Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

.... Σήμερα, Κυριακή 22 Δεκεμβρίου, ....

Πέμπτη 14 Μαΐου 2020

Δήμος Δελφών: Εγκατάσταση Καμερών και ταμειακά διαθέσιμα από τους Πολίτες στο Προσκήνιο


Δύο θέματα έθεσαν στο χθεσινό Δημοτικό Συμβούλιο, οι ΄΄Πολίτες στο Προσκήνιο΄΄, με το αίτημα να έρθουν ως θέματα στην ημερήσια διάταξη στο επόμενο.....

Υπουργείο ΠΑΙΔΕΙΑΣ 
και η εγκατάσταση Καμερών στις Σχολικές αίθουσες.

Κα Πρόεδρε κες/ κοι συνάδελφοι
Η παράταξή μας ΠΟΛΙΤΕΣ στο ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ εισηγείται για συζήτηση στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο, την Τροπολογία της Υπουργού Παιδείας για εγκατάσταση καμερών στις σχολικές αίθουσες, την οποία κατέθεσε την Παρασκευή 8/5 το βράδυ στην Βουλή (εκπρόθεσμα μάλιστα) στην συζήτηση και ψήφιση του Νομοσχέδιου για το Άσυλο και τους Μετανάστες, έτσι ώστε να εκφέρουμε άποψη επ’ αυτού. Τα σχολικά κτήρια ανήκουν στον Δήμο άρα το θέμα μας αφορά άμεσα, διότι εμπίπτει στην αρμοδιότητά μας ως αναφορά κάθε τι που κατασκευάζεται σε αυτά. Το κυριότερο όμως είναι πως η υπόθεση αυτή έχει κυρίως κοινωνικές διαστάσεις με πολλαπλές κατευθύνσεις. 
Προϊδεάζοντας το δημοτικό συμβούλιο για τις απόψεις μας στο συγκεκριμένο θέμα τονίζουμε:
1.Το υπουργείο παιδείας, αφού εκμεταλλεύτηκε με τον πιο κυνικό τρόπο το ειλικρινές ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για τους μαθητές τους καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας και των κλειστών σχολείων, και τη στήριξη που παρείχαν με κάθε πρόσφορο τρόπο , νομοθέτησε νύχτα «σαν τον κλέφτη» με μια επαίσχυντη τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο, την εργαλειοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Με την ίδια τροπολογία μετατρέπει τη σχολική τάξη σε reality, επιτρέποντας τη ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος στους απόντες μαθητές.
2. Το προηγούμενο διάστημα και κατά την διάρκεια της καραντίνας λόγο της πανδημίας του κορονοϊού, ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης για το Νομοσχέδιο για την Παιδεία το οποίο θα έρθει σε λίγο χρόνο στην Βουλή. Ποιος είναι ή ποιοι είναι οι λόγοι που δεν άνοιξε η συζήτηση για το συγκεκριμένο θέμα που αφορά την ζωή των μαθητών και των δασκάλων τους;
3. Για ποια προσωπικά δεδομένα και για ποιο Σύνταγμα θα συζητάμε κες & κοι συνάδελφοι από τώρα και στο εξής, όταν στα παιδιά μας και στις επόμενες γενιές θα εφαρμόσουμε τέτοιου είδους επιτήρηση και περιορισμούς; Εδώ πρόκειται για ό,τι πιο αντιπαιδαγωγικό, διεστραμμένο και συνάμα εγκληματικό για τη μαθητική τάξη: την έκθεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του μαθησιακού προφίλ κάθε παιδιού, σε έναν αδηφάγο πανοπτισμό χωρίς όρια! 
Σημείωση: Η θεωρία για Κοινωνικό έλεγχο, το «Πανοπτικό Πρότυπο» από τον Άγγλο θεωρητικό και πολιτικό Bentham (Μπένθαμ), έχει την απαρχή του το 1816 και η εφαρμογή του ξεκινά μέσα στις φυλακές. Ακόμα και εκεί στην συνέχεια σταμάτησαν να το εφαρμόζουν. 
