Μία σημαντική ανταπόκρισις εκ Δραχμανίου, τής Αθηναϊκής εφημερίδας ΣΚΡΙΠ τής 15ης Σεπτ.1909, μάς θέτει, ενώπιον τών τεκτονικών γεγονότων, πού η έντασις των, έφτανε στήν μικρή περίκλειστη κωμόπολη τής Δυτικής Λοκριδας, τήν Ελάτεια,....
όπως αποτυπώνεται, στο καλογραμμένο, άψογο κείμενο, φώτο 1.
Η μικρή κοινωνία, ώς κυτταρικό δείγμα, μίας βραδέως, μετασχηματιζόμενης κοινωνικής διαστρωμάτωσης, με τήν δημιουργία, νέων ομάδων Αστών, επαγγελματιών και μορφωμένων διοικητικών, ή επιστημονικών ομάδων, όπως μάς καταγράφει ο κατάλογος υπογραφών, πού αποτελεί και μοναδική και πολύτιμη πηγή πληροφοριών, Νομικών, Υγειονομικών, Εμπόρων, Βιομηχάνων, Κτηματιών, Ιεροψαλτών, Ξενοδόχων, ακόμη και... Θερμαστών, Κουρέων, Μεσιτών, όπου καταχωρούνται επαγγέλματα, πού αποδεικνύουν ένα συμπαγή πυρήνα Μικροκοινωνίας, ενώ είναι και κλείδες μελέτης, χρήσιμες στήν ανίχνευση, τής διάδοσης τών ιδεών και ιδεολογιών. Τα δραματικά γεγονότα, με τήν χρεοκοπία, τον ατυχή πόλεμο, η υπαγωγή στον Διεθνή Οικ. Έλεγχο, με το Μονοπώλιο, ο κατακερματισμός τού Γεωργικού κλήρου, συν τώ χρόνω, αλλά και άλλα, όπως οι λανθασμένες Βασιλικές επιλογές, με τήν διαπλοκή και τήν διάβρωση τών θεσμών, δημιούργησαν κύμα μεταναστευτικής φυγής, πρός τον υπερπόντιο παράδεισο τής Αμερικής, με αποτέλεσμα, προστιθεμένων τών φόρων, η αγροτική κυρίως κοινότητα, να συρρικνώνεται και να αναζητά, λύσεις. Άς δούμε και κυρίως άς μελετήσουμε το κείμενο αυτό, σαν πλαίσιο τής εποχής του.
άντες οι κάτοικοι Ελατείας, ηγανακτισμένοι εκ τών δηλώσεων, τού κ. Θεοτόκη, φωτό 2, επικροτούμεν δια χιλιοστήν ήδη φοράν, το εθνοσωτήριον κίνημα, τών αξιωματικών συνιστώντες αυτοίς, όπως στερρώς εμμείνωσιν, είς τας ληφθείσας αποφάσεις και μή πτοηθώσι, προ τών αυτόχρημα, προδοτικών δηλώσεων, ενός πολιτικού, όστις και το ελάχιστον ίχνος φιλοπατρίας, άν είχε, όφειλε να πέση, προ τών ποδών, τού Ελληνικού λαού και να ζητήσει, έλεος, διότι αυτός υπήρξεν, ο κακός δαίμων, τού Ελληνικού έθνους.
Προσπαθεί ο κ. Θεοτόκης, να χαρακτηρίσει, το εθνικώτατον στρατιωτικόν κίνημα – άς εξακολουθώμεν να το ονομάζωμεν ούτως, καίτοι επιτυχεστέρα θα ήτο η φράσις, « στρατολαϊκόν κίνημα » - ώς αντιδυναστικόν και πρόξενον στρατοκρατίας. Άς γνωρίζει όμως ο κ. Θεοτόκης, ότι δεν πρόκειται περί στρατοκρατίας, ώς κακοβούλως επιμένει, ν’ αποκαλεί το κίνημα, αλλά τουναντίον, περί γενικής, ειρηνικής εξεγέρσεως και πανδήμου, εκδηλώσεως, τού εθνικού φρονήματος, απευθυνομένης κατά τής εξαχρειώσεως και πολιτικής διαφθοράς, τήν οποίαν επεδείξατο, επί μακράν σειρά ετών , κυβερνών το δύσμοιρον κράτος, μοιραίως και τυχαίως .
