Του "Γ" {Επιλογή
και σύνδεση κειμένων,φωτογραφιών και
βίντεο}
*Ζ* είναι ο τίτλος
ταινίας του Κώστα Γαβρά . Ο Κώστας Γαβράς γεννήθηκε στα Λουτρά Αρκαδίας στις
12/2/1933 και σπούδασε Συγκριτική Φιλολογία στη Σορβόνη καθώς και κινηματογράφο
στην IDHEC. .....
Εργάστηκε ως βοηθός σε διάφορες παραγωγές και συνεργάστηκε με τον Κλερ και τον Κλεμάν, πριν σκηνοθετήσει την πρώτη του ταινία "Διαμέρισμα Δολοφόνων" το 1965. Καθιερώθηκε με μία σειρά πολιτικών θρίλερ που αποκάλυψαν το βίαιο πρόσωπο δικτατορικών καθεστώτων, μέσα από προσωπικές τραγωδίες ασυμβίβαστων ανθρώπων.
Εργάστηκε ως βοηθός σε διάφορες παραγωγές και συνεργάστηκε με τον Κλερ και τον Κλεμάν, πριν σκηνοθετήσει την πρώτη του ταινία "Διαμέρισμα Δολοφόνων" το 1965. Καθιερώθηκε με μία σειρά πολιτικών θρίλερ που αποκάλυψαν το βίαιο πρόσωπο δικτατορικών καθεστώτων, μέσα από προσωπικές τραγωδίες ασυμβίβαστων ανθρώπων.
Η ταινία *Ζ* που βγήκε
στούς Γαλικούς
Κινηματογράφους στις 26 /2/1969 , με θέμα τη δολοφονία του αριστερού
βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη και την αναζήτηση των ενόχων από τον ανακριτή
Χρήστο Σαρτζετάκη, μετέπειτα πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας βασίστηκε στο
ομώνυμο μυθιστόρημα που έγραψε το 1966 ο Βασίλης Βασιλικός.
Πρόθεση των δημιουργών ήταν το "Ζ" του τίτλου να
προφέρεται "Ζει" και όχι "ζήτα", καθώς ήθελαν να εκφράζει
ηχητικά το ρήμα που ακουγόταν στις διαδηλώσεις που έγιναν όταν σκοτώθηκε ο
βουλευτής - "Λαμπράκη ζεις, εσύ μας οδηγείς" και "Ζει, Ζει,
Ζει".Πολιτικό θρίλερ του Κώστα Γαβρά, παραγωγής 1969 και διάρκειας 127
λεπτών. Είναι βασισμένο στη ομώνυμη νουβέλα του Βασίλη Βασιλικού, που αναφέρεται
στη δολοφονία του βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη από παρακρατικούς στην
ταραγμένη δεκαετία του '60 για την Ελλάδα. Θεωρείται ένα από τα κορυφαία
δείγματα του πολιτικού κινηματογράφου.
Το βιβλίο του Βασιλικού κυκλοφόρησε το 1966 με τίτλο «Ζ: Φανταστικό ντοκιμαντέρ ενός εγκλήματος» (εκδόσεις Λιβάνη). Το «Ζ» του τίτλου παραπέμπει στο σύνθημα «Ζει», που φώναζαν οι χιλιάδες κόσμου που συνόδευσαν τον Λαμπράκη στην τελευταία του κατοικία τον Μάιο του 1963.
Ο σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς, που είχε εγκατασταθεί μόνιμα στη
Γαλλία, βρέθηκε να διαβάζει το βιβλίο του Βασιλικού στο ταξίδι της επιστροφής
του στο Παρίσι από την Αθήνα, λίγες μέρες προτού ξεσπάσει το πραξικόπημα της
21ης Απριλίου. Αποφάσισε να το μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη, όταν οι
δικτάτορες είχαν πλέον αλυσοδέσει τη χώρα, ως ελάχιστη συνεισφορά στη
διεθνοποίηση της ελληνικής υπόθεσης.
