Ο παραπάνω στίχος είναι από τα "Αντικλείδια", το
καλύτερο ίσως ποιήμα για την ποίηση .Το
έγραψε ο Γιώργης Παυλόπουλος - λίγα
λόγια γι αυτόν θα διαβάσετε στη συνέχεια- και
διαλέξαμε και ένα εκπληκτικό και
σχετικό με το ποίημα βίντεο για τη
σημερινή ημέρα. Επίσης θα σας
παρουσιάσουμε εξόχως "περιποιημένο" από το φίλο Γιώργο Βιδάκη το
ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη "Μονόγραμμα" που απαγγέλουν οι , Μίκης
Θεοδωράκης και Ιουλίτα Ηλιοπούλου. Επίσης σταχυολογήσαμε πρόχειρα και μερικές
φράσεις για την ποίηση πολύ
γνωστών Ποιητών , Συγγραφέων και
Λογοτεχνών και τέλος θα κλείσουμε το αφιέρωμά μας με οπτικοποιημένο
το ποιήμα του Κωσταντίνου Καβάφη "Η πόλις" . Αξίζει να τα δείτε
όλα.....
ΤΑ ΑΝΤΙΚΛΕΙΔΙΑ
Η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή.
Πολλοί κοιτάζουν μέσα χωρίς να βλέπουν
τίποτα και προσπερνούνε. 'Ομως μερικοί
κάτι βλέπουν, το μάτι τους αρπάζει κάτι
και μαγεμένοι πηγαίνουνε να μπουν.
Η πόρτα τότε κλείνει. Χτυπάνε μα κανείς
δεν τους ανοίγει. Ψάχνουνε για το κλειδί.
Κανείς δεν ξέρει ποιος το έχει. Ακόμη
και τη ζωή τους κάποτε χαλάνε μάταια
γυρεύοντας το μυστικό να την ανοίξουν.
Φτιάχνουν αντικλείδια. Προσπαθούν.
Η πόρτα δεν ανοίγει πια. Δεν άνοιξε ποτέ
για όσους μπόρεσαν να ιδούν στο βάθος.
'Ισως τα ποιήματα που γράφτηκαν
από τότε που υπάρχει ο κόσμος
είναι μια ατέλειωτη αρμαθιά αντικλείδια
για ν' ανοίξουμε την πόρτα της Ποίησης.
Μα η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή.
Από τη συλλογή "Τα αντικλείδια"του Γιώργη
Παυλόπουλου, εκδ. Στιγμή
Ο Γιώργης Παυλόπουλος (Πύργος Ηλείας, 22 Ιουνίου 1924 – Πύργος
Ηλείας, 26 Νοεμβρίου 2008) ήταν Έλληνας ποιητής της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς.
Τελείωσε το δημοτικό και το γυμνάσιο στη γενέτειρά του.
Ξεκίνησε το 1942 να σπουδάζει νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, αλλά εγκατέλειψε
τις σπουδές του για να αφοσιωθεί στην ποίηση[1]. Για βιοποριστικές λόγους,
εργάστηκε για πολλά χρόνια ως λογιστής και γραμματέας στο ΚΤΕΛ Ηλείας. Στη
λογοτεχνία εμφανίστηκε το 1940, οπότε δημοσίευσε δύο διηγήματα στην εφημερίδα
Πατρίς του Πύργου. Άρχισε να γράφει ποιήματα από το 1941. Δημοσίευσε το πρώτο
του ποίημα «Ο νεκρός Γ.Π.» στο περιοδικό Οδυσσέας (τεύχος 4, Δεκέμβριος 1943,
που εξέδιδε ο ίδιος με φίλους του στον Πύργο. Ήταν στενός φίλος με τον Τάκη
Σινόπουλο και συνεργάστηκε μαζί του σε μια πειραματική γραφή κοινών ποιημάτων,
τα οποία συμπεριέλαβε ο Σινόπουλος στο έργο του. Ήταν επίσης φίλος με τους
πεζογράφους Νίκο Καχτίτση και Ηλία Χ. Παπαδημητρακόπουλο, καθώς και με τον
ποιητή Γιώργο Σεφέρη. Η πρώτη του ολοκληρωμένη συλλογή ποιημάτων με τίτλο Το
κατώγι κυκλοφόρησε το 1971.