4. Η Υπουργός παιδείας – δεν υπάρχει αμφιβολία- θέλει με την τηλε-εκπαίδευση με κάμερες στην τάξη να συρρικνώσει το δημόσιο σχολείο και να το χλευάσει, ώστε πιο εύκολα να απαλλαγεί από τους ενοχλητικούς εκπαιδευτικούς που επιμένουν ακόμη να υπερασπίζονται τη Δημόσια δωρεάν παιδεία για όλα τα παιδιά του λαού. 
Τώρα με αφορμή τον κορωνοϊό, οι υπερασπιστές του μοντέλου της κοινωνίας του Μεσαίωνα, συνεπικουρούμενοι κάθε φορά από τα πρόθυμα τηλεοπτικά φερέφωνα αρχικά, βρήκαν ευκαιρία να ευτελίσουν την παιδαγωγική διαδικασία και να πετάξουν στα αζήτητα τους μαθητές και το θεσμό του δασκάλου.
Αυτό το Νεοφιλελεύθερο πείραμα δεν πρέπει να ευδοκιμήσει.
Οι ΠΟΛΙΤΕΣ στο ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ στο Δ.Τ. που είχαμε δημοσιεύσει στις 22/3/2020 για τον κορονοϊό τονίζαμε: 
“………..θα επιφέρει πολλές δυσκολίες στην συνέχεια κυρίως στην διαβίωση των ανθρώπων, ιδιαίτερα των ασθενέστερων ομάδων. Μαζική ανεργία, οικονομική δυσχέρεια, αύξηση κρουσμάτων παραβατικότητας, εγκληματικότητας και πολλά άλλα. 
     Αναγκαστικά σύντομα, θα γεννήσει προβληματισμό και κύκλους συζητήσεων σε θέματα όπως: της Δημοκρατίας, της Οικονομίας, της Εργασίας, της πολιτικής στην Υγεία, (αποδείχτηκε πόσο ουσιαστική είναι η δημόσια δωρεάν Υγεία), της διαχείρισης της Ενέργειας, του Περιβάλλοντος, του Καταναλωτισμού, σε θέματα Αυτάρκειας, του Πρωτογενή τομέα, της Αγροτικής πολιτικής, της Εκπαίδευσης, της Εθνικοποίησης βασικών κλάδων δραστηριότητας που στηρίζουν την Κρατική αυτοτέλεια, των Συμμαχιών με άλλα κράτη κλπ……” 
Ο χρόνος περνά ταχύτητα και τα θέματα της καθημερινότητας μπαίνουν επιτακτικά ή ακόμα μας έχουν ξεπεράσει και με τρόπο τέτοιο που δεν επιδέχονται αναβολές για να δώσουμε απαντήσεις. 
Οι υπογράφοντες δημοτικοί σύμβουλοι
Μέγκος Παναγιώτης
Μπάκας Δημήτρης
Σταντζούρης Νίκος

«ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ»

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ.
ΔΗΜΟΣ ΔΕΛΦΩΝ Αξίζει και να Ζεις και να Αγωνίζεσαι για Αυτόν.
……………………………………………………………………….
Συνταγματική η κατάθεση των διαθεσίμων των ΟΤΑ 
στην Τράπεζα της Ελλάδος !!!

Προς το Δ.Σ. του Δήμου ΔΕΛΦΩΝ
Ενημέρωση σχετικά με την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ για την κατάθεση των διαθεσίμων των ΟΤΑ στην Τράπεζα της Ελλάδος. 
Η παράταξή μας «ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ» ζητάει το θέμα αυτό να έρθει στην ημερήσια διάταξη στο επόμενο δημοτικό συμβούλιο να συζητηθεί και να εξετάσουμε τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος το οποίο θα συναντήσουμε συν το χρόνο.  
Κα Πρόεδρε κες/ κοι Σύμβουλοι του Δ.Σ.
Τις τελευταίες μέρες του Απριλίου του 2020 η Ολομέλεια του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου απέρριψε τις αιτήσεις της ΚΕΔΕ αλλά και Δήμων της χώρας, με τις οποίες ζητούσαν να ακυρωθούν οι αποφάσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών που αφορούσαν τα ταμειακά διαθέσιμα των Ο.Τ.Α.  
Σας παραθέτουμε στην συνέχεια ένα σύντομο ιστορικό, μία περιγραφή τι ακριβώς σημαίνουν οι συγκεκριμένες Υπουργικές αποφάσεις για τους Ο.Τ.Α., εκτίμηση για τα αποτελέσματα που θα επιφέρουν και περιλήψεις των πρόσφατων αποφάσεων του Ακυρωτικού Δικαστηρίου.
