Translate

ΕΡΩΧΟΣ

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΧΗΣ

....Σήμερα, Πέμπτη 25 Απριλίου 2024, τιμάται η μνήμη των: Αποστόλου και Ευαγγελιστού Μάρκου . .....

Κυριακή 6 Ιουλίου 2014

1869-2014: 145 χρόνια ηλεκτρικός σιδηρόδρομος

Ήταν οι τελευταίες μέρες του Φεβρουαρίου 1869, όταν θα άρχιζε να διαμορφώνεται ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης της Αθήνας.....

Η ατμομηχανή με τα 6 βαγόνια και με επιβάτες  τη Βασίλισσα Όλγα, τον Πρωθυπουργό Ζαΐμη, υπουργούς, διπλωμάτες, στρατιωτικούς και άλλους επισήμους ξεκινούσε το πρώτο της δρομολόγιο από το Θησείο στον Πειραιά.

Η σύνδεση με σιδηροδρομικές γραμμές της Αθήνας με τον Πειραιά ήταν πλέον γεγονός και το όνειρο γίνονταν πραγματικότητα. Η διαδρομή των 8,5 χιλιομέτρων καλύπτονταν σε 18 λεπτά και η ανταπόκριση των επιβατών ήταν μεγάλη. 
Ατμοκίνητος αρχικά και ηλεκτροκίνητος αργότερα, ο σιδηρόδρομος σε ολόκληρη τη διαδρομή του έζησε στιγμές μεγαλείου, αλλά και συμφορές.

Μετέφερε Βασιλείες, υψηλούς επισκέπτες, έδωσε το παρόν στους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 1896, μετέφερε στρατιώτες του πολέμου 1912 – 1913, βομβαρδίστηκε και επέζησε μέχρι σήμερα, πραγματοποιώντας εκατομμύρια δρομολόγια και εξυπηρετώντας δισεκατομμύρια επιβάτες. 

Κάνοντας μια ιστορική αναδρομή στην πορεία του Σιδηρόδρομου Πειραιάς – Κηφισιά στα 145 χρόνια λειτουργίας του, ξεχωρίζει κανείς τη στρώση διπλής γραμμής και την έναρξη κατασκευής σήραγγας το 1889 από το Θησείο μέχρι την Ομόνοια, την ηλεκτροδότηση του σιδηρόδρομου το 1904, τη συνεργασία με τον αγγλικό όμιλο «Πάουερ» το 1926, που μετονομάζει τους ΣΑΠ σε ΕΗΣ (Ελληνικοί Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι), τα εγκαίνια το 1930 από τον Ελευθέριο Βενιζέλο του υπόγειου σταθμού της Ομόνοιας, την ολοκλήρωση της γραμμής Αθήνα – Κηφισιά το 1957 με τη λειτουργία του σταθμού της Κηφισιάς, καθώς και τη μετονομασία των ΕΗΣ σε Η.Σ.Α.Π. Α.Ε. το 1976, οπότε και περιήλθαν στο Ελληνικό Δημόσιο.

Τον Ιούνιο του 2011 συστήνεται η εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες και ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος Αθηνών – Πειραιώς συνενώνεται με το Μετρό και το Τραμ, με στόχο τη συμπληρωματικότητα των μέσων σταθερής τροχιάς.

145 χρόνια μετά, ο εκσυγχρονισμός, η εξέλιξη του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου και των υπολοίπων μέσων σταθερής τροχιάς, καθώς και η μέριμνα για καλύτερη, ταχύτερη και αξιόπιστη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού συνεχίζεται
Με αφορμή τη συμπλήρωση 145 χρόνων από το πρώτο δρομολόγιο του τρένου στην Αθήνα, ας ταξιδέψουμε στην ιστορία μέσα από τις σπάνιες φωτογραφίες του αρχείου του ΗΣΑΠ.

Από τα πρώτα έργα έργα κατασκευής της γραμμής
Στον σταθμό του Θησείου, 1880
Το 1889 ξεκινάει η διάνοιξη της σήραγγας από το Θησείο μέχρι την Ομόνοια. Έξι χρόνια αργότερα εγκαινιάζεται ο πρώτος σταθμός της Ομόνοιας, που ήταν επίγειος
1891: ατμήλατος συρμός στη διαδρομή Θησείο - Πειραιάς
Παλιός ξύλινος συρμός μεταξύ Μοσχάτου και Φαλήρου
Το "Θηρίο" στην οδό Γ' Σεπτεμβρίου το 1902. Το τρένο αυτό ένωνε την Αττική με την Κηφισιά. 
Θα χρειαζόταν πάνω από μισός αιώνας ώστε οι δύο γραμμές να ενοποιηθούν στη διαδρομή που γνωρίζουμε σήμερα (Πειραιάς - Κηφισιά)
1912: Στρατιώτες και πολίτες περιμένουν τον ηλεκτρικό στο Μοναστηράκι. Η ηλεκτροκίνηση -που εγκαινιάστηκε το 1904- ήταν κάτι νέο και αρχικά προκαλούσε φόβο στους Αθηναίους
Ο παλιός σταθμός της Ομόνοιας το 1925
Το 1928 ξεκινούν οι εργασίες για την επέκταση του ηλεκτρικού, με την κατασκευή της σήραγγας Ομόνοια - Αττική. 
Αλλά οι σταθμοί "Βικτώρια"  και "Αττική" θα εγκαινιάζονταν μόλις το 1948 και 1949, αντίστοιχα
Ο σταθμός των Άνω Πατησίων, πιθανότατα πολύ λίγο μετά τα εγκαίνιά του, το 1956
1957: Ο ηλεκτρικός φτάνει, επιτέλους, στην Κηφισιά εκτελώντας το δρομολόγιο που γνωρίζουμε σήμερα
Μεταλλικός συρμός στον σταθμό του Πειραιά. Η αντικατάσταση των ξύλινων συρμών άρχισε τη δεκαετία του '50
Ο σταθμός του Πειραιά μετά την ανακαίνιση του 2003-2004

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου