Ο Περικλής Κοροβέσης, πολυγραφότατος και πολιτικά
δραστήριος μέχρι την τελευταία στιγμή, πέθανε σε ηλικία 79 ετών σε νοσοκομείο
της Αθήνας. .....
[«Γι' αυτό σου λέω, ξέρω πως θα είναι ο
θάνατος. Μια απλή βραδιά, όπως οι άλλες», είχε γράψει σε ποίημά του]
Ο Περικλής Κοροβέσης για αλλού ξεκίνησε (πίστευε ότι
θα γίνει ηθοποιός) -με εξαιρετικές σπουδές στο Παρίσι, πλάι σε προσωπικότητες,
όπως ο Δημήτρης Ροντήρης, ο Ρολάν Μπαρτ και ο Κορνήλιος Καστοριάδης-, πλην όμως
η Ιστορία είχε άλλα σχέδια για εκείνον...
Ας πάρουμε, όμως, την ιστορία από την αρχή: ο
Περικλής Κοροβέσης γεννήθηκε στις 20 Ιουλίου 1941 στο Αργοστόλι Κεφαλληνίας.
Σπούδασε Θέατρο με τον Δημήτρη Ροντήρη, σημειολογία με τον Ρολάν Μπαρτ και
παρακολούθησε μαθήματα των Πιερ Βιντάλ-Νακέ, Μαρσέλ Ντετιέν, Κορνήλιου
Καστοριάδη και άλλων στο Παρίσι. Από μικρή ηλικία μετείχε στο μαχητικό
δημοκρατικό κίνημα της αριστεράς. Φυλακίστηκε και εξορίστηκε επί Χούντας.
Η φυλακή και τα βασανιστήρια που υπέστη
από την 7χρονη δικτατορία τον σημάδεψαν, και εκείνος έδωσε την προσωπική του
απάντηση γράφοντας το βιβλίο «Ανθρωποφύλακες», ένα βιβλίο που, με όλους τους
αναγκαίους, συνωμοτικούς κανόνες της εποχής, πέρασε τα κλειστά σύνορα της χώρας
και εκδόθηκε στο εξωτερικό. Είκοσι πέντε πολυγραφημένα αντίτυπα στη Γενεύη ήταν
αρκετά να αφυπνίσουν ολόκληρη την Ευρώπη για το τι πραγματικά συμβαίνει στη
χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία.
Το ταπεινό φυλλαδιάκι επρόκειτο να
γίνει γνωστό μέσα σε λίγες εβδομάδες, σε όλο τον κόσμο. Οι «Ανθρωποφύλακες»
άρχισαν να μεταφράζονται από τη μια γλώσσα στην άλλη και να κυκλοφορούν σε
πολλές χώρες, προκαλώντας το ενδιαφέρον και τον θαυμασμό σημαντικών
διανοουμένων και υπερασπιστών των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Έφτασαν και στην
Ελλάδα μαζί με τον παράνομο αντιστασιακό Τύπο.
Ακολούθησε η κατάθεση του Περικλή
Κοροβέση στο Συμβούλιο της Ευρώπης, το οποίο ήταν ο πρώτος διεθνής θεσμός στον
οποίο αποκαλύφθηκε το απάνθρωπο πρόσωπο της δικτατορίας της 21ης Απριλίου. Η
χούντα, βέβαιη για την καταδίκη της, έσπευσε να αποχωρήσει από το Συμβούλιο,
παραδεχόμενη εμμέσως τις καταθέσεις του Κοροβέση και των άλλων θυμάτων της που
κατόρθωσαν να φτάσουν στο βήμα του Στρασβούργο
Μετά τη δολοφονία του Παύλου Μπακογιάννη από την 17
Νοέμβρη το 1989, η εφημερίδα Έθνος δημοσίευσε συκοφαντικό άρθρο με υπογραφή της
Αγγελικής Νικολούλη, το οποίο προσπαθούσε να εμπλέξει τον Περικλή Κοροβέση με
την ενέργεια της τρομοκρατικής οργάνωσης. Η κατηγορία αποδείχθηκε ανυπόστατη
και η εφημερίδα αναγκάστηκε να απολογηθεί
Στην περίοδο της Μεταπολίτευσης, ήταν πάντοτε
παρών στις διεργασίες της Αριστεράς.