Το κείμενο που ακολουθεί επιμελήθηκε από την παράταξή μας ο Γιώργος Κόλλιας, Τοπικός σύμβουλος της Κοινότητας Καλοσκοπής.    
Απόφαση Ολομέλειας ΣτΕ: Συνταγματική η κατάθεση των διαθεσίμων των ΟΤΑ στην Τράπεζα της Ελλάδος !!!
Η ΚΕΔΕ, οι Δήμοι Πειραιά, Καλλιθέας, Αλίμου, Καισαριανής, Μαρκοπούλου Μεσογαίας Αττικής, Καλαμαριάς, Θάσου Ν. Καβάλας, Ξάνθης και Λήμνου καθώς και η Κοινωφελής Επιχείρηση του Δήμου Καλαμαριάς  με αιτήσεις τους, που στρέφονταν κατά του Ελληνικού Δημοσίου, ζητούσαν να ακυρωθούν οι δυο αποφάσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, με τις οποίες είναι υποχρεωτική η κατάθεση του συνόλου των ταμειακών διαθεσίμων των Ο.Τ.Α. στην Τράπεζα της Ελλάδος, σε ένα ειδικό λογαριασμό « Ενιαίος Λογαριασμός Θησαυροφυλακίου» (άρθρο 80 του Ν. 4549 ΦΕΚ 105 Α/2018 ή αλλιώς 4ο Μνημόνιο Διαρκείας).
Σύμφωνα  με τις υπ΄ αριθμ. 698-702 και 714-719/2020 αποφάσεις, η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου της χώρας απέρριψε τις αιτήσεις.  
Τι προβλέπεται στο άρθρο 80 το οποίο θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε ως  4ο Μνημόνιο: Επέκταση της υποχρέωσης μεταφοράς του συνόλου των ταμειακών διαθεσίμων όλων των φορέων της κεντρικής κυβέρνησης, δηλαδή και των ΟΤΑ, στον Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου. Μάλιστα οι φορείς του Δημοσίου που δεν θα συμμορφωθούν με την απόφαση και εντοπιστούν να διαθέτουν λογαριασμούς με υπόλοιπα, τα οποία υπερβαίνουν συστηματικά τις ταμειακές ανάγκες τους κατά ποσοστό μεγαλύτερο του οριζόμενου, θα τύχουν κυρώσεων με τη μορφή μείωσης του ύψους της επιχορήγησής τους από τον τακτικό προϋπολογισμό.
Σύμφωνα με το ανωτέρω θεσμικό πλαίσιο (άρθρο 80 του Ν. 4549), οι Ο.Τ.Α. είναι υποχρεωμένοι να προβούν στα εξής:
  • να αποδώσουν το σύνολο των ταμειακών τους διαθεσίμων, τα οποία ορίζονται ως «πλεονάζοντα», σ’ έναν ειδικό λογαριασμό («Ενιαίος Λογαριασμός Θησαυροφυλακίου») στην Τράπεζα της Ελλάδας και ο οποίος ελέγχεται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ),
  • να καταθέτουν όλα τα έσοδα τους στον εν λόγω λογαριασμό,
  • να καταθέτουν σ’ αυτόν κάθε κρατική ενίσχυση ή επιχορήγηση που θα λαμβάνουν,
  • να μεταφέρουν στον λογαριασμό αυτό τα δημοτικά τέλη και κάθε άλλη είσπραξη από τους δημότες τους και
  • να καταρτίζουν και να αποστέλλουν για έγκριση στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου και στο Γ.Λ.Κ., πλήρη ταμειακό προγραμματισμό με τον οποίο θα τεκμηριώνεται το μέγιστο όριο της ρευστότητας που θα τους επιτρέπεται να διατηρούν εκτός του Συστήματος Λογαριασμών Θησαυροφυλακίου, ώστε να μπορούν να κάνουν χρήση του ποσού αυτού. Στο πλαίσιο αυτό, οι Δήμοι θα έχουν το δικαίωμα να διατηρούν σ’ έναν δικό τους τραπεζικό λογαριασμό τις καθαρές ταμειακές τους ανάγκες για το επόμενο 15νθήμερο. Αν εντοπιστούν ποσά που ξεπερνούν το 15νθήμερο θα επιβάλλονται κυρώσεις οι οποίες περιλαμβάνουν από καθαίρεση των εκτελεστικών οργάνων του Δήμου, έως και περικοπές στην ετήσια επιχορήγηση από τον Τακτικό Προϋπολογισμό.
