Του Αλεξάνδρου Ι. Βαλάσκα Επισμηναγού ε.α.τ. Προέδρου του Λαογραφικού – Ιστορικού Συλλόγου Πολυδρόσου
Αφιερωμένο το παρακάτω κείμενο σε όλες τις μητέρες επ’ ευκαιρία της σημερινής εορτής της μητέρας .....
“Κραταιός μονάρχης και ένδοξος έθνους κραταιού και ενδόξου, Ναπολέων ο μέγας, κρίνων ανεπιτήδεια προς τον σκοπόν πάντα τα προ αυτού παιδαγωγικά συστήματα , ηρώτησε κάποτε την κυρία Καμπών, εξαίρετον παιδαγωγόν εν τη υπηρεσία αυτού ευρισκομένην, τι άρα έλειπεν ίνα της Γαλλικής νεολαίας η αγωγή καταστή τοιαύτη οποία προσήκεν ;;
Η δε απεκρίθη : Μητέρες . Ο Αυτοκράτωρ , θαυμάσας την ευστοχίαν της βραχυτάτης αυτής απαντήσεως , ανεφώνησεν προς τους παρεστώτας σοφούς .
«Μητέρες ! Ιδού πλήρες παιδαγωγικόν σύστημα εν μία λέξη ».
Και αληθώς πάσαι αι παιδαγωγικαί θεωρίαι , όσαι άνδρες σοφοί και ακριβείς της ανθρωπίνης φύσεως ετασταί μετά μακράν πείραν και επιμελή παρατήρησιν σχηματίζουσιν, αποθαίνουσι μάταιαι και ατελεσφόρητοι όταν λείπουν αι ζωογονούσαι αυτάς Μητέρες. Διατί τούτο ; διότι εκ της μητρός την άμεσον και ισχυράν ηθικήν επίδρασιν υπόκειται κυρίως ο άνθρωπος κατά την πρώτην της ζωής επταετίαν , καθ’ ην η φύσις αυτού είναι τα μάλιστα ευδιάπλαστος .
Εκ της μητρός προέρχονται αι πρώται ηθικαί εντυπώσεις τας οποίας λαμβάνει εις τον κόσμον τούτον ερχόμενος, και αι οποίαι μένουσι κατά πάντα τον λοιπόν βίον ούτω δισεξίτηλοι εν τη καρδία αυτού , όπως το πρώτον χρώμα , το διδόμενον εις το λευκόν και καθαρόν ύφασμα, εκ του στόματος της μητρός ακούει πρώτον το όνομα του Θεού , παρ’ αυτής πρώτης διδάσκεται την προς τον Θεόν και τον πλησίον αγάπην, την βάσιν ταύτην παντός ηθικού νόμου .
Την ρίζαν πάσης ηθικής πράξεως υπό της μητρός πρώτης οδηγείται εις την διάγνωσιν του αγαθού και του κακού του πρακτέου και του φευκτέου , και υπό της μητρός πρώτης εμφυτεύεται εις την τρυφεράν του καρδίαν η προς το αγαθόν ή προς το κακόν ευδιαθεσία και κλίσις , ήτις συν τη ηλικία κρατυνομένη καθιστά αυτόν πολίτην χρηστόν και αγαπητόν , ή πονηρόν και μισητόν παρά πάσιν.
«Αλλ’ ενώ αληθεύει ότι εις την προσήκουσαν των πολιτών αγωγήν απαιτούνται μητέρες χρησταί και φρόνιμοι , αληθεύει όμως και τ’ ανάπαλιν, ότι εις την μόρφωσιν μητέρων χρηστών , άξιων των ιδίων τέκνων παιδαγωγών, απαιτείται ορθή αυτών αγωγή εν τη απλή ηλικία.
Η ορθή άρα των κορασίων αγωγή , άτινα είναι υπό της φύσεως ωρισσμένα να καταστώσι ποτε μητέρες , υποτείθεται ως πρώτη βάσις της διαπλάσεως χρηστών πολιτών, εκ δε ταύτης εξαρτάται η ηθική κατάστασις και κατά μέγα μέρος η ευημερία ή δυσημερία αυτής της πολιτικής κοινωνίας , ως εξ ατόμων ευπαιδεύτων ή κακοπαιδεύτων συγκροτουμένης και δι’ αυτών ως οργάνων της πολιτικής αρχής κυβερνωμένης .
Τω όντι , εάν βλέπωμεν ότι πολιτεία τις νοσεί ηθικώς , ότι εν αυτή ο φόβος του Θεού εξασθενείται , ότι η θρησκεία ολιγωρείται , ότι η προς τον πλησίον αγάπη ψυχραίνεται, ότι η αρετή και η τιμιότης χλευάζεται, ότι η πονηρία δεν μισείται, ότι η αλήθεια διαστρέφεται, ότι το ψεύδος προβαίνει εις το μέσον καθ’ ημέραν θρασύτερον και ακούεται ανεκτότερον, ότι το προς τους νόμους και τους νομίμους άρχοντας σέβας μαραίνεται, ότι η οφειλομένη προς πάντας πίστις καταφρονείται, ότι των ηθών η αγνότης εκλείπει, ότι οι οικογενειακοί δεσμοί παραλύονται, ότι η πολιτέλεια και σπατάλη και τα τούτων σύντροφα κακά επικρατούσι καθ’ ημέραν και δουλαγωγούσιν άνδρας τε γυναίκας, πλουσίους και πένητας, ας μη αμφιβάλλωμεν ότι βαθυτέρα των κακών τούτων ρίζα και κυριωτέρα αιτία είναι η εν τοιαύτη κοινωνία παραμέλησις ή πλειμμέλεια της παιδαγωγίας . Είναι δε αδύνατον να υγιάνει η ούτως έχουσα πολιτεία , εάν δεν ληφθή σύντονος εν αυτή φροντίς περί της ορθής αγωγής των νέων, και μάλιστα του θήλεος γένους παιδεύσεως, εξ ου αι χρησταί μητέρες, αι πρώται και φυσικαί παιδαγωγοί των ανθρώπων, αι πρώται γεωργοί και φυτοσπόροι των τρυφερών καρδιών» .
ΣΗΜΕΙΩΣΗ :
Το παραπάνω αντιγράφηκε από εμένα από βιβλίο οικογενειακής συλλογής με τίτλο «Οδηγός Επιστολογραφίας» εκδ. 1900 .
Tο κείμενο αποτελεί μέρος συμβουλευτικής επιστολής προς μητέρα
και φέρει ημερομηνία αποστολής :«Αθήνησι τη 20η Ιουνίου 1859».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.