Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

.... Σήμερα, Κυριακή 22 Δεκεμβρίου, ....

Σάββατο 21 Μαΐου 2016

"Τιμή σ’ εκείνους όπου στην ζωή των όρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες. Ποτέ από το χρέος μη κινούντες· δίκαιοι κι ίσιοι σ’ όλες των τες πράξεις". ΟΙ ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ. Γράφει ο Δημήτρης Φαφούτης στο"Φθιωτικό Λόγο".


Σας  παρουσιάζουμε  σήμερα  το  δεύτερο  μέρος των όσων έγραψε στο  τελευταίο τεύχος  του  περιοδικού ¨Φθιωτικός Λόγος" ο  Συγγραφέας  Λογοτέχνης  και  φίλος  του Γιάννη  Μαρρέ  και της  Σουβάλας Δημήτρης Φαφούτης( μόλις  κυκλοφόρησε  και  το εξαιρετικό  βιβλίο  του  Δημήτρη  Φαφούτη  για  το  Γιάννη Μαρρέ  και  τη  φιλία  του  με  το  Νικηφόρο  Βρετάκο - διατίθεται από το Σύλλογο Γυναικών Πολυδρόσου)
Όλα  τα "φροντίσαμε " κατάλληλα,   με  πίνακες ζωγραφικής  Λαμιωτών Ζωγράφων αλλά  και  με  άλλες  εικόνες  και  βίντεο  σχετικά  με  το  θέμα.  

//// Ο Διονύσιος Σολωμός στον Ύμνον εις την Ελευθερίαν, που τον συνθέτει το 1823, περήφανος......
                                          
για τις επιτυχίες των επαναστατημένων Ελλήνων καλεί τους τριακόσιους Θερμοπυλομάχους να σηκωθούν από τους τάφους τους, για να δουν και να θαυμάσουν τους άξιους απογόνους τους στον αγώνα τους για την αποτίναξη της οθωμανικής κατοχής και την κατάκτηση της ελευθερίας και ανεξαρτησίας τους.
"Ω τριακόσιοι! σηκωθήτε / Και ξανάλθετε σ’ εμάς· / Τα παιδιά σας θέλ’ ιδήτε / Πόσο μοιάζουνε με σας".

 ΒΙΚΥ ΒΛΑΧΟΓΙΑΝΝΗ

Η σύγχρονη ποιητική δημιουργία έχει εμπνευστεί σε σημαντικό βαθμό από τη μάχη των Θερμοπυλών. Τα πιο γνωστά έργα είναι:


Ο Κωνσταντίνος Καβάφης έγραψε τα ποιήματα "Θερμοπύλες" και"Δημάρατος".

Ο Καβάφης έγραψε το 1903 το ποίημα "Θερμοπύλες", το ύφος και το περιεχόμενο του οποίου θυμίζει αρχαίο επίγραμμα. 

Θερμοπύλες


Τιμή σ’ εκείνους όπου στην ζωή των όρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες.

Ποτέ από το χρέος μη κινούντες·

δίκαιοι κι ίσιοι σ’ όλες των τες πράξεις,

 αλλά με λύπη κιόλας κι ευσπλαχνία·

γενναίοι οσάκις είναι πλούσιοι,

κι όταν είναι πτωχοί, πάλ’ εις μικρόν γενναίοι,

πάλι συντρέχοντες όσο μπορούνε·

πάντοτε την αλήθεια ομιλούντες,

 πλην χωρίς μίσος για τους ψευδομένους.

Και περισσότερη τιμή τούς πρέπει όταν προβλέπουν

(και πολλοί προβλέπουν) πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,

κι οι Μήδοι επιτέλους θα διαβούνε.

