Ο σπουδαίος μουσικός κατέληξε απόψε από καρδιοαναπνευστική ανακοπή στο νοσοκομείο "Μετροπόλιταν", όπου νοσηλευόταν τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς έδινε μάχη με τον με τον καρκίνο......
Το παιδί από την Πάτρα......που άνοιξε νέους δρόμους στην μουσική...
Γεννήθηκε στις 13 Απριλίου 1947 στην Πάτρα και ήταν ο μεγαλύτερος αδελφός του μουσικού και τηλεπαρουσιαστή, Ανδρέα Μικρούτσικου. Ο Θάνος Μικρούτσικος ξεκίνησε τις μουσικές σπουδές του σε...
μικρή ηλικία στη Φιλαρμονική Εταιρεία Πατρών και στο Ελληνικό Ωδείο (πιάνο, θεωρία, αρμονία). Ακολούθησαν οι σπουδές και η αποφοίτησή του από το μαθηματικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ παράλληλα μελέτησε αρμονία, αντίστιξη, φούγκα και σύνθεση με τον καθηγητή-συνθέτη Γ.Α. Παπαϊωάννου.
Άρχισε να συνθέτει στα τέλη της δεκαετίας του 1960, αλλά επίσημα εμφανίστηκε το 1975, με το δίσκο «Πολιτικά τραγούδια». Συνέχισε την πορεία του ως στρατευμένος δημιουργός μελοποιώντας Γιάννη Ρίτσο, Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι, Μάνο Ελευθερίου, Μπέρτολτ Μπρεχτ και άλλους. Οι δίσκοι του «Καντάτα για τη Μακρόνησο», «Φουέντε Οβεχούνα», «Τροπάρια για Φονιάδες», «Μουσική πράξη στον Μπρεχτ», είναι χαρακτηριστικοί του ριζοσπαστικού κλίματος των πρώτων μεταπολιτευτικών χρόνων. Ειδικά η «Καντάτα για τη Μακρόνησο», έργο πρωτοποριακό για την εποχή του, όπου ο συνθέτης πειραματίζεται πάνω στην ατονική μουσική, γνώρισε διακρίσεις σε διεθνή φεστιβάλ και συνοδεύτηκε από την ερμηνεία της Μαρίας Δημητριάδη.
Στη συνέχεια, με τον δίσκο «Σταυρός Του Νότου», σε ποίηση Νίκου Καββαδία, ανοίχτηκε σε ευρύτερη τραγουδιστική θεματική, υπηρετώντας παράλληλα το θέατρο, καθώς και την ηλεκτρονική και ατονική μουσική. Με την ίδια αγάπη πάντα για τον έμμετρο λόγο συνεχίζει να μελοποιεί Γιάννη Ρίτσο, Άλκη Αλκαίο, Κώστα Τριπολίτη, Φρανσουά Βιγιόν, Κωνσταντίνο Καβάφη και άλλους. Ακόμα, έχει παρουσιάσει την όπερα «Ελένη» και έχει μελοποιήσει παραμύθια.
Συνεργάστηκε με κορυφαίες ερμηνεύτριες όπως η Μαρία Δημητριάδη, η Χάρις Αλεξίου και η Ιταλίδα Μίλβα, αλλά και μεγάλους ερμηνευτές όπως ο Μανώλης Μητσιάς, Δημήτρης Μητροπάνος, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Χρήστος Θηβαίος, Γιάννης Κούτρας και πολλούς ακόμα.
Ασχολήθηκε με όλα σχεδόν τα είδη της μουσικής. Έχει γράψει όπερες, συμφωνική μουσική, μουσική δωματίου, μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο, πειραματική μουσική. Παράλληλα ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς του κινείται στο χώρο του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού με εκατοντάδες τραγούδια σε στίχους ελλήνων και ξένων ποιητών.
Έχει ηχογραφήσει δεκάδες LP και CD συνεργαζόμενος με τις δισκογραφικές εταιρίες EMI- Classics, Blue Note, Polydor, Sony (CBS), Minos- Emi, Agora, Lyra, HMV, Legend, Legend Classics κ.α.
Έχει συνεργαστεί με πολλούς Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες γράφοντας μουσική για δεκάδες θεατρικά έργα, τα οποία έχουν παρουσιαστεί σε ολόκληρο τον κόσμο (Ελλάδα, Βέλγιο, Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Η.Π.Α., Ελβετία, Γερμανία, Ρουμανία, Αυστραλία κ.α.). Επίσης, έχει σκηνοθετήσει τρία έργα στο χώρο του μουσικού θεάτρου.
Έχει λάβει αξιοπρεπή αναγνώριση του έργου του στο εξωτερικό. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του έχει δώσει εκατοντάδες συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει συμμετάσχει ή έχουν παιχτεί έργα του σε πολλά διεθνή φεστιβάλ μουσικής (Λονδίνο, Γλασκόβη, Εδιμβούργο, Παρίσι, Λίλλη, Λυών, Ρενς, Μονπελλιέ, Βρυξέλλες, Λιέγη, Γενεύη, Λοζάννη, Βαρκελώνη, Μαδρίτη, Βερόνα, Φλωρεντία, Βερολίνο, Δρέσδη, Λειψία, Βιέννη, Κωνσταντινούπολη, Βουδαπέστη, Βουκουρέστι, Κωστάντζα, Νόργουιτς, Λουϊζιάνα, Σικάγο, Χονγκ Κόνγκ, Μπουρζ, Μιλάνο, Λισσαβόνα, Άγκυρα, Μοντεβίδεο, Μπουένος Άιρες, Σάο Πάολο, Κάιρο κ.α.)
Στη διάρκεια της καριέρας του κατόρθωσε να ελευθερώσει τη μορφή του ελληνικού τραγουδιού, προσθέτοντας στοιχεία από την νεοτεριστική και κλασσικιστική δυτικοευρωπαϊκή παράδοση, ενώ πειραματίστηκε με την μίξη τονικών και ατονικών στοιχείων και τη μορφική παραλλαγή.