Αλλά και περί τοιαύτης, εάν επρόκειτο, μήπως δεν είναι αύτη, χιλιάκις προτιμοτέρα, τής μέχρι τούδε υπ’ αυτόν αισχράς και προδοτικής φαυλοκρατίας ; Εάν όντως ο κ. Θεοτόκης σκέπτηται, να αρνηθή τήν υποστήριξήν του, είς τήν σημερινήν κυβέρνησιν , τήν υιοθετήσασαν το εθνοσωτήριον πρόγραμμα, τών αξιωματικών , αντιδρών ούτως, είς τήν αναγέννησιν τού Ελληνικού έθνους, δημιουργεί κατάστασιν, τής οποίας δε θα προφθάση, να υπολογίση τας συνεπείας. Αλλά τι το όφελος; Μήπως η κεφαλή ενός Θεοτόκη, είναι ικανή να αντισταθμίση, τόσα κακά, τα οποία αυτή, αύτη επέφερεν, είς το δυστυχές κράτος ; Άς ελπίσωμεν τουλάχιστον, ότι εκλιποντως, θα τελειώσωσι και τα βάσανα, τού Ελληνικού έθνους!
Ο Λαός τής Ελατείας Λουκάς Δ. Οικονομόπουλος, Διδάκτωρ τής Νομικής. Γ. Κ. Δημητρακόπουλος, έμπορος. Χριστόδουλος Χέβας, ιατρός. Δημήτριος Πρωτοπαπάς, έμπορος. Δημήτριος Καραγιάννης, έμπορος. Λουκάς Κοτοπούλης, φαρμακοποιός. Ιωάννης Οικονομόπουλος, βιομήχανος. Νικόλαος Δημητρακόπουλος, τελειόφοιτος Νομικής. Π. Λαπατσάνης, δικηγόρος. Λουκάς Ανδρέου, διευθυντής καφενείου « Η Αναγέννησις τού Ελληνικού Εθνους » Ηλίας Δημητρακόπουλος, έμπορος, Βρασίδας Γιαννακόπουλος έμπορος, Λουκάς Καλλιμάνης δικολάβος, Παναγιώτης Παπαβασιλείου κτηματίας, Ιωάννης Ν. Σταμόπουλος, έμπορος, Κωνσταντίνος Ν. Σταμόπουλος, διευθυντής καφενείου « Ο Εθνικός Στρατός ». Δ. Αϊβαλιώτης, κτηματίας. Λουκάς Γιαννακόπουλος μεσίτης, Γεώργιος Παφιλάς ζωέμπορος, Ζαχαρίας Χέβας κτηματίας, Λουκάς Κατσούλας κτηματίας, Κωνσταντίνος Κατσούλας κτηματίας, Δημήτριος Τσολάκος ιεροψάλτης, Γεώργιος Καψουρόπουλος ιεροψάλτης, Ιωάννης Κωστάκος διευθυντής ξενοδοχείου, Νικόλαος Καψουρόπουλος υποδηματοποιός, Κωνσταντίνος Κωστάκος κτηματίας Ν. Κοτοπούλης, κτηματίας, Κωνσταντίνος Παπαλουκάς κτηματίας, Λεωνίδας Παπανικολάου κτηματίας, Δημήτριος Καλαμβόκης θερμαστής, Νικόλαος Καλιάνης κτηματίας, Ιωάννης Παπαβασιλείου κτηματίας, Αναστάσιος Λ. Καλαμβόκης. Τριαντάφυλλος Αργυρίου διευθυντής υποδηματοποίου, Ανδρέας Παπαπαναγιώτου φανοποιός, Δημήτριος Παπανικολάου κουρεύς. Αθανάσιος Αθανασόπουλος διδάκτωρ Νομικής, Λουκάς Μπερώτας κ.λ.π.
Έπονται αι υπογραφαί απάντων τών κατοίκων Ελατείας.....
Προσπαθεί ο κ. Θεοτόκης, να χαρακτηρίσει, το εθνικώτατον στρατιωτικόν κίνημα – άς εξακολουθώμεν να το ονομάζωμεν ούτως, καίτοι επιτυχεστέρα θα ήτο η φράσις, « στρατολαϊκόν κίνημα » - ώς αντιδυναστικόν και πρόξενον στρατοκρατίας. Άς γνωρίζει όμως ο κ. Θεοτόκης, ότι δεν πρόκειται περί στρατοκρατίας, ώς κακοβούλως επιμένει, ν’ αποκαλεί το κίνημα, αλλά τουναντίον, περί γενικής, ειρηνικής εξεγέρσεως και πανδήμου, εκδηλώσεως, τού εθνικού φρονήματος, απευθυνομένης κατά τής εξαχρειώσεως και πολιτικής διαφθοράς, τήν οποίαν επεδείξατο, επί μακράν σειρά ετών , κυβερνών το δύσμοιρον κράτος, μοιραίως και τυχαίως .