ΚΑΖΙΡΙΔΗΣ ΠΕΤΡΟΣ: "Η αγκαλιά του χρόνου"


Δημάρατος



Το θέμα, ο Χαρακτήρ του Δημαράτου,


που τον επρότεινε ο Πορφύριος, εν συνομιλία,


έτσι το εξέφρασεν ο νέος σοφιστής


(σκοπεύοντας, μετά, ρητορικώς να το αναπτύξει).



«Πρώτα του βασιλέως Δαρείου, κ’ έπειτα


του βασιλέως Ξέρξη ο αυλικός·


και τώρα με τον Ξέρξη και το στράτευμά του,


νά επί τέλους θα δικαιωθεί ο Δημάρατος.



»Μεγάλη αδικία τον έγινε.


Ή τ α ν του Aρίστωνος ο υιός. Aναίσχυντα


εδωροδόκησαν οι εχθροί του το μαντείον.


Και δεν τους έφθασε που τον εστέρησαν την βασιλεία,


αλλ’ όταν πια υπέκυψε, και το απεφάσισε


να ζήσει μ’ εγκαρτέρησιν ως ιδιώτης,


έπρεπ’ εμπρός και στον λαό να τον προσβάλουν,


έπρεπε δημοσία να τον ταπεινώσουν στην γιορτή.



»Όθεν τον Ξέρξη με πολύν ζήλον υπηρετεί.


Με τον μεγάλο Περσικό στρατό,


κι αυτός στην Σπάρτη θα ξαναγυρίσει·


και βασιλεύς σαν πριν, πώς θα τον διώξει


αμέσως, πώς θα τον εξευτελίσει


εκείνον τον ραδιούργον Λεωτυχίδη.



»Κ’ η μέρες του περνούν γεμάτες μέριμνα·


να δίδει συμβουλές στους Πέρσας, να τους εξηγεί


το πώς να κάμουν για να κατακτήσουν την Ελλάδα.



»Πολλές φροντίδες, πολλή σκέψις και για τούτο


είν’ έτσι ανιαρές του Δημαράτου η μέρες·


πολλές φροντίδες, πολλή σκέψις και για τούτο


καμιά στιγμή χαράς δεν έχει ο Δημάρατος·


γιατί χαρά δεν είν’ αυτό που αισθάνεται 


(δεν είναι· δεν το παραδέχεται·


πώς να το πει χαρά; εκορυφώθ’ η δυστυχία του)


όταν τα πράγματα τον δείχνουν φανερά


που οι Έλληνες θα βγούνε νικηταί.» 

ΚΟΡΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Το ποίημα αναφέρεται στη μαχη των Θερμοπυλών  , αλλά δίνει και άλλες συμβολικές προεκτάσεις στη θυσία των Σπαρτιατών. Παράλληλα με τη συναίσθηση του χρέους προς την πατρίδα εξαίρει την στάση των πολεμιστών και τονίζει τη σημασία της οφειλόμενης τιμής σε αυτούς που, παρά τις δυσκολίες, αγωνίζονται για να διαφυλάξουν τις αξίες και την ελευθερία τους.

ΤΣΕΛΟΥ ΣΟΦΙΑ

Ο Καβάφης αξιοποιώντας το ιστορικό γεγονός της μάχης των Θερμοπυλών,  συνθέτει ένα ποίημα για να επαινέσει όσους θέτουν στη ζωή τους "Θερμοπύλες", όσους θέτουν δηλαδή κάποιον σημαντικό για εκείνους σκοπό και τον υπερασπίζονται μέχρι τέλους.

ΚΟΥΚΟΠΟΥΛΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ

Οι Θερμοπύλες παραμένουν ένα σύμβολο ανοιχτό σε ερμηνείες και μπορούν να εκπροσωπούν οτιδήποτε αξίζει για κάθε άνθρωπο να αγωνιστεί για την υπεράσπισή του.

Ακόμη μεγαλύτερη τιμή αξίζει στους ανθρώπους αυτούς όταν ξέρουν πως ο σκοπός για τον οποίο παλεύουν είναι καταδικασμένος.