Το 2002 τιμήθηκε για τη μουσική του στο θέατρο με το βραβείο «Δημήτρης Μητρόπουλος» από το Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου (Θεατρικό Μουσείο).
Ο Θάνος Μικρούτσικος είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Διετέλεσε, επίσης:
Ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας 1986-1990
Καλλιτεχνικός διευθυντής του Μουσικού Αναλογίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 1990-1993
Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού 1993-1994
Υπουργός Πολιτισμού 1994-1996
Καλλιτεχνικός διευθυντής της HMV (Ελλάδας) 1996-2004
Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ελληνικού Φεστιβάλ 1998-1999 Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου)
Σύμβουλος διοίκησης για τα πολιτιστικά στην Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004» 2002-2004
Καλλιτεχνικός διευθυντής του Οργανισμού «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης - Πάτρα 2006» 2003-2005
Για το έργο του στην πολιτιστική διαχείριση, καθώς και τη μουσική του δραστηριότητα, έγινε επίτιμος δημότης σε πολλές πόλεις της Ελλάδος[2].
Το 1996 παντρεύτηκε τη Μαρία Παπαγιάννη.
μικρή ηλικία στη Φιλαρμονική Εταιρεία Πατρών και στο Ελληνικό Ωδείο (πιάνο, θεωρία, αρμονία). Ακολούθησαν οι σπουδές και η αποφοίτησή του από το μαθηματικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ παράλληλα μελέτησε αρμονία, αντίστιξη, φούγκα και σύνθεση με τον καθηγητή-συνθέτη Γ.Α. Παπαϊωάννου.
Άρχισε να συνθέτει στα τέλη της δεκαετίας του 1960, αλλά επίσημα εμφανίστηκε το 1975, με το δίσκο «Πολιτικά τραγούδια». Συνέχισε την πορεία του ως στρατευμένος δημιουργός μελοποιώντας Γιάννη Ρίτσο, Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι, Μάνο Ελευθερίου, Μπέρτολτ Μπρεχτ και άλλους. Οι δίσκοι του «Καντάτα για τη Μακρόνησο», «Φουέντε Οβεχούνα», «Τροπάρια για Φονιάδες», «Μουσική πράξη στον Μπρεχτ», είναι χαρακτηριστικοί του ριζοσπαστικού κλίματος των πρώτων μεταπολιτευτικών χρόνων. Ειδικά η «Καντάτα για τη Μακρόνησο», έργο πρωτοποριακό για την εποχή του, όπου ο συνθέτης πειραματίζεται πάνω στην ατονική μουσική, γνώρισε διακρίσεις σε διεθνή φεστιβάλ και συνοδεύτηκε από την ερμηνεία της Μαρίας Δημητριάδη.
Στη συνέχεια, με τον δίσκο «Σταυρός Του Νότου», σε ποίηση Νίκου Καββαδία, ανοίχτηκε σε ευρύτερη τραγουδιστική θεματική, υπηρετώντας παράλληλα το θέατρο, καθώς και την ηλεκτρονική και ατονική μουσική. Με την ίδια αγάπη πάντα για τον έμμετρο λόγο συνεχίζει να μελοποιεί Γιάννη Ρίτσο, Άλκη Αλκαίο, Κώστα Τριπολίτη, Φρανσουά Βιγιόν, Κωνσταντίνο Καβάφη και άλλους. Ακόμα, έχει παρουσιάσει την όπερα «Ελένη» και έχει μελοποιήσει παραμύθια.
Συνεργάστηκε με κορυφαίες ερμηνεύτριες όπως η Μαρία Δημητριάδη, η Χάρις Αλεξίου και η Ιταλίδα Μίλβα, αλλά και μεγάλους ερμηνευτές όπως ο Μανώλης Μητσιάς, Δημήτρης Μητροπάνος, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Χρήστος Θηβαίος, Γιάννης Κούτρας και πολλούς ακόμα.
Ασχολήθηκε με όλα σχεδόν τα είδη της μουσικής. Έχει γράψει όπερες, συμφωνική μουσική, μουσική δωματίου, μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο, πειραματική μουσική. Παράλληλα ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς του κινείται στο χώρο του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού με εκατοντάδες τραγούδια σε στίχους ελλήνων και ξένων ποιητών.
Έχει ηχογραφήσει δεκάδες LP και CD συνεργαζόμενος με τις δισκογραφικές εταιρίες EMI- Classics, Blue Note, Polydor, Sony (CBS), Minos- Emi, Agora, Lyra, HMV, Legend, Legend Classics κ.α.
Έχει συνεργαστεί με πολλούς Έλληνες και ξένους σκηνοθέτες γράφοντας μουσική για δεκάδες θεατρικά έργα, τα οποία έχουν παρουσιαστεί σε ολόκληρο τον κόσμο (Ελλάδα, Βέλγιο, Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Η.Π.Α., Ελβετία, Γερμανία, Ρουμανία, Αυστραλία κ.α.). Επίσης, έχει σκηνοθετήσει τρία έργα στο χώρο του μουσικού θεάτρου.
Έχει λάβει αξιοπρεπή αναγνώριση του έργου του στο εξωτερικό. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του έχει δώσει εκατοντάδες συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει συμμετάσχει ή έχουν παιχτεί έργα του σε πολλά διεθνή φεστιβάλ μουσικής (Λονδίνο, Γλασκόβη, Εδιμβούργο, Παρίσι, Λίλλη, Λυών, Ρενς, Μονπελλιέ, Βρυξέλλες, Λιέγη, Γενεύη, Λοζάννη, Βαρκελώνη, Μαδρίτη, Βερόνα, Φλωρεντία, Βερολίνο, Δρέσδη, Λειψία, Βιέννη, Κωνσταντινούπολη, Βουδαπέστη, Βουκουρέστι, Κωστάντζα, Νόργουιτς, Λουϊζιάνα, Σικάγο, Χονγκ Κόνγκ, Μπουρζ, Μιλάνο, Λισσαβόνα, Άγκυρα, Μοντεβίδεο, Μπουένος Άιρες, Σάο Πάολο, Κάιρο κ.α.)
