Γιώργος Βιδάκης
Romancero Gitano:Κορυφαία στιγμή για το τραγούδι...
Άκου, τσιγγάνικες ψυχές
κι ολόκρυφες νεροσυρμές
Ποίηση:Federico Garcia Lorca, Ποιητική Απόδοση Οδυσσέας ΕλύτηςΜουσική: Μίκης Θεοδωράκης Ερμηνεία : Μαρία Φαραντούρη Από το δίσκο «ΤΟΥ ΦΕΓΓΑΡΙΟΥ ΤΑ ΠΑΘΗ» Ζωντανή ηχογράφηση από το ΟΜΜΑ 2002 Παίζει η ορχήστρα της Κόρδοβας Κλασική κιθάρα: Κώστας Κοτσιώλης Μουσική επεξεργασία-ενορχήστρωση LEO BROUWER Το βίντεο είναι από την ταινία των αδελφών Paolo and Vittorio Taviani «ΧΑΟΣ» Σκάβουν το χώμα οι πετεινοί σκάβουν ζητώντας την αυτή την ώρα που στα σκοτεινά βγαίνει η Παντέρμη και γυρνά. Μαύρη μαυρίλα ειν' η ψυχή της κι ωχρό μπακίρι το πετσί της τα στήθια της ωσάν τ' αμόνια που τα χτυπούν χωρίς συμπόνια. Παντέρμη, τι ζητάς εδώ μόνη σου δίχως σύντροφο; Κι αν είναι κάτι που ζητώ πε μου, σε γνοιάζει εσένανε; Ζητάω εκείνο που ζητώ ζητάω την ίδια εμένανε. Παντέρμη, πες ποιος ο καημός σου ποιος ο αγιάτρευτος καημός σου; Ποιος ο καημός μου; Μαύρη πίσσα εγίνη η λινή μου η πουκαμίσα και μες στο σπίτι σαν τρελή σούρνω το ξέπλεκο μαλλί. Παντέρμη, λούσε το κορμί σου λουσ' το χελιδονόνερο κι άσε κυρά μου την ψυχή σου ασ' τη να βρει αναπαμό. Άκου, τσιγγάνικες ψυχές κι ολόκρυφες νεροσυρμές πίκρες μαζί και θάματα στα μακρινά χαράματα. Ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα έγραψε το 1928 το Romancero Gitano, τη πλέον διάσημη Ισπανική συλλογή από τσιγγάνικες μπαλάντες, εμπνευσμένος από την Ανδαλουσιανή κουλτού- ρα, τα ήθη και έθιμα της γενέτειρας γης του. Οι Τσιγγάνοι και o κόσμος τoυς ήταν ένα από τα θέματα που γοήτεψαν και απα- σχόλησαν επίμονα τον ποιητή και το έργο του. Τα θέματα της τσιγγάνικns ζωής, η οποία για τον Λόρκα συμβολίζει την γνησιότερη μορφή της Ισπανικής κουλτούρας, περιστρέφονται γύρω από τις αξίες για τη ζωή, την ελεύθερα, την αγάπη, τον θάνατο, τον πόνο, τους αγώνες ενάντια στην καταπίεση και την κοινωνική Βία. Κεντρικοί χαρακτήρες ηρωικά αρχέτυπα ανδρών και γυναικών, o Antonito el Camborio που συλλαμβάνεται και δολοφονείται, ο Τσιγγάνος που πεθαίνει από αγάπη, η Καλόγρια η Τσιγγάνα στο δίλημμά της ανάμεσα στον θεό και την ελευθερία της, η τραγική μοίρα της Παντέρμης. Η κορυφαία μουσικολόγος Gail Holst στην ανάλυση της, θεω- ρεί το Romancero Gitano τον ωραιότερο κύκλο τραγουδιών του συνθέτη, κι αναφέρεται στα χαρακτηριστικά μουσικά μοτίβα που συνδέουν τα τραγούδια καθώς και στη σχέση τους με τη Βυζαντινή μουσική που τόσο κεντρικά στέκει στις πηγές έμπνευσης του Θεοδωράκη: «...Η ΠΑΝΤΕΡΜΗ» είναι το πιο αριστουργηματικό τραγούδι του κύκλου. ...Η κατιούσα βηματική κίνηση της μελωδίας σε αβίαστα ισόχρονα όγδοα τα εκτενή μελίσματα, ...η ποικιλματική κίνηση γύρω από την τονική, ...το ρετσιτατίβο, ...οι πτώσεις στη τέταρτη βαθμίδα, είναι συνθετικές τεχνικές που ο Θεοδωράκης υιοθέτησε μελετώντας Βυζαντινούς ύμνους όπως αυτόν της Κυριακής των Βαΐων...». Στους Παρακάτω συνδέσμους ακούσετε χαρακτηριστικές ερμηνείες.... http://youtu.be/hg9ZTGDqoZ0 http://youtu.be/ogu54l6xcW4 http://youtu.be/ogu54l6xcW4
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.