Για να γίνουν περισσότερο κατανοητά τα παραπάνω, σκεφθείτε πως θα διαμορφωνόταν ο οικονομικός σας προγραμματισμός αν «κάποιος» σας υποχρέωνε : α) να «κλείσετε» όλους τους τραπεζικούς σας λογαριασμούς και να μεταφέρετε όλες τις καταθέσεις σας σ’ ένα νέο λογαριασμό ενός άλλου διαχειριστή, όπου αυτός θα έχει την πλήρη διαχείριση και θα αποφασίζει για τα ποσά που θα εκταμιεύετε για τις καθημερινές – και όχι μόνο – ανάγκες σας, β) να κατατίθενται σ’ αυτόν το νέο λογαριασμό, ο μισθός ή η σύνταξή σας, καθώς και επιδόματα ή επιδοτήσεις που τυχόν δικαιούστε, γ) να κατατίθενται επίσης αυτομάτως σε αυτόν, οποιεσδήποτε οφειλές τρίτων προς εσάς, δ) η εκταμίευση των χρημάτων σας να είναι εφικτή, μόνο εφόσον έχετε υποβάλλει έγκαιρα αναλυτική έκθεση των πάσης φύσεως εκτιμώμενων δαπανών σας – από τους πάγιους λογαριασμούς σας για ενοίκιο ή τηλέφωνο μέχρι τις δαπάνες για ψώνια από σούπερ μάρκετ ή αγορά φαρμάκων – και σας δοθεί σχετική έγκριση… Και σε όλα αυτά, θα πρέπει να προστεθεί ότι ο νέος «διαχειριστής» των χρημάτων σας θα έχει το απόλυτο δικαίωμα να χρησιμοποιήσει ή επενδύσει τα χρήματα σας, προς χάριν του δημόσιου συμφέροντος, χωρίς να έχει καμία ευθύνη σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά με τη διαχείριση ή επένδυση των χρημάτων σας…
Από το παραπάνω παράδειγμα γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι το οικονομικό πλαίσιο που διαμορφώνει ο Ν. 4549/2018 και η Υ.Α. 6748/ΔΛΓΚ/24-01-2019 και για τους Ο.Τ.Α., δεδομένης και της κατάστασης που έχει περιέλθει η Ελληνική Οικονομία και εξ αιτίας του locκdown, θα προκαλέσει συνθήκες οικονομικής ασφυξίας και πρόσθετης γραφειοκρατίας σε αυτούς, αποστερώντας τη δυνατότητα να διαχειρίζονται οι ίδιοι οι ΟΤΑ τους πόρους και τα έσοδα τους. Ταυτόχρονα, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο αρκετοί Δήμοι να οδηγηθούν σε αναγκαστική αναπροσαρμογή της οικονομικής πολιτικής τους και στη λήψη πρόσθετων μέτρων, προκειμένου να καλύψουν τις οικονομικές τους ανάγκες και υποχρεώσεις, με μέτρα όπως η αύξηση των δημοτικών τελών, η «αξιοποίηση»/πώληση της δημοτικής/περιφερειακής περιουσίας, η εκχώρηση δραστηριοτήτων και υπηρεσιών σε τρίτους (που ήδη πραγματοποιείται), η περαιτέρω μείωση λειτουργικών ή άλλων δαπανών, κ.α.