Στη διάρκεια της καριέρας του κατόρθωσε να ελευθερώσει τη μορφή του ελληνικού τραγουδιού, προσθέτοντας στοιχεία από την νεοτεριστική και κλασσικιστική δυτικοευρωπαϊκή παράδοση, ενώ πειραματίστηκε με την μίξη τονικών και ατονικών στοιχείων και τη μορφική παραλλαγή.
Το 2002 τιμήθηκε για τη μουσική του στο θέατρο με το βραβείο «Δημήτρης Μητρόπουλος» από το Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου (Θεατρικό Μουσείο).
Ο Θάνος Μικρούτσικος είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών. Διετέλεσε, επίσης:
Ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας 1986-1990
Καλλιτεχνικός διευθυντής του Μουσικού Αναλογίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών 1990-1993
Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού 1993-1994
Υπουργός Πολιτισμού 1994-1996
Καλλιτεχνικός διευθυντής της HMV (Ελλάδας) 1996-2004
Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ελληνικού Φεστιβάλ 1998-1999 Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου)
Σύμβουλος διοίκησης για τα πολιτιστικά στην Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004» 2002-2004
Καλλιτεχνικός διευθυντής του Οργανισμού «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης - Πάτρα 2006» 2003-2005
Για το έργο του στην πολιτιστική διαχείριση, καθώς και τη μουσική του δραστηριότητα, έγινε επίτιμος δημότης σε πολλές πόλεις της Ελλάδος[2].
Το 1996 παντρεύτηκε τη Μαρία Παπαγιάννη.
https://www.youtube.com/watch?v=DlF_d9zPDuA&list=RDva0V_zLHDKU&index=5
ΑπάντησηΔιαγραφήΤις κρύες γυναίκες που με χαϊδεύουν,
τους ψευτοφίλους που με κολακεύουν,
που απ’ τους άλλους θεν παλικαριά
κι οι ίδιοι όλο λερώνουν τα βρακιά,
σ’ αυτήν την πόλη που στα δυο έχει σκιστεί,
τους έχω βαρεθεί.
Και πέστε μου αξίζει μια πεντάρα,
των γραφειοκρατών η φάρα,
στήνει με ζήλο περισσό,
στο σβέρκο του λαού χορό,
στης ιστορίας τον χοντρό το κινητή,
την έχω βαρεθεί.
Και τι θα χάναμε χωρίς αυτούς όλους,
τους Ευρωπαίους, τους προφεσόρους,
που καλύτερα θα ξέρανε πολλά,
αν δε γεμίζαν ολοένα την κοιλιά,
υπαλληλίσκοι φοβητσιάρηδες, δούλοι παχιοί,
τους έχω βαρεθεί.
Κι οι δάσκαλοι της νεολαίας νταντάδες,
κόβουν στα μέτρα τους τους μαθητάδες,
κάθε σημαίας πλαισιώνουν τους ιστούς,
με ιδεώδεις υποτακτικούς,
που είναι στο μυαλό νωθροί,
μα υπακοή έχουν περισσή,
τους έχω βαρεθεί.
Κι ο παροιμιώδης μέσος ανθρωπάκος,
κέρδος ποτέ μα από παθήματα χορτάτος,
που συνηθίζει στην κάθε βρωμιά,
αρκεί να έχει γεμάτο τον ντορβά
κι επαναστάσεις στ’ όνειρά του αναζητεί,
τον έχω βαρεθεί.
Κι οι ποιητές με χέρι υγρό,
υμνούνε της πατρίδας τον χαμό,
κάνουν με θέρμη τα στοιχειά στιχάκια,
με τους σοφούς του κράτους τα ‘χουνε πλακάκια,
σαν χέλια γλοιώδικα έχουν πουληθεί,
τους έχω βαρεθεί.
Κι οι ποιητές με χέρι υγρό,
υμνούνε της πατρίδας τον χαμό,
κάνουν με θέρμη τα στοιχειά στιχάκια,
με τους σοφούς του κράτους τα ‘χουνε πλακάκια,
σαν χέλια γλοιώδικα έχουν πουληθεί,
τους έχω βαρεθεί.
Σαν χέλια γλοιώδικα έχουν πουληθεί,
τους έχω σιχαθεί.
https://www.youtube.com/watch?v=zveemnKDo6w
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα διαμάντια της Ελληνικής δισκογραφίας: Θάνος Μικρούτσικος: Ο Σταυρός του Νότου
Ο Μικρούτσικος περιέγραψε μουσικά τις θαλασσινές εικόνες του Καββαδία μοναδικά
Ο Θάνος Μικρούτσικος μελλοποιεί Νίκο Καββαδία και ο δίσκος με τον τίτλο Ο Σταυρός Του Νότου που κυκλοφόρησε το Φθινόπωρο του 1979 από την
LYRA, θεωρείται και είναι από τους πιο σημαντικούς στην ιστορία της Ελληνικής δισκογραφίας.
Τα προβλήματα άρχισαν όταν ο Μικρούτσικος θέλησε να ηχογραφήσει τη δουλειά του σε δίσκο. Ο πρώτος που αντέδρασε ήταν ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης της δισκογραφικής εταιρείας Αλέκος Πατσιφάς, ο οποίος απογοητεύτηκε από αυτά που άκουσε και με βαρεία καρδιά, έδωσε την συγκατάθεσή του στην κυκλοφορία του δίσκου, μόνο για την εκτίμηση που έτρεφε στο πρόσωπο και στο μέχρι τότε έργο του συνθέτη.