 ΨΙΜΟΓΙΑΝΝΟΥ ΜΟΡΦΩ

Όπως συνέβη  με τους Σπαρτιάτες που προδόθηκαν από τον Εφιάλτη, έτσι και οι γενναίοι αυτοί άνθρωποι που υπερασπίζονται τις δικές τους Θερμοπύλες, γνωρίζουν συχνά, πως ο αγώνας τους δεν θα ευτυχήσει. Εντούτοις παραμένουν ακλόνητοι στις πεποιθήσεις τους και παλεύουν μέχρι τέλους

ΚΑΓΚΑΡΑΣ ΝΙΚΟΣ

Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος έγραψε τις δικές του "Θερμοπύλες"

Στο ποίημα υπάρχει διαφορετική οπτική γωνία από το αντίστοιχο ποίημα του Καβάφη. Οι «Θερμοπύλες» του Χριστιανόπουλου είναι ένα μάλλον απομυθοποιητικό πόνημα για τους τριακόσιους του Λεωνίδα που κάνανε εξάσκηση πετσοκόβοντας είλωτες. 


                                                                 ΣΙΔΗΡΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ: "300 ψυχές

Ο Νίκος Καζαντζάκης έγραψε τις "Θερμοπύλες" με το ψευδώνυμο Πέτρος Ψηλορείτης. Το ποίημα δημοσιεύτηκε το 1914 στα 'Γράμματα' της Αλεξάνδρειας.
Πληθώρα άλλων νεότερων ποιητών, ντόπιων και ξένων, έδωσαν ποιητικά έργα εμπνευσμένα από τη Μάχη των Θερμοπυλών και πολλά από αυτά περιλαμβάνονται στο παρόν τεύχος του Φθιωτικού Λόγου.

ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ: " ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ "

Σκληρό θέσαμε νόμο να ρυθμίζει
τη γνώμη μας κι ανέλπιδοι κρατάμε
τα στενά της ζωής κι όλοι κινάμε,
καβάλα στʼ όνειρό μας, όπου ορίζει
ο νομοθέτης νούς μας. Μετερίζι
δε θέμε, γιατί ξέρομε πως πάμε
του Χάρου τα κορμιά μας και δε σπάμε
το κύμα των βαρβάρων που χυμίζει
στην Πατρίδα. Μα ο νους εμάς φτερούγες
τανυώντας λεύτερης χάμου τη νίκη
παραιτά κι αητός δικέφαλος ούγες
κεντά με τʼ όνειρό του τη λαμπράδα
κι ανοιεί, στης βάρβαρης νύχτας τη φρίκη,

άνθος λευκό τη νικημένη Ελλάδα.



ΣΙΜΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ: "Οραμα"


                                            ΟΙ ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ  ΣΤΗ  ΜΟΥΣΙΚΗ


Όσον αφορά στο κομμάτι της μουσικής αναπαραγωγής της μάχης, να αναφέρονται η μελοποίηση του ποιήματος του Κωνσταντίνου Καβάφη"Θερμοπύλες" από τον Γιάννη Πετρίτση με ερμηνευτή τον Αλέξανδρου Χατζή και το ορατόριο του Χρήστου Λεοντή "Φυλάττειν Θερμοπύλας" βασισμένο στο ομώνυμο ποίημα του Γιάννη Νεγρεπόντη (Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, 1971).



Ο Γιάννης Νεγρεπόντης (1930 - 1991) έγραψε την ποιητική σύνθεση "Φυλάττειν Θερμοπύλας" το 1971 όντας πολιτικός κρατούμενος της δικτατορίας των συνταγματαρχών. Ο ποιητής εξόριστος και δεσμώτης  στο νησί της Λέρου, αναπολεί την Αθήνα "υπέρλαμπρη και άφατη", που ως Προμηθέας εφώτισεν τον κόσμο με "της ελευθερίας τα έργα' και "τον πολυσήμαντο της ύπαρξης θρίαμβο".