Αλλά και περί τοιαύτης, εάν επρόκειτο, μήπως δεν είναι αύτη, χιλιάκις προτιμοτέρα, τής μέχρι τούδε υπ’ αυτόν αισχράς και προδοτικής φαυλοκρατίας ; Εάν όντως ο κ. Θεοτόκης σκέπτηται, να αρνηθή τήν υποστήριξήν του, είς τήν σημερινήν κυβέρνησιν , τήν υιοθετήσασαν το εθνοσωτήριον πρόγραμμα, τών αξιωματικών , αντιδρών ούτως, είς τήν αναγέννησιν τού Ελληνικού έθνους, δημιουργεί κατάστασιν, τής οποίας δε θα προφθάση, να υπολογίση τας συνεπείας. Αλλά τι το όφελος; Μήπως η κεφαλή ενός Θεοτόκη, είναι ικανή να αντισταθμίση, τόσα κακά, τα οποία αυτή, αύτη επέφερεν, είς το δυστυχές κράτος ; Άς ελπίσωμεν τουλάχιστον, ότι εκλιποντως, θα τελειώσωσι και τα βάσανα, τού Ελληνικού έθνους!
Ο Λαός τής Ελατείας Λουκάς Δ. Οικονομόπουλος, Διδάκτωρ τής Νομικής. Γ. Κ. Δημητρακόπουλος, έμπορος. Χριστόδουλος Χέβας, ιατρός. Δημήτριος Πρωτοπαπάς, έμπορος. Δημήτριος Καραγιάννης, έμπορος. Λουκάς Κοτοπούλης, φαρμακοποιός. Ιωάννης Οικονομόπουλος, βιομήχανος. Νικόλαος Δημητρακόπουλος, τελειόφοιτος Νομικής. Π. Λαπατσάνης, δικηγόρος. Λουκάς Ανδρέου, διευθυντής καφενείου « Η Αναγέννησις τού Ελληνικού Εθνους » Ηλίας Δημητρακόπουλος, έμπορος, Βρασίδας Γιαννακόπουλος έμπορος, Λουκάς Καλλιμάνης δικολάβος, Παναγιώτης Παπαβασιλείου κτηματίας, Ιωάννης Ν. Σταμόπουλος, έμπορος, Κωνσταντίνος Ν. Σταμόπουλος, διευθυντής καφενείου « Ο Εθνικός Στρατός ». Δ. Αϊβαλιώτης, κτηματίας. Λουκάς Γιαννακόπουλος μεσίτης, Γεώργιος Παφιλάς ζωέμπορος, Ζαχαρίας Χέβας κτηματίας, Λουκάς Κατσούλας κτηματίας, Κωνσταντίνος Κατσούλας κτηματίας, Δημήτριος Τσολάκος ιεροψάλτης, Γεώργιος Καψουρόπουλος ιεροψάλτης, Ιωάννης Κωστάκος διευθυντής ξενοδοχείου, Νικόλαος Καψουρόπουλος υποδηματοποιός, Κωνσταντίνος Κωστάκος κτηματίας Ν. Κοτοπούλης, κτηματίας, Κωνσταντίνος Παπαλουκάς κτηματίας, Λεωνίδας Παπανικολάου κτηματίας, Δημήτριος Καλαμβόκης θερμαστής, Νικόλαος Καλιάνης κτηματίας, Ιωάννης Παπαβασιλείου κτηματίας, Αναστάσιος Λ. Καλαμβόκης. Τριαντάφυλλος Αργυρίου διευθυντής υποδηματοποίου, Ανδρέας Παπαπαναγιώτου φανοποιός, Δημήτριος Παπανικολάου κουρεύς. Αθανάσιος Αθανασόπουλος διδάκτωρ Νομικής, Λουκάς Μπερώτας κ.λ.π.
Έπονται αι υπογραφαί απάντων τών κατοίκων Ελατείας.....
Υ. Γ. Φαίνεται ότι ο χώρος τής εφημερίδος δεν ήταν επαρκής και τελειώνει με το..... έπονται αι υπογραφαί απάντων τών κατοίκων Ελατείας.....κρίμα! Γιατί ο κατάλογος θα ήταν σαφώς μακρύς και περισσότερο χρήσιμος.