Ο τύπος υποδέχτηκε τον δίσκο με τις χειρότερες κριτικές. Για παράδειγμα η εφημερίδα Καθημερινή, που οι κριτικές της στα προηγούμενα έργα του Μικρούτσικου ήταν εξαιρετικές, για τον Σταυρό του νότου έγραψε πως πρόκειται για ένα πληκτικό έργο και καλούσε τον ταλαντούχο συνθέτη να το ξεχάσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
Το μεγάλο πρόβλημα δεν ήταν ο συνθέτης, αλλά ο ποιητής που θεωρείτο μικρής αξίας, Ποιητής των ημερολογίων και δυσνόητος. Όπως διηγείται ο συνθέτης στην Κρυσταλία Πατούλη, σε συνέντευξη που της παραχώρησε στις 19/1/12 στην ιστοσελίδα tvxs.gr, ο αδελφός του ο Ανδρέας Μικρούτσικος, που εκείνη την εποχή έγραφε δισκοκριτικές με ψευδώνυμο σε μουσικό περιοδικό, έγραψε πως ¨Ο δίσκος θα έπρεπε να συνοδεύεται και από λεξικό άγνωστων λέξεων, γιατί υπάρχουν περισσότερες από εβδομήντα άγνωστες λέξεις σε έντεκα τραγούδια¨.
Ο δίσκος πούλησε πάνω από 50.000 αντίτυπα στους πρώτους 6 μήνες κυκλοφορίας και πλησιάζει τα δύο εκατομμύρια αντίτυπα μέχρι σήμερα. Γνώρισε τεράστια απήχηση, ο κόσμος και ειδικά η νεολαία αγκάλιασε τα τραγούδια. Ο Μικρούτσικος περιέγραψε μουσικά τις θαλασσινές εικόνες του Καββαδία μοναδικά, αποφεύγοντας μαεστρικά το εμπόδιο της μη ομοιοκαταταληξίας στη ποίηση Καββαδία. Ο δε ποιητής από ατάλαντος και δυσνόητος είναι ο λατρεμένος διαχρονικά των νέων και όχι μόνο.
Ας θυμηθούμε την απάντηση που έδωσε ο Θάνος Μικρούτσικος στην πρόσφατη συνέντευξή του στο mixgrill και τον Αντώνη Κατσαμά σε σχετική ερώτηση για τον Σταυρό του Νότου
Μέχρι ένα σημείο δεν μπορούσα να το εξηγήσω βέβαια. Μάλλον μετά το ’90 άρχισα να το συνειδητοποιώ. Πάντως η ερώτηση είναι κάπως συντηρητική, σε δύο σημεία τα οποία και θα αναφέρω: πρώτον, δεν πρόκειται απλά για απήχηση αλλά για Καββαδιομάνια! Δεν εξηγείται αλλιώς, πως σε μια χώρα με 10 εκατομμύρια πληθυσμό, έχει πουλήσει 2 εκατομμύρια αντίτυπα και συνεχίζει να πουλάει. Και ακόμη, οι σημερινοί πιτσιρικάδες είναι το ίδιο βαθιά παθιασμένοι με τους τότε νέους, της εποχής που πρωτοβγήκε. Γι’ αυτό μιλάω για μανία έως και σήμερα. Επειδή όμως αποκλείεται ολόκληρες τρεις και πάνω γενιές να έπαθαν απλά παράκρουση με τους στίχους του Καββαδία που μιλούσε για τη θάλασσα και τα ταξίδια, η εξήγηση βρίσκεται μάλλον στην αποκάλυψη, μέσω της μελοποίησης, των κρυμμένων σημείων της ποίησης του Καββαδία. Γιατί ο Καββαδίας λέει κάτι παραπάνω από αυτό που σε πρώτο επίπεδο διαβάζουμε και αν η μελοποίηση δεν κατάφερνε να φανερώσει το δεύτερο κρυμμένο επίπεδο θα παρέμενε απλά υπόκρουση. Φυσικά, όταν λέει ο ποιητής «χόρεψε στο φτερό του καρχαρία», αναφέρεται στην προσωπική υπέρβαση που ο καθένας οφείλει στον εαυτό του, δίνοντας το μήνυμα ότι τίποτα δεν είναι αδύνατο. Αυτό είναι το ισχυρότερο μήνυμα στην ιστορία και αυτό είναι που ξεσηκώνει τους εκάστοτε πιτσιρικάδες και κατά συνέπεια κρατά τα κομμάτια αυτά διαχρονικά.
Ο συνθέτης μας συστήνει τον Γιάννη Κούτρα ο οποίος ερμηνεύει μοναδικά τα οκτώ από τα έντεκα τραγούδια του δίσκου. Εξαιρετική και η συμμετοχή του Βασίλη Παπακωνσταντίνου όπου ερμηνεύει 2 τραγούδια και ανεπανάληπτη η ερμηνεία του στο Μαχαίρι. Υπέροχη και η Αιμιλία Σαρρή που ερμηνεύει το ομότιτλο τραγούδι του δίσκου.
ΚΑΝΤΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ (ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ )...
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=5RZDDHjWCkI&list=PLw3Mt4FUg5YTvc2Z6Po4A1JrkQPc6ld4D&index=2
Η γλώσσα του Θάνου Μικρούτσικου, ξεφεύγοντας από κάθε σχηματική ταξινόμηση, επιστρατεύει αμέτρητες αναφορές: Τη δημοτική παράδοση, το ρεμπέτικο, κάποιους μακρινούς απόηχους του 19ου αιώνα, μερικές στιγμές δανεισμένες από τους πρωτοποριακούς της νεοελληνικής σχολής και την ατονική γραφή.
Στον Μικρούτσικο το ουσιαστικό εδρεύει μέσα σ' αυτήν την προνομιούχα σχέση που ζει μαζί με την ποίηση, μέσα σ' αυτήν την ολότητα όπου λάμπουν τα ευρήματα του κειμένου και της μουσικής. Δε μελοποιεί απλά την ποίηση του Ρίτσου, δημιουργεί ένα καινούργιο χώρο ανοιχτό στο τραγούδι που κουβαλάει μέσα της η λέξη.
Ανακαλύπτει εκ νέου τις τραγικές δομές του Σοφοκλή και του Αισχύλου και ζωντανεύει τα φαντάσματα του ελληνισμού.
Ο Μικρούτσικος έχει αυτό το σπάνιο χάρισμα να κάνει προσιτά κείμενα δύσκολα, προβάλλοντας μέσα μας τις αβυσσαλέες τους αντηχήσεις. Επιπλέον, ο Μικρούτσικος φιγουράρει σαν ένας απελευθερωμένος συνθέτης, μια φυσιογνωμία που η κοινωνία μας σήμερα έχει ξεχάσει. Συνθέτης κι ερμηνευτής ο ίδιος αναγκάζει τους μουσικούς να τραγουδούν, τον τραγουδιστή να μιλάει.