Το 1998 εκλέχτηκε δημοτικός σύμβουλος στον Δήμο
Αθηναίων με την παράταξη του Λέοντα Αυδή, ενώ το 2007 εκλέχτηκε βουλευτής Α’ Αθηνών
με τον ΣΥΡΙΖΑ. Μετείχε στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και
ήταν μέλος της Διπλωματικής Αντιπροσωπείας για τη φιλία και συνεργασία με τα
κοινοβούλια της Γεωργίας, Νότιας Αφρικής και Σουηδίας. Το 2009 αποχώρησε από το
κόμμα.
«Δεν είμαι πολιτικός. Είμαι καταρχάς
κοινωνικός ακτιβιστής. Στην πολιτική αρένα είχα βγει για το «μπούγιο», για να
ενισχύσω την Αριστερά. Εκλέχτηκα βουλευτής το 2009 (με τον ΣΥΡΙΖΑ), ξοδεύοντας
μόλις 150 ευρώ. Είχαν πάθει πλάκα οι συνάδελφοι! Δεν είναι, ξέρεις, τόσο η
ιδεολογική αναφορά όσο το ενδιαφέρον για το κοινό καλό που είναι, ταυτόχρονα,
ατομικό. Δίνω προτεραιότητα στη δράση «από τα κάτω», με όλη την υπομονή και την
επιμονή που απαιτεί. Όταν δεν γράφω ή μελετώ, πηγαίνω σε συζητήσεις, ομιλίες,
καλέσματα... Ευαισθητοποιούμαι, βέβαια, ιδιαίτερα σε θέματα φυλακών,
κρατουμένων και αστυνομικής βίας», έλεγε τον Απρίλιο του 2014 στη LiFO.
«Είμαι φτωχός σε υλικά αγαθά, πλούσιος
όμως πολύ σε εμπειρίες. Έζησα ανοιχτά, ελεύθερα, σύμφωνα με τις επιθυμίες μου,
δίχως εξαναγκασμούς και συμβιβασμούς. Ήμουν πάντα με την Εύα, που δεν δέχτηκε
τον μισό Παράδεισο που της δόθηκε αλλά τον διεκδίκησε ολόκληρο, γι' αυτό και
δάγκωσε το Απαγορευμένο Μήλο – το θέμα του επόμενου βιβλίου μου. Χάρηκα το
διάβασμα, τη γραφή, τον έρωτα, τη δράση, τη δημιουργία. Ταξίδεψα, ξενιτεύτηκα,
έκανα δύο γάμους κι έναν γιο, ζω είκοσι χρόνια τώρα αγαπημένα με την τελευταία
σύντροφό μου, τη Μαρία, με την οποία δεν παντρευτήκαμε για να μη χρειαστεί να
χωρίσουμε! Τελώ σε έναν διαρκή ενθουσιασμό. Μπορώ να πω, λοιπόν, ότι ναι, την
ευχαριστήθηκα τη ζωή μου. Και ότι, τουλάχιστον, δεν θα πεθάνω ηλίθιος».
για,την αντιγραφή
Ν.Σ.
Και μερικές σκέψεις του..
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρειαζόμαστε, καταρχάς, πιστεύω, έναν νέο Διαφωτισμό. Γιατί με τον σκοταδισμό δεν τελειώσαμε ακόμα, παραμονεύει πάντα στους διαδρόμους της εξουσίας, στον λαϊκισμό και στα τηλεοπτικά παράθυρα.
Με εξαίρεση το ιστορικό κέντρο, η πόλη αυτή λες και μισεί κάθε προηγούμενη μνήμη της. Η τσιμεντοποίηση και η άναρχη δόμηση ασχήμυναν την πόλη, όχι οι μετανάστες, όπως μας τσαμπουνάνε μερικοί. Δεν περίμεναν τα Πατήσια τους ξένους για να χαλάσουν, ήταν ήδη χάλια!