ΣΗΜ. Παπαδράκος.
Ο Χρυσόστομος Χρυσομαλλίδης γεννήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1870 (πιθανότερη χρονολογία είναι το 1872) στήν Ηράκλεια τής Ανατολικής Θράκης. Το 1888 εισήλθε στη Θεολογική Σχολή τής Χάλκης,
Ο φλογερός του πατριωτισμός, τον οδήγησε να λάβει μέρος στον ελληνοτουρκικό πόλεμο, τού Απριλίου τού 1897. Λίγα χρόνια αργότερα, θέλοντας ( όπως και οι υπόλοιπο Έλληνες ) να ξεπλύνει την ντροπή τού '97 και να ανακουφίσει, τούς Ελληνικούς πληθυσμούς τής Μακεδονίας, από τις πιέσεις, τών ενόπλων βουλγαρικών ομάδων, έλαβε μέρος στο Μακεδονικό αγώνα, μολονότι ήταν ήδη ιερωμένος. Έδρασε στις περιοχές Καστοριάς-Φλώρινας όπου η παρουσία μεγάλου αριθμού σλαβόφωνου πληθυσμού, με ρευστή ( καθ' ότι υπό διαμόρφωση ) εθνική συνείδηση, προσέδιδε ιδαίτερη, σκληρότητα, στήν ελληνοβουλγαρική σύγκρουση. Κατά τη διάρκεια,τού Μακεδονικού αγώνα, προσέλαβε το προσωνύμιο " Παπά-Δράκος ". Ήταν συνεργάτης, τού τότε μητροπολίτη, Καστοριάς, Γερμανού Καραβαγγέλη και συμμετείχε, στο ένοπλο σώμα τού Κρητικού Γιώργου Τσόντου (καπετάν Βάρδα)
Κατά την περίοδο τών Βαλκανικών πολέμων ( 1912-1913 ) διετέλεσε στρατιωτικός ιερέας.
Αρκετοί, εξ όσων έδρασαν, την περίοδο τού Μακεδονικού αγώνα, τον αναφέρουν, στα Απομνημονεύματά τους ( ενδεικτικά Μαζαράκη-Αινιάν, Γιώργου Δικώνυμου-Μακρή),
Ο Χρυσόστομος Χρυσομαλλίδης γεννήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1870 (πιθανότερη χρονολογία είναι το 1872) στήν Ηράκλεια τής Ανατολικής Θράκης. Το 1888 εισήλθε στη Θεολογική Σχολή τής Χάλκης,
Ο φλογερός του πατριωτισμός, τον οδήγησε να λάβει μέρος στον ελληνοτουρκικό πόλεμο, τού Απριλίου τού 1897. Λίγα χρόνια αργότερα, θέλοντας ( όπως και οι υπόλοιπο Έλληνες ) να ξεπλύνει την ντροπή τού '97 και να ανακουφίσει, τούς Ελληνικούς πληθυσμούς τής Μακεδονίας, από τις πιέσεις, τών ενόπλων βουλγαρικών ομάδων, έλαβε μέρος στο Μακεδονικό αγώνα, μολονότι ήταν ήδη ιερωμένος. Έδρασε στις περιοχές Καστοριάς-Φλώρινας όπου η παρουσία μεγάλου αριθμού σλαβόφωνου πληθυσμού, με ρευστή ( καθ' ότι υπό διαμόρφωση ) εθνική συνείδηση, προσέδιδε ιδαίτερη, σκληρότητα, στήν ελληνοβουλγαρική σύγκρουση. Κατά τη διάρκεια,τού Μακεδονικού αγώνα, προσέλαβε το προσωνύμιο " Παπά-Δράκος ". Ήταν συνεργάτης, τού τότε μητροπολίτη, Καστοριάς, Γερμανού Καραβαγγέλη και συμμετείχε, στο ένοπλο σώμα τού Κρητικού Γιώργου Τσόντου (καπετάν Βάρδα)
Κατά την περίοδο τών Βαλκανικών πολέμων ( 1912-1913 ) διετέλεσε στρατιωτικός ιερέας.
Αρκετοί, εξ όσων έδρασαν, την περίοδο τού Μακεδονικού αγώνα, τον αναφέρουν, στα Απομνημονεύματά τους ( ενδεικτικά Μαζαράκη-Αινιάν, Γιώργου Δικώνυμου-Μακρή),
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.