Στον Μικρούτσικο υπάρχει επίσης κι αυτός ο βαθύς πόθος του Gesamtkunstwerk, αυτή η συνύπαρξη των τεχνών. Ο νους μας τρέχει στον Βάγκνερ, στον Στραβίνσκι, στον Σατί, στα ρώσικα μπαλέτα του Ντιαγκίλεφ.
https://www.youtube.com/watch?v=yxy3ejIXQ5Q&list=RDyxy3ejIXQ5Q&index=1
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ συναυλία του Θάνου Μικρούτσικου δόθηκε το Σάββατο 2 Φλεβάρη 2013 στην αίθουσα συνεδρίων του ΚΚΕ στον Περισσό και άνοιξε το δεύτερο κύκλο των εκδηλώσεων μπροστά στο Επιστημονικό Συνέδριο, που διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ, για τον Μπέρτολτ Μπρεχτ με τίτλο «Για τους σεισμούς που μέλλονται να' ρθούν».
Η συναυλία διοργανώθηκε από το Τμήμα Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ και την Πολιτιστική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ και περιελάμβανε τραγούδια από τον «Κύκλο με την Κιμωλία» του Μάνου Χατζιδάκι και του Οδυσσέα Ελύτη και την «Μουσική Πράξη στον Μπρεχτ» του Θάνου Μικρούτσικου.
Το Α' Μέρος περιελάμβανε τα τραγούδια: «Τέσσερις στρατηγοί», «Ανάγκη να σε πάρω εγώ», «Η Μπαλάντα του Στρατιώτη», «Μια φορά και ένα καιρό», από τον «Κύκλο με την Κιμωλία». Στο τραγούδι η Άννα Λινάρδου και στο πιάνο ο Θάνος Μικρούτσικος.
Το Β' μέρος, περιελάμβανε τραγούδια από το έργο «Μουσική Πράξη στον Μπρεχτ». Ακούστηκαν τα τραγούδια: «Γερμανικό Τραγούδι/Το Θέατρο», «Μπαλάντα για την έγκριση του Κόσμου», «Ύμνος στον Μπέρτολτ Μπρεχτ (ορχηστρικό)», «Για τον Φτωχό Β.Β.», «Δίκαια Κυνηγημένος», «Για την Μάνα Κουράγιο (ορχηστρικό)», «Η Μπαλάντα του στρατηγού Τίλυ», «Ερωτήσεις ενός εργάτη που διαβάζει», «Μπρεχτικά παιχνίδια (ορχηστρικό), «Η Μπαλάντα των μικροαστών», «Μόττο στα ποιήματα του Σβέντμποργκ», «Επιτάφιος για την Ρόζα Λούξεμπουργκ», «Εγκώμιο στην αμφιβολία», «Τρόμος και Αθλιότητα του Γ' Ράιχ», «Επιτάφιο για τον Μ.», «Διαβάζοντας έναν αρχαίο Έλληνα Ποιητή», «Αυτή η ανεργία!», «Γερμανικό εγχειρίδιο πολέμου».
Στο τραγούδι ο Κώστας Θωμαΐδης.
ΣΤΟΥ ΑΙΩΝΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΚΑ....
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=SUifANePSh4
Ο δίσκος «Στου Αιώνα την Παράγκα» κυκλοφόρησε το 1996 και είκοσι δύο χρόνια μετά μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι πρόκειται για μια δουλειά που σημάδεψε για πάντα την ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας. Μετά από την επιτυχημένη συνεργασία του με τον Μάριο Τόκα, ο Δημήτρης Μητροπάνος βρήκε στις μελωδίες του Θάνου Μικρούτσικου μια μοναδική ευκαιρία για να θυμίσει στην Ελλάδα ότι ήταν ο νούμερο ένα τραγουδιστής της …
Στο πλαίσιο του βιβλίου του Οδυσσέα Ιωάννου «Ο Θάνος κι ο Μικρούτσικος» ο μεγάλος μας συνθέτης κάνει ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο και θυμάται την εποχή εκείνη που ο σπουδαίος αυτός δίσκος ξεκίνησε το ταξίδι του: «Είχαμε ξεκινήσει να ψάχνουμε το υλικό για τον δίσκο με τον Μητροπάνο. Είχα γράψει κασέτες με τραγούδια σε στίχους του Αλκαίου, του Λαχά, του Κακουλίδη… Ήταν περίπου είκοσι έξι τραγούδια, ανάμεσά τους και η «Ρόζα», τραγούδι γραμμένο το 1986. Το τραγούδι αυτό το είχα σε μια πολύ κακή ηχογράφηση, την οποία μόλις άκουσε ο Ηλίας Μπενέτος -παραγωγός του δίσκου- ενθουσιάστηκε». Θυμάται, ακόμα, τις συναντήσεις του με τον Μητροπάνο -τέσσερις με πέντε φορές την εβδομάδα- στο σπίτι του συνθέτη και την πολύ ζεστή ατμόσφαιρα που επικρατούσε όταν πρόβαραν τα τραγούδια. Οι ηχογραφήσεις ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 1996 και η «Ρόζα» ήταν το τραγούδι που ταλαιπώρησε τους συντελεστές περισσότερο: «Δεν μπορούσαμε να βρούμε τον τρόπο που θα έπαιζαν τα τύμπανα. Ήμαστε έξι ώρες και προσπαθούσαμε να βρούμε κάτι που θα με ικανοποιούσε. Ντράμερ ήταν ο σπουδαίος μουσικός Νίκος Καπηλίδης. Δεν ήθελα τα τυπικά χτυπήματα του ζεϊμπέκικου». Ήταν τότε που ο συνθέτης ζήτησε από τον ντράμερ να βγάλει το πουκάμισό του, προκαλώντας την έκπληξη του δεύτερου. «Βγάζει το πουκάμισο και ζητάω αν υπάρχει στο στούντιο καμιά προβιά για να φορέσει. Προβιά, βέβαια, δεν βρήκαμε, αλλά λέω στον Καπηλίδη να σκεφτεί ότι είναι ένας Βίκινγκ και να παίξει το κομμάτι όπως θα έπαιζε το ζεϊμπέκικο ένας Βίκινγκ. Τα κατάφερε απόλυτα». Ο Δημήτρης Μητροπάνος επίσης δυσκολεύτηκε να πει το τραγούδι στο στούντιο και η φωνή του δεν έβγαινε με τίποτα. Αυτή η ιστορία κράτησε για πολλές μέρες, μέχρι που ο Ηλίας Μπενέτος τον κατάφερε να το πει. «Εκ των υστέρων, αποκαλύφθηκε πως είχε τρακ», θυμάται ο Μικρούτσικος.