• Μπορούμε και αξίζουμε να έχουμε μια καλύτερη Αθήνα. Να «πρασινίσουν» οι πολυκατοικίες, να αποκτήσουμε περισσότερα πάρκα, πυκνότερα δίκτυα πεζοδρόμων, καλύτερες συγκοινωνίες. Να ζωντανέψουν οι άστεγοι τα άδεια σπίτια κι όλα εκείνα τα νεοκλασικά που ρημάζουν. Να βγει στον δρόμο ο πολιτισμός. Τα είχα προτείνει αυτά και παλιότερα ως δημοτικός σύμβουλος. Χρειαζόμαστε, επίσης, υποδομές. Έχουμε Μέγαρο Μουσικής, αλλά όχι μουσικές σχολές. Στάδια-φαντάσματα που ξέμειναν από τους Ολυμπιακούς, αλλά όχι οργανωμένο αθλητισμό. Προσπάθειες για ήπια και ουσιαστική, αποκεντρωμένη ανάπτυξη, αντί για πομπώδη έργα βιτρίνας.
• Με γοητεύει η ειλικρίνεια του βιώματος στους ανθρώπους. Αντιπαθώ την επίδειξη προσωπικότητας, μου θυμίζει εξουσία που αγιογραφεί εαυτήν. Κι εγώ δεν έχω μάθει, ξέρεις, να προσκυνώ, θέλω ισότιμους συνομιλητές απέναντί μου. Για τον ίδιο λόγο προτιμώ τη φυσική ομορφιά στις γυναίκες, όχι την επιτηδευμένη. Να, σαν τα μοντέλα των αγίων του Καραβάτζιο, που ήσαν αλήτες. Αν ήταν όλα τα θηλυκά όπως δείχνουν στην τηλεόραση, θα γινόμουν ευνούχος! Ναι, εξακολουθώ να πίνω, να καπνίζω και να ξενυχτώ όσο μου επιτρέπουν η φυσική κατάσταση και οι δραστηριότητές μου. Η ηδονή δεν είναι δωρεά, με τη φθορά αποκτιέται και μέσω αυτής δημιουργεί αντισώματα ζωής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια αυτονόητη και επιβεβλημένη ανάρτηση της Προέδρου της Δημοκρατίας για τον Περικλή Κοροβέση έγινε η αφορμή για να εκδηλωθεί σε όλο του το εύρος ο ακροδεξιός οχετός.
Η...
Κατερίνα Σακελλαροπούλου αποχαιρέτησε από τα κοινωνικά δίκτυα μέσω του επίσημου προφίλ της Προεδρίας, τον Περικλή Κοροβέση χαρακτηρίζοντάς τον «ένα σύμβολο αντίστασης στη δικτατορία, ένα μαχητικό υπερασπιστή της δημοκρατίας» και δέχθηκε μια άνευ προηγουμένου επίθεση από ακροδεξιούς, με προεξάρχοντα τον γιο του βασανιστή της Μακρονήσου Χ. Σκαλούμπακα, που αμφισβητούν τους αγώνες και τη δημοκρατική υπόσταση του Κοροβέση, ως κομμουνιστή. Οι απόγονοι των βασανιστών, ενάντια στο βασανισμένο αγωνιστή...
Το να αποχαιρετήσει η Πρόεδρος της Δημοκρατίας έναν αγωνιστή της δημοκρατίας είναι απολύτως φυσικό. Φυσικό είναι επίσης να της επιτίθενται οι νοσταλγοί της δικτατορίας αν και προβληματίζει ή ύπαρξή τους. Αφύσικο είναι πως όλοι αυτοί συχνά-πυκνά, και ο Σκαλούμπακας μέχρι πριν λίγους μήνες, βρίσκουν καταφύγιο στη ΝΔ, που προτείνει την Σακελαροπούλου για το ύπατο αξίωμα αλλά ταυτόχρονα παράσχει κάλυψη σε αυτούς που χυδαιολογούν εναντίον της. Άλλωστε υπάρχουν υπουργοί της ΝΔ που θεωρούν «ελαττωματικές» τις ιδέες της Αριστεράς ή συμφωνούσαν με τις θεωρίες του Σκαλούμπακα ότι στα ξερονήσια δεν έγιναν βασανιστήρια αλλά «διαπαιδαγώγηση».