Και όλα αυτά προκειμένου το Κράτος να αντλήσει πρόσθετες πηγές εσόδων για να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις έναντι των πιστωτών – τοκογλύφων του, σύμφωνα με το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής της Χώρας…
Την ίδια στιγμή, η εφαρμογή αυτών των μέτρων βάση των αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ, σημαίνει την:
  • κατάργηση της συνταγματικά κατοχυρωμένης οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ (άρθρο 102 του Συντάγματος) – καθότι τους αποστερεί πλήρως τη δυνατότητα ελεύθερης τοποθέτησης των αποθεματικών και των ταμειακών τους διαθεσίμων, με αποφάσεις των οργάνων τους – και
  • καταστρατήγηση τόσο του Κοινοτικού Δικαίου όσο και του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας (ο οποίος κυρώθηκε με τον Ν. 1850/1989) και ιδιαίτερα του άρθρ. 9 αυτού, σύμφωνα με το οποίο «Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχουν δικαίωμα, στα πλαίσια της  εθνικής  οικονομικής  πολιτικής,  σε  επαρκείς ίδιους πόρους, τους οποίους μπορούν να διαθέτουν ελεύθερα κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους».
Απέναντι λοιπόν, σ’ αυτό το μείζον θεσμικό και οικονομικό ζήτημα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση καλείται να δώσει μια μεγάλη «μάχη» και να αντιδράσει, οργανωμένα, μεθοδικά και δυναμικά. Οι Δημοτικές και Περιφερειακές Αρχές οφείλουν άμεσα να πάρουν θέση και να σταθούν απέναντι στον επιχειρούμενο οικονομικό «στραγγαλισμό» των Ο.Τ.Α. της χώρας, προασπίζοντας την αυτοτέλεια της Αυτοδιοίκησης και προτάσσοντας την αξιοποίηση των οικονομικών τους πόρων, προς όφελος των δημοτών τους και της τοπικής ανάπτυξης.

Παραθέτουμε στην συνέχεια μια περίληψη των αποφάσεων όπως τη βρήκα από τον ιστότοπο της Ένωσης Ελλήνων Νομικών e-Θέμις :
Περιλήψεις των αποφάσεωνΣτΕ 698-702/20 και 714-719/2020 της Ολομελείας, σχετικά με τη μεταφορά ταμειακών διαθεσίμων ΟΤΑ Α´ βαθμού 
Αποφάσεις ΣτΕ Ολ 698-702/2020 και 714-719/2020
Πρόεδρος: κα. Ε. Σαρπ
Εισηγητές: κκ. Σ. Μαρκάτης (ΣτΕ Ολ 698-702/2020), Α. Γαλενιανού – Χαλκιαδάκη (ΣτΕ Ολ 714-719/2020)
Καθορισμός λειτουργίας τραπεζικών λογαριασμών και ταμειακός προγραμματισμός των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, σε σχέση με ΟΤΑ Α´ βαθμού
Με τις 698-701/2020 και 714-717/2020 αποφάσεις της Μείζονος Ολομελείας του ΣτΕ απορρίφθηκαν οι αιτήσεις ακυρώσεως του Δήμου Πειραιά, της ΚΕΔΕ κ.ά., της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Καλαμαριάς, των Δήμων Καλαμαριάς, Καλλιθέας, Αλίμου, Καισαριανής και Λήμνου κατά του Ελληνικού Δημοσίου, με αίτημα την ακύρωση της οικ. 2/6748/ΔΛΓΚ/21-1-2019 αποφάσεως του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών «Καθορισμός λειτουργίας τραπεζικών λογαριασμών και ταμειακός προγραμματισμός των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης που υπάγονται στην παράγραφο 10 του άρθρου 69Α του ν. 4270/2014 όπως ισχύει» (Β΄ 104), κατά το μέρος που στο πεδίο εφαρμογής της συμπεριλαμβάνονται οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοικήσεως Α βαθμού, ως αντίθετης στην συνταγματικώς προστατευόμενη διοικητική, οικονομική και δημοσιονομική αυτοτέλεια των Ο.Τ.Α. Μετά την άσκηση των ως άνω αιτήσεων εκδόθηκε η οικ. 2/54366 /ΔΛΓΚ/1.7.2019  απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (Β 2680/1.7.2019) με τίτλο «Καθορισμός λειτουργίας τραπεζικών λογαριασμών και ταμειακός προγραμματισμός, των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης που υπάγονται στην παράγραφο 10 του άρθρου 69Α του ν. 4270/2014, όπως ισχύει», με την οποία ρυθμίσθηκαν εκ νέου τα ίδια ως άνω ζητήματα, καταργήθηκε δε ρητώς  η προσβαλλόμενη με τις ως άνω αιτήσεις ΑΥΟ και ορίσθηκε ότι η νεώτερη αυτή απόφαση ισχύει από 1.10.2019. Υπό τα δεδομένα αυτά, κρίθηκε ότι συντρέχει νόμιμη περίπτωση συνεχίσεως της δίκης, σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. 3 του π.δ.18/1989 με μόνες παραδεκτώς προσβαλλόμενες πράξεις την οικ. 2/54366 /ΔΛΓΚ/1.7.2019  απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και την οικ. 2/66482/ΔΛΤΠ/Γ΄/28.8.2019 απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών.