Όσο για το πασίγνωστο σε όλους «Πάντα Γελαστοί» γράφτηκε και μπήκε στον δίσκο την τελευταία στιγμή. Τον δίσκο ουσιαστικά τον «βάφτισε» ο Λάκης Λαζόπουλος, από ένα στίχο του Άλκη Αλκαίου. «Σε εκείνον τον δίσκο θεωρώ πως βρήκα τον κατάλληλο ερμηνευτή την κατάλληλη στιγμή», λέει ο Μικρούτσικος. «Αισθανόμασταν πως κάτι δυνατό μάς συνέβαινε. Λίγες φορές το έχω νιώσει αυτό στη ζωή μου στο στούντιο». Τα περισσότερα τραγούδια της δουλειάς αυτής έγιναν τεράστιες επιτυχίες και ακούγονται ακόμα και σήμερα. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο δίσκος «Στου Αιώνα την Παράγκα» πούλησε 200.000 αντίτυπα.
Το βιβλίο του Οδυσσέα Ιωάννου «Ο Θάνος κι ο Μικρούτσικος: Μια αυτοβιογραφία μέσα από 24 συναντήσεις» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.
"ΘΑΛΑΣΣΑ ΣΤΗ ΣΚΑΛΑ" ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟΣ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ (ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ)
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=qrDEq5J-O9Q&list=PLTRKMU5k2_RvNtLY-9qy9EjrFnZod-j7p
Όταν ο Θάνος Μικρούτσικος είχε συνομιλήσει με τον Αντώνη Μποσκοΐτη στην κάμερα του RISE TV
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ τηλεοπτική συζήτηση του Θάνου Μικρούτσικου με τον συνεργάτη του koutipandoras.gr, λίγους μήνες αφότου διαγνώστηκε με καρκίνο.
https://www.youtube.com/watch?v=cntknGkAtlw&feature=emb_logo
"ΥΠΕΡΟΧΑ ΜΟΝΑΧΟΙ" (ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ).
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=xBxuOlqdwPw&list=PLw3Mt4FUg5YTtzj1Z5qgrwD5z-NZm5lJJ&index=1
1982. Μια Πιρόγα ξεκινά το θρυλικό ταξίδι της στη δισκογραφία με τη μουσική του Θάνου Μικρούτσικου. Είκοσι τέσσερα χρόνια αργότερα τρεις φίλοι και συνοδοιπόροι του, ο Άλκης Αλκαίος, ο Μανώλης Μητσιάς και ο Χρήστος Θηβαίος συναντιούνται με αφορμή τη νέα δισκογραφική δουλειά 'Ύπέροχα Μονάχοι" που μόλις κυκλοφόρησε από την εταιρία Legend. Τι έχει αλλάξει από τότε; Πολλά, μα και τίποτα...
Αυτή τη φορά, ο συνθέτης Θάνος Μικρούτσικος μεταφέρει στις αποσκευές του δεκατρία νέα κομμάτια και συνεχίζει τη διαχρονική συνεργασία του με τον στιχουργό Άλκη Αλκαίο. Ολοκληρώνει έτσι το μεγάλο ταξίδι που άρχισαν μαζί πριν από τρεις περίπου δεκαετίες, δίνοντας στην ελληνική μουσική επιτυχίες όπως "Ρόζα", "Πάντα Γελαστοί" κ.ά. Βασικός ερμηνευτής στο νέο άλμπουμ παραμένει ο Μανώλης Μητσιάς, ο οποίος ξεδιπλώνει όλες τις ερμηνευτικές ικανότητές του και μαγεύει με τη μοναδική φωνή του. Μέσα από τα λόγια των "Αργώ", "Της θάλασσας τα μάγια" (με τη Μαρία Σπυροπούλου στη δεύτερη φωνή), "Κούκος μόνος σ' ένα ταμπλό", "Πυραμίδες", 'Ύπνοβάτης" (με τη σύμπραξη του Θάνου Μικρούτσικου στα φωνητικά), "Το ραβδί και το κλειδί", "Χάρτινη ζωή" και "Στου Αδάμ την εξορία", ο καταξιωμένος τραγουδιστής παρασύρει τους ακροατές σε ανεξερεύνητα μουσικά μονοπάτια που σίγουρα θα αγαπήσουν.
Ο Θάνος Μικρούτσικος εμπιστεύτηκε δύο τραγούδια του στον ερμηνευτή - παραμυθά Χρήστο Θηβαίο, έναν από τους σημαντικότερους τραγουδοποιούς της νεότερης γενιάς που, χρόνια τώρα, εργάζεται ακούραστα και με πάθος για το ελληνικό τραγούδι. Η αισθαντική, εκφραστική φωνή του δένει μοναδικά με τους ήχους και τους στίχους των "Ωροσκόπιο" και "Blues οη the road" και συνάδει απόλυτα με το λυρικό ύφος του δίσκου. Τρία ακόμα κομμάτια, τα "Παντομίμα", "Στης γοργόνας το φτερό" και "Σιντάρτα" ερμηνεύει με το προσωπικό και ιδιαίτερα συναισθηματικό "στιλ που έχει καθιερώσει, ο ίδιος ο δημιουργός.