Οι ακροδεξιές και ρατσιστικές απόψεις βρήκαν και άλλες ευκαιρίες να εκτονωθούν, με όχημα τον κοροναϊό ως νόσο που αποτελεί «στίγμα» όταν ο ασθενής είναι φτωχός και περιθωριοποιημένος, όπως συνέβη με τους ρομά στη Λάρισα. Γύρω από τα κρούσματα στον οικισμό της Νέας Σμύρνης στήθηκε ένα ολόκληρο ρατσιστικό αφήγημα, ίσως και ως αντίδραση στις δηλώσεις Τσιόδρα ενάντια στο μίσος και το διχασμό. Θα μπορούσε κάποιος να μιλήσει για μειοψηφίες, αν δεν υπήρχε η απίστευτη δήλωση του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας που δαιμονοποιεί τους ρομά και απειλεί ακόμη και με φύλαξή τους από το Στρατό.
Όλη αυτή η ακροδεξιά και ρατσιστική μάζα, δεν είναι σε «αδράνεια» την περίοδο της καραντίνας, καταπιέζεται και ψάχνει αφορμή να εκδηλωθεί.
tvxs.gr
«Αν κάνω τώρα τον απολογισμό, περίπου 80 χρόνια, η ζωή μου είναι πολύ πλούσια». Ο Περικλής Κοροβέσης φωτογραφήθηκε στο σπίτι του, αποκλειστικά για το Andro.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα επισκέπτεστε αυτούς που αγαπάτε. Τους ποιητές, κι όχι μόνο. Να τους επισκέπτεστε και να μην ακούτε που λένε πως αν τους γνωρίσεις από κοντά μπορεί να χάσεις κάτι από τη μαγεία του μύθου. Για τη γενιά μου ο Περικλής Κοροβέσης ήταν ένας μύθος. Μια σεπτή μορφή, ένας αναρχικός που έπαιζε στα ίσια με την εξουσία, δεν την φοβόταν, δεν γινόταν αποσυνάγωγος για χάρη της. Όταν τον γνωρίσεις από κοντά δεν χάνεις την αίσθηση της ορμής. Ο μύθος παραμένει ενεργός. Κάποιες φορές, κατά τη διάρκεια της κουβέντας μας, μου είπε τη λέξη «απολογισμός». Δεν θέλω να πιστεύω πως ήρθε ο καιρός να τον κάνει, αλλά εκείνος ξέρει καλύτερα. Για ορισμένους ανθρώπους θέλεις να σκέφτεσαι πως είναι άτρωτοι από το χρόνο και την ασθένεια. Χρειάστηκε να καθυστερήσουμε δυο-τρεις φορές τη συνέντευξη για λόγους υγείας. Αυτή τη φορά με υποδέχθηκε στο σπίτι του με ουίσκι και τσιγάρα – πολλά τσιγάρα. Όταν του είπα πως καπνίζει πολύ μου απάντησε με δύο ανέκδοτα με πρωταγωνιστές τον Μαρκ Τουέιν και τον Ούγκο Τονιάτσι και τη δική τους μανία με το κάπνισμα. Αψηφισιά; Ανυπακοή σε κάθε καταναγκασμό; Ο Περικλής Κοροβέσης ακολούθησε τον δικό του δρόμο σε δυσκολότερους καιρούς, δεν νομίζω πως θα σκεφτόταν να κόψει το τσιγάρο επειδή κάποιος του το πρότεινε. Ακόμη και η γάτα που έχει στο σπίτι, ένας ακμαίος αίλουρος που δεν σταματάει να διατρέχει το διαμέρισμα, έχει κάτι από τον χαρακτήρα του. Είναι ελεύθερη και ωραία. «Αυτή η γάτα είναι γυναίκα, έχει ειδική τροφή και φροντίδα από την Μαρία, δεν δέχεται την αγάπη. Ένα μυστήριο πράγμα», μου λέει. Και κάπως έτσι ξεκινάει αυτή η συζήτηση. «Βρήκα από μικρός κάποια πατέντα και έγινε οδηγός μου: Να ακολουθώ αυτό που μου αρέσει κι όχι αυτό που πρέπει».
ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΕΔΩ.....
https://www.andro.gr/zoi/periklis-korovesis-the-meaning-of-life/
Πηγή : Andro.gr
Περικλής Κοροβέσης | ΙV ποιήματα
ΑπάντησηΔιαγραφή(Ι)
ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ
Κάθε χώρα έχει ένα μνημείο
για τον άγνωστο στρατιώτη της.
