοί αξιολόγησαν την Ελληνική Επανάσταση ως μια καθαρά εσωτερική υπόθεση της αυτοκρατορίας, παρά το γεγονός γνώριζαν το περιεχόμενο της νεωτερικής πολιτικής ορολογίας και τους στόχους των επαναστατημένων υπηκόων τους από τις κατασχεθείσες επιστολές των επαναστατημένων Ελλήνων και από προκηρύξεις που είχαν πέσει στα χέρια τους και είχαν μεταφραστεί στα οθωμανικά τουρκικά (μεταξύ αυτών και μία επιστολή του Αλέξανδρου Υψηλάντη στον Μίλος Οβρένοβιτς ή η επαναστατική προκήρυξη Μάχου Υπέρ Πίστεως και Πατρίδος).  

Παρ’ όλα αυτά δεν αξιολόγησαν την Επανάσταση ως ένα ριζοσπαστικό κίνημα που είχε στόχο να σπάσει τους δεσμούς με το παγιωμένο νομιμοποιητικό πλαίσιο εξουσίας, αλλά την αντιμετώπισαν ως «συλλογική αποστασία του μιλλετίου των Ρωμιών» και γενικευμένη εξέγερση με θρησκευτικό και υπόβαθρο. Αναζητώντας τα εσωτερικά αίτια της επανάστασης οι Οθωμανοί θεώρησαν πως αυτήν την είχε υποθάλψει η κακοδιοίκηση των τοπικών αξιωματούχων, η απομάκρυνση των σοφών αντρών από τις υποθέσεις τους κράτους και η ολιγωρία των αξιωματούχων της οθωμανικής κυβέρνησης στην Πελοπόννησο να καταστείλουν το κίνημα των  «αχάριστων» υπηκόων τους άμεσα. Επίσης, αναφέρονταν στην προαιώνια έχθρα του ρωμέικου μιλλετίου εναντίον των μουσουλμάνων, την οποία υπέθαλψαν οι παπάδες ξεσηκώνοντας τον όχλο των κοτζαμπάσηδων στην Πελοπόννησο και το ρωμέικο μιλλέτι στο σύνολό του. Όσον αφορά στα εξωτερικά αίτια της Ελληνικής Επανάστασης, οι Οθωμανοί ήταν πεπεισμένοι πως το  ξέσπασμά της είχε υποδαυλιστεί από τη Ρωσία και από τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη τα οποία υπέθαλψαν την «αχαριστία» του ρωμέικου μιλλετίου και προκάλεσαν την «εξέγερση», για να εξυπηρετήσουν τα ιδιοτελή τους συμφέροντα.[..]

   Μετά από την ίδρυση του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους, Ο Μαχμούτ Β΄ κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου να προασπίσει τη θρησκεία και να διαφυλάξει την ομαλή λειτουργία του κράτους όπως άλλωστε απαιτούσε ο πατερναλιστικός του ρόλος μέσα στο οθωμανικό σύστημα εξουσίας. Η «εξέγερση» των ρωμιών υπηκόων και η «αναμέτρηση» των Οθωμανών με τις ιδέες του έθνους και του εθνικισμού μέσα στην επικράτεια της αυτοκρατορίας οδήγησε στο ριζικό μετασχηματισμό των θεσμών του οθωμανικού κράτους που αποτυπώθηκε με την εισαγωγή μεταρρυθμίσεων. Ταυτόχρονα προκάλεσε την αναδιαπραγμάτευση της συμβολαιακής σχέσης της οθωμανικής κοινωνίας με την εξουσία δίνοντας έμφαση στην επαναχάραξη των σχέσεων με τους μη μουσουλμάνους υπηκόους, με κύριο στόχο την προώθηση της αφοσίωσής τους στην «κοινή οθωμανική πατρίδα». Η αντίληψη αυτή έθεσε τις βάσεις για την εφαρμογή της πολιτικής του οθωμανισμού που θα αποτελέσει την κυρίαρχη ιδεολογία της αυτοκρατορίας από τα μέσα έως τα τις αρχές του 20ου αι. »

   Ακολούθησαν ερωτήσεις – απορίες για το περιεχόμενο και το αντικείμενο που πραγματεύεται το βιβλίο, στις οποίες απάντησε ο συγγραφέας του βιβλίου.

Στη συνέχεια η Γεν. Γραμματέας του Ομίλου Φθιωτών Λογοτεχνών και Συγγραφέων κ. Ειρήνη Πασχαλίδη, ως ενθύμιο της παρουσίασης του βιβλίου «Η Ελληνική Επανάσταση μέσα από τα μάτια των Οθωμανών», προσέφερε στον κ. Λεωνίδα Μοίρα τον  επετειακό ΦΘΙΩΤΙΚΟ ΛΟΓΟ «Οι Θερμοπύλες στα γράμματα και τις τέχνες, 2.500 χρόνια μετά», ο οποίος είναι γραμμένος σε ελληνικά και αγγλικά, και τον συλλεκτικό ΦΘΙΩΤΙΚΟ ΛΟΓΟ «Αλαμάνα και Αθανάσιος Διάκος», περιοδικό που εκδίδει ο Όμιλος Φθιωτών Λογοτεχνών. Επίσης ο πρόεδρος του Ομίλου απηύθυνε πρόταση εγγραφής Μέλους του Ομίλου στον κ. Λεωνίδα Μοίρα.

   Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους : Ο Βουλευτή Φθιώτιδας κ. Γιάννης Σαρακιώτης, η Διευθύντρια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Φθιώτιδας κ. Παναγιώτα Χουλιάρα – Σιδερά, η κ. Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φθιώτιδας κ. Δήμητρα Τσιάκα, οι Αντιδήμαρχοι Λαμιέων κ. Παναγιώτης Φώσκολος και κ. Αμαλία Ποντίκα, ο πρώην Βουλευτής κ. Θανάσης Μιχελής, ο πρώην Δήμαρχος Λαμιέων κ. Νίκος Σταυρογιάννης και ο Οργανωτικός  Συντονιστής  του ΠΕΚΕΣ  Στερεάς Ελλάδας κ. Χρίστος Μαρκαντώνης.














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.