Η ενορχήστρωση του δίσκου έγινε από τον Θάνο Μικρούτσικο με τη βοήθεια της Βάσως Δημητρίου, η οποία επιμελήθηκε επίσης την ηχογράφηση και το μουσικό υλικό. Εξίσου σημαντικό ρόλο διαδραμάτισαν οι Σταύρος Λάντσιας και Γιώτης Κιουρτσόγλου, με το δημιουργικό παίξιμό τους. Στα τραγούδια, τέλος, έδωσε πνοή μια πλειάδα εξαίρετων μουσικών, οι Βάσω Δημητρίου (ακουστική, κλασική, ηλεκτρική κιθάρα), Σταύρος Λάντσιας (ντραμς, κρουστά, πιάνο, synthi), Γιώτης Κιουρτσόγλου (ηλεκτρικό μπάσο), Χρήστος Κωνσταντίνου (μπουζούκι, τζουρά, μπαγλαμά), Ίρις Λουκά (βιολί, βιόλα), Δημήτρης Γιαννόπουλος (τενόρο σαξόφωνο), Βασίλης Δρογκάρης (ακορντεόν).
Ο ακούραστος, πολυτάλαντος Θάνος Μικρούτσικος εμφανίζεται και στα πλήκτρα (πιάνο, synthi). Την παραγωγή υπογράφει ο Γιώργος Μακράκης. Υπέροχα μονάχοι όλοι τους, ρίχνουν άγκυρα στην καρδιά μας και έρχονται να συντροφέψουν με τους σκοπούς του έρωτα, του ονείρου και του πάθους τις πιο πολύτιμες στιγμές μας.
Τα τραγούδια του cd
01. Αργώ (Μανώλης Μητσιάς)
02. Της θάλασσας τα μάγια (Μανώλης Μητσιάς & Μαρία Σπυροπούλου)
03. Κούκος μονός σ' ένα ταμπλό (Μανώλης Μητσιάς)
04. Πυραμίδες (Μανώλης Μητσιάς)
05. Ωροσκόπιο (Χρήστος Θηβαίος)
06. Παντομίμα (Θάνος Μικρούτσικος)
07. Blues on the road (Χρήστος Θηβαίος)
08. Στης γοργόνας το φτερό (Θάνος Μικρούτσικος)
09. Υπνοβάτης (Μανώλης Μητσιάς & Θάνος Μικρούτσικος)
10. Το ραβδί και το κλειδί (Μανώλης Μητσιάς)
11. Χάρτινη ζωή (Μανώλης Μητσιάς)
12. Στου Αδάμ την εξορία (Μανώλης Μητσιάς)
13. Σιντάρτα (Θάνος Μικρούτσικος)
ΣΥΓΝΩΜΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΥΝΑ "ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΛΜΠΟΥΜ"
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=BrlsYQZo2Xw
«Από την ώρα που γεννιόμαστε μέχρι την ώρα που πεθαίνουμε...
ΑπάντησηΔιαγραφή...περνάνε 4.160 Σαββατοκύριακα».
Όταν ο σπουδαίος Έλληνας συνθέτης είχε μιλήσει στο LΙFO για φίλους και εχθρούς...
https://www.lifo.gr/articles/obituaries/264329/pethane-o-thanos-mikroytsikos-apo-tin-ora-poy-genniomaste-mexri-tin-ora-poy-pethainoyme-pernane-4-160-savvatokyriaka
https://www.youtube.com/watch?v=JcISjI1VFIc
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ μεγάλη συναυλία που πραγματοποιήθηκε προς τιμή του Θάνου Μικρούτσικου στο Θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη", τον Ιούνιο του 2018 (Πέμπτη 7 και Παρασκευή 8 Ιουνίου)
Στη σκηνή είχαν παραβρεθεί και είχαν τιμήσει με την παρουσία τους τον Θάνο Μικρούτσικο καλλιτέχνες που βρέθηκαν δίπλα του όλα τα χρόνια της πορείας του στον χώρο της μουσικής: ο Γιώργος Νταλάρας, η Χάρις Αλεξίου, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Μανώλης Μητσιάς, ο Μίλτος Πασχαλίδης, ο Γιάννης Κότσιρας, ο Κώστας Θωμαΐδης, ο Γιώργος Μεράντζας, η Ρίτα Αντωνοπούλου, ο Χρήστος Θηβαίος και η Μαριάννα Πολυχρονίδη.
Είναι χαρακτηριστικά τα λόγια του συνθέτη: "Είμαι ιδιαιτέρως συγκινημένος και υπάρχουν πολλοί λόγοι. Θα μείνω όμως στο πιο σημαντικό. Κι αυτό είναι ότι θα βρεθώ στη σκηνή με πρόσωπα που περπάτησαν μαζί μου όλα αυτά τα χρόνια του ταξιδιού και της περιπέτειάς μου στο τραγούδι. Το σκέφτηκα, τους τηλεφώνησα κι όλοι άνοιξαν την αγκαλιά τους. Μία η απάντηση: 'Θα είμαι εκεί με όποιον τρόπο θέλεις'. Σας ευχαριστώ όλους και τον καθένα χωριστά. Θα αρχίσω από την αρχή".
https://www.youtube.com/watch?v=Dwk4-8y9MJE
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ ο Μπέρτολτ Μπρεχτ
είμαι από τα μαύρα δάση,
η μάνα μου στις πολιτείες
με κουβάλησε,
σαν ήμουνα ακόμα στην κοιλιά της,
και των δασών η παγωνιά
μέσα μου θα `ναι ως το θάνατό μου.
Έχω, έχω το σπίτι μου
στην πολιτεία της ασφάλτου,
φορτωμένος από την αρχή
με όλα τα μυστήρια του θανάτου
με εφημερίδες, με καπνό και με ρακή,
καχύποπτος και τεμπέλης
κι ευχαριστημένος στα στερνά.
Φέρομαι φιλικά στους ανθρώπους
φορώ καθώς το συνηθίζουν
ένα σκληρό καπέλο,
λέω, είναι ζωα που μυρίζουν τελείως ιδιόμορφα
και λέω πάλι,
δε βαριέσαι έχω κι εγώ την ίδια μυρουδιά.