Είχαν ωστόσο προηγηθεί πολλές δημοσιεύσεις ποιημάτων του σε
λογοτεχνικά περιοδικά του Πύργου και της Αθήνας, καθώς και σε έναν τόμο Για το
Σεφέρη, που κυκλοφόρησε στην Αθήνα το 1962. Ακολούθησαν οι συλλογές: Το σακί
(1980), Τα αντικλείδια (1988), Τριάντα τρία χαϊκού (1990), Λίγος άμμος (1997),
Ποιήματα 1943–1997 (2001), Πού είναι τα πουλιά (2004) και Να μην τους ξεχάσω
(2008, κυκλοφόρησε λίγες ημέρες μετά τον θάνατο του ποιητή). Επίσης το 2008,
κυκλοφόρησαν σε έναν μικρό τόμο με τίτλο Γράμματα από την Αμερική οι επιστολές
που έστειλε από τις ΗΠΑ σε φίλο του ψυχίατρο το 1985. Συνεργάστηκε με τα
περιοδικά Ο αιώνας μας, Αλφειός, Γράμματα και Τέχνες, Νέα Πορεία, Ποιητική
Τέχνη, Αιολικά Γράμματα, Σημείο, Νέο Επίπεδο, Η Συνέχεια, Χρονικό, Ελίτροχος.
Επίσης, έγραφε στην εφημερίδα Καθημερινή. Τα ποιήματά του μεταφράστηκαν σε
πολλές ξένες γλώσσες και περιελήφθησαν και σε σχολικά βιβλία. Ο ίδιος
συμμετείχε σε συνέδρια και παρουσιάσεις ποιητών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ήταν ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων[2]. Πέρα από την ποίηση, ασχολήθηκε
ερασιτεχνικά και με την ζωγραφική. Με την φροντίδα μερικών φίλων του, πίνακές
του εκτέθηκαν στην ΙΘ΄ Πανελλήνια Έκθεση Ζωγραφικής το 1977. Τα ποιήματά του,
όλα σε ελεύθερο στίχο, έχουν έντονο βιωματικό χαρακτήρα. «Αυτό που γράφω το έχω
ζήσει», είχε πει ο ίδιος[3]. Στα πρώτα του ποιήματα σκιαγραφούνται οι
τραυματικές εμπειρίες της Κατοχής και του Εμφυλίου. Στα τελευταία του ποιήματα,
ο λόγος του επικεντρώνεται στις υπαρξιακές αγωνίες του ανθρώπου: τον έρωτα και
τον θάνατο.
ΤΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΑΠΟ ΤΗ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ.
ΟΔΥΣΣΕΑΣ
ΕΛΥΤΗΣ "Μονόγραμμα"
O Μίκης Θεοδωράκης και η Ιουλίτα Ηλιοπούλου, ερμηνεύουν
" ΤΟ ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ" με μουσική υπόκρουση το Adagio του Μίκη Θεοδωράκη.
..Θά πενθώ πάντα μ’ ακούς;
γιά σένα, μόνος, στόν Παράδεισο..
Μονόγραμμα είναι ένα γράμμα ή ο συνδυασμός δύο ή
περισσότερων γραμμάτων, συνήθως τα αρχικά ονόματος, για τη δημιουργία μιας
σφραγίδας. Μπορούμε οπότε να σκεφτούμε το μονόγραμμα ως τα αρχικά του ονόματος
της αγαπημένης του ποιητή ή το συνδυασμό των αρχικών γραμμάτων από τα ονόματά
τους, σε μια σφραγίδα που φτιάχνει ο έρωτας, φέρνοντας του δύο αγαπημένους για
πάντα μαζί.
Τα χρόνια της διαμονής του στο Παρίσι 1969 - 1971 ο Οδυσσέας
Ελύτης συνθέτει «Το Μονόγραμμα» που έμελλε να περάσει στη συνείδηση των
αναγνωστών ως ένα από τα ερωτικότερα ποιήματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας.
Το βιβλίο θα τυπωθεί αρχικά (1971) στις Βρυξέλλες και τον
αμέσως επόμενο χρόνο στην Ελλάδα (1972).