Η Γαλλία στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο,
είχε ένα εκατομμύριο νεκρούς.
Από αυτούς το ένα τρίτο ήταν χωρίς όνομα.
Αλλά όταν τους καλούσαν είχαν όνομα,
διεύθυνση, αριθμό μητρώου.
Κανένας στρατός δεν έχει άγνωστους στρατιώτες.
Αλλά όταν σκοτώνονται,
φαίνεται πως σκοτώνεται και τ’ όνομά τους.
ο ο ο
(ΙΙ)
ΑΣΥΛΟ ΣΤΟ ΧΑΡΤΙ
Εμείς οι φυλακισμένοι του χαρτιού,
χάσαμε τόση ζωή, όσο η έκταση των γραπτών μας.
Δεν είχαμε κι άλλη λύση.
Ήρθαμε και δεν μας περίμεναν.
Χτυπήσαμε την πόρτα, αλλά δεν μας άνοιξαν.
Μιλήσαμε και η γλώσσα μας ήταν ξένη.
Καταφύγαμε στο χαρτί, ζητώντας άσυλο,
όμως κι εδώ εξόριστοι είμαστε.
Δεν είχε χώρο για μας, μόνο για τις λέξεις.
ο ο ο
(ΙΙΙ)
ΑΠΟΔΡΑΣΗ
Δεν υπάρχει κελί που να μην τρυπιέται.
Δεν υπάρχει φυλακή που δεν μπορείς να δραπετεύσεις.
Δεν υπάρχει σκλαβιά που να εμποδίζει την ελευθερία σου.
Όλα είναι στο κεφάλι σου.
Σπάσ’ το και πέτα.
Ο ουρανός είναι απέραντος.
Υπάρχει μια γωνιά που σε περιμένει∙
βρες την.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Περικλής Κοροβέσης είναι Έλληνας συγγραφέας, λογοτέχνης, ποιητής, ακτιβιστής και πολιτικός της αριστεράς.[1]
Πίνακας περιεχομένων
Βιογραφικά στοιχεία
Γεννήθηκε στις 20 Ιουλίου 1941 στο Αργοστόλι Κεφαλληνίας. Σπούδασε Θέατρο με τον Δημήτρη Ροντήρη, σημειολογία με τον Ρολάν Μπαρτ και παρακολούθησε μαθήματα των Πιερ Βιντάλ-Νακέ, Μαρσέλ Ντετιέν, Κορνήλιου Καστοριάδη και άλλων στο Παρίσι. Από μικρή ηλικία μετείχε στο μαχητικό δημοκρατικό κίνημα της αριστεράς. Φυλακίστηκε και εξορίστηκε επί Χούντας.
Μετά τη δολοφονία του Παύλου Μπακογιάννη από την 17 Νοέμβρη το 1989, η εφημερίδα Έθνος δημοσίευσε συκοφαντικό άρθρο με υπογραφή της Αγγελικής Νικολούλη, το οποίο προσπαθούσε να εμπλέξει τον Περικλή Κοροβέση με την ενέργεια της τρομοκρατικής οργάνωσης. Η κατηγορία αποδείχθηκε ανυπόστατη και η εφημερίδα αναγκάστηκε να απολογηθεί.
Συγγραφικό έργο
Λογοτεχνία
Το πρώτο και πιο γνωστό του βιβλίο είναι οι Ανθρωποφύλακες (1969), όπου περιγράφονται τα βασανιστήρια στα οποία προέβαινε η Χούντα των Συνταγματαρχών και η προσωπική του εμπειρία. Αρχικά κυκλοφόρησε κρυφά, αλλά αργότερα μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες.
Έκτοτε έχει δημοσιεύσει και άλλα βιβλία, όπως Αριστερή Ανακύκλωση, Παράπλευρες καθημερινές απώλειες, Γυναίκες ευσεβείς του πάθους, Η πολιτική βία είναι πάντοτε φασιστική, Στο κέντρο του περιθωρίου, κλπ.
Εκτός από πεζά, έχει συγγράψει και θεατρικά (πχ. Tango Bar), αλλά και παιδικά έργα.
Αρθρογραφία
Έχει εργαστεί ως αρθρογράφος στις εφημερίδες Ελευθεροτυπία, Η Εποχή και στην Εφημερίδα των Συντακτών. Επίσης, έχει συνεργαστεί με διάφορα περιοδικά, πολιτικά ή λογοτεχνικά, όπως η Γαλέρα.