ΠΑΡΔΑΛΗΣ ΓΙΑΝΝΟΣ: "Πρόβα στο θάνατο"

Ύστερα ενθυμείται έμπλεος ελευθερίας και ταπεινής έπαρσης του "Λαού του τα τέκνα", από το Σολωμό έως το Σικελιανό, που την πόλη αυτή "εκατοίκησαν", αγωνιστές και μαχητές, που κι εκείνοι συντήρησαν "του ανθρώπου τ’ανάστημα" φυλάττοντας Θερμοπύλας.
Ο Χρήστος Λεοντής μελοποίησε αυτό το έργο για τις ίδιες ακριβώς αξίες και ιδανικά, την ελευθερία, την τιμή και την αξιοπρέπεια, αναδεικνύοντας το μέσα σώμα του "ωραίου αγάλματος". Τα τελευταία χρόνια πήρε τη μορφή του "ορατορίου". Το ορατόριο αυτό, ο Λεοντής το αφιέρωσε στον μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη.
  
      ΚΑΙ  ΟΛΟΚΛΗΡΟ   ΤΟ  ΕΡΓΟ  -ΟΡΑΤΟΡΙΟ  ΤΟΥ  ΧΡΗΣΤΟΥ  ΛΕΟΝΤΗ  "ΦΥΛΑΤΤΕΙΝ ΘΕΡΜΟΠΥΛΑΣ"



Ο "Φθιωτικός Λόγος", περιοδική έκδοση του Ομίλου Φθιωτών Λογοτεχνών και Συγγραφέων, κυκλοφορεί με αποκλειστικό θέμα "Οι Θερμοπύλες στα γράμματα και τις τέχνες". Η Λαμία, πρωτεύουσα της Φθιώτιδας έχει την αγαθή τύχη να αφουγκράζεται από κοντά τα διαχρονικά  μηνύματα τριών ιστορικών τόπων.

Οι Θερμοπύλες, η Αλαμάνα και ο Γοργοπόταμος αποτελούν φωτεινά σύμβολα αντίστασης στη βαρβαρότητα, το σκοταδισμό και το φασισμό. Και υπενθυμίζουν τη πολυδιατυπωμένη αλήθεια, ότι εκείνοι οι λαοί που βαδίζουν προς το θάνατο άφοβα και τραγουδώντας δεν πεθαίνουν, αλλά γυρίζουν πίσω στη ζωή.
Δημήτρης Φαφούτης



ΣΗΜΕΙΩΣΗ. Τους ζωγραφικούς πίνακες  δανειστήκαμε από την  επιλογή που έγινε από την έκθεση 2011 στο Κέντρο Ιστορικής Ενημέρωσης Θερμοπυλών με την ευκαιρία συμπλήρωσης 2.500 ετών από τη Μάχη των Θερμοπυλών . Την επιλογή  έκανε το  fthiotikos-tymfristos.blogspot.gr

ΘΑ ΚΛΕΙΣΟΥΜΕ  ΜΕ  ΕΝΑ  ΒΙΝΤΕΟ  ΜΕ  ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ  ΑΝΑΦΟΡΕΣ  ΣΤΗ  ΜΑΧΗ  ΤΩΝ  ΘΕΡΜΟΠΥΛΩΝ  ΜΕΣΑ  ΑΠΟ  ΣΚΗΝΕΣ  ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ  ΤΗΣ  ΜΑΧΗΣ ΑΠΟ ΤΟ HISTORY CHANNEL



******************************


ΜΟΛΙΣ  ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ  ΦΑΦΟΥΤΗ

                                                 

"Γ"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε να σέβεστε τους συνομιλητές σας και να αποφεύγετε, τις ύβρεις και τους χαρακτηρισμούς. Να αποφεύγετε να γράφετε ανώνυμα. Όλα τα σχόλια πρέπει να εγκριθούν πριν δημοσιευθούν.