Στα 60 του χρόνια ο ποιητής θα δημιουργήσει έναν ερωτικό
ύμνο γεμάτο νεανικότητα και πάθος, που κατορθώνει ν’ αποδώσει ακόμη και τις πιο
λεπτές εκφάνσεις του ερωτικού συναισθήματος. Κινούμενος σε δύο βασικές
θεματικές: α) στην ιδέα πως στο πρόσωπο της αγαπημένης του βρίσκει το απολύτως
αναγκαίο συμπλήρωμα του εαυτού του, το άλλο του μισό, και β) στην αίσθηση πως ο
κόσμος δεν είναι ακόμη έτοιμος να δεχτεί έναν έρωτα τέτοιας έντασης και
αγνότητας, ο ποιητής μιλά στην εσώτατη προσδοκία κάθε ανθρώπου που επιθυμεί να
βρει το ιδανικό του ταίρι για να ζήσει έναν έρωτα ανέλπιστα μοναδικό, έναν
έρωτα πρωτόφαντο.
Πρόχειρα σταχυολογήματα για την ποίηση
Ἡ ποίηση εἶναι ἡ αἰτία ποὺ
φθείρει τὸ κάθε τί ἀπὸ τὸ μὴ εἶναι στὸ εἶναι.
Πλάτων
Ἡ ποίηση ἕνα πρᾶγμα ἀνάλαφρο,
ἱερὸ καὶ
φτερωτό.
Πλάτων
«Διὸ εὐφυοῦς ἡ
ποιητικὴ ἐστιν ἢ μανικοῦ.
Τούτων γὰρ οἱ μὲν εὔπλαστοι
οἱ δὲ ἐκστατικοὶ εἰσίν».
(Ἡ τέχνη τῆς
ποίησης εἶναι ἔργο τοῦ
προικισμένου μᾶλλον παρὰ τοῦ μανικοῦ
καλλιτέχνη, γιατί ὁ πρῶτος εἶναι ὁ ἐπιδέξιος
μιμητής, ἐνῷ ὁ
δεύτερος κατέχεται ἀπὸ ἐνθουσιασμὸ καὶ τοῦ λείπει
ἡ ψυχικὴ ἠρεμία).
Ἀριστοτέλης
Ἡ ποίηση εἶναι ἕνας
φασιανὸς ποὺ
χάνεται στοὺς θάμνους.
Στῆβενς
Ἡ ποίηση ἀρχίζει
μὲ τὴν ἐπίγνωση
ἐκ
μέρους μας ὄχι τῆς
Πτώσης, ἀλλὰ τοῦ ὅτι
πέφτουμε.
Μπλούμ
Ἡ ποίηση δὲν εἶναι ἕνα ἐλευθέρωμα
τῆς
συγκίνησης, ἀλλὰ ἀπόδραση
ἀπὸ τὴ
συγκίνηση. Δὲν εἶναι ἔκφραση
τῆς
προσωπικότητας, ἀλλὰ ἀπόδραση
ἀπὸ τὴν
προσωπικότητα.
Τ. Σ. Ἔλιοτ
Οἱ ἀνώριμοι
ποιητὲς μιμοῦνται. Οἱ ὥριμοι
ποιητὲς
κλέβουν.
Τ. Σ. Ἔλιοτ
«Ὁ ποιητὴς κάνει
τὸν ἑαυτό
του ὁραματιστὴ μέσα ἀπὸ μία
μακριά, ἀπεριόριστη
καὶ
συστηματικὴ ἀποδιοργάνωση
ὅλων τῶν αἰσθήσεων.
Ὅλες οἱ μορφὲς ἔρωτα,
πόνου, τρέλας. Διερευνᾷ τὸν ἑαυτό
του, ἐξαντλεῖ μέσα
του ὅλα τὰ
δηλητήρια καὶ διατηρεῖ τὴν
πεμπτουσία τους. Δοκιμασία ἀκατανόμαστη, ὅπου θὰ
χρειαστεῖ τὴ
μεγαλύτερη πίστη, τὴν ὑπεράνθρωπη
δύναμη, ὅπου θὰ γίνει
αὐτὸς μέσα ἀπ᾿ ὅλους, ὁ μέγας
σακάτης, ὁ μέγας ἀφορισμένος
καὶ ὁ ὑπέρτατος
ἐπιστήμων.