Το 1998 εκλέχθηκε δημοτικός σύμβουλος στο Δήμο Αθηναίων, με το συνδυασμό του Λέοντα Αυδή (ΚΚΕ).[8][9][10]
Κοινοβουλευτική δραστηριότητα
Ο Περικλής Κοροβέσης υπήρξε βουλευτής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. στο ξεκίνημα του. Συγκεκριμένα το 2007 εκλέχθηκε στην Α΄περιφέρεια Αθηνών. Μετείχε στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και ήταν μέλος της Διπλωματικής Αντιπροσωπείας για τη φιλία και συνεργασία με τα κοινοβούλια της Γεωργίας, Νότιας Αφρικής και Σουηδίας. Το 2009 αποχώρησε από το κόμμα.
ΠΗΓΗ*el.wikipedia.org
Δείτε τα δύο τελευταία ντοκιμαντέρ για τον Περικλή Κοροβέση
ΑπάντησηΔιαγραφήΤρία χρόνια πριν στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έκανε πρεμιέρα μία μικρού μήκους για τον Περικλή Κοροβέση, η οποία προσέγγισε με ξεχωριστό τρόπο την ιστορία και την αύρα του αγαπητού συγγραφέα και δημοσιογράφου.
Ήταν το «Σκέφτομαι τα Κορίτσια που Αγάπησαν» των Σπύρου Σκάνδαλου και Γιώργου Μπουγιούκου, οι οποίοι μαζί με τον Κοροβέση και την κάμερά τους ξεκίνησαν ένα road trip στις αναμνήσεις του ίδιου, τα πρόσωπα και τα μέρη που τον σημάδεψαν. Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ που φωτίζει λιγότερο γνωστές πτυχές του Κοροβέση, πέρα από τους «Ανθρωποφύλακες» και το δραστήριο πολιτικό παρελθόν του, με τον ίδιο να χαρίζει όμορφες ιστορίες και μπόλικες αξέχαστες ατάκες.
Δείτε το εδώ:
https://vimeo.com/198093754#at=33
Την ίδια χρονιά ο Χάρης Γιουλάτος παρουσίασε τη «Μέθοδο». η οποία μας μεταφέρει στις τρεις τα ξημερώματα μιας μέρας του Οκτωβρίου του 1967, όταν χτύπησε η πόρτα του Περικλή Κοροβέση και έτσι ξεκίνησε η πολύμηνη παραμονή του στη φυλακή όπου βασανίστηκε άγρια. Περίοδος η οποία καθόρισε τη ζωή και την πολιτική δράση του και που κατέγραψε αφοπλιστικά στα κείμενά του.
Δείτε το εδώ:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=UsXGodNeo7w&feature=emb_logo
athinorama.gr
Λίγους μήνες μετά από το πραξικόπημα των συνταγματαρχών ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Περικλής Κοροβέσης, έπεσε στα χέρια της Ασφάλειας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑμέσως τον οδήγησαν στην διαβόητη οδό Μπουμπουλίνας, όπου σε πρώτη φάση ξυλοκοπήθηκε άγρια για να ομολογήσει. Όταν οι βασανιστές είδαν ότι δεν «έδινε» ονόματα αντιστασιακών με τους οποίους συνεργαζόταν, τον ανέβασαν στο πλυσταριό που βρισκόταν στην ταράτσα του κτηρίου. Το πρώτο μαρτύριο που του έκαναν ήταν αυτό της φάλαγγας. Ο Κοροβέσης δεν λύγισε και σύντομα οδηγήθηκε από την οδό Μπουμπουλίνας στο 401, όπου οι βασανιστές του έκαναν ηλεκτροσόκ. Δείτε τη συγκλονιστική μαρτυρία του στη Μηχανή του Χρόνου και τις καταγγελίες που έκανε μαζί με άλλους βασανισθέντες, ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι αποκαλύψεις του για τα βασανιστήρια είχαν ως αποτέλεσμα να υποστεί καίριο πλήγμα το καθεστώς της χούντας καθώς αποπέμφθηκε ταπεινωτικά από το Συμβούλιο της Ευρώπης.
https://www.youtube.com/watch?v=sGuB202jfaI
mixanitouxronou.gr
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Μανώλης Γλέζος και ο Περικλής Κοροβέσης πέθαναν τις ημέρες της καραντίνας και της απαγόρευσης της κυκλοφορίας.