Το Δικαστήριο, προκειμένου να εξετάσει την συμφωνία ή μη των διατάξεων του άρθρου 69Α του ν. 4270/2014 και των προσβαλλόμενων υπουργικών αποφάσεων προς το Σύνταγμα, δέχθηκε ότι με τις διατάξεις του άρθρου 102 του Συντάγματος κατοχυρώνεται η εξουσία των οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως να αποφασίζουν δι’ ιδίων οργάνων την διοίκηση των τοπικών υποθέσεων εντός του πλαισίου των κανόνων, οι οποίοι διέπουν την οργάνωση και την λειτουργία τους και οι οποίοι θεσπίζονται από τον τυπικό νόμο ή την κατ’ εξουσιοδότηση τούτου κανονιστικώς δρώσα διοίκηση. Για τον σκοπό αυτό, ο συνταγματικός νομοθέτης αναγνωρίζει την διοικητική αυτοτέλεια των οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως, αποκλείοντας τον έλεγχο σκοπιμότητας των πράξεων των οργάνων τους, και εγγυάται την οικονομική τους αυτοτέλεια, εξασφαλίζοντας τους αναγκαίους για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους και την εκπλήρωση της αποστολής τους οικονομικούς πόρους, είτε με την απονομή σ’ αυτούς εξουσίας, όπως νόμος ορίζει, καθορισμού και απ’ ευθείας εισπράξεως τοπικών εσόδων, είτε με την ενίσχυσή τους από δημόσια έσοδα. Από την διττή αυτή αυτοτέλεια απορρέει και η δημοσιονομική αυτοτέλεια των οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως, η οποία συνίσταται στην κατάρτιση, ψήφιση και εκτέλεση προϋπολογισμού από όργανα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως, χωρίς επέμβαση της κεντρικής διοικήσεως, πέραν των ορίων που επιβάλλει η άσκηση της κρατικής εποπτείας. Η κατά τα ανωτέρω αυτοτέλεια των οργανισμών τοπικής αυτοδιοικήσεως αναγνωρίζεται αποκλειστικώς για την εκτέλεση της συνταγματικής αποστολής τους, συνιστάμενης στην διοίκηση των τοπικών υποθέσεων προς ικανοποίηση των τοπικών αναγκών και ενίσχυση της τοπικής ευημερίας, και, επομένως, δεν δύναται να αντιταχθεί σε μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής του Κράτους, τα οποία αποβλέπουν στην διασφάλιση αποτελεσματικής δημοσιονομικής διαχειρίσεως των πόρων του υπό την ευρεία έννοια δημόσιου τομέα, στον οποίο ανήκουν και οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοικήσεως, χωρίς να εμποδίζουν την ελεύθερη δράση των οργάνων τους για την επίτευξη των σκοπών της τοπικής αυτοδιοικήσεως ως οργανωτικού σχήματος δημοσίας διοικήσεως. [Με ειδικότερη γνώμη ενός Αντιπροέδρου].