Το πρωί στο γκρίζο χάραμα
τα έλατα κατουράνε,
και τα ζωύφιά τους τα πουλιά
αρχίζουν να φωνάζουν
Κείνη την ώρα αδειάζω το ποτήρι μου στην πόλη
πετάω τ’ αποτσίγαρό μου και ανήσυχος κοιμάμαι.
Απ’ αυτές τις πολιτείες
θα απομείνει εκείνος που διάβηκε από μέσα τους
ο άνεμος, δίνει χαρά το σπίτι σ’ αυτόν που τρώει,
τ’ αδειάζει.
Ξέρουμε ότι είμαστε περαστικοί
κι ότι ύστερα από μας
τίποτα τ’ αξιόλογο δε θα 'ρθει.
Ελπίζω στους σεισμούς
που μέλλονται για να 'ρθουν,
να μην αφήσω τη Βιρτζίνιά μου
απ’ την πίκρα να μου σβήσει.
Εγώ ο Μπέρτολτ Μπρεχτ
από τα μαύρα δάση,
ξερασμένος στις πολιτείες της ασφάλτου
μέσα στη μάνα μου σε πρώιμη εποχή.
https://www.youtube.com/watch?v=nOP8KRxI_LQ
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτίχοι: Μπέρτολτ Μπρέχτ
Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος
Αυτοί που βρίσκονται ψηλά
Θεωρούνε ταπεινό
Να μιλάς για το φαΐ
Ο λόγος; Έχουνε κι όλας φάει
Οι ταπεινοί αφήνουνε τον κόσμο
Χωρίς να’χουνε δοκιμάσει κρέας της προκοπής
Πώς ν’αναρωτηθούν πού’θε έρχονται
Και πού πηγαίνουν
Είναι τα όμορφα δειλινά τόσο αποκαμωμένοι
Το βουνό και την πλατειά τη θάλασσα
Δεν τά’χουν ακόμα δει
Όταν σημαίνει η ώρα τους
Αν δεν νοιαστούν οι ταπεινοί
Γι’αυτό που είναι ταπεινό
Ποτέ δε θα υψωθούν
Το ημερολόγιο
Δε δείχνει ακόμα την ημέρα
Όλοι οι μήνες, όλες οι ημέρες
Είναι ανοιχτές
Κάποια απ’ αυτές θα σφραγιστεί
Μ’ έναν σταυρό
Οι εργάτες φωνάζουν για ψωμί
Οι έμποροι φωνάζουν γι’αγορές
Οι άνεργοι πεινούσαν
Τώρα πεινάνε κι όσοι εργάζονται
Αυτοί που αρπάνε το φαΐ απ’ το τραπέζι
Κηρύχνουν τη λιτότητα
Αυτοί που παίρνουν όλα τα δοσήματα
Ζητάνε θυσίες
Οι χορτάτοι μιλάνε στους πεινασμένους
Για τις μεγάλες εποχές που θα’ρθουν
Αυτοί που τη χώρα σέρνουνε στην άβυσσο
Λες πως είναι τέχνη να κυβερνάς το λαό
Είναι πολύ δύσκολη για τους ανθρώπους του λαού
Αυτοί που βρίσκονται ψηλά λένε
Πόλεμος και ειρήνη
Είναι δυο πράγματα ολότελα διαφορετικά
Όμως η ειρήνη τους και ο πόλεμός τους
Μοιάζουν όπως ο άνεμος κι η θύελλα
Ο πόλεμος γεννιέται απ’ την ειρήνη τους
καθώς ο γιος από τη μάνα
έχει τα δικά της απαίσια χαρακτηριστικά
ο πόλεμός τους σκοτώνει
ό, τι άφησε όρθιο η ειρήνη τους
Όταν αυτοί που είναι ψηλά
Μιλάνε για ειρήνη
Ο απλός λαός ξέρει
Πως έρχεται ο πόλεμος
Όταν αυτοί που είναι ψηλά
Καταριούνται τον πόλεμο
Διαταγές για επιστράτευση
Έχουν υπογραφεί
Στον τοίχο με κιμωλία γραμμένο
Θέλουνε πόλεμο
Αυτός που το’χε γράψει
Έπεσε κι όλας
Αυτοί που βρίσκονται ψηλά λένε
Να ο δρόμος για τη δόξα
Αυτοί που είναι χαμηλά
Να ο δρόμος για το μνήμα
Τούτος ο πόλεμος που έρχεται
Δεν είναι ο πρώτος
Πριν απ’ αυτόν γίνανε κι άλλοι πόλεμος
Όταν ετέλειωσε ο τελευταίος
Υπήρχαν νικητές και νικημένοι
Στους νικημένους ο φτωχός λαός
Πέθαινε απ’ την πείνα
Τους νικητές ο φτωχός λαός
Πέθαινε το ίδιο
Σαν θα’ρθει η ώρα της πορείας
Πολλοί δεν ξέρουν
Πως επικεφαλής βαδίζει ο εχθρός τους
Η φωνή που διαταγές τους δίνει
Είναι του εχθρού τους η φωνή
Εκείνος που για τον εχθρό μιλάει
Είναι ο ίδιος τους ο εχθρός
Νύχτα
Τ’ανδρόγυνα ξαπλώνουν στο κρεβάτι τους
Οι νέες γυναίκες θα γεννήσουν ορφανά
Στρατηγέ το τανκς σου
Είναι δυνατό μηχάνημα
Θερίζει δάση ολόκληρα
Κι εκατοντάδες άνδρες αφανίζει
Μόνο που έχει ένα ελάττωμα
χρειάζεται οδηγό
Στρατηγέ το βομβαρδιστικό
Είναι πολυδύναμο
Πετάει πιο γρήγορα απ’ τον άνεμο
Κι απ’ τον ελέφαντα σηκώνει βάρος πιο πολύ
Μόνο που έχει ένα ελάττωμα
χρειάζεται πιλότο
Στρατηγέ ο άνθρωπος είναι χρήσιμος πολύ
Ξέρει να πετάει
Ξέρει και να σκοτώνει
Μόνο που έχει ένα ελάττωμα
ξέρει να σκέφτεται