Γλέζος και Κοροβέσης είχαν κοινά στοιχεία στη ζωή τους: αγωνίστηκαν, φυλακίστηκαν και βασανίστηκαν άγρια, ενώ ήταν ελεύθερα πνεύματα. Δεν...
ήταν δογματικοί.
Γλέζος και Κοροβέσης ήταν πάντα ελεύθεροι. Ακόμα και στη φυλακή.
Σκέφτομαι πόσο περίεργο θα φαινόταν σε αυτούς τους δυο ανθρώπους -με αυτές τις ζωές και αυτές τις ιδέες- να πρέπει να μείνουν κλεισμένοι στα σπίτια τους στα γεράματά τους.
Γλέζος και Κοροβέσης δεν πέθαναν όταν φυλακίστηκαν αλλά πέθαναν σε μια εποχή που υπάρχει απαγόρευση της κυκλοφορίας εξαιτίας μιας “πανδημίας”.
Με το φευγιό τους αυτές τις περίεργες μέρες του εγκλεισμού, μοιάζει σαν να είπαν “Δεν μπορούμε να το ζήσουμε ξανά εμείς αυτό. Δεν γίνεται”. Μπορεί να είναι λάθος αυτό. Αλλά εγώ έτσι το νιώθω.
Και οπωσδήποτε, είναι πικρό άνθρωποι που επέζησαν σε τόσο δύσκολες εποχές να πεθαίνουν σε μια εποχή που απαγορεύεται -για άλλους λόγους- η κυκλοφορία.
Δεν είμαι ο ιδανικός να γράψει για ανθρώπους σαν τον Γλέζο και τον Κοροβέση. Είμαι πολύ μικρός για κάτι τέτοιο.
Και πάντα εκπλήσσομαι από το γεγονός ότι τόσοι προσκυνημένοι άνθρωποι σπεύδουν να αποθεώσουν ανθρώπους σαν τον Γλέζο και τον Κοροβέση και να παρουσιαστούν σχεδόν σαν σύντροφοί τους και συνοδοιπόροι τους.
Επίσης, πάντα εκπλήσσομαι από το γεγονός πως τόσοι προσκυνημένοι και δειλοί άνθρωποι καπηλεύονται σε όλη τους τη ζωή τους αγώνες και το αίμα των άλλων για να πλουτίσουν οι ίδιοι, ενώ έχουν την εντύπωση πως -ζώντας προσκυνημένοι- κάνουν κάτι πάρα πολύ ηρωικό.
Υπάρχουν άνθρωποι που αισθάνονται ήρωες στις ημέρες της καραντίνας, κάνοντας παρασιτικές δουλειές και δουλεύοντας για καθάρματα.
Αλλά πιστεύουν πως είναι σύντροφοι του Γλέζου και του Κοροβέση.
Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε.
Υ.Γ. Βέβαια, ένας αναγνώστης μου έγραψε πως μάλλον ο Γλέζος και ο Κοροβέσης πέθαναν από τα γέλια
https://www.youtube.com/watch?v=rlJnIrDz_l8
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαν τον αητό φτερούγαγε στη στράτα
Τον καμαρώνει η γειτονιά στα παραθύρια
με χαμηλά, τα μαύρα του τα μάτια
λεβέντης εροβόλαγε
Στα μάτια του ένα σύννεφο
μες στην καρδιά του σίδερο
Κυλάει το αίμα, σκέπασε τον ήλιο
κι ο χάρος εροβόλαγε
Σφαλούν τα μάτια κι οι καρδιές
σφαλούν τα παραθύρια
Μετά χιμάει ο χάροντας καβάλα
κι εκείνος χαμογέλαγε
Ποιος κατεβαίνει σήμερα στον Άδη
ποιόν κουβεντιάζει η γειτονιά κι ανανταριάζει
γιατί βουβά είναι τα βουνά κι οι κάμποι
λεβέντης εροβόλαγε
Ο.Δ.Ξ (Ο ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ)
Ο Περικλής Κοροβέσης και η αρετή του πολίτη
ΑπάντησηΔιαγραφήΉρωας; Όχι. Ο Περικλής Κοροβέσης δεν ήταν ήρωας. Μάρτυρας, αυτό υπήρξε.