Στη συνέχεια το Δικαστήριο έκρινε ότι οι διατάξεις του άρθρου 69Α του ν. 4270/2014, όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 80 παρ. 1 του ν. 4549/2018, καθώς και της προσβαλλόμενης αποφάσεως του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, δεν είναι αντίθετες με τις παραγράφους 2, 4 και 5 του άρθρου 102 του Συντάγματος, διότι η υποχρεωτική συγκέντρωση και διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων των Φορέων Γενικής Κυβερνήσεως στην Τράπεζα της Ελλάδος, ως η βασική μεταξύ των αμφισβητούμενων εν προκειμένω ρυθμίσεων, επιλέχθηκε από τον νομοθέτη ως το κατάλληλο μέτρο προκειμένου ο Υπουργός Οικονομικών, ο οποίος έχει εκ του Συντάγματος και του νόμου την ευθύνη για την παρακολούθηση του ύψους του δημοσίου ελλείμματος και του δημόσιου χρέους, να αποκτά πλήρη και σαφή εικόνα της ρευστότητας και των ταμειακών αναγκών του συνόλου των Φορέων Γενικής Κυβερνήσεως, τα οικονομικά στοιχεία των οποίων λαμβάνονται υπ’ όψη - κατά τις επιταγές του ενωσιακού δικαίου - για τον καθορισμό του ύψους του δημοσίου ελλείμματος και του δημόσιου χρέους, με σκοπό την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας ως προς την χρήση της διαθέσιμης ρευστότητας, την επίτευξη αξιόπιστων προβλέψεων σχετικώς προς τις ταμειακές ροές του συνόλου της Γενικής Κυβερνήσεως και την αποφυγή άσκοπου δανεισμού. Συνεπώς, πρόκειται περί δημοσιονομικού μέτρου, το οποίο, κατά το μέρος που εφαρμόζεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοικήσεως, ως φορείς Γενικής Κυβερνήσεως, εμποδίζει μεν την ελεύθερη εκ μέρους τους διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων τους, πλην, δεν προκαλεί περιουσιακή τους βλάβη και δεν εμποδίζει την εκτέλεση του προϋπολογισμού τους, όπως αναλυτικά εκτίθεται στις ανωτέρω αποφάσεις. 
Περαιτέρω, το Δικαστήριο έκρινε τα εξής:

1. Οι εν λόγω διατάξεις δεν παραβιάζουν την αρχή της ισότητας, διότι το καθεστώς αυτοδιοικήσεως και αυτοτελείας των ΟΤΑ δεν εμποδίζει την εφαρμογή σε αυτούς, ως φορείς Γενικής Κυβερνήσεως, των διατάξεων του άρθρου 69Α του ν. 4270/2014 και της προσβαλλόμενης αποφάσεως του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, ούτε το καθεστώς αυτό τούς διαφοροποιεί από τους λοιπούς φορείς Γενικής Κυβερνήσεως.
2. Οι επίμαχες ρυθμίσεις δεν αφορούν τοπική υπόθεση αλλά την δημοσιονομική διαχείριση των πόρων του υπό ευρεία έννοια δημόσιου τομέα και, επομένως, δεν υφίσταται συνταγματική υποχρέωση να ζητείται σχετικώς η προηγούμενη γνώμη του οργανισμού τοπικής αυτοδιοικήσεως .
3. Οι διατάξεις του άρθρου 13 της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ  δεν θεσπίζουν υποχρέωση των κρατών μελών να προβούν σε δημοσιονομική αποκέντρωση, ούτε αποβλέπουν στην προστασία της υφιστάμενης σε  κράτη μέλη δημοσιονομικής αποκεντρώσεως και, ως  εκ τούτου, δεν τίθεται ζήτημα παραβίασης των διατάξεων της εν λόγω Οδηγίας.
4. Από τις διατάξεις του άρθρου 9 του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας του Συμβουλίου της Ευρώπης, ο οποίος κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 1850/1989 (Α 114), προκύπτει ότι στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοικήσεως αναγνωρίζεται δικαίωμα σε ίδιους πόρους, επαρκείς και ανάλογους για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, προερχόμενους, κατά ένα μέρος, από τοπικούς φόρους και τέλη, το ύψος των οποίων ορίζουν οι ίδιοι, σύμφωνα με τον νόμο. Το δικαίωμα αυτό αναγνωρίζεται στο πλαίσιο της εθνικής οικονομικής πολιτικής και συνεπάγεται την ελευθερία χρήσεως των πόρων για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους. Συνεπώς, με τις διατάξεις αυτές δεν αναγνωρίζεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοικήσεως ελευθερία ταμειακής διαχειρίσεως.