Γιατί φτάνει τὸ ΑΓΝΩΣΤΟ! Ἔτσι
λοιπόν, τί κι ἂν καταστραφεῖ στὴν ἐκστατικὴ πτήση
του μέσα ἀπὸ
πράγματα πρωτάκουστα, ἀκατανόμαστα;»
Ἀρτοὺρ Ῥεμπώ
Ἡ ποίηση δὲν ἀνήκει σ᾿ αὐτοὺς ποὺ τὴ
γράφουν ἀλλὰ σ᾿ αὐτοὺς ποὺ τὴν ἔχουν ἀνάγκη.
Πάμπλο Νερούντα
Ἂν κάποιος μάθει καλὰ ἑλληνικά,
μπορεῖ νὰ βρεῖ σχεδὸν «ὁλόκληρη
τὴν
ποίηση» στὸν Ὅμηρο.
Ἔζρα Πάουντ
Ἡ χειρότερη μοῖρα γιὰ ἕναν
ποιητὴ εἶναι νὰ τὸν
θαυμάζουν χωρὶς νὰ τὸν
καταλαβαίνουν.
Ζὰν Κοκτώ
Ἡ ποίηση εἶναι τὸ
καταφύγιο ποὺ φθονοῦμε.
Κώστας Καρυωτάκης
Ἡ ποίηση ἔχει τὶς ρίζες
της στὴν ἀνθρώπινη
ἀνάσα.
Γιῶργος Σεφέρης
Εἶναι παράξενο πὼς γράφει
κανεὶς
ποιήματα.
Γιῶργος Σεφέρης
Ἡ ποίησις εἶναι ἀνάπτυξις
στίλβοντος ποδηλάτου.
Ἀνδρέας Ἐμπειρίκος
Ἡ ποίηση δὲν εἶναι ὁ τρόπος
νὰ
μιλήσουμε, ἀλλὰ ὁ
καλύτερος τοῖχος νὰ
κρύψουμε τὸ πρόσωπό μας.
Μανόλης Ἀναγνωστάκης
Ἡ ὀμορφιὰ
καραδοκεῖ. Ἂν εἴμαστε εὐαίσθητοι,
θὰ τὴν αἰσθανθοῦμε μέσα
στὴν
ποίηση ὅλων τῶν γλωσσῶν.
Μπόρχες
Θα κλείσουμε το μικρό μας αφιέρωμα στη σημερινή μέρα με το ποιήμα του Κωσταντίνου Καβάφη "Η
πόλις" που διαβάζει η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και τραγουδούν οι , Άλκηστις Πρωτοψάλτη και Χρήστος Λετονός . Η
μουσική είναι του Δήμου Μούτση.
Είπες• «Θα πάγω σ' άλλη γή, θα πάγω σ' άλλη θάλασσα,
Μια πόλις άλλη θα βρεθεί καλλίτερη από αυτή.
Κάθε προσπάθεια μου μια καταδίκη είναι γραφτή•
κ' είν' η καρδιά μου -- σαν νεκρός -- θαμένη.
Ο νους μου ως πότε μες στον μαρασμό αυτόν θα μένει.
Οπου το μάτι μου γυρίσω, όπου κι αν δω
ερείπια μαύρα της ζωής μου βλέπω εδώ,
που τόσα χρόνια πέρασα και ρήμαξα και χάλασα».
Καινούριους τόπους δεν θα βρεις, δεν θάβρεις άλλες θάλασσες.
Η πόλις θα σε ακολουθεί. Στους δρόμους θα γυρνάς
τους ίδιους. Και στες γειτονιές τες ίδιες θα γερνάς•
και μες στα ίδια σπίτια αυτά θ' ασπρίζεις.
Πάντα στην πόλι αυτή θα φθάνεις. Για τα αλλού -- μη ελπίζεις --
δεν έχει πλοίο για σε, δεν έχει οδό.
Ετσι που τη ζωή σου ρήμαξες εδώ
στην κώχη τούτη την μικρή, σ' όλην την γή την χάλασες.
"Γ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.