Ηρωας; Οχι. Ο Περικλής Κοροβέσης δεν ήταν ήρωας. Το ξεκαθάριζε ο ίδιος σε όλους τους τόνους, του αυτοσαρκαστικού συμπεριλαμβανομένου. Το χιούμορ άλλωστε ήταν βαθύ γνώρισμά του, όπως και ο διαρκής έρωτας για τη ζωή, μ’ όλα τα στενέματά της, και η ικανότητά του να ανανεώνει την αισιο-δοξία του και την εμπιστοσύνη του στους ανθρώπους, για να αντιπαρέρχεται τις απογοητεύσεις και να αντιτάσσεται στη μοιρολατρία. Το χιούμορ αυτό τον έκανε, έστω για μια στιγμή, πνευματικό βασανιστή του βασανιστή του, του διαβόητου Σπανού. Τον ρώτησε ουρλιάζοντας «είσαι ρε κομμουνιστής;», για να λάβει ειρωνική απάντηση: «Είμαι το πανίσχυρο Βιμ». Το ίδιο χιούμορ, στις φυλακές της Αίγινας, βάφτισε Παμποινικό και Παμπολιτικό τις ομάδες βόλεϊ των ποινικών και των πολιτικών κρατουμένων.
Συγγραφέας υπήρξε ο Περικλής Κοροβέσης, είχε μάλιστα τη σπάνια τύχη να δει τις λέξεις του στους συγκλονιστικούς «Ανθρωποφύλακες» του 1969 να αποκτούν υλικό νόημα και ν’ αλλάζουν τον κόσμο, έστω λίγο, έστω για λίγο. Δημοσιογράφος, με πάντα ελεύθερη και αντιδογματική τη φωνή του. Διανοούμενος της Αριστεράς, με εξαιρετικές σπουδές και γερή εποπτεία σε ποικίλους γνωστικούς τομείς, δεν επέτρεπε στα συναισθήματά του να λογοκρίνουν την κριτική του σκέψη. Γι’ αυτό και πολλά από τα οξύτερα κείμενά του ψέγουν τα κουσούρια της αριστερής παράταξης, παλιά και νέα – τον επίμονο σταλινισμό, την απροθυμία αυτοκριτικής, τον αρχηγισμό.
Μάρτυρας, αυτό υπήρξε ο Περικλής Κοροβέσης. Κι όχι για τα μαρτύρια που υπέστη στην ταράτσα της Μπουμπουλίνας με «το πιο γνωστό πλυσταριό του κόσμου», όπου «η ασφαλίτικη επινοητικότητα, με εντελώς μηδαμινά μέσα –ένα πάγκο, ένα σκοινί και μερικά στειλιάρια– δημιούργησε μια από τις πιο ένδοξες αίθουσες βασανιστηρίων στην εποχή μας». Αλλά για τη μαρτυρία που συνιστούν οι «Ανθρωποφύλακες» και, νωρίτερα, η κατάθεσή του στο Συμβούλιο της Ευρώπης και οι συνεντεύξεις του στη βρετανική Sun και στο αμερικανικό Look, που εξόργισαν τον Παπαδόπουλο. Αυτή η πολλαπλή μαρτυρία, και μαζί η κατάθεση της Κίττυς Αρσένη και άλλων πέντε βασανισμένων αγωνιστών, αποκάλυψαν στα μάτια των Ευρωπαίων, όλων πια, τη χουντική βαρβαρότητα και οδήγησαν στην καταδίκη της Ελλάδας.
Το 1994, προλογίζοντας την επανέκδοση των «Ανθρωποφυλάκων» στα εικοσιπεντάχρονά τους, ο Κοροβέσης έγραφε πως «η ύψιστη επαναστατική αρετή σήμερα είναι να είσαι πολίτης. Και είναι ο πιο αποτελεσματικός φραγμός σε κάθε αυθαιρεσία». Και σήμερα, άλλο ένα τέταρτο του αιώνα μετά, το ίδιο ισχύει.
Πηγή: Η Καθημερινή