4. Οι διατάξεις του άρθρου 69Α του ν. 4270/2014 επιβάλλουν τις αυτές υποχρεώσεις σε όλους, γενικώς, τους Φορείς Γενικής Κυβερνήσεως, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοικήσεως Α΄ και Β΄ βαθμού. Συνεπώς, η κατά την παράγραφο 16 του ως άνω άρθρου, απειλή καθαιρέσεως, ως κυρώσεως λόγω μη συμμορφώσεως των φορέων Γενικής Κυβερνήσεως προς τις υποχρεώσεις αυτές, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του φορέα, των εκτελεστικών του οργάνων και του Προϊσταμένου των οικονομικών υπηρεσιών του, νοείται, κατά το μέρος που αφορά τους ΟΤΑ, υπό τις εγγυήσεις του άρθρου 102 παρ. 4 του Συντάγματος. Επομένως, δεν δύναται να επιβληθεί η εν λόγω κύρωση εις βάρος αιρετών οργάνων τοπικής αυτοδιοικήσεως χωρίς προηγουμένως να έχει αποφανθεί σχετικώς συλλογικό πειθαρχικό όργανο, αποτελούμενο κατά πλειοψηφία από τακτικούς δικαστές.
Επίσης, με την απόφαση  ΣτΕ Ολ 702/2020 [Δήμος Θάσου Ν. Καβάλας κατά Υπουργού Οικονομικών]  με εισηγητή τον Σύμβουλο Σ. Μαρκάτη , απορρίφθηκε ως απαράδεκτη, σύμφωνα με το άρθρο 27 του π.δ. 18/1989, η αίτηση ακύρωσης του Δήμου Θάσου, καθώς κατά την συζήτηση της υποθέσεως στο ακροατήριο, ο αιτών Δήμος δεν παρέστη με πληρεξούσιο δικηγόρο, ούτε εμφανίσθηκε ο νόμιμος εκπρόσωπός του για να δηλώσει ότι εγκρίνει την άσκηση της αιτήσεως, ούτε  προσκομίσθηκε μέχρι την συζήτηση πράξη περί παροχής  πληρεξουσιότητας στον υπογράφοντα την αίτηση δικηγόρο.
Τέλος, με τις αποφάσεις ΣτΕ Ολ 718/2020 [Δήμος Ξάνθης κατά Υπουργού Οικονομικών], ΣτΕ Ολ 719/2020 [Δήμος Μαρκοπούλου Μεσογαίας Αττικής κατά Υπουργού Οικονομικών], με εισηγήτρια την Σύμβουλο Α. Γαλενιανού-Χαλκιαδάκη, καταργήθηκαν οι ανοιγείσες με τις αιτήσεις ακυρώσεως δίκες καθ’ όσον δεν είχε ζητηθεί (με δικόγραφο του άρθρου 18 παρ. 3 του π.δ. 18/1989) η συνέχιση αυτών κατά της νεώτερης και μόνης ισχύουσας κατά τον χρόνο συζητήσεως υπουργικής αποφάσεως, που ρύθμισε εκ νέου το θέμα της μεταφοράς των ταμειακών διαθεσίμων των Φορέων της Γενικής Κυβερνήσεως στην Τράπεζα της Ελλάδος, αντικαθιστώντας την ρητώς προσβαλλόμενη πράξη.
Έχοντας υπ’ όψη τα παραπάνω πιστεύουμε πως το θέμα αυτό, πέρα από τις γενικότερες πολιτικές ή και ειδικότερα κομματικές αντιλήψεις, που μπορεί προσωπικά να έχει ο καθένας και καθεμία από εμάς, είναι ξεκάθαρο πως η εφαρμογή ή όχι των αποφάσεων αυτών, θα καθορίσουν την ίδια την βιωσιμότητα και του δικού μας Δήμου και κατ’ επέκταση την ύπαρξή του.  
Για όλους τους λόγους που αναφέρονται στην ανάλυση του υπομνήματος αυτού, ζητάμε όπως προαναφέρουμε την συζήτηση του θέματος και λήψη συγκεκριμένων αποφάσεών από το Δ.Σ. για την αντιμετώπιση της επιτροποίας και των κινδύνων που ελλοχεύουν. 

Οι υπογράφοντες δημοτικοί σύμβουλοι
Μέγκος Παναγιώτης
Μπάκας Δημήτρης
Σταντζούρης Νίκος

«ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ»

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ.
ΔΗΜΟΣ ΔΕΛΦΩΝ Αξίζει και να Ζεις και να Αγωνίζεσαι για Αυτόν.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.