Απευθύνθηκε στον ισπανό συγγραφέα Χόρχε Σεμπρούν και μαζί ετοίμασαν το σενάριο, χωρίς να έχουν χρήματα. Παραγωγός δεν βρισκόταν στον ορίζοντα, το ποσό που διέθετε το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου ήταν μικρό και η ταινία κινδύνευε να μην υλοποιηθεί.
Ως από μηχανής θεός, ο ηθοποιός Zακ Περέν τού πρότεινε να
γυριστεί η ταινία στην Αλγερία. Εκεί είχε πάρα πολλούς φίλους που μπορούσαν να
συμμετάσχουν στην παραγωγή. Τα γυρίσματα άρχισαν και ολοκληρώθηκαν στο Αλγέρι,
με τη συμμετοχή γνωστών και σπουδαίων ηθοποιών, όπως ο Υβ Μοντάν, η Ειρήνη Παπά,
ο Ζαν Λουί Τρεντινιάν, ο Φρανσουά Περιέ και ο Ρενάτο Σαλβατόρι.
Κοτζαμάνης και
Εμμανουηλίδης
Περιπετειώδης ήταν και η μουσική επένδυση της ταινίας. Ο
Γαβράς τηλεφώνησε στον Μίκη Θεοδωράκη, που βρισκόταν εξόριστος στη Ζάτουνα
Αρκαδίας, για να του ζητήσει να γράψει τη μουσική. Ο συνθέτης δέχθηκε, αλλά
ζήτησε πρώτα να διαβάσει το σενάριο της ταινίας. Η Χούντα, όμως, δεν του
επέτρεπε καμία επαφή με τον έξω κόσμο και οι διάφοροι τρόποι που μηχανεύτηκαν
οι άνθρωποι της παραγωγής για να τον συναντήσουν δεν έφερε αποτέλεσμα. Προ του
αδιεξόδου, ο Θεοδωράκης τους είπε να επιλέξουν αυτοί από τους δίσκους του ποια
τραγούδια του ταιριάζουν στο ύφος της ταινίας. Ο μαέστρος Μπερνάρ Ζεράρ και ο
Κώστας Γαβράς ανέλαβαν το δύσκολο έργο.
Ο τόπος της δράσης της ταινίας δεν αναφέρεται ρητά, αλλά
σαφώς υπονοείται η Ελλάδα και από την εξέλιξη της ιστορίας η υπόθεση Λαμπράκη.
Είναι παρόντες ο Λαμπράκης (Υβ Μοντάν) και ο ανακριτής Σαρτζετάκης (Ζαν Λουί
Τρεντινιάν).
Η υπόθεση της ταινίας αναφέρεται σε έναν επιστήμονα, που
έχει προγραμματίσει να κάνει μια ομιλία κατά της χρήσης της ατομικής βόμβας.
Καθώς φτάνει έξω από την αίθουσα στην οποία πρόκειται να μιλήσει, δέχεται την
επίθεση μιας ομάδας ακροδεξιών εξτρεμιστών που συνδέονται πολιτικά με την
κυβέρνηση, ενώ η αστυνομία που είναι παρούσα δεν παρεμβαίνει. Συνέρχεται από το
ισχυρό χτύπημα και κάνει την ομιλία, αργότερα όμως πεθαίνει από τα τραύματά
του.
Ένας δημοσιογράφος βρίσκει ένα μάρτυρα κι ένα δικαστή που
είναι πρόθυμος να τον ακούσει, παρά τις διαμαρτυρίες της κυβέρνησης. Στη δίκη
που ακολουθεί αποκαλύπτεται μια κυβερνητική συνωμοσία, αλλά τα πάντα
ανατρέπονται, όταν στην εξουσία ανεβαίνει νέα κυβέρνηση, έπειτα από στρατιωτικό
πραξικόπημα, το οποίο οδηγεί στην αδιαλλαξία και την απαγόρευση των μακριών
μαλλιών, των Beatles και των εκδηλώσεων υπέρ της ειρήνης.
Η ταινία γνώρισε τη
διεθνή καταξίωση ,αμέσως μετά την
προβολή της το
1969 ,στο φεστιβάλ των Καννών τον Μάιο της ίδιας χρονιάς. Δημιούργησε
αίσθηση και τιμήθηκε με τα βραβεία πρώτου ανδρικού ρόλου (Ζαν Λουί Τρεντινιάν)
και των κριτικών (FIPRESCI) για τον Κώστα Γαβρά.
Η φήμη της πέρασε και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού και
τον επόμενο χρόνο ήρθε η σειρά των Όσκαρ. Η ταινία εκπροσώπησε την Αλγερία
(χώρα των παραγωγών της ταινίας) και απέσπασε το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας και
το Όσκαρ για το μοντάζ της (Φρανσουάζ Μπολό), που αποτέλεσε ένα από τα μεγάλα
της ατού. Στην Ελλάδα προβλήθηκε μετά την πτώση της
δικτατορίας.
Το «Ζ» άρεσε και γνώρισε μεγάλη επιτυχία, επειδή δεν
ταυτίστηκε με μία χώρα και είχε παγκόσμιο χαρακτήρα. Πολλοί θεατές είχαν να
θυμηθούν μια ανάλογη ιστορία κρατικής αυθαιρεσίας στη δική τους πατρίδα,
ιδιαίτερα όσοι προέρχονταν από χώρες με αυταρχικά καθεστώτα και δεν ήταν λίγοι
εκείνη την εποχή. Βασική αρετή του έργου είναι το μπόλιασμα της πολιτικής
στόχευσης με τις χολιγουντιανές τεχνικές των ταινιών δράσης. Το αποτέλεσμα
είναι ένα πολιτικό θρίλερ "που συσσωρεύει τόση ένταση, ώστε στο τέλος να
αισθάνεστε δεμένοι σε κόμπο", όπως έγραψε μία γαλλίδα κριτικός.
Βίντεο του Κ.Γαβρά πάνω
στο ποιήμα του
Λόρδου Βύρωνα
"Η κατάρα της
Αθηνάς"
Μεγαλόπρεπα κι αγάλια
τώρα ο ήλιος κατεβαίνει
πάνω στου Μοριά τους
λόφους με θωριά χαριτωμένη·
όχι όπως εις τις
χώρες του βορρά, σκοτεινιασμένος,
αλλ' αστραφτερός σαν
φλόγα, ζωντανός, φωτολουσμένος.
Στα βαθιά νερά μια
ρίχνει απαλή, χρυσή αχτίνα
και το πράσινο
χρυσώνει, το ρυτιδωμένο κύμα.............
Ο Κώστας Γαβράς έχει κάνει
και άλλες 24 ταινίες μεταξύ των οποίων
οι βραβευμένες (Φεστιβάλ Κανών, Φεστιβάλ Βερολίνου, Βραβεία BAFTA και
CESAR κ.α) *
Ο Αγνοούμενος, Κατάσταση
Πολιορκίας, Ομολογία, Ο Συνταγματάρχης.
«Αντισταθείτε, αντισταθείτε σ' αυτόν που σας λέει να κάνετε μικρά όνειρα, αντισταθείτε στα όνειρα των γονιών σας για μια θεσούλα, αντισταθείτε στη μιζέρια της καθημερινότητας, αντισταθείτε σ΄ ό,τι πλήττει την αισθητική σας, μην υποκλινόσαστε σ' ό,τι δεν σας αρέσει, αντισταθείτε -όχι απαραίτητα στην πολιτική, αλλά στην καθημερινότητα- αυτή είναι περισσότερο πολιτική-, αντισταθείτε στους καθηγητές σας, αντισταθείτε και δράστε...»
~ Κώστας Γαβράς, στην
τελετή αναγόρευσης του σε επίτιμο διδάκτορα του τμήματος Κινηματογράφου της
σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ.
"Γ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.